Koninginnenrit Tirreno-Adriatico afgelast wegens sneeuw
De vijfde en zwaarste etappe in Tirreno-Adriatico gaat morgen niet door. De organisatie heeft besloten de koninginnenrit helemaal te schrappen omdat er teveel sneeuw ligt op het parcours in finishplaats Monte San Vicino. Dat werd bekendgemaakt op een speciaal ingelaste persconferentie.
“De weersomstandigheden maken een normaal verloop van de rit niet mogelijk. De veiligheid van de renners staat voorop”, zo luidde het oordeel na een parcoursverkenning. De etappe van morgen had met vijf beklimmingen en aankomst bergop richting Monte San Vicino (13,1 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,6% en uitschieters tot 12%) het absolute zwaartepunt van de WorldTour-koers moeten worden.Eerder deze week werd ook Parijs-Nice al geplaagd door extreme weersomstandigheden. Aan de derde etappe werd daar woensdag nog wel begonnen, maar vanwege de spekgladde wegen besloot de organisatie in te grijpen en niet verder te rijden.
Door het wegvallen van de koninginnenrit wordt het voor de klimmers in de Tirreno lastig om nog ergens het verschil te maken. Met Zdenek Stybar in de leiderstrui begint het peloton maandag aan de nagenoeg vlakke rit naar Cepagatti. Een dag later wordt de rittenkoers afgesloten met een individuele tijdrit over 10 kilometer in San Benedetto del Tronto.
Omdat het een rit is waar veel calorieën worden verbrand door de zwaarte en dat willen vrouwen nu eenmaal ;-)
En het is vaak natuurlijk een lastige rit en vrouwen zijn lastig.
Je hebt gezocht op het woord: rit.
rit (de; m; meervoud: ritten)
1
het rijden; tocht: een ritje maken
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=rit&lang=nn#.VuRetlvhDnA
Dus rit is mannelijk, dan zou koningsrit logischer zijn.
Trevi en Montefalco vandaag) en richting Todi (aldaar percentages boven de 20%) en dan doorsteken naar het oosten om dan terug te keren via Bevagna, Montefalco , Trevi....Foligno). ' k suggereer enkel dat de organisatie een plan B zou moeten hebben bij bergritten begin maart . (Idem dito als je op hetzelfde moment het Centraal Massief wil doorkruisen ..... )
"The alternative stage route that we’d presented is not possible because snow is expect over 700 metres, there a risk of snowing on all the climbs of the stage and so we couldn’t risk stopping the riders mid-stage.
Even the Plan B stage route we had crossed the Apennines and so there was a risk of having to stop if it snowed. How can you stop a race if the team buses aren’t there? I wouldn’t want to find myself if a very difficult situation. With the finish also out of action, then the stage would be totally different and insignificant.
My guys checked out the finish climb today and there’s already 20 or 30mm of snow. More is expected to fall tomorrow and today’s temperatures are expected to drop and it will snow at 700m. We don’t to take any risks by letting a race start without knowing where it will finish.
It has no sense to get the riders to race for 70km in the cold and rain. If we can’t have the same race characteristics. it doesn’t make sense. Our Plan B had kept the characteristics of the original stage, taking out the early climbs but keeping the mountain finish. But when you can’t even finish at altitude, the race is just isn’t the same. At the point it wouldn’t make sense.”
Plan B kan je toch ook vooraf helemaal met alle instanties uitwerken?
Proest.
Akkoord, nu is het vooral jammer omdat veel renners zich op de bergrit hadden voorbereid... Maar puur op zich niets mis mee. Een tirreno met enkele aankomsten op korte steile muren vind ik even mooi als een bergrit.