Koos Moerenhout emotioneel na zilver Tom Dumoulin: “Hij verdiende het vertrouwen”

woensdag 28 juli 2021 om 10:31
Koos Moerenhout emotioneel na zilver Tom Dumoulin: “Hij verdiende het vertrouwen”

foto: Cor Vos

Bondscoach Koos Moerenhout heeft emotioneel gereageerd op de zilveren medaille van Tom Dumoulin op de Olympische Spelen. De moeizame aanloop van de Limburger maakte de keuzeheer van de KNWU van dichtbij mee. “Hij is uniek en hij verdiende het vertrouwen. Dan is het mooi dat het eruit komt”, vertelt Moerenhout bij de NOS.

“Het was heel spannend, in de auto ook”, reageert hij. “Hij doet het perfect en was technisch op geen fout te betrappen. Het ziet er snel uit, maar je hebt dan geen directe referentie. Als je ziet dat alle toppers op een zakdoek zitten, dan kan het alle kanten op. Dan zit je wel met dichtgeknepen billen of hij het vol kan houden. Dat deed hij fantastisch. Hij heeft ervoor moeten knokken en heeft laten zien dat hij het heel graag wilde.”

Na afloop, toen bekend was dat Dumoulin alleen Roglic voor zich hoefde te dulden, volgde een knuffel tussen Dumoulin en Moerenhout. “Hij zei niet zoveel en ik ook”, lacht de ‘bondskoos’. “Hij beseft als geen ander dat het om zijn leven gaat, om zijn carrière. Hij heeft diep gezeten en koos Tokio als trigger om die carrière een duw voorwaarts te geven. Dan hoop je op dit.”

‘Heel bijzondere zilveren plak’
“Als je zijn stage bekijkt, de Ronde van Zwitserland, het NK tijdrijden, zijn tweede stage en hoe hij hier rondreed met de Nederlandse ploeg… De sfeer was heel goed. Dat heeft hem zeker geholpen richting vandaag. Als dit gebeurt, dan is dat een bekroning van de trigger-Tokio. Het is fantastisch. Je strijdt altijd voor goud, maar dit is een heel bijzondere zilveren plak”, vertelt Moerenhout.

Zelf was de ploegleider van de Nederlandse ploeg ook emotioneel. “Je weet dat hij diep heeft gezeten en dat hij de juiste lijn te pakken heeft. Maar je kunt alleen maar met vertrouwen, en met de klasse die hij heeft, dit evenement ingaan. Hij is uniek en hij verdiende dat vertrouwen. Dan is het mooi dat het eruit komt. Het is toch mooier dan vierde of vijfde, een heel mooie en verdiende plak.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Fassa Bortolo 28 juli 2021 om 10:34

Wat een dooddoener en ongelofelijke … is die Clement na dat interview met Moerenhout. Alsof hij nog iets te verrekenen had met Tom. Verbaas me er al jaren over, maar dat de NOS van alle (prachtige) ex-renners exact voor deze middelmatige renner en persoon is gegaan als analist kan je aan mij niet uitleggen.

Edwinn 28 juli 2021 om 10:40

Daar sluit ik mij volledig bij aan. Wie heeft uberhaupt gezegd dat we medelijden met Dumoulin moeten hebben? Jammer dat Clement zelf er deze interpretatie aan geeft na zo’n mooie prestatie van Dumoulin,.

Ik erger me wel vaker aan het negatieve bij Clement, maar dat heeft grotendeels ook met zijn intonatie te maken die niet erg positief klinkt (om me zacht uit te drukken).

Krakowic 28 juli 2021 om 10:41

Het is zo’n typische man van de oude stempel die geen idee heeft wat ie met emotie aan moet. Loopt gewoon letterlijk vast in zichzelf (“moet even diep ademhalen..”). Als je hier niet van kan genieten, dan moet je echt ander werk gaan zoeken.

NOS en wielrennen blijft ook een ongelukkige combinatie.

Fomofan 28 juli 2021 om 10:47

Ja raar van Stef. Kwam een beetje kleinzielig en jaloers over. (Was eigenlijk geluk van Dumoulin vindt Stef, zoals eerder ook) Ik hou wel van provocerende gedachten, maar dit was niet het moment om die te uiten.

Idske 28 juli 2021 om 11:01

Wat zei hij dan precies?

Tijmuh 28 juli 2021 om 11:18

Eens. Hij verlegt de discussie te veel naar het ‘zeilig vinden’. Wat ik in de reactie las van Koos is dat hij blij was voor Tom en het feit dat zijn plezier voor de sport weer terug was. Niemand vond Tom nou ‘zo zielig’, dus hij bracht eigenlijk een non-discussie op gang, terwijl Tom juist een prachtig resultaat heeft neergezet. Daarmee bederfde hij de pret. Ik vind Stef sowieso een beetje iemand die tegen de wind in wil pissen.

Murcia 28 juli 2021 om 14:27

Clement was een eikel, zijn analyse leek vooral te gaan over het feit dat mentale problemen minder erg zijn dan fysieke wat al een gammele redenatie is maar verder krijg je het idee dat Tom door zijn voorspelling had heen gefietst. (Gisteren had hij geen hoge verwachtingen van diens prestatie hier en dat mag natuurlijk.)

Willem Kieft 28 juli 2021 om 14:51

Ik heb dit niet gezien dus kan er niks over zeggen maar in zijn algemeenheid vind ik Clement best een leuke analist. Het is alleen dat stemgeluid waardoor je na vijf minuten zo’n permanent hoge piep door je hersenpan voelt gaan. Als Stef begint te praten gaat de hond bij de voordeur liggen, klaar om zo snel mogelijk het huis uit te rennen.

Pol 28 juli 2021 om 16:39

Hij heeft het wielrennen uitgevonden, hij weet het altijd beter. Als ik hem hoor of zie op T.V. heel snel zappen naar een andere zender.

Krakowic 28 juli 2021 om 10:40

Prachtige reactie van Moerenhout, laat de betrokkenheid van hem goed zien in mijn ogen! Dit is wat sport zo mooi maakt. Zal ook opgelucht zijn met een goed resultaat. Nu met goede moed op naar het WK.

Wheely 28 juli 2021 om 10:55

Ook voor Koos geweldig dit natuurlijk, even serieus! Met het zilver voor Dumoulin en een vierde plek voor Mollema halen ze denk ik het maximale.

Willem Kieft 28 juli 2021 om 14:54

Met Koos in de auto waren ze bij de vrouwen 1, 2, 3 en 4 geworden, was Van der Breggen 2e in de tijdrit geworden en had geen enkel land het brons durven opeisen. Met Koos aan het hoofd van de WHO was Covid ook al lang verslagen.

girardengo 28 juli 2021 om 16:13

Met deze resultaten zijn de praatjes over ontslag hopelijk de wereld uit;-)

Blackcanyon 28 juli 2021 om 11:00

Koning Koos! Want hij heeft Dumoulin geselecteerd, terwijl dat Tom toch even in een moeilijke periode zat.

Wheely 28 juli 2021 om 11:22

Toto en Sassa zijn trots!

rennerske 28 juli 2021 om 11:17

Moerenhout verdient dit succes ten volle! Mooie bescheiden reactie ook! Driewerf hulde!

Willem Kieft 28 juli 2021 om 14:55

Koos had die plank persoonlijk terug gelegd. Zo’n man is het. Kan de Knegt nog veel van leren.

Wheely 28 juli 2021 om 14:58

Sterker nog, Koos was er zelf in plankhouding gaan liggen.

Willem Kieft 28 juli 2021 om 15:14

Eitje, de man is van hout, met een paar moeren om het bij elkaar te houden. Hartstikke stevig allemaal.

Mountainking 28 juli 2021 om 13:22

Fantastisch, Koos moeten ze echt een contract voor het leven geven.

platteprijs 28 juli 2021 om 13:24

De mannenploeg heeft het ook uitstekend gedaan. #Koosmoetblijven

josemanuelfuente 28 juli 2021 om 15:16

Waren die tranen vanwege Tom of vanwege de druk die er de afgelopen dagen was opgebouwd?

Wheely 28 juli 2021 om 15:32

Hij heeft zijn naam inderdaad iets te vaak voorbij zien komen op deze site denk ik.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair