Kuurne-Brussel-Kuurne presenteert deelnemende ploegen: Tour de Tietema-Unibet niet van de partij
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 16 januari 2024 om 16:09

Kuurne-Brussel-Kuurne presenteert deelnemende ploegen: Tour de Tietema-Unibet niet van de partij

De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne zal op zondag 25 februari 25 ploegen verwelkomen aan de start. Het gaat om zeventien WorldTeams en acht ploegen met een ProTeam-licentie. TDT-Unibet Cycling Team, de ploeg van Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel, heeft geen uitnodiging ontvangen.

De ProTeams die wel aan de start zullen verschijnen van de 76ste editie van de Vlaamse voorjaarsklassieker, zijn Lotto Dstny, Team Flanders-Baloise, Israel-Premier Tech, Bingoal WB, TotalEnergies, Uno X Mobility, Q36.5 Pro Cycling en Tudor Pro Cycling.

Verder zijn zeventien (van de achttien) WorldTeams straks van de partij in Kuurne. Alleen de Amerikaanse formatie EF Education-EasyPost geeft forfait voor de 1.Pro-klassieker. Een echte verrassing kunnen we dit niet noemen: de ploeg van manager Jonathan Vaughters schitterde ook vorig jaar al door afwezigheid.

In november kwam het nieuws naar buiten dat Kuurne-Brussel-Kuurne de komende drie edities niet meer van start zal gaan in Kuurne. Die eer is vanaf 2024 weggelegd voor Kortrijk. Deze stad heeft een overeenkomst getekend met de organisatie. Francis Benoit, de burgemeester van Kuurne, sprak vervolgens van een ‘zwarte dag voor onze gemeente.’

Vorig jaar werd Kuurne-Brussel-Kuurne gewonnen door Tiesj Benoot. De Belg wist toen een dominant optreden van zijn ploeg Jumbo-Visma – inmiddels Visma | Lease a Bike – met verve af te ronden. Op de erelijst van KBK prijken heel wat grote namen, met onder meer Peter Sagan, Mark Cavendish, Tom Boonen, Peter Van Petegem, Johan Museeuw, Jan Raas en Roger De Vlaeminck.

RIDE Magazine
10 Reacties
16-01-2024 19:29
Logisch besluit! TDT heeft een op papier zwakke ploeg en geen enkele naam die een selectie zou rechtvaardigen. K-B-K gaat voor de sterkst mogelijke ploegen, daar hebben ze helemaal gelijk in.
16-01-2024 16:22
Ik kan me voorstellen dat dit hard aankomt bij TDT en sponsor Unibet. Ik had ook niet verwacht dat het toch kleurloze Q36.5 boven TDT zou worden verkozen. Misschien dat de vreemde selectie van TDT de doorslag heeft gegeven.
    16-01-2024 16:25
    Q36.5 heeft met Frizon, Nizzolo, Steimle Devriendt en Townsend ook wel wat sterke mannen die meer naam hebben dus vind het eigenlijk wel logisch
    16-01-2024 16:27
    Welke kleuren heeft TDT dan, anders dan het shirt? Q is vooralsnog een betere ploeg, ook voor zo’n koers.
    16-01-2024 16:43
    Wat Tour de Tietema vooral heeft is een mediamodel waarmee je, i.i.g. theoretisch, als race een doelgroep zou kunnen bereiken die het wielrennen op dit moment maar moeizaam aan zich weet te binden. Die zou ik er wel bijnemen als organisator. Zeker als dat je hooguit een team kost dat niet veel verder zal gaan komen dan het meesturen van een renner in de vroege vlucht. Desnoods maak je een afspraak over de hoeveelheid filmpjes/posts die ze moeten maken over de race.
    16-01-2024 16:57
    Dat is denk ik het resultaat van een op dit moment vrij kleurloze selectie bij TDT een troost de STER is niet ver.
    16-01-2024 18:22
    Afgezien van de Belgische ploegen Flanders en Bingoal zijn de andere uitgenodigde ProTeams gewoon de zes sterksten, met een grote voorsprong op de rest. Het zal voor een veel zwakkere ploeg als TdT-Unibet niet meevallen om daar tussen te komen.
    16-01-2024 21:22
    @Oblomov: ik denk niet dat de organisatie van een koers als Kuurne-Brussel-Kuurne zit te wachten op een paar Youtube filmpjes. Kleine en minder bekende koersen misschien maar oude (semi-) klassiekers hebben zulke promotie niet nodig. Die gaan in mijn ogen terecht voor een sterker deelnemersveld.
    17-01-2024 09:23
    Elke race heeft te maken een vergrijzend publiek. Een relatief obscure sprintrace al helemaal. Dat gaat vroeg of laat sponsors kosten.
16-01-2024 17:16
Q.365 heeft vorig najaar toch aardig mee gekoerst. Ik had tot die tijd er nooit van gehoord.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine