Lefevere geeft update over situatie Jakobsen: “Mentaal heel zwaar”
Patrick Lefevere heeft in het programma Extra Time Koers een update gegeven over de situatie van Fabio Jakobsen. De Nederlandse sprinter wacht volgende week een nieuwe operatie aan zijn gezicht, vertelde zijn ploegmanager van Deceuninck-Quick-Step.
“Als alles goed gaat wordt hij op 8 oktober geopereerd aan zijn kaakbeenderen, dan gaan ze beginnen met implantaten te zetten”, aldus Lefevere. Het gebit van Jakobsen bestaat nog maar uit één tand na de zware crash in Polen. “Het is nog veel werk en mentaal is het ook heel zwaar.”
Volgens de teambaas van Deceuninck-Quick-Step heeft Jakobsen meteen na het ongeluk geluk gehad. “Hij heeft een heel goede spoedarts gehad die hem direct gestabiliseerd hebben. Uiteindelijk heeft hij daar een uur gelegen”, zegt Lefevere, die ook aanhaalt dat de artsen in Katowice gebruik hebben gemaakt van hun ervaringen met gewonde mijnwerkers in de regio. “In Leiden zeggen de artsen dat hij goed behandeld is in Polen.”
Goed dat ook de situatie rondom Jakobsen en Groenewegen aan tafel werd besproken. En ook mooi hoe Decauwer min of meer Lefevre op de vingers tikt wanneer hij tot meerdere keren herhaald dat dit soort situaties al duizenden keren in het wielrennen zijn voorgekomen, maar dat het nu helaas voor alle partijen veel zwaardere gevolgen heeft.
Ook genoten van de verhalen die Lefevre over Alaphilippe vertelde aan tafel, en de filmpjes van Julian uiteraard :)
Van Merckx geniet ik overigens altijd, de man heeft een realistische kijk op de sport en kan met vrij weinig woorden nog altijd zeer veel zeggen.
Goed ook dat Lefevere dit keer een glas water voor zijn neus had staan ipv een emmer wijn. Want de laatste keer Extra Time Koers met Lefevere (in coronatijd) was echt een aanfluiting. Minder wijn geeft meer zinnige antwoorden bij Lefevere.
En hulde voor Jose de Cauwer dat hij dat beeld pakte van Anna vd Breggen vanuit de helicopter (was ook absoluut het allermooiste plaatje op het hele WK). Ook al weet ik dat hij wat minder met dameskoersen heeft (of anders gezegd, er niet echt in zit), heeft hij met deze keuze ook de dames mee op het podium gezet wat ze verdienen.
Net zo min als het bespreken van een koers die niet doorgaat in een periode dat er een overvolle wielerkalender is.
Opzet van het programma is nu eenmaal dat de gasten een favoriet wielermoment uit de afgelopen periode mogen aanbrengen, en dat er vanuit dat standpunt een verdere discussie wordt opgezet.
En dat hoeft ook niet te veranderen. Ik hoor duizend maal liever de persoonlijke verhalen die de gasten aan tafel vertellen. Dat is nu juist de charme van het programma. :)
+1
En dat is wat er gedaan moet worden om dit soort praktijken te voorkomen. Er is nog altijd geen duidelijkheid van de UCI mbt schorsing of niet, er zijn ook na het incident meerdere discutabele sprints geweest, waarbij de jury soms wel ingreep en soms niet. Er is de idiote actie van Jungels geweest die onbestraft bleef, maar waar ook onbedoeld letsel werd veroorzaakt. Er zijn nog steeds gevaarlijke aankomsten, geen standaarden mbt finishes, etc.
Ik vind het jammer dat de hele discussie te lang blijft hangen in het verhaal tussen Groenenwegen en Jakobsen. En dat Lefevere (en ook veel verslaggevers en wielervolgers) daarin mee gaan.
+2
Het was goed om te zien de zowel De Cauwer, Boonen als Merckx niet meegingen met Lefevere zijn verongelijkte gedrag.
Verder denk ik niet dat veel mensen de rol van Groenewegen minimaliseren (ik niet in ieder geval), maar dat je met de focus op de rol van Groenewegen nooit het feitelijke probleem gaat oplossen. Namelijk gevaarlijk sprinten in het algemeen (want Groenewegen is in die zin echt niet anders dan de gemiddelde sprinter of laatste leadout man), en het gebrek aan actie vanuit de wielerbond om dit aan te pakken.
Het geval Groenewegen was hét moment om nu, voor eens en altijd, in te grijpen en de regels duidelijk te stellen. En aan te geven dat voortaan dergelijke spurts niet meer zouden getolereerd worden. En dan heb ik het niet over declasseren, wat een veel te lichte sanctie is, maar om het opleggen van een stevige schorsing bij dergelijk gevaarlijk gedrag. Of dat dan geleid heeft tot een valpartij of het mislopen van een zege, maakt totaal niet uit.
Wat een onzin.
Als leidende sprinter mag je je lijn verlaten MITS je het blauw-wit van DQS draagt. Doe je hetzelfde in een ander truitje, dan mag dat niet. Sprinters van andere ploegen moeten namelijk in een zo recht mogelijke lijn naar de finish sprinten.
Misschien dat je extra koers gisteren gemist hebt ? Maar daar werd ook zeer duidelijk besproken of beide coureurs überhaupt ooit nog wel terugkomen in het prof peloton. Jakobsen vanwege zijn blessures en Groenewegen vanwege het stigma dat er vanaf nu aan hem vastzit.
Dus nee dit wordt absoluut niet zo maar van tafel geschoven.
Langs de andere kant was Decauwer zeer correct in zijn woorden wanneer hij richting Lefevre opmerkt dat dit soort situaties honderden .... nee duizenden malen zijn voorgekomen, en ook in de toekomst nog zullen plaatsvinden. Ook een Tom Boonen beaamde gelijk dat hij zelf ook wel eens van zulke praktijken gebruik heeft gemaakt, en dat dit in principe een automatisme is die er bij iedere sprinter ingebakken is.
Uiteraard valt hiermee niets goed te praten, maar we moeten ook niet doen alsof dit de eerste zware valpartij in de geschiedenis van de sprint is. Ook in de jaren zestig, zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw was het schering en inslag. Van de jaren zestig en zeventig zal je op het internet waarschijnlijk nog maar weinig filmpjes terugvinden, maar als je filmpjes van kamikazepiloten zoals een Abdoesjaparov eens gaat bekijken en de ontelbare valpartijen rond hem heen, dan zijn de sprinters van vandaag de dag ineens lieverdjes.
Ook de heren Steels (Ik zie de drinkbus nog vliegen richting het hoofd van Moncassin.), Blijlevens, Van Poppel, MC Ewen, Cavendish, Sagan enz enz enz enz hebben allen in hun loopbaan wel meer dan één controversiële sprint achter hun naam staan. Enkel waren de gevolgen in dat geval voor de tegenpartij minder zwaar. (Alhoewel Cavendish na z'n crash in de Tour van 2016 ook nooit meer de oude is geworden.)
Dus nee we moeten absoluut niets minimaliseren, maar het tegenovergestelde kan ook niet de bedoeling zijn lijkt me ?