Kristoffer Halvorsen rijdt Milaan-San Remo én Giro d’Italia
foto: Cor Vos
maandag 18 november 2019 om 09:58

Kristoffer Halvorsen rijdt Milaan-San Remo én Giro d’Italia

Kristoffer Halvorsen mag zich opmaken voor zijn eerste grote ronde in zijn carrière, de Giro d’Italia. Ook staat met Milaan-San Remo het eerste wielermonument op het programma van de kersverse EF Education First-aanwinst.

De gloednieuwe winter-editie van RIDE Magazine is vanaf nu verkrijgbaar! Mathieu van der Poel staat op de cover. In ons magazine lees je een uitgebreid verhaal van 10 pagina's met dé smaakmaker van 2023. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Halvorsen, drie jaar geleden wereldkampioen bij de beloften, maakte in september bekend dat hij Team Ineos na twee seizoenen verlaat voor EF Education First. Bij de Amerikaanse ploeg wordt hij de nieuwe sprintkopman na het vertrek van Sacha Modolo en Daniel McLay. Zijn programma voor volgend seizoen krijgt intussen vorm: net als afgelopen jaar begint hij in Australië om dan toe te werken naar Tirreno-Adriatico, Milaan-San Remo én de Giro d’Italia.

Meer kansen
“Natuurlijk krijg je meer kansen hier. Iedereen weet dat bij Ineos alles draait om de grote ronden”, vertelt de Noor aan Procycling.no in een interview. De Britse ploeg had naar verluidt de mogelijkheid om zijn contract open te breken maar beide partijen nemen afscheid van elkaar. Dat hij bij EF Education First meer mogelijkheden zag, speelde daarbij mee een rol.

Volgens teambaas Jonathan Vaughters is Halvorsen de renner die hem en de ploeg de belangrijkste trofee van Milaan-San Remo kan bezorgen. Halvorsen: “In mijn eerste jaar moet ik vooral in een zo goed mogelijke vorm aan de start staan en dan is het afwachten wat er op me af komt als ik daar fiets. Je weet immers nooit hoe je reageert bij zulke grote afstanden. Maar ik heb het gevoel dat de koers me wel ligt. Ik voel dat ik er eens mee kan doen aan de top.”

Halvorsen, die afgelopen seizoen twee keer wist te winnen, hoopt komend jaar nieuwe stappen te kunnen zetten in zijn carrière. Wie hem gaan bijstaan in de sprints, is nog ongewist, maar renners als Jens Keukeleire, Moreno Hofland en Mitchell Docker hebben zich al eens bewezen. “We moeten elkaar leren kennen en duidelijke afspraken maken over hoe we het gaan aanpakken, denk ik. En natuurlijk moet ik de benen hebben voor het laatste deel.”

Voorlopig programma Kristoffer Halvorsen in 2020

flag-au Tour Down Under (21-26 januari)
flag-it Tirreno-Adriatico (11-17 maart)
flag-it Milaan-San Remo (21 maart)
flag-it Giro d’Italia (9-31 mei)

RIDE Magazine
12 Reacties
Sorteer op:
18 november 2019 10:33
Voor mij is EF het team met de beste transferperiode. Ga maar na tegen begin 2019:
In: higuita, rutsch, Bissegger & halvorsen zijn van de beste jongeren. Aangevuld met sterke renners als keukeleire & M cort. Powless & guerreiro hebben ook zelfs nog wat groeimarge.
Uit: breschel, modolo, phinney, mc lay, dombrowski & Brown. Niet (meer) de ronkende namen die recent nog sterk presteerden.
Verwacht veel van dit team in 2020 en dan vooral bergop natuurlijk met ook nog uran, tejay, woods, kangert, carthy, martinez,... zelfs in het voorjaar staat er een blok met sep, langeveld & bettiol. Erg straf!
    18 november 2019 13:58
    Je kunt de transfers van Higuita (mei 2019) en Bisegger (augustus 2020) niet in dezelfde adem noemen. Beiden grote talenten, maar zowel in een verschillend kalenderjaar als meer dan twaalf maanden verschil.
18 november 2019 10:39
Tsja op zich met je eens Vinyakke, maar toch blijf ik het gevoel houden dat er niet echt structuur in de ploeg zit.

Je trekt dan Halvorsen aan, ooit een zeer groot talent, maar wel wat stilgestaan in zijn ontwikkeling. En zelfs in kleinere wedstrijden werd wel duidelijk dat hij het zonder steun niet echt kan. Maar wie gaat dan die steun vormen binnen EF? Een Cort zal er niet voor aangetrokken zijn, want die zal meer willen, en de meeste anderen die wel in aanmerking komen kwamen als steun voor modolo te kort.

Op zich heeft het absoluut zijn charme, gewoon lekker vrijbuiten met zijn allen en af en toe Woods of Urán een keertje een soort van kopman maken. Maar buiten de hele open klassiekers ga met zo’n nauwelijks bestaande hiërarchie in het huidige wielrennen denk ik zelden om de echte grote prijzen mee doen.

Maar wie weet zit ik er helemaal naast en pakt Halvorsen san Remo. ;)
    18 november 2019 13:43
    Niet echt structuur of gewoon veel nationaliteiten?
18 november 2019 10:44
KJPoels ik sluit me aan bij je. Met uitzondering van je laatste zin haha, ik heb echt nul verwachtingen van Halvorsen. Gewoon te licht voor WT.
18 november 2019 11:32
Met de tactiek van DQS kun je zonder expliciete kopman ook koersen winnen toch? Zolang je maar sterk genoeg bent in de breedte en voor elkaar door het vuur wil. Ze zullen hier en daar wel eens in het overtal zijn als de groep nog bestaat uit een 20-tal renners en ze pakweg met 4 mee zijn in een koers als de Amstel, ik zeg maar iets. En dan is er veel mogelijk natuurlijk!
    18 november 2019 12:12
    De meeste overwinningen van Quickstep komen toch wel gewoon voort uit een hele sterke trein rondom een uitgesproken sprintkopman? Zelfs mannen als Jungels, Lampaert, Stybar, Asgreen en Gilbert houden de trein daar doorgaans in positie. En dan hebben ze met Richeze, Sabatini, Morkov en dergelijke de ideale loodsen voor de afmakers.

    Die structuur zie ik bij EF dus juist totaal niet eigenlijk.

    En een Quickstep doet hetzelfde met klassementen inderdaad, maar juist op dat vlak zijn ze over het algemeen dan ook maar weinig succesvol.
    18 november 2019 12:27
    Ik heb het voor alle duidelijkheid niet over de sprint maar over de mooiste overwinningen van QS: die van Gilbert, lampaert, stybar, jungels, asgreen,... die haast allemaal dankzij de numerieke meerderheid tot stand komen. Halvorsen is een nevenprojectje dat heel misschien kan slagen maar is niet de ruggengraat van deze ploeg.
18 november 2019 12:08
Wat er op het einde van.het seizoen uitgekomen is zullen we zien, maar ik ben het er zeker wel mee eens dat deze ploeg er op het eerste gezicht duidelijk op vooruit gegaan is.
18 november 2019 13:26
EF is duidelijk op weg om een goede klimploeg te worden met een sterk Vlaams blok.
Dat de sprint wat minder wordt belicht is een keuze.
18 november 2019 13:56
Ik denk wel dat Halvorsen een nieuwe stap kan zetten komend seizoen, en zeker volgend seizoen met een eventueel betere of gerodeerde omkadering.

Samen met Philipsen en Bol behoort hij toch tot het groepje jonge sprinters dat waarschijnlijk nog stappen zal zetten. Al zijn Hodeg en vooral Jakobsen al een stap dichter bij vlakke topsprinters als Bennett, Viviani, Ackermann, Groenewegen, Ewan en Gaviria.

Vooral zijn uitslagen in de Tour of Norway 2019 sterkte mij in die overtuiging. Ik reken op heel wat top tien plaatsen in de Giro dit jaar en podiumplaatsen in rittenkoersen als Tour Down Under, UAE Tour of Tirreno-Adriatico of in eendagswedstrijden als Driedaagse Brugge-De Panne en Scheldeprijs.

Wat betreft de rest van EF kijk ik vooral uit naar de OS wegrit en de WK wegrit van Woods, en het rondewerk van het trio Higuita-Martinez-Carthy met Uran die hopelijk ook op tijd opnieuw fit is.
18 november 2019 19:14
Vaughters had een droom waarin hij Halvorsen zijn monument, MSR, zag pakken. Waarom weet ik niet maar iets zegt me dat Halvorsen niet het talent heeft van een Kristoff, Degenkolb of Demare die MSR ooit hebben gewonnen. Ik zie het dan ook niet gebeuren in 2020. Hij zal veel ereplaatsen bij elkaar sprokkelen in de sprintetappes bij EF maar een monument?

Reacties zijn gesloten.