Kristoff roept op tot versterking: “We missen klassiekerrenners”

Door , dinsdag 10 juli 2018 om 13:20
Kristoff roept op tot versterking: “We missen klassiekerrenners”

foto: Lapresse

Alexander Kristoff luidt tegenover het Noorse Procycling.no de noodklok. De 31-jarige sprinter is van mening dat zijn ploeg UAE Emirates moet inzetten op de komst van meerdere klassiekerrenners. “Kijk maar naar het succes van Quick-Step Floors. Klassiekerspecialisten kunnen ook worden gebruikt in de sprinttrein”, zo is zijn verklaring.


Kristoff mocht dit seizoen viermaal het zegegebaar maken, maar voornamelijk in kleinere koersen. De sterke Noor moet vaak opboksen tegen complete sprinttreinen, wat het volgens hem niet gemakkelijk maakt. “Ik voel dat we het team moeten versterken, zowel op klassiek vlak als voor de sprinttrein”, zo gaf hij na de finish van de ploegentijdrit aan.

Het is niet de eerste keer dat Kristoff hamert op versterking. “Klassiekerspecialisten zijn vaak ook in te zetten in de sprinttrein. Je ziet het bij Quick-Step Floors; de klassiekerkern boekt daar de meeste successen. Ook bij BORA-hansgrohe zie je eenzelfde ontwikkeling met Daniel Oss en Marcus Burghardt”, zo gaf hij eerder mee aan het Noorse wielermedium.

“Wij missen duidelijk dit soort renners. Als we het team op dit punt kunnen versterken, gaan we er ook in algemene zin op vooruit”, is Kristoff van mening. Ploegleider Philippe Maduit kan zich vinden in de woorden van de Noor. “Uiteraard hebben we nood aan betere renners. Beetje bij beetje versterken we ons ook”, aldus de Fransman.

UAE Emirates hengelt naar jonge Noor Rasmus Tiller 
De kans is aanwezig dat een jonge landgenoot van Kristoff, Rasmus Tiller, aan het einde van het seizoen de overstap maakt naar UAE Emirates. De 21-jarige Noor van Joker Icopal maakte dit jaar indruk in de Tro-Bro Léon. Hij werd uiteindelijk vijfde in de Bretoense eendagswedstrijd, nadat hij in de finale in leidende positie tegen de grond ging.

Anderhalve maand geleden won Tiller nog de proloog van de Grand Prix Priessnitz spa, ook wel bekend als de vroegere Vredeskoers. Hij greep vervolgens net naast een tweede nationale titel op de weg. Oud-renner Joona Laukka – tegenwoordig de manager van Tiller – laat echter weten dat de mogelijke transfer van zijn protegé losstaat van de versterkingswens van Kristoff.

“Rasmus is een jonge renner. Men trekt een neoprof aan voor de toekomst, en niet om er meteen te staan voor een kopman.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

ivo001 10 juli 2018 om 13:58

Oss ligt tot 2019 vast, en Kragh Andersen al tot 2020, dus dat zijn geen opties.
Boasson Hagen zou misschien wel kunnen? Zou er verder ook niet echt weet, misschien Drücker?

Ivan 10 juli 2018 om 14:13

Roelandts misschien?

Jungle Man 10 juli 2018 om 14:16

Van Avermaet dus…, dat is een rasechte klassiekker renner! Echter is het de vraag of ie het beste al niet achter de rug heft in zijn carriere.

jvh93 10 juli 2018 om 14:21

En van Avermaet zal niet in een sprinttrein gaan rijden

BenderBeach 10 juli 2018 om 14:23

Zijn ze net te laat voor Mike Teunissen waarschijnlijk. Misschien kan Boom hier nog wat centjes ophalen voordat hij zijn fiets aan de wilgen hangt?

Kristoff heeft wel punt overigens: multifunctionele renners zijn (mede door de kleinere ploegen in een race) erg gewild, terwijl een paar jaar geleden vooral specialisten werden gezocht.

Veloburto 10 juli 2018 om 14:31

Wout van Aert?

achtpuntzes 10 juli 2018 om 14:32

Misschien is het een beter idee om als je een nieuwe ploeg zoekt om dan ook even te kijken naar de kwaliteit van de ondersteuning van die nieuwe ploeg in plaats van blind tekenen voor een hoop geld en dan gaan klagen dat je te weinig ondersteuning krijgt?

Scott Sunderland 10 juli 2018 om 15:04

Swift, Aru en Costa vallen zwaar tegen. Daniel Martin moet de meubelen in de Tour gaan redden na een matig voorjaar voor hem. En Kristoff overtuigt ook niet voldoende nee. Bij elkaar geraapt zootje.

ah-ja 10 juli 2018 om 15:30

Van Aert

ivo001 10 juli 2018 om 15:48

Bij BMC valt er misschien wel wat meer te halen ja. Küng en Bevin misschien? Hardrijders zijn prima in te zetten in de sprinttrein.

williams 10 juli 2018 om 15:52

Wat ben je met een sprinttrein als je geen sprinter hebt ?

Samlambeej 10 juli 2018 om 15:56

Boom, Roelandts en Drücker zijn degelijke opties.
Bo Hagen en Kristoff das water en vuur.
Het gaat in het algemeen over polyvalente renners i.e. tijdrijders kunnen ook fungeren voor de sprinttrein of het afzetten voor een col. Bij UAE zijn de luitenanten ondermaats. Altijd geweest eigenlijk.

wagenaro 10 juli 2018 om 16:24

MVDP misschien?

Veloburto 10 juli 2018 om 16:36

Niki Terpstra?

Marszzz 10 juli 2018 om 16:53

Ze trekken voor zover meer richting Groenewegen (Teunissen, Van Aert?)

Stabroek 10 juli 2018 om 17:09

Volgens Spora heeft Quickstep interesse in Bo Hagen

Titaantje 10 juli 2018 om 17:27

@Samlambeej: “Altijd”? Deze ploeg bestaat net 2 jaar….

Merzbow 11 juli 2018 om 00:07

Kortom volgend jaar 25 Belgische renners inlijven. Komt het direct in orde.

Romāns Vainšteins 11 juli 2018 om 00:09

Ik zou Hagen bij QS een heerlijke transfer vinden

simplex 11 juli 2018 om 00:21

Ik ook. Past precies bij dit QS team. Veel klasse aanwezig en kan ook zeer goed in dienst rijden van andere grote renners. (zie o.a. HTC en Sky en nu ook DDT periode)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.