Koersdirecteur na fatale ongeval: “Politie vond seingever niet nodig”
Het laatste woord over het fatale ongeval in Dottenijs, waar de 19-jarige Stef Loos het leven liet, is nog niet gezegd. Koersdirecteur Gerard Verbrugghe schuift de hete aardappel door naar de politie. “Wij leveren de seingevers, de politie stelt ze op.”
Gerard Verbrugghe, de – ervaren – koersdirecteur die de wedstrijd Mémorial Alfred Gadenne in Dottenijs in goede banen moest leiden, doet zijn verhaal. “Het peloton was in drieën gesplitst toen ze een brug over de snelweg overstaken. Na de brug moesten we naar rechts, een klein baantje in”, vertelt Verbrugghe aan Het Nieuwsblad. “Daar stonden twee blauwe pijltjes. Toegegeven, ook wij (de eerste wagen van de koersdirectie, red) hadden die niet gezien en reden even rechtdoor. Een moment van onoplettendheid, maar we keerden snel genoeg terug om nog voor de eerste groep op het parcours te komen.”
De tweede groep draaide zonder problemen rechtsaf. Maar de derde groep, die waarin ook Stef Loos zat, reed wel rechtdoor, met het dodelijke ongeval tot gevolg. “Er stond inderdaad geen seingever”, zegt Verbrugghe. “Wij leveren de seingevers en de politie stelt ze op. Op die plek vonden ze het niet nodig. Waarom niet? Tja. Omdat daar eigenlijk geen conflictsituatie is, er is geen kruisend verkeer.”
De groep werd ook niet voorafgegaan door een wagen van de koersdirectie. “Die is pas voorzien wanneer de achterstand meer dan twee en een halve minuut is. De achterstand van het bewuste pelotonnetje was minder dan een minuut”, besluit Verbrugghe. Twee kilometer verder – buiten het parcours dus – gebeurde de aanrijding. De lokale politie van Doornik wou niet reageren en verwijst naar het parket.
Het is onmogelijk om elke bocht af te zetten. Kunnen hier wel weer een protocol voor opstellen maar vrees dat dat voor veel organisatoren de das om de nek doet.
Elke ploeg krijgt inderdaad een technische fiche met het parcours op. Er is echter geen enkele renner of ploegleider die aan de hand van een plannetje ineens aan 45 per uur in koers kan inschatten of het parcours nu op dit kruispunt of een km verder naar rechts loopt. Tenzij met de renners vooraf verkend is natuurlijk, maar dat gebeurt alleen bij echt grote wedstrijden. De GP Gadenne is geen kermiskoers maar nu ook niet van het niveau Ronde van Vlaanderen of Driebergenprijs.
Het is volgens mij fout gelopen in de bewegwijzering van het parcours die niet duidelijk genoeg was. Als zelfs de wedstrijdleiding - die toch geacht wordt vooraf het parcours eens afgereden te hebben - die zogenaamde blauwe pijltjes gemist heeft, dan kunnen die toch echt niet voldoende zichtbaar geweest zijn. Hier zal in de toekomst wellicht veel meer aandacht aan besteed worden en er zal op briefings met ploegleiders meer op gewezen worden welke signalisatie de organisatie gebruikt (ene keer zijn het bordjes, andere keren pijlen op de grond) heeft.
Jammer dat daarvoor eerst iets ergs moet gebeuren en dat de maatregelen voor Stef te laat komen.
Procyclingsupport heeft goede apparatuur voor de veiligheid.
En de organisatie verplichten een digitaal roadbook te maken dan wordt iedereen gewaarschuwd, ook als ze van het parcours afwijken.
Als renners samenspannen en dit eisen voor elke open koers.
Veel motoren maar weinig seingevers.
Bij een jeugd- of een lokale wielerwedstrijd heb je geluk als er 2 politiemensen aanwezig zijn. Ook dit jaar werd reeds een wedstrijd geannuleerd door gebrek aan politiebegeleiding bij de federatie waar ik koers. Ook de Belgische wielerbond en de UCI treffen hier schuld. Als renner betalen we jaarlijks een vergunning + inschrijvingsgeld per wedstrijd. Mogen we dan in ruil geen veilig parcours verwachten met seingevers betaald van de federatie? Wat gebeurt er dan met dit geld? Zonder lokale wedstrijden kan nieuw talent zich niet meer ontplooien en renners als ik hun hobby uitoefenen en zal onze sport verder uitgehold worden.