Kritiek op parcours BinckBank Tour: “UCI, voel je vrij om de koers te downgraden”
Vanuit het peloton zwelt de kritiek aan op het parcours van de BinckBank Tour. Renners uit alle hoeken van het peloton vinden de route onveilig door de soms smalle wegen en de vele bochten en wenden zich tot rennersvakbond CPA en wielerbond UCI.
“Hypocrisie in de wielerwereld: eerst houden we een werkelijk adembenemende minuut stilte voor Bjorg Lambrecht en vijf minuten later moeten we elkaar weer kapot rijden op een parcours met de breedte van een fietspad met een miljoen bochten”, schrijft Tim Declercq van Deceuninck-Quick Step op zijn social media. Het is slechts een van de reacties, die vanuit het peloton zijn gegeven op de route die de renners de afgelopen dagen voor de wielen kregen geschoven.
“Inderdaad Tim. Elke koers moet gekker en gevaarlijker. Dat is verschrikkelijk en voor mij moet er snel iets veranderen. Graag meer veiligheid voor ons renners”, reageerde Marcel Sieberg op de tweet van Declercq. Declercqs ploegmaat Bob Jungels schreef: “Ik denk dat de meeste renners het met me eens zijn dat de plaatselijke ronden niet echt veilig waren, wat resulteerde in onnodige stress en valpartijen. Moeten we echt wachten tot er iets gebeurt voordat er wat verandert?”
Paul Martens en Jos van Emden, beiden koersend voor Jumbo-Visma, zijn evenmin blij. Martens: “Als renners zouden we ons persoonlijk aangevallen moeten voelen bij drie dagen op rij zulke parcoursen. Elk jaar wordt het slechter.” En wat Van Emden betreft blijft de koers niet langer van WorldTour-niveau: “UCI, voel je vrij om de BinckBank Tour te downgraden tot het niveau van kermiskoersen. We praten over veiligheid en dan maken ze een koers als deze.”
So right Tim. Every race has to get more crazy and more dangerous. That’s just terrible and for me it has to change quickly. Please more safety for us riders. @cpacycling
— Marcel Sieberg (@MarcelSieberg) August 14, 2019
I guess that most of the riders will agree with me that todays laps in stage 3 of @BinckBankTour weren’t exactly in favor of our security, which results in unnecessary stress/crashes. The question is, do we really have to wait until an incident happens before we change something?
— Bob Jungels (@BobJungels) August 14, 2019
As riders we should feel personally offended by these type of parcours for 3days in a row.Every year it‘s getting worse #CPA #BinckBankTour
— Paul Martens (@PMartens83) August 14, 2019
. @UCI_cycling feel free to downgrade @BinckBankTour to the level of kirmes. We speak about safety and than they make a race like this…. @cpacycling
— Jos van Emden (@josvanemden) August 14, 2019
Reactie Jos van Emden op een van de weinige grote Nederlandse wedstrijden, vind ik dan wel weer wat ver gaan.
Omdat het een deels NL koers is mag van Emden geen veiligheid te discussie stellen?
Bedoel je dan ook dat een renner van een foute ploeg geen nee tegen doping mag zeggen?
Kritiek op de route mag, maar misschien zouden de renners toch eerst een hand in eigen boezem moeten steken en het voor elkaar veiliger moeten maken en niet als kamikaze elkaar van de weg proberen te rijden.
Misschien dat ze over een aantal jaren alleen op de playstations tegen elkaar kunnen rijden en strijden.
Wil hiermee NIET de organisatie aanvallen. Maar als er geen interesse is van plaatsen waar een interessant EN veilig parcours kan worden bepaald, dan wellicht beter stoppen of down graden?
Ik word een beetje moe van deze reacties.
Net als cyclocross, mtb en... baanwielrennen.
Oke, die laatste was een slecht voorbeeld.
Ik heb dit jaar nog niet heel veel van de Binck Bank tour kunnen zien, maar de lokale lus rondom Hulst leek mij toch over redelijk brede wegen verreden te worden.
Door elke dag rondjes te rijden rond finish plaatsen word het inderdaad beetje een kermiskoers. Als je dan al rondjes gaat rijden zoek dan een beetje de goede wegen uit, zeker in etappes waar het haast zeker een massasprint word.
De rest van het parcours is al genoeg over gezegd. Valt nog mee dat daar niet meer over geklaagd word, wat daar zitten veel onnodige lange verplaatsingen in, zeker voor de tijdrit die op de meest onlogische plaats ligt qua parcours.
En ook hun parcours van De Panne heeft al meerdere keren tot protest geleid.
De laatste km's van het finaleparcours vandaag zouden al bij een nieuwelingenkoers tot valpartijen hebben geleid.
Renners hebben enigszins gelijk maar durven blijkbaar de remmen niet dichtknijpen en protesteren.
Blijkbaar is tevens de veiligheid in het gedrang. Onlangs wad de tour de Wallonië. Dat was op alle fronten aangenamer.
Had iig wel beter voor hun gemoed geweest zonder die rondjes.
Alhoewel, je zou ook kunnen zeggen dat na 3 keer langsrijden iedereen de paaltjes wel weet staan.
In het buitenland heb je van die dorpen die eigenlijk een rij huizen aan de doorgaande 80km-weg zijn. Jaag je er zonder te remmen met 65 in het uur langs en is het geld weer in de pocket. Als je in Nederland sponsorgeld wilt binnenhalen dan moet je er vrede mee hebben dat je om een dorp in te komen je over 8 gedeelde rotondes moet en twaalf snelheidsremmers. Niet ideaal voor wielrennen. Wel lekker als je je naar school fietsende kind niet dood wilt.
Is een beetje alsof Groenewegen en Jakobsen in de Ronde van Zwitserland gaan zitten klagen dat de weg nergens vlak is zoals ze gewend zijn. Als het anders is moet je je manier van rijden aanpassen, als het smal is dan moet het peloton zich maar anders gedragen, een smalle weg is niet gevaarlijk. Met 12 man naast elkaar op een smalle weg is gevaarlijk.
1; Noord-Holland +Afsluitdijk Waaierrit
2; Ronde van Drenthe/Norg
"Grote verplaatsing"
3; TTT Zeeland
4; Waaierrit in de Panne/Moeren
5; Mini RvV
"Grote Verplaatsing"
6; Mini LBL
7; Mini Amstel
8; Koninklijke sprint onder het Atomium