Koninginnenrit Tirreno-Adriatico afgelast wegens sneeuw
Foto: Sirotti
zaterdag 12 maart 2016 om 18:31

Koninginnenrit Tirreno-Adriatico afgelast wegens sneeuw

De vijfde en zwaarste etappe in Tirreno-Adriatico gaat morgen niet door. De organisatie heeft besloten de koninginnenrit helemaal te schrappen omdat er teveel sneeuw ligt op het parcours in finishplaats Monte San Vicino. Dat werd bekendgemaakt op een speciaal ingelaste persconferentie.

“De weersomstandigheden maken een normaal verloop van de rit niet mogelijk. De veiligheid van de renners staat voorop”, zo luidde het oordeel na een parcoursverkenning. De etappe van morgen had met vijf beklimmingen en aankomst bergop richting Monte San Vicino (13,1 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,6% en uitschieters tot 12%) het absolute zwaartepunt van de WorldTour-koers moeten worden.

Eerder deze week werd ook Parijs-Nice al geplaagd door extreme weersomstandigheden. Aan de derde etappe werd daar woensdag nog wel begonnen, maar vanwege de spekgladde wegen besloot de organisatie in te grijpen en niet verder te rijden.

Door het wegvallen van de koninginnenrit wordt het voor de klimmers in de Tirreno lastig om nog ergens het verschil te maken. Met Zdenek Stybar in de leiderstrui begint het peloton maandag aan de nagenoeg vlakke rit naar Cepagatti. Een dag later wordt de rittenkoers afgesloten met een individuele tijdrit over 10 kilometer in San Benedetto del Tronto.

RIDE Magazine
57 Reacties
12-03-2016 19:21
@Pirazzi
Omdat het een rit is waar veel calorieën worden verbrand door de zwaarte en dat willen vrouwen nu eenmaal ;-)

En het is vaak natuurlijk een lastige rit en vrouwen zijn lastig.
12-03-2016 19:25
Betekenis ' rit '
Je hebt gezocht op het woord: rit.

rit (de; m; meervoud: ritten)
1
het rijden; tocht: een ritje maken
- See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=rit&lang=nn#.VuRetlvhDnA

Dus rit is mannelijk, dan zou koningsrit logischer zijn.
12-03-2016 19:26
Dodelijk voor deze ronde, natuurlijk. Blijft weinig van over zo. Je zou toch eigenlijk verwachten dat als je de koers op die hoogte plant in deze periode van het jaar, je in elk geval een aantal scenario's hebt liggen als back-up voor als er sneeuw ligt (hetgeen niet bepaald onvoorstelbaar is). Al is het maar een klimtijdritje ergens in de buurt, zoals hierboven werd geopperd.
12-03-2016 19:31
@ Reynaerde, volledig mee eens. Het is nou toch ook niet dat ze volledig verrast worden door de sneeuw?
12-03-2016 19:32
Proloog vorig jaar tour de france (13.2 km), TJ pakt 3 seconden op Stybar die daar toch mooi top 30 reed, mss toen al wel gereden met oog op geel na rit naar Cambrai (alhoewel Huy daar nog aan vooraf ging), maar de Tsjech dus niet onderschatten als hij voor eindwinst mag "crossen"
12-03-2016 19:38
Eigenlijk zeer normaal dat in dit gedeelte van de Apennijnen sneeuw ligt op dit moment van het jaar ... maar als organisatie weet je dat en voorzie je een plan B. In deze , overigens prachtige regio ,liggen genoeg kuitenbijtertjes en kan je vanuit Foligno verschillende arendsnestjes bezoeken ( te beginnen met Spello, dan via Assisi even de Tibervallei volgen met links en rechts het nodige venijn (niet hoog maar hier en daar best pittig , zoals
Trevi en Montefalco vandaag) en richting Todi (aldaar percentages boven de 20%) en dan doorsteken naar het oosten om dan terug te keren via Bevagna, Montefalco , Trevi....Foligno). ' k suggereer enkel dat de organisatie een plan B zou moeten hebben bij bergritten begin maart . (Idem dito als je op hetzelfde moment het Centraal Massief wil doorkruisen ..... )
12-03-2016 19:42
Al met al wordt er dus steeds minder aan om het wielrennen te volgen, afgelopen week naar 2 zeer saaie koersen zitten kijken. Dus in de toekomst toch meer wielrennen buiten europa ???
12-03-2016 19:56
Koers afgelast omdat er sneeuw ligt. Sneeuwvrij maken geen optie ? of wordt er morgen ook weer sneeuwval voorspelt ? Niet bijster slim van de koersorganisatie. Ik hoop niet dat het "mode" gaat worden met het nieuwe slecht weerbeleid ritten af te gelasten. Sagan maakt zo ook nog een aardige kans de Tirreno te winnen.
12-03-2016 19:57
Dit is uiteraard niet dezelfde situatie als in Parijs-Nice.. Hier ligt al sneeuw, daar lag nog niks. En regen werd daar sneeuw in de loop van de etappe.
12-03-2016 20:08
Maandag zal wel een massasprint worden. Sagan zal daar nu nog meer interesse in hebben vanwege de boni's. Kandidaten voor eindwinst/podium: Stybar, Van Avermaet, Van Garderen, Jungels, Sagan, Pinot, Mollema, Nibali, Kwiatkowski en Poels. Jammer voor Bo Hagen dat DD een slechte TTT rijdt, was anders m.i. topfavoriet geweest nu, maar een minuut goedmaken op 10km is te veel gevraagd, al zal hij wel nog een pak renners in het GC voorbij gaan.
12-03-2016 20:22
Een dergelijke scenario kun je verwachten, als je slechts één echte bergetappe in deze koers opneemt. We kunnen kort zijn: Dit is een WT-koers onwaardig!! Het zal volgend jaar extra druk worden in Parijs-Nice.
12-03-2016 20:28
22 ploegen in Frankrijk en 23 in Italië.
12-03-2016 21:12
Organisatoren die alles denken te kunnen bundelen in 1 rot om de spanning erin te houden, betalen zo de prijs. Jammer dat er maandag of vandaag niet een finish bovenop een steil heuveltje mocht zijn.
12-03-2016 21:35
Waar is plan B tegenwoordig van de organisatoren? Neem een andere klim en ram die 3 keer op ofzo, dit is toch k met kloten, want een drol van een koers dit jaar zeg...
12-03-2016 21:57
Kunnen ze niet een klein deel van het parcours doen?
12-03-2016 22:37
quote van de organisator op cyclingnews:

"The alternative stage route that we’d presented is not possible because snow is expect over 700 metres, there a risk of snowing on all the climbs of the stage and so we couldn’t risk stopping the riders mid-stage.

Even the Plan B stage route we had crossed the Apennines and so there was a risk of having to stop if it snowed. How can you stop a race if the team buses aren’t there? I wouldn’t want to find myself if a very difficult situation. With the finish also out of action, then the stage would be totally different and insignificant.

My guys checked out the finish climb today and there’s already 20 or 30mm of snow. More is expected to fall tomorrow and today’s temperatures are expected to drop and it will snow at 700m. We don’t to take any risks by letting a race start without knowing where it will finish.

It has no sense to get the riders to race for 70km in the cold and rain. If we can’t have the same race characteristics. it doesn’t make sense. Our Plan B had kept the characteristics of the original stage, taking out the early climbs but keeping the mountain finish. But when you can’t even finish at altitude, the race is just isn’t the same. At the point it wouldn’t make sense.”
12-03-2016 23:06
@Hakkie
Plan B kan je toch ook vooraf helemaal met alle instanties uitwerken?
12-03-2016 23:09
@ Danny > Nee, onmogelijk, veel te veel extra tijd, geld en personen mee gemoeid.
12-03-2016 23:11
nou, dit maakt de T-A wel een beetje WT-onwaardig geheel zo.
12-03-2016 23:11
Kan me een saaiere herinneren uit de geschiedenis, weliswaar gewonnen door een leuke renner, oscar freire. Scenario was vergelijkbaar, onthoofd door een toen nog wel omgelegde, maar totaal niet meer onderscheidende koninginneetappe. Was meen ik 2005.
12-03-2016 23:36
[quote]Our Plan B had kept the characteristics of the original stage, taking out the early climbs but keeping the mountain finish. [/quote]

Proest.
12-03-2016 23:52
@Pirazzi Veel uitdrukkingen bij wielrennen komen uit het frans. Denk aan demarreren en peloton. In het frans is etappe vrouwelijk.
13-03-2016 00:19
Dit is nog veel erger dan in P-N. Hier is de belangrijkste bergrit eruit en voorderest is het alleen een beetje voor de tijdrijders.
13-03-2016 00:22
Cancellara zal het nu wel betreuren dat hij niet heeft aangeklampt bij de eersten.
13-03-2016 00:39
Een tijdje terug was de tirreno toch niet echt een klimmerskoers, maar eerder voor de punchers. Ik herinner me de zeges van freire en bettini. Was toen best wel een mooi rondje. Waarom zou er per se een bergrit in moeten om wt-waardig te zijn?
Akkoord, nu is het vooral jammer omdat veel renners zich op de bergrit hadden voorbereid... Maar puur op zich niets mis mee. Een tirreno met enkele aankomsten op korte steile muren vind ik even mooi als een bergrit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine