KNWU stelt Laurens ten Dam aan als eerste bondscoach Gravel
foto: Cor Vos
dinsdag 9 april 2024 om 08:02

KNWU stelt Laurens ten Dam aan als eerste bondscoach Gravel

Laurens ten Dam gaat bij de KNWU aan de slag als bondscoach Gravel. Hij is de eerste die deze functie zal bekleden in deze relatief nieuwe, maar steeds populairder wordende discipline. Ten Dam zal ondertussen zelf ook blijven gravelen.

“Ik ben erg blij dat de KNWU mij heeft gevraagd als bondscoach Gravel en ben gemotiveerd om het Nederlandse gravelen naar het volgende niveau te brengen”, zegt Ten Dam op de site van de KNWU. “Het is een functie waarin ik mijn enthousiasme voor de sport en het werken met sporters kwijt kan.”

Ten Dam was prof op de weg van 2004 tot en met 2019. Nadat de Noord-Hollander die carrière beëindigde, ging hij door als gravelaar. Hij had dat circuit enkele jaren eerder al ontdekt en geldt als dé grondlegger van het gravelracen in Nederland. In 2022 en 2023 eindigde Ten Dam als vierde in Unboud Gravel, een van de grootste en meest prestigieuze gravelwedstrijden ter wereld in de Verenigde Staten. In 2021 was hij tweede in deze wedstrijd van 350 kilometer. Ook komend jaar blijft hij, naast zijn taken als bondscoach, zelf koersen.

KNWU: “Waren op zoek naar een coach uit de gravelcommunity”
De KNWU ziet de gravelsport als ‘een mooie verbindingen tussen de breedtesport en topsport’, aldus technisch directeur Wilbert Broekhuizen. “Er zijn de afgelopen maanden veel verschillende gesprekken gevoerd en we zien volop kansen voor de gravelsport, nationaal en internationaal. We waren op zoek naar een coach uit de gravelcommunity en met veel topsportervaring. Op de kampioenschappen staan onze toppers aan de start, het is dus belangrijk om te weten wat er leeft en je moet als coach de topsport doorleven.”

“Daarnaast moet je ook de prestatiesetting van de gravelsport goed op je netvlies houden, veel lol hebben en toch super hard koersen en er samen voor gaan. Natuurlijk kom je dan snel uit bij Laurens. Laurens neemt als ex-prof op de weg een bak aan kennis en ervaring met zich mee, maar daarnaast heeft hij ook als gravelbiker zijn sporen verdiend. Ik ben heel blij dat we ons topsportteam kunnen uitbreiden met Laurens als Bondscoach Gravel.”

Ten Dam krijgt de komende jaren de taak om selecties te maken voor de kampioenschappen en van de verschillende groepen eenheden te smeden. Daarnaast is het de bedoeling dat hij de steeds populairder wordende gravelsport nog groter maakt in Nederland.

RIDE Magazine
26 Reacties
09-04-2024 09:07
Met de invoering van het competitie-element, puur commerciele organisaties, coaches en staks allerlei laptopwetenschappers is meteen ook de geest uit de echte gravelbeweging…
    09-04-2024 09:40
    De 'echte' gravelbeweging kan zichzelf gewoon in stand houden, gewoon relaxt blijven fietsen en het genieten voor laten gaan op puur presteren. Dat een deel van de gravelwereld steeds meer voor het prestatiegerichte kiest, betekent niet dat daarnaast geen ruimte is voor degenen die daar geen trek in hebben. Beiden zijn wat mij betreft helemaal prima.
09-04-2024 09:10
Haha ten dam is 1 en al commercie.
    09-04-2024 10:01
    Geef hem eens ongelijk. Heeft toch mooi iets opgebouwd na zijn profcarrière in het wielrennen, mede met hulp van anderen uiteraard. Binnen Nederland zelfs min of meer de trendsetter geweest op het gebied van zowel wielerpodcasts als gravel. Ik geniet na vele jaren nog altijd van de LSRF podcast.
    09-04-2024 10:25
    Zeg dat
    09-04-2024 11:32
    Het is een fietsliefhebber pur sang. In Live Slow Ride Fast komt een keer een scene voor waar hij het met zijn vrouw over zijn toekomst heeft na zijn wielerpensioen (wat een zwart gat is na 15 jaar prof te zijn geweest). Hij weet wat sponsoren zo ver te krijgen om hem nog persoonlijk te sponsoren om wat te gravellen en zo zijn 'pensioen' nog iets verder uit te stellen. Top leven heeft ie zo voor zichzelf gecreerd. Wat ik met dan wel afvraag, hoeveel uur per week ben je nu effectief bezig als bondscoach van de gravelploeg?
    09-04-2024 12:30
    Als ik het goed heb heeft hij ook een opleiding gevolgd aan het Cruyf instituut. Dus ik denk dat hij deze rol wel aankan.
    09-04-2024 13:35
    Is je geld verdienen “commercie”? Dan ben jij dat ook, als je een betaalde baan hebt. LtD heeft zijn naam en imago prima vermarkt. Een reclamehoer is het evenmin.
    09-04-2024 14:03
    Het 1 sluit niet altijd het ander uit. LtD weet zijn oprechte persoontje redelijk goed te vermarkten. Het is weinigen gegeven dat op een authentieke, congruentieve wijze te doen.

    Puur persoonlijk haak ik af bij dat gravelscenegedoe, hoezeer ik ook tot de doelgroep/beoefenaars behoor. Desalniettemin kan ik me goed voorstellen dat er veel zijn die hem als ultiem uithangbord zien.
    09-04-2024 22:20
    Ten Dam trek ik altijd prima. De hart en ziel van de podcast. Dekker heeft altijd een goede en uitgesproken mening en is er sowieso maar af en toe. Stefan die hoort zichzelf iets te graag en doet iets te populair. Daardoor ontbreekt de balans nogal eens. Die andere twee praten immers ook graag. Voor mij al een tijdje geen LSRF meer.
09-04-2024 08:55
Hoe werkt het dan als hij zelf nog mee wil doen? Mag een coach zichzelf selecteren?
    09-04-2024 09:06
    Ik vraag me af of hij wel mee wil doen aan de UCI gereguleerde evenementen waar het hier over gaat. Die zijn over het algemeen toch wat korter in afstand dan de events waarbij hij nog wel een kans maakt om iets te bereiken.
    09-04-2024 09:49
    In het voetbal kan dit. Denk aan Ruud Gullit die speler-coach was bij Chelsea.
    09-04-2024 11:05
    LtD gaat voor Unbound lijkt mij. in de ultra lange wedstrijden komen z'n fysieke en mentale kracht het best tot uiting.
    Op de kortere UCI wedstrijden heef hij al beperkte kansen gezien z'n leeftijd.

    Leuke nieuwe draai aan z'n live slow ride fast carriere.
    Ben benieuwd of de Dutch Mafia en Reinier Honig als eerste op het formulier staan of dat er objectief geselecteerd gaat worden
09-04-2024 09:18
Die zit wel vuistdiep in de community. Hopelijk geen belangenverstrengeling/vriendjespolitiek bij selecties.
    10-04-2024 07:18
    Amen.
09-04-2024 10:48
Vagige niche die zsm opgeblobt dient te worden door het wegwielrennen. Genoeg renners die in dit type koersen veel beter tot hun recht komen dan het zoveelste rondje van de 1 x TT, 3 x spurt, 2 x poef en 1 x klim.

Met mooie nieuwe parcours en de juiste deelnemers ligt er genoeg potentieel aan TV-kijkers & WT gestatus, je kan er ook fijn testen met veiliger standaarden als minimale bandbreedte, wat zwaardere frames etc.

Wat betreft 'de community', hmmm. Lijkt me dat juist liefhebbers van onverhard rijden lekker dingen op hun eigen houtje met wat anderen doen en niet zozeer zitten te wachten op soortgenoten in hun territorium. Maar dat kan projectie zijn.
09-04-2024 18:33
Het ontgaat mij een beetje waar we nu precies een Bondscoach Gravel voor nodig hebben. De renners moeten zich kwalificeren in plaats van geselecteerd worden en er rijd ook geen auto achter om een tactisch plan door te geven. Dit lijkt me dan ook meer een ambassadeurschap. Tenzij hij dit onbezoldigd doet vind ik dat een vreemde keuze gezien de situatie waarin de KNWU verkeerd (licentiekosten stijgen de pan uit en in andere disciplines vult men niet de maximale startplekken op het WK om te bezuinigen).
    09-04-2024 18:43
    Misschien is het ambassadeurschap dat je noemt een poging om meer mensen (met name de jongere generaties) aan het fietsen te krijgen/houden met gravel in combinatie met extra sponsoren voor de KNWU. In theorie krijgt de KNWU op die manier op termijn meer inkomsten, de praktijk zal uitwijzen of dat uitkomt. Er zijn natuurlijk al genoeg jongeren die waarschijnlijk nog nooit van Laurens ten Dam gehoord hebben, tijd om dat te veranderen!
09-04-2024 09:20
Volgens mij is het teamelement met daarbij horende strategie non-existent in gravel, dus waarom moet Laurens daar iets mee doen?
09-04-2024 10:47
live slow coach fast
09-04-2024 12:33
Geweldig !
09-04-2024 19:23
Worden het veel trainingsritten naar Amerika en Colombia.
09-04-2024 19:27
Ik was fietsen, ik voelde mij net Tom Dumoulin. Ik bedoel maar, wie zal ooit van zichzelf zeggen ik voelde mij LTD, de gravelrijder?? Dat zijn wielrenners die geen asfalt kunnen vreten.
09-04-2024 19:29
Gemiste kans voor Barolo.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine