Koos Moerenhout wil WK-selectie voor de Tour de France rond hebben

zaterdag 27 juni 2020 om 16:20
Koos Moerenhout wil WK-selectie voor de Tour de France rond hebben

foto: Cor Vos

Koos Moerenhout wil de selectie voor het aankomende wereldkampioenschap in Zwitserland eind augustus al op papier hebben staan. De Tour de France zal dus, in tegenstelling tot eerdere jaren, geen rol van betekenis spelen in de keuze van de bondscoach.

“Ja, de ploeg zal voor de Tour de France al bekend zijn”, zo laat Moerenhout weten in gesprek met De Telegraaf. “Het gaat een uitdaging worden om er een team van te maken, maar ik ben nu wel blij dat ik wat meer over de planning kan gaan nadenken. Als het seizoen weer is begonnen, zal ik maar een korte periode hebben om renners te beoordelen.”

“Daarom zal ik wat meer leunen op prestaties uit het verleden, die geven wat meer garantie. Dat is een voor de hand liggende conclusie.” Een aantal namen zijn daarom al te voorspellen, maar prijsgeven wil de bondscoach ze nog niet. “Je weet wat de mannen kunnen, dus de basis is enigzins te voorspellen.”

Vrijdag werd bekend dat het wereldkampioenschap definitief doorgang kan hebben in het Zwitserse Martigny, van 20 tot en met 27 september. Het bergachtige parcours leent zich voor de klimmers.

Dit artikel delen:

21 Reacties

bomb ba 27 juni 2020 om 16:47

Dumoulin, Kruijswijk, Mollema(!), vd Poel, Gesink, Oomen, Poels, Kelderman, Weening, Van Baarle… Mis ik nog iemand? Deze mannen zullen denk ik op het lijstje staan. Met Mollema een grote kanshebber en met een Dumoulin in vorm ook. Verder weet ik niet hoe vd Poel zulke bergen verteerd en of hij uberhaupt mee zou willen.

Mocht je zo'n equipe samen kunnen stellen behoor je zeker tot de favorieten en als je het dan hard maakt, mocht je vd Poel niet mee hebben, dan moet je eigenlijk ook gewoon winnen.

De Brigadier 28 juni 2020 om 06:17

Mollema grote kanshebber? Omdat hij het geluk van z’n leven had in Lombardije?

bomb ba 28 juni 2020 om 11:21

Mollema komt bewezen sterk uit de tour(san sebastian) en is bewezen sterk in eendagskoersen. Mollema behoort mede dankzij de NLse selectie gewoon tot de grotere kanshebbers. Dumoulin zou dat ook kunnen zijn, maar daarvan weet niemand hoe hij uit zn blessure komt.

Dave87 27 juni 2020 om 16:59

Voor echte klimmers en dus te zwaar voor v/d Poel.

Dumoulin
Oomen
Poels
Mollema
Kruijswijk
Tolhoek
Gesink
Kelderman
—————
Van Baarle en Bouwman reserves

Franco Ballerini 27 juni 2020 om 17:15

Neem Pieter Weening ook maar mee als knecht.

Rawolf 27 juni 2020 om 19:21

Ik denk dat dit wel een vd beste teams zou zijn maar her hangt ook af van de belangen natuurlijk, misschien zit bv Kruijswijk helemaal nirt te wachten op wk deelname.

Dave87 27 juni 2020 om 17:30

Weening komt zeker niet in de finale, bovengenoemde 8 allemaal goede kans op de finale.

Titaantje 27 juni 2020 om 19:57

Gebaseerd op het verleden maakt Poels geen enkele kans om de finale te halen. Die is dan al uit de koers.

Gerben 27 juni 2020 om 18:25

Wat een weelde met deze generatie! 10-15 jaar geleden ondenkbaar! Belangrijkste is dat ze in het belang van NL gaan rijden. Eigenlijk maakt het mij niet uit wie er wereldkampioen wordt (even los van de gunfactor).

De Brigadier 28 juni 2020 om 06:19

Breedtevol, maar op voorhand geen grote kanshebber. Had liever gezien dat men voor Nederland (Boogerd) 15 jaar terug eens zo’n parcours had neergelegd.

Al Phila 27 juni 2020 om 18:40

Is er nog een regel die voorschrijft dat de tijdrijders ook op de weg moeten uitkomen (zoals bij de OS) ? Want dan wordt het nogal ingewikkeld omdat de WK tijdrit tijdens de TdF wordt gereden ….

Titaantje 27 juni 2020 om 19:57

Poels graag thuis laten. Heeft buiten die ene LBL (dat was dan wel een zege) echt nauwelijks wat laten zien in eendagswedstrijden. En itt bij Sky, rijdt hij in het oranje nooit in dienst. Neem liever een goede knecht mee. Dumoulin en Mollema kopmannen. Kruijswijk, Gesink, Oomen, Kelderman, Tolhoek, Weening en Van Baarle als ondersteuning.

tdola 27 juni 2020 om 20:51

Volgens mij heeft kruijswijk al eerder aangegeven na de tour geen wk te rijden maar te focussen op Vuelta, want geen eendags coureur.

Mollema, dumoulin, Kelderman, poels, tolhoek, van Baarle, Bouwman, Gesink en oomen zou ik zeggen. Daar 1 van laten afvallen Nav verloop tour.

LB108 27 juni 2020 om 21:08

Of anders gezegd hij wil niemand (zelf niet je eigen natie) voor een dag helpen, beloofd voor de Tour

tdola 27 juni 2020 om 21:19

Nee, hij is topsporter, ziet voor zichzelf meer kansen in de Vuelta. Heeft week extra hersteltijd bij niet deelnemen aan wk en kiest daarvoor.
En collega’s genoeg die evt wel kunnen knechten.

hanzul 27 juni 2020 om 23:16

Puur op basis van namen eerste zes meenemen. Aangevuld met een van de vier die puur als knecht mee kunnen.

1 Bauke
2 Tom
3 Sam
4 Wout (Bij hem weet je het nooit)
5 Wilco
6 Robert
7,8
Antwan, Koen, Dylan, Pieter

De Brigadier 28 juni 2020 om 06:28

Zo Koosje, wat voor truc special heb je in gedachten? Al 35 jaar geen wereldkampioen en als 23 jaar geen medaille. Schaamrood.

Ga maar eens beginnen mee te zijn in de vroege vlucht. Niet ophouden tot je mee zit. Dan zijn enkele jongens ook niet voor niks mee.

Dumoulin
Mollema – Oomen – Poels
Gesink
Van Baarle – Kelderman – Weening

Vai Nibali!

Cyclinglife 28 juni 2020 om 08:20

Een week na de tour de France het wk tijdrijden. Dan kan je alle top 10 rijders in de tour haast wel afschrijven voor de overwinning op het wk. Ze hebben 3 weken lang vol gefocust op 1 doel. Hun krachten nergens gespaard om dat doel te bereiken.
Daar tegenover staan renners die zich er wel op hebben kunnen focussen en hun krachten in de weken ervoor hebben kunnen sparen.
Daarom verwacht ik niet veel van de volgende renners mochten ze geselecteerd worden. Dumoulin, kruijswijk, mollema.

assen 28 juni 2020 om 10:48

Jammer dat we geen echte winner in huis hebben. Welk land is als ploeg sterker? Colombia, en welk land nog meer?

LB108 28 juni 2020 om 13:55

Op papier misschien maar in realiteit is die sterke PLOEG ver te zoeken

S. Morgenstern 28 juni 2020 om 14:19

Twee jaar geleden op een klimparcours toch gewoon een sterke ploeg gezien?! Met nagenoeg dezelfde renners als degenen die nu worden genoemd. Sowieso was er de laatste jaren weinig aan te merken op de bereidheid om voor elkaar te werken.