Landa over zijn keuze voor Bahrain Merida: “Ben daar de kopman”

donderdag 15 augustus 2019 om 14:35
Landa over zijn keuze voor Bahrain Merida: “Ben daar de kopman”

foto: Cor Vos

Meer dan één week geleden werd bekend dat Mikel Landa zal verkassen naar Bahrain Merida. De Spaanse klimmer reed de voorbije seizoenen voor Movistar, maar zoekt nu dus andere oorden op. “Mijn nieuwe ploeg heeft me verzekerd dat ik dé kopman ben in de belangrijkste koersen”, zo verklaart Landa zijn keuze aan Radio Vitoria.


Het vertrek van Landa hing al langere tijd in de lucht, maar is toch enigszins opvallend, aangezien ook Nairo Quintana vertrekt en Alejandro Valverde in de herfst van zijn carrière zit. De 29-jarige ronderenner heeft echter besloten om voor een concurrerende ploeg te rijden, in de hoop op meer vrijheid.

“Ik heb een goede relatie met mijn ploeggenoten, maar het probleem was dat er binnen de ploeg verschillende ambities waren”, zo doelt hij onder meer op het gedeelde kopmanschap in de voorbije Tour de France. Bij zijn huidige ploeg moest Landa ook rekening houden met Giro-winnaar Richard Carapaz, wereldkampioen Valverde en Quintana.

Landa zag in de Giro zijn ploeggenoot Carapaz zegevieren – foto: Cor Vos

Focus op de Tour? 
De sierlijke klimmer zal bij Bahrain Merida dan weer de absolute kopman zijn, aangezien Vincenzo Nibali is vertrokken naar Trek-Segafredo. “Ik denk dat we een goede ploeg hebben. Ik kijk heel erg uit naar mijn periode bij Bahrain Merida”, aldus Landa, die zich volgend seizoen waarschijnlijk zal focussen op de Tour.

“Het zal een speciaal jaar worden, met ook nog de Olympische Spelen in Tokio. Hierdoor zal het moeilijk worden om de Giro en Tour te combineren. Er is nog geen definitieve beslissing genomen, maar ik zal normaal gesproken aan de start staan van de Tour”, zo laat de nummer zes van de voorbije Tour weten.

Landa geniet op dit moment van een rustperiode, maar zal dit seizoen nog koersen in de Tour of Britain en enkele Italiaanse najaarskoersen.

Dit artikel delen:

16 Reacties

DemarrErik 15 augustus 2019 om 14:40

Is er ergens een goksite waarbij ik al kan wedden dat hij volgend jaar voor Pozzovivo gaat knechten?

Veloburto 15 augustus 2019 om 14:43

Je mag bij mij wel gokken. Ik geef je een quotering van 2.00. Hoeveel wil je inzetten?

josi 15 augustus 2019 om 14:40

Tja, toen hij eerst verkaste naar Sky en vervolgens naar Movistar had hij natuurlijk ook nooit kunnen bevroeden dat hij bij die ploegen niet de enige en absolute kopman zou zijn. Wat dat betreft is de keus voor BM in ieder geval logischer.

Samlambeej 15 augustus 2019 om 15:05

Landa onderschat ook misschien het belang van vrienden in het peloton.

Johnny7 15 augustus 2019 om 14:46

Vond het eerste geen goede keuze maar aangezien ze ook al Bilbao hebben binnen gehaald en er verder al een aantal zeer goede klimmers zitten kan ik het best wel begrijpen. Ik ben ook nooit kritisch op mensen die naar een andere ploeg gaan voor meer geld, dat zou ik ook doen. En aangezien hij daar gewoon kopman is met een goede ondersteuning is het gewoon een goede keuze geweest!

Covadonga 15 augustus 2019 om 16:31

Helemaal mee eens.

Random wielerliefhebber. 15 augustus 2019 om 19:37

Welke goede klimmers zitten bij Bahrein dan? Ze hebben er een paar en daarvan gaat de helft mee met Nibali naar Trek

VerstandOpNul 15 augustus 2019 om 14:56

Dat dat bij Sky een probleem is geweest kan ik me goed voorstellen.. Maar bij Movistar toch niet? Hij heeft vooral veel pech gehad..

Die kerel wisselt ondertussen vaker van team dan van onderbroek..

Jean Dumas 15 augustus 2019 om 14:58

Landa is een renner voor ritten en bergklassementen. Als klassementskopman gaat het niet werken. Je kunt op je klompen aanvoelen dat Bilbao en Teuns opnieuw renners zijn die in zijn vaarwater terechtkomen.

Covadonga 15 augustus 2019 om 16:32

Zijn resultaten zeggen toch echt wel iets anders. Het is juist een renner voor grote rondes, zeker als hij zijn gang mag gaan.

Mathieu Moller 15 augustus 2019 om 14:59

En toen reed volgend jaar Bilbao de stenen uit de straat, zodat Landa gewoon tweede viool mag spelen.

Sauerpraum 15 augustus 2019 om 15:32

Komt op mij niet over als de meest intelligente en assertieve renner. Heeft enkele domme keuzes gemaakt vind ik (net zoals Poels). En nu is hij op een leeftijd dat het nu of nooit wordt. Kijk naar Porte, ook zo’n geval.

ParijsIsNogVer 15 augustus 2019 om 16:11

Misschien heb je gelijk. Zelf denk ik dat soms onderschat wordt hoe pittig het kopmanschap is. Kijk naar Poels, hij rijdt bij periodes ijzersterk in de grote rondes, maar het is toch iets anders om 3 weken lang geen steken te laten vallen, gefocust en geduldig te blijven. Daar komt nog de druk van het kopmanschap bij.

Titaantje 15 augustus 2019 om 16:58

Gaat volgend jaar dicht bij het podium komen voor de Tour. Zal er wel mee moeten leven dat Colbrelli ook naar de Tour gaat en 2 mannetjes meekrijgt.

IlPirata 15 augustus 2019 om 20:43

Als hij eens een keer geen pech heeft of een valpartij zie ik hem in goede vorm wel op het podium van de TdF belanden. Goede steun bergop en altijd aanvallen die bask, Landafan hier.

west 15 augustus 2019 om 22:47