Lefevere gaat met pensioen, maar blijft ploegbaas
foto: Cor Vos
donderdag 5 december 2019 om 09:14

Lefevere gaat met pensioen, maar blijft ploegbaas

Patrick Lefevere denkt langzaam aan stoppen. De ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step geeft aan vanaf 1 februari 2020 met pensioen te gaan, maar hij blijft nog wel werkzaam bij de ploeg. “Ik mag doen wat ik wil”, zegt Lefevere tegen HLN.

Begin januari bereikt Lefevere in België de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. “Ik had in januari 2019 met pensioen kunnen gaan, maar ik heb geweigerd. Ik ga het nu niet laten liggen”, aldus de manager.

Tom Boonen
Voor Lefevere is ook zijn opvolging een zoektocht de komende periode. “Ik heb gelezen dat Tom Boonen geïnteresseerd is. Hij heeft ook gezegd dat het nog niet voor meteen was. Tom zou het wel kunnen, met zijn flair en charisma. Ik heb een contract dat afloopt in december 2021, met nog een paar opties. Het zal niet één persoon zijn, die mij opvolgt. Het is een job voor twee of drie mensen”, zegt Lefevere.

Boonen en Lefevere – foto: Cor Vos

“Ik wil absoluut vermijden dat ze zeggen: ‘Is die oude daar weer?’ Ik wil niet in de weg lopen”, zegt de man die al twintig jaar aan het roer staat van de WorldTour-ploeg. “Ik voel me niet oud. Soms wel, wanneer ik te lang heb uitgezeten ’s nachts. […] Ik zie een rol als voorzitter van de raad van bestuur wel zitten. Dat ik wel advies geef, maar niet meer de dagelijkse verplichting voel om toch naar de koers te gaan.”

RIDE Magazine
27 Reacties
05-12-2019 09:31
Hij is nu toch ploegbaas? Hij stopt, maar blijft toch ploegbaas? Vaag artikel.

Overigens zegt die hier gewoon dat hij dus het werk van 2 a 3 man doet nu.
    05-12-2019 09:49
    Hij gaat in februari 2020 met pensioen, maar blijft zeker nog zijn huidge functie uitoefenen tot eind 2021, en misschien nog wat langer.

    In de loop der jaren heeft hij meer en meer taken op zich genomen, daar kun je volgens hem niet één opvolger mee belasten.
    05-12-2019 21:43
    @yeez
    Het klinkt idd. op zijn minst arrogant.
05-12-2019 10:07
ik zie tom boonen nu niet bepaald in de rol van ploegleider als vervanger van patrick. de wolfpack kracht moeten ze wel bewaren, dat is hun kracht.
05-12-2019 10:13
Absolute topmanager, gaan we missen! Is een van de weinigen die veelal met een eerlijk verhaal met inhoud komt, beter dan die veelal slappe, politiek correcte reacties van zijn collega's. En dat de sfeer zo goed is, de renners veel voor elkaar over hebben en de prestaties jaarlijks top zijn (zeker gezien het budget) is toch echt aan Lefevere te danken!!
    05-12-2019 15:30
    Topmanager ja, absoluut.
    Maar eerlijke verhalen? Altijd klagen als een concurrent voordeel krijgt van een cameramotor, maar als zijn eigen renners van zoiets profiteren dan hoor je hem niet.

    Maar goed, daar zijn andere ploegbazen niet beter in. En voor de prestaties die Lefevere elk jaar weer met zijn team neerzet kun je alleen maar respect hebben.
05-12-2019 10:33
Ik ben geen fan van deze man, al heb ik wel bewondering voor wat hij voor elkaar heeft gekregen met zijn ploeg.

Persoonlijk vind ik hem een man met twee gezichten. Enerzijds heel direct in zijn manier van dingen zeggen, en praten over fair-play, hand erop=akkoord, beloofd is beloofd, etc. Maar anderzijds ook de ploegleider die hengelt bij Bennet (terwijl die een mondelinge afspraak zou hebben), met twee maten meet als renners zich niet sportief gedragen in de koers (zijn eigen renners mogen dat, maar als anderen het doen is de wereld te klein).

Wat ik hem wel moet nageven is dat hij absoluut in staat is om renners naar een hoger plan te tillen met zijn ploeg. En dat eenmaal uit de ploeg, de meeste renners een terugval hebben. Waarbij ik me altijd afvraag wat DQS anders doet dan andere ploegen....
    05-12-2019 17:43
    Ja, en geef, daar zelf nu eens antwoord op :-) Waarom zouden ze bijna elk koers, toch zeker in het voorjaar, winnen. Zijn die andere WT teams, met vaak hogere budgetten, dan koekkebakkers?
05-12-2019 11:01
Baas van zo'n topploeg, dat moet echt wel een zwaargewicht zijn. Ik stel Wilfried Peeters voor.
    05-12-2019 11:44
    +1

    Vooral zien dat het systeem (jonge talenten aanwerven, die opleiden tot ze de dure toppers kunnen vervangen, af en toe een verloren gereden topper inlijven met een bescheiden contract) niet begint te sputteren.
    05-12-2019 15:30
    @kannibaal, volgens mij bedoelt panache het iets meer letterlijk
05-12-2019 11:11
Als het goed verdiend dan wil ik het wel overnemen.
    05-12-2019 11:29
    Ik vrees voor je, ze hechten daar nogal aan goed gebruik van de Nederlandse taal
    05-12-2019 11:47
    @EIMatiz....Dan maak jij wel een goede kans om daar de baas te worden.
    als ze daar al op een d of t kijken dan wil ik die baan niet eens hebben.
    05-12-2019 14:00
    Ze letten vooral goed op dat de puntjes op de i komen
    05-12-2019 23:48
    Ik denk dat het correct spellen van de Nederlandse taal toch wel een eerste vereiste is !
    06-12-2019 20:15
    Nee Toke, het verdient niks. Patje deed en doet het ook alleen voor de eer. Bovendien had ie niet eens geld voor renners, laats staan voor zichzelf ;)
05-12-2019 11:29
Haha, wat een baas. Als jij moet worden vervangen is het een baan voor 2-3 mensen.

Ik zal hem sowieso gaan missen, toch een van de kleurrijke figuren in de wielersport. En hoe hij dat team (en renners!) naar dit hoge niveau getild heeft: heel knap.
05-12-2019 12:22
Veel respect heb ik voor deze man, wat een overwinningen!
05-12-2019 13:39
Beste nieuws van het jaar! Kan niet wachten tot einde 2021
05-12-2019 13:53
De vraag is niet of, maar wanneer hij dezelfde status zal verwerven als Bruyneel inmiddels heeft.
    05-12-2019 14:01
    Zo'n eindbaas is Lefevre nu echt weer neit.
    05-12-2019 17:46
    +1...zal niet gebeuren, dan trekt hij teveel mensen mee de afgrond in.
05-12-2019 17:37
LOL, minder werken, maar op de achtergrond wel aan de touwtjes blijven trekken.
05-12-2019 17:50
Flamboyante man waar ik me heerlijk aan kan ergeren om hem de volgende dag weer te bewonderen.
06-12-2019 13:17
The Godfather van de koers.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine