Koksijde niet langer in Wereldbeker veldrijden
De Duinencross Koksijde verdwijnt uit de Wereldbeker veldrijden. Volgens de kustgemeente is het financieel niet meer te onderbouwen om een manche te organiseren met gemeenschapsgeld. Ook wil de gemeente weer meer controle over de wedstrijd. De gemeenteraad moet de beslissing nog wel goedkeuren.
Het is Het Nieuwsblad dat het nieuws rond de Duinencross Koksijde meldt. In gesprek met deze krant laat schepen van Sport Dirk Dawyndt weten dat de veldrit ook volgende winter plaatsvindt, maar niet langer als Wereldbeker. “Het is financieel niet meer verdedigbaar om een manche te organiseren met gemeenschapsgeld”, vertelt hij. “Bovendien krijgen we van Flanders Classics te veel beperkingen opgelegd, bijvoorbeeld inzake sponsoring. Wij willen terug meer controle over onze wedstrijd, ook over het deelnemersveld.”
Volgens Dawyndt is de Wereldbeker te groot geworden. “Waarom zouden we veel meer betalen voor een plaats in de Wereldbeker als het elders goedkoper kan en er veel meer tegenover staat? Jeugdwedstrijden, bijvoorbeeld. Daarvoor hebben we dit jaar nog zelf bijbetaald. Ja, u mag weten dat wij met de mensen van Golazo hebben gesproken. Meer dan waarschijnlijk komen we in de X²O Badkamers Trofee terecht. En ook die wedstrijden worden op televisie uitgezonden dus qua visibiliteit verandert er niets.”
Behalve Koksijde, maakt ook Namen volgend jaar geen deel uit van de Wereldbeker want Golazo organiseert daar het Europees kampioenschap. Dawyndt waarschuwt dat nog meer Belgische crossen uit de Wereldbeker verdwijnen. “Er worden te veel eisen gesteld. De Wereldbeker is niet meer zoals het hoort te zijn.”
Bedrijfsmodel
De UCI vereist de volgende fee's/services van de lokale organisator:
Prijzengeld wereldbekerwedstrijd: € 81.615 (bij manches zonder jeugdwedstrijden: € 79.000)
Organisatie fee UCI (2 opties):
Model 1: € 35.000, waarbij de lokale organisator beschikt over 25% van de sponsorrechten.
Model 2: € 50.000, waarbij de lokale organisator beschikt over 50% van de sponsorrechten.
De lokale organisator heeft recht op maximaal 5 commerciële partners en 2 extra institutionele partners.
De volgende potentiële partners zijn gereserveerd voor de UCI/Flanders Classics: telecommunicatiebedrijven, leveranciers van allerlei fietsonderdelen, alle soorten uurwerken, IT-bedrijven en alle bedrijven die weddenschappen aanbieden.
Geen partnership met bedrijven uit de tabak-, alcohol- en porno-industrie.
Betaling van de verplichte anti-doping testen
Betaling tot maximaal 30 hotelovernachtingen (eenpersoonskamers) met halfpension voor UCI vertegenwoordigers en staf
De organisator moet 200 standaard inkomtickets en 50 VIP-tickets voorzien voor Flanders Classics/UCI/
Flanders Classics/UCI krijgt toegang tot alle persoonlijke – en marketinggegevens verzameld via ticketing.
De organisator moet op de dag van het event vervoer en eten voorzien voor medewerkers van Flanders Classics/UCI.
De UCI/Flanders Classics is verantwoordelijk voor de volgende services:
Prijzengeld algemeen klassement
TV productie, Flanders Classics verzorgt het internationale tv-signaal en draagt de kosten voor de ‘graphics’. Organisatoren hebben geen kosten voor tv-productie, behalve de installatie van reuzenschermen op het parcours, stroomvoorziening of het bouwen van tv-platformen.
Tijdwaarneming
UCI vrachtwagens, start en finish materiaal, etc.
Aanwezigheid van UCI officials en UCI staf
De kosten voor de deelname toegang voor nationale teams voor mannen beloften, jongens junioren en meisjes junioren.
De organisator heeft het recht op alle inkomsten uit ticketverkoop, neven evenementen en horeca.