Kristoffer Halvorsen rijdt Milaan-San Remo én Giro d’Italia
Kristoffer Halvorsen mag zich opmaken voor zijn eerste grote ronde in zijn carrière, de Giro d’Italia. Ook staat met Milaan-San Remo het eerste wielermonument op het programma van de kersverse EF Education First-aanwinst.

Halvorsen, drie jaar geleden wereldkampioen bij de beloften, maakte in september bekend dat hij Team Ineos na twee seizoenen verlaat voor EF Education First. Bij de Amerikaanse ploeg wordt hij de nieuwe sprintkopman na het vertrek van Sacha Modolo en Daniel McLay. Zijn programma voor volgend seizoen krijgt intussen vorm: net als afgelopen jaar begint hij in Australië om dan toe te werken naar Tirreno-Adriatico, Milaan-San Remo én de Giro d’Italia.
Meer kansen
“Natuurlijk krijg je meer kansen hier. Iedereen weet dat bij Ineos alles draait om de grote ronden”, vertelt de Noor aan Procycling.no in een interview. De Britse ploeg had naar verluidt de mogelijkheid om zijn contract open te breken maar beide partijen nemen afscheid van elkaar. Dat hij bij EF Education First meer mogelijkheden zag, speelde daarbij mee een rol.
Volgens teambaas Jonathan Vaughters is Halvorsen de renner die hem en de ploeg de belangrijkste trofee van Milaan-San Remo kan bezorgen. Halvorsen: “In mijn eerste jaar moet ik vooral in een zo goed mogelijke vorm aan de start staan en dan is het afwachten wat er op me af komt als ik daar fiets. Je weet immers nooit hoe je reageert bij zulke grote afstanden. Maar ik heb het gevoel dat de koers me wel ligt. Ik voel dat ik er eens mee kan doen aan de top.”
Halvorsen, die afgelopen seizoen twee keer wist te winnen, hoopt komend jaar nieuwe stappen te kunnen zetten in zijn carrière. Wie hem gaan bijstaan in de sprints, is nog ongewist, maar renners als Jens Keukeleire, Moreno Hofland en Mitchell Docker hebben zich al eens bewezen. “We moeten elkaar leren kennen en duidelijke afspraken maken over hoe we het gaan aanpakken, denk ik. En natuurlijk moet ik de benen hebben voor het laatste deel.”
Voorlopig programma Kristoffer Halvorsen in 2020
Tour Down Under (21-26 januari)
Tirreno-Adriatico (11-17 maart)
Milaan-San Remo (21 maart)
Giro d’Italia (9-31 mei)
In: higuita, rutsch, Bissegger & halvorsen zijn van de beste jongeren. Aangevuld met sterke renners als keukeleire & M cort. Powless & guerreiro hebben ook zelfs nog wat groeimarge.
Uit: breschel, modolo, phinney, mc lay, dombrowski & Brown. Niet (meer) de ronkende namen die recent nog sterk presteerden.
Verwacht veel van dit team in 2020 en dan vooral bergop natuurlijk met ook nog uran, tejay, woods, kangert, carthy, martinez,... zelfs in het voorjaar staat er een blok met sep, langeveld & bettiol. Erg straf!
Je trekt dan Halvorsen aan, ooit een zeer groot talent, maar wel wat stilgestaan in zijn ontwikkeling. En zelfs in kleinere wedstrijden werd wel duidelijk dat hij het zonder steun niet echt kan. Maar wie gaat dan die steun vormen binnen EF? Een Cort zal er niet voor aangetrokken zijn, want die zal meer willen, en de meeste anderen die wel in aanmerking komen kwamen als steun voor modolo te kort.
Op zich heeft het absoluut zijn charme, gewoon lekker vrijbuiten met zijn allen en af en toe Woods of Urán een keertje een soort van kopman maken. Maar buiten de hele open klassiekers ga met zo’n nauwelijks bestaande hiërarchie in het huidige wielrennen denk ik zelden om de echte grote prijzen mee doen.
Maar wie weet zit ik er helemaal naast en pakt Halvorsen san Remo.
Die structuur zie ik bij EF dus juist totaal niet eigenlijk.
En een Quickstep doet hetzelfde met klassementen inderdaad, maar juist op dat vlak zijn ze over het algemeen dan ook maar weinig succesvol.
Dat de sprint wat minder wordt belicht is een keuze.
Samen met Philipsen en Bol behoort hij toch tot het groepje jonge sprinters dat waarschijnlijk nog stappen zal zetten. Al zijn Hodeg en vooral Jakobsen al een stap dichter bij vlakke topsprinters als Bennett, Viviani, Ackermann, Groenewegen, Ewan en Gaviria.
Vooral zijn uitslagen in de Tour of Norway 2019 sterkte mij in die overtuiging. Ik reken op heel wat top tien plaatsen in de Giro dit jaar en podiumplaatsen in rittenkoersen als Tour Down Under, UAE Tour of Tirreno-Adriatico of in eendagswedstrijden als Driedaagse Brugge-De Panne en Scheldeprijs.
Wat betreft de rest van EF kijk ik vooral uit naar de OS wegrit en de WK wegrit van Woods, en het rondewerk van het trio Higuita-Martinez-Carthy met Uran die hopelijk ook op tijd opnieuw fit is.