Lefevere: “Giro de vroegste koers waarin we Evenepoel kunnen uitspelen”

maandag 8 februari 2021 om 15:54
Lefevere: “Giro de vroegste koers waarin we Evenepoel kunnen uitspelen”

foto: Cor Vos

Dat Remco Evenepoel de training weer kan hervatten, is goed nieuws voor de kopman van Deceuninck-Quick-Step. Het betekent wel dat zijn opbouw richting de Giro d’Italia een flinke vertraging oploopt. Het lijkt uitgesloten dat Evenepoel voor de Giro al koerst. “De Giro zal de vroegste koers zijn waarin we Remco Evenepoel kunnen uitspelen”, zegt ploegbaas Patrick Lefevere tegen Sporza.

“Het feit dat hij opnieuw mag trainen, is fantastisch. Ik ben zeer blij. Ik ben niet alleen blij voor Remco maar ook voor de gehele ploeg. We gaan nu proberen geen enkele stap over te slaan om hem opnieuw in competitie te brengen”, aldus Lefevere. “Remco heeft te lang stilgelegen. Hij komt nu weer uit een periode van zowat zeven tot acht weken zonder fiets.”

‘Zonder enige druk’
En dus zal de Ronde van Italië waarschijnlijk de eerste koers worden die Evenepoel rijdt sinds zijn zware val en bijbehorende breuken in de Ronde van Lombardije. “De Giro moet haalbaar zijn, maar dan mag Remco zeker geen terugval hebben. We proberen hem zeker te krijgen waar hij moet zijn, terug in het peloton”, vertelt de manager van Deceuninck-Quick-Step.

“Hij zal in de Ronde van Italië starten zonder enige druk”, benadrukt Lefevere. “Het is afwachten hoe zijn lichaam op een rittenkoers van drie weken zal reageren. Ik ben vooral tevreden dat Remco weer een positief vooruitzicht heeft.” De Giro d’Italia begint over precies drie maanden, op 8 mei met een tijdrit in Turijn.

Dit artikel delen:

16 Reacties

EricV 8 februari 2021 om 16:17

Gelijk 3 weken koers lijkt me niet de beste keus

ThorHushovd 8 februari 2021 om 16:25

Zonder enig koersritme direct aan de slag als kopman 'zonder druk' in een grand tour van 3 weken, terwijl het z'n debuut wordt in een grote ronde? Snap er niks van. Maar drie maanden niet koersen vanaf nu snap ik ook niks van. Wellicht bedoelt Lefevre (en is het verkeerd geïnterpreteerd en zegt hij): De giro wordt de eerste koers waarin we weer een prestatie van hem verwachten. En dus gaat Evenepoel wel eerder koersen, maar niet als kopman.

Panache 8 februari 2021 om 17:59

Inderdaad een vreemd verhaal. “We moeten voorzichtig zijn en blijven. Het zal voor hem ook nog een lange weg zijn voor hij weer aan de startlijn staat. Maar het gaat alvast weer in de goeie richting.” Deze quote lijkt toch te suggereren dat zijn comeback zeer dicht op de Giro zit. Ik zou mijn renner via kleine koersen en misschien Zwitserland klaarstomen voor Tokio en als dat allemaal goed gaat starten als kopman in de Vuelta.

Maillot à Pois 9 februari 2021 om 11:28

Ik heb het zoom-interview met Lefevere gisteren gezien op het journaal (jaja, het feit dat Evenepoel weer mag fietsen is een topic in het journaal), en daarin zei hij letterlijk dat het plan is om Evenepoel niet in competitie te brengen voor de Giro en hem klaar te stomen via hoogtestages.

Melkzuur 8 februari 2021 om 16:31

Lijkt me erg moeilijk om op zo'n korte periode voldoende basis te leggen om 3 weken aan een stuk goed te zijn. Of het zou moeten zijn dat hij zich mag focussen op de (2) tijdritten en enkele heuvel- en bergritten, en hij zich voor de rest van de tijd koest mag/moet houden. Dan zit een ritoverwinning er mogelijk wel in. Gevoelsmatig verkies ik echter plan B (OS, Vuelta, WK, Lombardije – maar dan allemaal voor winst, en niet als leerschool).

Bontempi 8 februari 2021 om 16:50

Lefevere zou die jongen beter wat beschermen.

Gunther Leonhardt 8 februari 2021 om 17:05

Een goede zaak. Er is zijn heel wat ronderenners over hun hoogtepunt heen of op z’n minst op leeftijd (Froome, Nibali, Fuglsang, Thomas, Porte, Uran, Dumoulin) en we kunnen alle getalenteerde, ambitieuze jonkies gebruiken.

Michelangelo 8 februari 2021 om 17:28

@redactie,
Dit had wel als update bij het eerste evenepoel-bericht gekund.

On topic,
Evenepoel zal nergens “zonder druk” starten. Niet vanuit de media, maar ook niet vanuit zichzelf. En Lefevere roept altijd dat hij het beste voor heeft met zijn renners, maar hier zou hij op de rem moeten staan. Al zou het me ook niks verbazen als het Evenepoel zelf is die met allerlei appjes zijn baas stalkt om toch te mogen starten in de Giro.

Gewoon de conservatieve lijn kiezen, met kleinere koersen en rustig herstel. En het eerste grote doel wat verder weg leggen in de tijd. Zodat Evenepoel zich niet opnieuw forceert in zijn bewijsdrang.

Limal 8 februari 2021 om 18:11

Hopelijk pinnen ze zich toch niet teveel vast op die Giro, er zijn in mei genoeg andere interessante koersen om rustig weer op niveau te komen.

Titaantje 8 februari 2021 om 20:14

hij zegt met nul koersdage naar de Giro? Zo lees ik het toch in elk geval. Dat is absoluut geen goed idee. Waarom zou je dat willen als renner of als ploeg? Tenzij je vooraf besluit dat hij na 10 dagen afstapt.

Gunther Leonhardt 8 februari 2021 om 21:10

De ronde van Catalonië komt misschien nog te vroeg, maar in de ronde van Romandië moet hij zich toch kunnen testen.

Frank V 8 februari 2021 om 22:16

Wat is er mis met de Giro rijden en er een paar dagen uitpikken om vol te gaan en afstappen wanneer die zin heeft?

Michelangelo 8 februari 2021 om 23:04

Op zich niks… maar ik denk niet dat een dergelijke wedstrijdopvatting past bij het karakter van Evenepoel.

En is het met die wetenschap verstandig om hem op te stellen in de Giro, als je daarmee een zeker risico loopt dat de jongen te snel te veel gaat willen, met alle mogelijke problemen die daarbij horen?

Ik denk persoonlijk van niet… Maar misschien moet die jongen na zijn valpartij ook nog eens overtraind raken willen sommigen begrijpen wat ik bedoel.

Pizzi 8 februari 2021 om 23:23

Gaat gewoon deze Giro winnen. Beste wielrenner ooit!

Dr op en dr over 9 februari 2021 om 01:47

Als de Giro inderdaad de eerste wedstrijd voor Remco zou worden dan is dat negen en een halve maand na zijn val.

Ze zullen bij Deceuninck vast wel weten wat ze doen, maar ik denk niet dat Remco in dat geval ook maar enige ambitie hoeft te hebben.

Lekker kilometertjes draaien, en misschien in de tijdritten eens kijken hoever je staat.

VespavanBern 9 februari 2021 om 10:22

Lijkt me verstandiger om het lichaam wat meer tijd te gunnen. Kijken of hij wellicht goed genoeg is om in Catalonie of Romandie te starten, anders ergens in mei een kleinere koers proberen mee te pakken. Dan via Zwitserland naar Tokyo, om dan vervolgens in de Vuelta te debuteren in een grote ronde. Dan in 2022 vol voor de Giro.

Headlines

Materiaalzone

Populair