Koninginnenrit Ronde van Valencia finisht op onverharde klim
De Ronde van Valencia kent dit jaar een koninginnenrit met een bergop aankomst over onverharde stroken. Op de Alto Antenas del Maigmó zal het klassement van de rittenkoers in een plooi vallen, maakte de organisatie donderdag bekend.
Het laatste deel van de Antenas del Maigmó-klim, die een gemiddeld stijgingspercentage van 10% aantikt, is onverhard. In totaal gaat het om een stuk van drie kilometer over grindwegen naar de top van de klim. “We waren al een aantal jaar op zoek naar een klim met een finish op onverharde wegen”, zegt parcoursbouwer Paco Benitez. “En we hebben er eindelijk een gevonden. Het wordt spectaculair.”
De eerste etappe kent ook al de nodige hoogtemeters, met vlak voor de finale nog de Torralba del Pinar-klim van tweede categorie. Op de tweede dag gaat het constant op en af, maar deze rit lijkt geschikt voor de sterkere sprinters. Vervolgens wacht de koninginnenrit op dag drie, gevolgd door twee sprintkansen in Torrevieja en Valencia,
Eerder maakte de organisatie al bekend welke 23 ploegen begin februari meedoen aan de Ronde van Valencia. Onder meer Remco Evenepoel, Jakob Fuglsang, Vincenzo Nibali, David De la Cruz en Alejandro Valverde hebben hun deelname al toegezegd.
Ronde van Valencia 2022 (2-6 februari)
Etappeschema
Etappe 1: Les Alqueries – Torralba del Pinar (166,7 km)
Etappe 2: Bétera – Torrent (172,1 km)
Etappe 3: Alicante – Antenas del Maigmó (155,1 km)
Etappe 4: Orihuela – Torrevieja (193,1 km)
Etappe 5: Paterna – Valencia (92,0 km)
In heuveletappes af en toe wat strade-achtige stroken kan het wel wat extra's geven aan een etappe, maar bergop wordt toch al het verschil gemaakt, daar heb je geen grint nodig.
@panache ik denk toch dat het niet veel zal verschillen qua uitslag.
Tip van mijn kant: bedenk eens een finish bergaf over onverharde wegen. En prik de zwembadjes langs de route dan meteen lek.
https://images.app.goo.gl/qVmMVUgJj8HEJRK58
Wat onverhard betreft? Hoe meer des te beter, I love it. Heb nu gravelbanden onder de wegfiets gestoken en die haal ik er niet meer af deze jaargang.
Remco : 14'50"i - 430W - 7W/kg als 61kg
Ilan : 15'00"i - 402W - 6.3W/kg als 64kg
Maar was dat niet dezelfde jongen die vlak voor de giro vorig jaar 'zijn beste waarden ooit' liet optekenen? Die volgens zijn trainer 'de ardennenklimmetjes op VLOOG!".
precies dat dus... Misschien moet Evenepoel zich maar gaan richten op professioneel zwiften....
Is het überhaupt wel mogelijk om bij zulke extreme meetwaarden (7w/kg ) sowieso nog progressie te boeken? Er is toch ergens een menselijke limiet? Een VO2max hoger dan 90 ml O2/kg/min is al fenomenaal. Voorbij de 95 draait Pantani zich om in z'n graf.
Voor de cijferaars: Een opname van 5 liter O2 per minuut is nodig om 400w aan aerobe energie in de spieren op te wekken. Remco (61kg) zou tijdens bovenvermelde test dan zo'n 88 ml O2/min/kg gedurende 14'50" verbrand hebben. Bij een VO2max test is de inspanningstijd amper de helft; 6 minuten.
En daarom geloof ik niet in heel veel natuurlijke progressie bij Evenepoel. Zeker niet op dat vlak. Hooguit stuurtechnisch, mentaal en tactisch. Of heel misschien qua explosiviteit, al denk ik dat al heel snel het een ten koste gaat van het ander (explosiever, zwaarder, dus minder goed klimmen). Tenzij ze hem onderdompelen in ketonen 2.0....
Denk je werkelijk dat iemand die man ooit begrepen heeft?
Voor die boeiende, wetenschappelijk onderbouwde corona-uiteenzettingen kan ik dan terug naar de site van The Lancet.