Lars Boom had spijt van keuzes: “Van der Poel en Van Aert hebben aangetoond dat het te doen is”
foto: Cor Vos
dinsdag 8 oktober 2024 om 16:07

Lars Boom had spijt van keuzes: “Van der Poel en Van Aert hebben aangetoond dat het te doen is”

Ride Lars Boom werd na zijn wereldtitel tijdrijden bij de beloften in 2007 en wereldtitel veldrijden in 2008 in Nederland verwelkomd als de nieuwe wielermessias. Sponsor Rabobank zag in hem het boegbeeld dat het imago van de ploeg kon opvijzelen na alle dopingproblematiek. Boom richtte zich in de jaren die volgden steeds meer op het wegwielrennen. Daar heeft hij nu spijt van. “Helaas heb ik een aantal winters niet kunnen veldrijden”, zegt hij in het najaarsnummer van RIDE Magazine.

“Vanuit de sponsor voelde ik zeker druk om me meer op de weg te gaan richten”, blikt Boom terug op zijn carrière. “Al heb ik toch nog twee winters veel gecrosst. In die jaren had het veldrijden nog niet de status die het nu heeft. Mathieu van der Poel en Wout van Aert hebben de cross omhooggetrokken, maar ook aangetoond dat de combinatie weg/veld goed te doen is. Zoals zij tot dusver elke winter het crossen met het wegseizoen combineren, was ook voor mij ideaal geweest.”

Daarom vindt Boom het achteraf jammer dat hij niet elke winter zo’n tien crossen is blijven rijden. “Het zorgt ervoor dat je in bepaalde wintermaanden scherp staat en ergens naartoe werkt. Ik denk dat je ook op de weg bepaalde voordelen van het crossen hebt. Zonder het veldrijden had ik nooit de proloog in rondes als Parijs-Nice, Critérium du Dauphiné en Tirreno-Adriatico gewonnen. Ik denk dat ik dan in het veldrijden ook meer had gewonnen.”

Lars Boom in de regenboogtrui van WK veldrijden in 2008 – foto: Raymond Kerckhoffs

Een grote voorkeur voor de weg of het veld heeft de Nederlander nooit gehad. “Nee, mijn grote liefde was de combi veldrijden-weg. Helaas heb ik dat een paar winters niet gedaan omdat de focus dus helemaal op de weg lag. Toen ik later bij Astana weer een paar veldritten ging rijden, was ik er te lang uit geweest. En het veldrijden was ook qua parcoursopzetten veranderd.”

Desalniettemin overheerst de trots als Boom terugkijkt op zijn carrière: “Natuurlijk had ik gehoopt nog korter te rijden dan de vierde plek in Parijs-Roubaix in 2015. Het zat niet altijd mee. Maar, als ik terugkijk dan ben ik zeker trots op wat ik allemaal gerealiseerd heb.”

Interview Lars Boom
In de RIDE Magazine Najaarsgids (€9,95) lees je een uitgebreid interview met viervoudig wereldkampioen Lars Boom, de ploegleider die van SD Worx-Protime is overgestapt naar FDJ-SUEZ. In RIDE spreekt hij over zijn wereldtitel in Treviso en het combineren van het wegwielrennen en het veldrijden. Lees het interview in het 172 pagina’s tellende blad van RIDE. Bestel jouw exemplaar van het najaarsnummer 2024 van RIDE Magazine hier!

RIDE Magazine
7 Reacties
08-10-2024 17:11
Toch overheerst de gedachte dat Lars Boom bijlange na niet het maximum uit zijn mogelijkheden heeft gehaald. Vroeg wereldkampioen in meerdere disciplines maar later maar bij vlagen bevestigd.
    08-10-2024 18:13
    Ik hoorde dat dit kwam door het 'Lars Boomsyndroom'. Hij kon zich meer motiveren voor wedstrijden dan voor trainingen.
    Ik heb daar ook last van, dus ik begrijp hem volledig.
08-10-2024 19:08
Was echt een klasbak, in het veld én op de weg…Rabo/Astana zullen hem financieel wel verwend hebben maar door die comfortzone zou zijn grinta ook wat afgebot geraakt zijn…
08-10-2024 19:10
Die PR die Vansummeren won had ie altijd gewonnen. Reed toen lek op 100m van de kopgroep en daar zat Tjallingi, een ploeggenoot. Was volgens mij op 25km van de aankomst. Maar voor de rest mss iets te weinig eruit gehaald.
    08-10-2024 20:34
    Reed hij toen niet zeer hard door het bos en bij het afdraaien lek? Was niet op 25 km voor de finish dacht ik
08-10-2024 23:00
Ongelofelijk groot talent denk ik maar er niet alles uitgehaald vrees ik, Vanmarcke zei ooit ook eens dat hij met zijn hoofd en de capaciteiten van Boom sowieso monumenten had gewonnen.
09-10-2024 00:36
Had spijt. Nu dus niet meer?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine