Kruijswijk: “Hopelijk kom ik eruit met LottoNL-Jumbo, maar er is meer interesse”
foto: Sirotti
woensdag 15 juni 2016 om 11:30

Kruijswijk: “Hopelijk kom ik eruit met LottoNL-Jumbo, maar er is meer interesse”

Steven Kruijswijk is sinds de Giro d’Italia gewild op de transfermarkt. De renner van LottoNL-Jumbo heeft meerdere opties voor komend jaar, maar hoopt er samen met de Nederlandse WorldTour-formatie uit te komen. Dat zegt Kruijswijk zelf tegen Cyclingnews.

Stof tot nadenken
Kruijswijk gaat via een hoogtestage in Andorra, de Clasicá San Sebastián en de Olympische wegwedstrijd naar de Vuelta a España, zijn tweede grote doel van dit seizoen. Rond die tijd moet zijn toekomst al duidelijk zijn. “Mijn contract loopt ten einde, dus moeten we met de ploeg om tafel hoe zij de toekomst zien”, steekt De Kleerhanger van wal. “Hopelijk vinden we een oplossing, maar er zijn natuurlijk ook andere teams geïnteresseerd nadat ik zo dichtbij winst was in de Giro. Ik moet zelf bekijken wat het beste voor me is. Ik wil erg graag een grote ronde winnen of op het podium geraken in de toekomst, dus moet ik in de meest ideale situatie terechtkomen om dat resultaat te behalen. Of ik terugkeer naar de Giro? Dat weet ik nog niet. Mijn gevoel zegt ‘ja’, maar dat ligt er maar net aan bij welk team ik volgend jaar rijd en wat daar de doelen zijn. Maar nu ik zo dichtbij de winst was, wil ik zeker terugkeren.”

Versterking bij LottoNL-Jumbo
Mocht Kruijswijk bij zijn huidige werkgever blijven, dan moet er wel wat veranderen. “Ik denk dat de ploeg ook gezien heeft dat wanneer je in een winnende positie zit, en ik heb aangetoond dat ik in die positie terecht kan komen, je een sterker team nodig hebt. Helemaal wanneer het aankomt op de zwaardere ritten die bergop gaan. Dat is het grote verschil met teams als Sky, Astana en Movistar. Zij richten zich alleen op het klassement. Misschien moeten wij dat de volgende keer ook doen en daar de renners voor meenemen. Het is moeilijk voor ons team om renners te halen die het werk doen voor bijvoorbeeld Vincenzo Nibali, zoals Michele Scarponi, Jakub Fuglsang en Tanel Kangert. Dat zijn grote namen binnen het peloton. Alles heeft te maken met het budget, dus we moeten slim zijn. Met twee of drie extra klimmers in de ploeg met ervaring, zou dat al een stuk beter voor me zijn”, opteert Kruijswijk.

RIDE Magazine
94 Reacties
15-06-2016 12:10
Kopmanschap in een ronde bij een buitenlandse ploeg zal voor Kruiswijk (heel veel) lastiger worden en bijv. bij Astana volstrekt onmogelijk. Ik neem aan dat Kruiswijk dat ook beseft. Maar TLJ moet inderdaad wel keuzes gaan maken. Dat lijkt mij de belangrijkste "arbeidsvoorwaarde" in de onderhandelingen voor Kruiswijk.
15-06-2016 12:11
Kruijswijk is op zoek naar 'n jaarsalaris van 1.8 miljoen euro !! Welke ploeg gaat dat betalen ?
15-06-2016 12:14
@rahimns
Ach ja, smaken verschillen
15-06-2016 12:14
Slimme zet van Kruijswijk. Hij wil graag blijven, maar dan wel versterking. Ironisch genoeg zal door het presteren van Kruijswijk zijn gage wel omhoog gaan, waardoor er weer minder budget beschikbaar blijft voor eventuele en broodnodige versterkingen. Hoop wel dat ze er uit komen.
15-06-2016 12:15
[quote]Die knechten hebben ze toch gewoon al.[/quote]
Dit is grotendeels ook mijn gedachte, met als toevoeging dat ze de trainer van de extra meesterknecht alvast in dienst hebben. Wanneer je serieus naar de Giro trekt om hem te winnen, dan doet Kelderman of Gesink echt niet onder voor hetgeen Kruijswijk bij andere ploegen in dienst mee zal krijgen. Daarnaast moet het invullen van de bergtrein ook niet overdreven worden; de ondersteuning in de eerste helft van de Giro is voor Kruijswijk minstens even cruciaal.
15-06-2016 12:16
Dat word dus exit Vanmarcke, die was zijn geld toch nooit meer waard nu met een verbeterd contract...
Goede renner natuurlijk maar zal geen echte winnaar worden maar krijgt daar wel naar betaald, dan is het voor een Nederlandse sponsor gewoon niet interressant meer.
15-06-2016 12:20
Eens met o.a. @tight

TLJ hoeft niet eens heel veel te investeren in klimknechten. Met de renners die ze hebben komen ze een heel eind, maar dan moeten ze wel prioriteiten gaan stellen en volledig te durven gaan voor de overwinning in de Giro. Dan gaat er een mindere ploeg naar de Tour ter ondersteuning van Gesink of stuur maar een sprintploeg met Groenewegen en Hofland om het een keer te proberen.
15-06-2016 12:21
Arghhh, het doet nog steeds pijn. Zonder dat ene moment had hij gewoon de giro gewonnen. Het is maar de vraag wanneer we weer zo'n grote kans krijgen.
15-06-2016 12:25
Als Kruijswijk naar één van de grote ploegen gaat, is het maar de vraag of hij als kopman een grote ronde mag gaan rijden. Volgens mij kan hij beter blijven.
15-06-2016 12:37
@Mac-S. Dat is juist geen reden om te blijven. Als je echt in jezelf gelooft ga je gewoon naar een grote ploeg en vertrouw je erop dat je jezelf kan opknokken tot kopman. Hoe je het went of keert, bij TLJ zal het moeilijk blijven een grote ronde te winnen (niet onmogelijk).
15-06-2016 12:40
Maar wat belangrijker is: de kleerhanger is veruit de beste bijnaam. Nu al een klassieker. Niks meer aan doen.
15-06-2016 12:41
Helemaal eens met Brakkel! Doe eens iets wat niet verwacht wordt en het resultaat zal je verbazen, Kelderman en Gesink knechten volgend jaar zowel in de Giro als Vuelta voor Kruijswijk en in de Tour mogen Bennet, Roglic voor een etappeoverwinning gaan met uiteraard alle ballen op Groenewegen!!
15-06-2016 12:45
Lastige keuze....een stap naar een grotere ploeg is financieel aantrekkelijk en vermoedelijk ook in de sportieve begeleiding. Misschien moet hij eens te raden gaan bij Mollema hoe het hem vergaat bij Trek. Bij TLJ blijven dan rijst de vraag welke knechten kunnen hem goed genoeg bijstaan in het hooggebergte en passen deze in het budget ? De knechten zullen toch van hetzelfde niveau moeten zijn als bij de topteams anders heb je ook weinig aan en worden ze er al afgereden voordat Kruijswijk ze nodig heeft.
15-06-2016 12:50
Ik denk ook dat er wat mogelijk is indien de ploeg van de giro een nog grotere prioriteit durft te maken en kruijswijk niet teveel meer salaris wenst te ontvangen. Zo niet, dan zie ik het alleen goedkomen als ze extra sponsorgeld kunnen binnenslepen..
15-06-2016 12:50
Gewoon Vanmarcke weg, dat budget investeren in een beter contact voor Kruijswijk en dan 2 redelijke klimknechten halen, Clement zou een optie zijn en dan gewoon nog zoeken naar nog een betaalbare optie.
Daarnaast zullen mannen als Roglic, Bouwman en Vermeulen ook wel stappen zetten.

In de Tour zul je trouwens wel met een klassementsman moeten starten, al is het maar voor sponsorbelangen.
15-06-2016 12:52
@robotour
Klopt, dat was heel pijnlijk om te zien dat een speldenprikje genoeg was om heel TLJ de rest vd etappe naar de bus te verwijzen.
15-06-2016 12:55
De klassementsambities van LottoNL zijn vaak de grond in geboord door the usual suspects, maar deze zelfde critici zullen nu wel vinden dat Kruijswijk te weinig werd ondersteund in de Giro ;)

Voor mijn part ruilen ze de kasseienstoempers in voor een paar klimmers, maar dat heeft meer met mijn persoonlijke voorkeur te maken. En zoveel goede klimmers die echt iets toevoegen zijn er ook weer niet, zeker niet in de categorie 'goedkoop en 100% brandschoon' waar LottoNL in zoekt. Bovendien denk ik dat ze met Roglic in principe al de meesterknecht hadden die Kruijswijk had kunnen gebruiken, maar die moet nog leren op z'n fiets te blijven zitten (net als menig LottoNL-renner).
15-06-2016 12:57
@Man met de hamer, zo is het. Als we het op Wielerflits maar genoeg gebruiken, dan wordt het wel wat, want de NOS kopieert toch soms hele berichten.
15-06-2016 12:59
[quote]Misschien moet hij eens te raden gaan bij Mollema hoe het hem vergaat bij Trek.[/quote]
Kruijswijk heeft sportief inderdaad alleen iets aan een vertrek naar een andere ploeg, wanneer het een echte stap vooruit zou zijn. Financieel zullen ploegen als Trek vast aantrekkelijk zijn, maar zo'n overstap als lijkt me verder voor Kruijswijk een overbodige stap zijwaarts.
15-06-2016 13:01
De mensen die beweren dat TLJ nu opeens voor de Vuelta en de Giro moeten gaan en de Tour voor dagzeges hebben er niet zoveel van begrepen. Al jarenlang focust dit team zich op een klassement in de Tour. Dat zal zo blijven.

Als liefhebber hoop ik dat de beste Nederlandse klassementsrenner sinds Erik Breukink de Tour als hoofddoel stelt. Indien Gesink en Kelderman daar gaan knechten, dan hoeft TLJ niet eens nieuwe knechten te halen, dan kunnen ze een geweldig team neerzetten.

Maar dat is misschien iets te veel alle ballen op de Tour, dus ik kan me voorstellen dat Kelderman kopman wordt in de Giro, Kruiswijk in de Tour en Gesink in de Vuelta. Vraag is nu of dat voor Gesink en Kelderman te combineren is. Zo ja, dan zijn nieuwe knechten niet echt nodig. Zo nee, dan zou ik kijken naar renners als Dombrovski, Montaguti (zit heel vaak mee in de goede ontsnapping) en Preidler. Maar waarschijnlijk al te duur.
15-06-2016 13:03
Ook is hij nog lang niet oud genoeg voor de bejaardenclub Trek.
15-06-2016 13:05
Oh, en nog iets. Ik denk niet dat TLJ a la Sky moet proberen om koersen te controleren. Ik zou eerder gaan voor slimme renners, met een neusje voor de goede ontsnapping die, naast redelijk kunnen klimmen (hoeft niet eens een klimmer pur sang te zijn) vooral goed kunnen dalen en ook op het vlakke wat kunnen. Dominik Nerz bijvoorbeeld.
15-06-2016 13:07
Blijft lastig. Ik vind het idee om Kelderman en Gesink voor Kruijswijk te laten knechten in de Giro best sympathiek, maar ik vrees dat voor de sponsor (en het publiek) de Tour het belangrijkst is.
15-06-2016 13:13
De kleerhanger, klinkt heel nederig, gewoon Steven. Ploeg heeft best goed geknecht maar op een gegeven moment moet de kopman het afmaken en juist daar faalde hij en ploegleiding.
Drie minuten opgebouwd in 2 weken was ruim voldoende.
Een internationale ploeg zou hem goed doen, kan nog makkelijk 5 jaar groeien als ie de oversteek aandurft.
15-06-2016 13:15
@El Salvador wie heeft er ooit gezegd of beweert dan Steven een jaarsalaris van 1.8 miljoen wilt. Dit is puur iets wat de media verzonnen heeft. Laten we nou eens ophouden met dit soort spookverhalen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine