Kortste NK wielrennen voor mannen ooit en geen los kampioenschap voor beloften
Interview Exact negentien dagen zitten er tussen de teruggave van de NK-organisatie door de gemeentes Nijmegen en Berg en Dal én de voorstelling van de nieuwe locatie in Ede. Een bureaucratisch wonder, maar dankzij een goede samenwerking tussen de KNWU en organisator Courage Events kwam Ede heel snel op de radar en kon men vlug schakelen. Wel met concessies: het Nederlands kampioenschap voor mannen is het kortste ooit en slechts de helft van het normale aantal beloften rijdt mee in diezelfde wedstrijd. “Die concessies moesten we doen” stelt KNWU-manager Wedstrijdsport Joost van Wijngaarden in gesprek met WielerFlits.
Joost, de hamvraag die je moet stellen: waarom kan het hier wel zonder politie, maar veertig kilometer verderop in dezelfde provincie niet?
“Iedere koers, elke organisatie, heeft zijn eigen situatie, een eigen verhaal. Het grote verschil tussen Ede en Nijmegen met Berg en Dal, is het feit dat Ede alles in één gemeente kan laten plaatsvinden. En daar dus ook volledig zelf over kan beslissen. In het geval van Nijmegen en Berg en Dal had je met een duo te maken dat er samen moest uitkomen. Dan merk je dat er een verschil is hoe die gemeentes intern willen omgaan met veiligheid.
Maar het grootste verschil is dat hier eerder – op hetzelfde parcours – al twee keer een rit in de Simac Ladies Tour heeft plaatsgevonden. Een professionele koers. In Nijmegen en Berg en Dal heb je met de jaarlijkse Omloop der Zevenheuvelen weliswaar een precedent, maar niet op profniveau. Signalen scannen wat de impact van een NK voor een gemeente is, dat is heel moeilijk te voorspellen. Al snel beschouwd men dat in een kleinere gemeente als te groot. Hetzelfde zagen we eerder in de gemeente Lochem bij het NK Tijdrijden. Met alle respect voor die gemeenten, want zij volgen ook gewoon het proces zoals ze dat moeten doen. Maar daarin schuilt wel het verschil, dat een grotere gemeente als Ede dit wel kan. De burgemeester hier ziet het wel zitten.”
En hoe kan het dat je binnen negentien dagen van geen NK prompt een panklaar plan hebt klaarliggen?
“De eerste halve dag na 6 februari hebben we flink gebaald met z’n allen. De volgende morgen zat Thijs Rondhuis hier op Papendal om 08.30 uur op kantoor en hebben hij, Maurice Leeser en ik alle scenario’s op tafel gelegd. Alle denkbare situaties hebben we opgeschreven en gerangschikt van het meest wenselijke scenario tot de minst wenselijke. Die hebben we verdeeld en allemaal onderzocht. Een week lang hebben we niets anders gedaan dan bellen, praten, mailen en appen. Daarbij zijn ook echt de scenario’s onderzocht om het NK te verplaatsen naar het buitenland of naar een andere datum. Maar het liefst wilden we op de originele datum en in Nederland.
Wat dat betreft was het geluk dat we met Courage Events van Thijs een partij hadden die het gehele jaar door een heel aantal gemeenten onder de knop heeft zitten of daar contact mee heeft. Dan kun je heel snel en makkelijk schakelen en hoef je niet een maandenlang proces in van kennismaken en opties verkennen. Bovendien heeft Thijs zich met Olympia’s Tour al van zijn beste kant laten zien, door de Ster van Zwolle en de Ronde van Limburg in die koers – die wel op politiebegeleiding kan rekenen – toe te voegen. Hij heeft die organisaties echt gered, anders hadden die koersen niet kunnen doorgaan. In Zwolle stond het persbericht namelijk al klaar.”
Moeten we diezelfde conclusie dan voor het NK trekken?
“Thijs heeft nu ook een offer gebracht door de laatste rit van de Simac Ladies Tour aan het NK te geven. De laatste etappe gaat hij nu anders proberen in te richten. Dat is een gezamenlijk resultaat geweest, maar het is wel mede aan Courage Events te danken dat dit zo snel gelukt is. Absoluut. We gaan nu met z’n allen het vergunningentraject in. Maar we verwachten niet dat er nu nog ergens een kink in de kabel komt. De burgemeesters van zowel Ede als Achtkarspelen (waar in Surhuisterveen het NK tijdrijden is, red.) hebben zich aan de voorkant positief uitgesproken en hebben intern al voorzichtig verkend bij adviesverlenende organisaties, zoals veiligheidsregio’s.”

Joost van Wijngaarden (rechts) met naast hem burgemeester René Verhulst, KNWU-directeur Maurice Leeser en Peter de Pater van de gemeente Ede – foto: Dick Soepenberg
Wat me wel opvalt: voor mannen is dit met 164 kilometer het kortste NK op de weg ooit. Hoe komt dat?
“We hebben wel wat concessies moeten doen in het programma. Allereerst door het terug te brengen naar één dag. Ten eerste is de gemeente Ede eentje met zondagsrust. Daarnaast moeten we de kosten zo veel mogelijk zien te beperken, om dit zo nog op korte termijn mogelijk te maken. Van twee dagen naar één kwam alle partijen dus goed uit. Maar dat betekent wel dat je minder uren de tijd hebt om het programma af te werken. Er is dit jaar duidelijk geen politie-inzet. Daardoor hebben we niet de luxe om op twee losse omlopen een overlappend programma te rijden. Nu hebben we één parcours van 41 kilometer waar per keer één peloton op kan rijden.”
Waar in het programma vindt dan de beloftenwedstrijd plaats?
“Je wilt dat de wedstrijden voor zowel de mannen als vrouwen lang genoeg zijn. Omdat we dit jaar maar ruimte hebben voor twee wedstrijden – die alsnog relatief kort zijn – rijden de beloften hun koers samen met de elite mannen. En dus geen losse wedstrijd. Op het WK op de weg voor vrouwen had je dat afgelopen jaar in Zürich ook. Het kan dus dat er straks middenin het peloton iemand juicht. Ook dit was een concessies die we móesten doen. Er was in deze situatie geen ruimte in het programma om meer losse wedstrijden kwijt te kunnen. Geen los NK U23 is niet iets dat we uit weelde hebben gekozen. Hopelijk begrijpt iedereen dat ook.”
Hoe doe je dat met het peloton? Want dat zal twee keer zo groot zijn als normaal.
“Het zal wel wat reuring opleveren, want er kunnen ook een stuk minder beloften deelnemen dan anders. We gaan ervan uit dat alle renners met een proflicentie – dus zowel elite als belofte – sowieso starten. Althans, voor diegenen die dat willen. Dat wil dus zeggen: alle renners van World-, Pro- en Continental Teams. Daarna blijven er gewoon een beperkt aantal plaatsen over voor beloftes zonder contract. Normaal gesproken waren daar honderd plekken voor. Nu zullen dat er twintig tot veertig zijn, afhankelijk van het aantal profs dat rijdt. Voor die categorie is dat een aderlating. Daarvan zijn we ons bewust geweest bij deze keuze. We hadden dat liever ook anders gehad. Gelukkig gaan verreweg de meeste wedstrijden voor die categorie wel door. Er is dus voldoende ruimte voor hen om zich op eigen kracht te kwalificeren voor een NK-deelname.”
@NLLoterij NK wielrennen op zaterdag 28 juni in Ede. @KNWU https://t.co/rNTPEBRces
— Courage Events (@CourageEvents) February 25, 2025
Reacties zijn gesloten.