KNWU scherper dan UCI-regels: geen Russische en Belarussische renners in Nederlandse koersen
foto: Cor Vos
woensdag 2 maart 2022 om 08:34

KNWU scherper dan UCI-regels: geen Russische en Belarussische renners in Nederlandse koersen

Russische en Wit-Russische renners en rensters zijn voorlopig niet welkom bij wedstrijden en wielerevenementen die in Nederland georganiseerd worden. De KNWU heeft de aanbevelingen van het NOC*NSF overgenomen en besloten coureurs uit de eerdergenoemde landen te weren, vanwege de inval in Oekraïne. Dat laat de wielerbond weten op haar website.

Met deze stap gaat de KNWU verder dan de UCI. De UCI kondigde gisteren ook een serie maatregelen aan – zo trekken ze de licenties van Russische en Belarussische ploegen (waaronder Gazprom-RusVelo) in -, maar individuele renners worden door de internationale wielerbond niet uitgesloten van koersen.

De KNWU doet dat wel, waardoor renners als Aleksandr Vlasov niet meer in actie kunnen komen in Nederlandse wedstrijden. Daarnaast worden er nog enkele andere maatregelen genomen. De nationale bond zal “niet deelnemen aan evenementen of wedstrijden in Rusland en Belarus” en kondigt ook aan dat de nationale selectie geen wedstrijden zal rijden tegen Russische en Belarussische wielrenners.

“Ondertussen zijn onze gedachten allereerst bij iedereen in Oekraïne die door deze oorlog getroffen wordt. Wij hopen dat er een spoedig einde aan deze verschrikkelijke situatie komt”, besluit de KNWU, die zegt de Russische inval in Oekraïne te veroordelen.

RIDE Magazine
66 Reacties
02-03-2022 08:40
Het wordt plots een wedstrijdje ver plassen tussen de sportbonden, die normaal krampachtig proberen om wk's in WitRusland goed te praten. Maar het lijkt mij erg onverstandig.
02-03-2022 08:42
Tjonge jonge, moeten individuen nu ook al gestraft worden door ‘deugende’ bobo’s? En verder wat Verweggistan zegt
02-03-2022 08:46
Wel wel, hebben ze bij de KNWU dan toch plots hun daadkrachtige Petje gevonden?
02-03-2022 08:50
Het afgelopen decennium zijn inclusiviteit en de gutmensch uithangen behoorlijk trendsetting geworden.

Vaak gaat dat hand in hand en zou je kunnen stellen dat het eerder een stap voorwaarts dan een stap achterwaarts is voor de maatschappij. In dit geval niet en zijn we terug naar het onverdraagzame wij-zij denken waarbij mensen uitgesloten worden om redenen die er niet of maar zeer beperkt toe doen. Alsof van de ene op de andere dag een buurman, vriend of collega van een andere afkomst een paria is geworden. Bedenkelijk dit soort symboolpolitiek om een deel van de (internationale) meute te willen pleasen.
    02-03-2022 17:37
    Ik ben het zo verschrikkelijk eens met jou. Ow, wat zijn we toch verdraagzaam. Maar ondertussen mensen uitsluiten op basis van enkel hun nationaliteit
    02-03-2022 21:36
    Volgens mij is juist het uitschelden van mensen voor gutmensch een trend
02-03-2022 09:12
Je kan het ook nooit goed doen. Als je afwacht wat de rest doet toon je geen ballen. Nu neem je het voortouw, is het ook weer niet goed.
    02-03-2022 09:21
    Dit is geen voortouw nemen, dit is individuen straffen op basis van een kenmerk. ‘Voortouw nemen’ is marketing voor zulke bedenkelijke acties
    02-03-2022 09:34
    Voortouw nemen? Renners worden gestraft louter op basis van hun nationaliteit zonder dat het in alle redelijkheid is.
02-03-2022 09:25
Dus (Wit-)Russische renners uit Duitse, Britse (eentje die al openlijk tegen een oorlog is) en dergelijke worden dus gestraft puur vanwege hun geboortenationaliteit, gezien voor renners dat de meest praktische optie.
02-03-2022 09:25
Heeft dit invloed op de Vuelta, met de start in Utrecht?

Wat mij betreft zat de UCI precies goed, en is dit net iets te ver.
    02-03-2022 09:30
    Ja, mocht het dan nog relevant zijn
    02-03-2022 09:58
    Hoe is de KNWU dan betrokken? Iets met licenties ofzo? Anders lijkt het me gewoon een evenement dat georganiseerd wordt door de ASO. Geen idee wat de andere landen doen, maar alle 3 de grote rondes starten in het 'buitenland'. Dat maakt de kans al weer groter dat een (Wit-)Rus niet mee mag doen.
02-03-2022 09:38
Idd kwestie van dom tonen wie het verst kan gaan en daarbij het logisch verstand volledig achterwege laten.
Compleet belachelijk om renners die niets met deze oorlog te maken hebben ( en vaak zelfs niet meer in rusland wonen) te straffen gewoonweg om het feit dat ze ooit op de 'verkeerde' plaats zijn geboren.
    02-03-2022 10:06
    Eigenlijk is er hele simpele oplossing.
    Nemen ze openlijk afstand van de oorlog en steunen ze de oekrainers, mogen ze meedoen. Doen ze dat niet, en steunen ze dus de oorlog mogen ze niet meedoen.
    02-03-2022 10:28
    Zo simpel is die oplossing niet, want dat heel makkelijk te omzeilen voor pro-oorlog renners door gewoon te liegen.
    02-03-2022 10:36
    Dat is eigenlijk exact hetzelfde doen waarvoor we bepaalde regimes zo verfoeien, wellicht met als lachwekkend eindresultaat dat straks elke renner in elk land de heersende macht respecteren moet voordat hij/zij er starten mag.

    Ik vraag me wel eens af wat de emotionele/cognitieve verhouding is waaronder dit type one size fits all statements gemakt worden.
    02-03-2022 11:20
    Dat is nog het ergste effect van de afgelopen jaren qua politiek ( en corona).
    Alles is zwart/wit en er bestaat geen grijs meer.
    Ofwel ben je pro-trump of wel er tegen
    Ofwel ben je pro-corona of een wappie
    ofwel ben je pro-rusland of er tegen

    De waarheid ligt vaak ergens ertussen, nu is Putin de absolute slechterik en is Oekraïne ( en bij uitbreiding de westerse wereld) het slachtoffer.
    Natuurlijk is het gene wat rusland doet buiten proportie en totaal niet ok, maar Oekraine/NAVO/EU is ook niet 100% onschuldig hoor

    En qua russische sporters die plots volledig tegen de oorlog moeten zijn en als ze zwijgen zijn ze plots pro? Dat houdt 1) helemaal geen steek. 2) is echt niet zo vanzelfsprekend voor sporters met familie in rusland, die ook aan hun veiligheid moeten denken 3) sinds wanneer gaan we sporters beginnen afkeuren op basis van overtuiging (politiek of andere), het geval Simmons was ook al zo'n belachelijke heisa. Want dat getuigt toch ook wel naar censuur
    02-03-2022 11:38
    @Massimo
    Klopt, ik ben ook voor nuance maar er is tegelijker ook niks mis mee om het beestje keihard bij zijn naam te noemen in plaats van lafjes in het midden te blijven hangen. Naar mijn idee verschilt het gewoon per situatie. Je mag in dit geval gewoon zeggen dat Putin een gevaarlijke psychopaat is maar dat Vlasov een goede coureur is die ik graag zie koersen.

    Bij al die andere voorbeelden ligt het evenwicht weer anders maar mijn misschien extreme opvatting is dat de oplossing voor al deze problemen vooral in onze eigen handen ligt. Namelijk, stoppen met het verstoken van Russisch gas. Internationale reisbewegingen en vluchten voorlopig streng beperken en stoppen met de grootschalige import van goederen uit China. Hier redden we voornamelijk het klimaat mee maar ook de pandemie en de scheve politieke verhoudingen worden hiermee de nek omgedraaid. Dit hadden regeringen allang kunnen doen, had ons een hoop leed bespaard maar durven ze gewoon niet. Nu krijg je dit debiele gedoe.
    02-03-2022 14:29
    Goed verwoord Wheely.

    Echte dedicatie zou simpelweg een winter lang met de trui aan binnen doorbrengen, meerdere doelen dienend.
02-03-2022 09:39
Lekker mee-escaleren. Ik dacht dat het grote verschil tussen het Westen en Poetin was dat wij rechten en onschuld wel respecteren. Blijkbaar ben ik ouderwets.
    02-03-2022 10:06
    Exact dit.
    En lekker hypocriet op de kop toe, want Israël Cycling blijft wel vrolijk rondfietsen.
    02-03-2022 10:19
    @Yogibear, via zijn eerste zin kwalificeert Dikke Man wel degelijk wat hij met zijn tweede zin wil zeggen, zonder te impliceren dat de schuld voor het conflict evenredig bij het Westen zou liggen. Volgens mij is jou beschuldiging van whataboutism op basis van een vage argumentatie dus een goed voorbeeld van... whataboutism ;-p (met een persoonlijke aanval als onwelriekend sausje er bovenop)
    02-03-2022 10:28
    Yogi Bear doet onnodig fel en aanmatigend. Sws woorden als whataboutism hanteren vind ik slap
    02-03-2022 21:46
    Inderdaad leukefans, bij al die uitingen over Rusland denk ik elke keer aan al die Palestijnen die al 60 jaar van hun land verjaagd worden, uitgeknepen, vernederd en soms doodgeschoten om niks. Een uitzichtloze bezetting waar heel soms om boycot van producten uit de bezette gebieden gelobbied wordt. Je hoort nooit iemand om boycotten van heel Israël, wat veel logischer zou zijn als mensen zich zo druk zouden maken als om Oekraïne
02-03-2022 10:21
Ik vond het standpunt van de UCI eigenlijk vrij redelijk (wel Russische ploegen, niet individuele renners) weren.

Ik kan me niet voorstellen dat jongens als Sivakov of Vlasov achter deze oorlog staan. Waarom zou je je van hen willen vervreemden??

Jammer dat Wouter Bos nog net even meer denkt te deugen op deze manier, uitermate onnozel.
    02-03-2022 10:30
    Sterker nog, Sivakov heeft zich allang uitgesproken TEGEN de oorlog:

    https://twitter.com/PavelSivakov/status/1497310912948154382
    02-03-2022 10:35
    Zoude de mensen in Oekraïne wel achter deze oorlog staan? je moet er voor zorgen dat alle vormen van nationale trots die Rusland/Poetin nog in het buitenland kan halen uitsluit. Je kan daardoor de , samen met geld sancties de interne druk zo ver opvoeren dat Poetin een groter probleem krijgt in eigen land en daardoor wel terug moet trekken uit Oekraïne
    02-03-2022 10:45
    #FreeSivakov
02-03-2022 10:21
Aan het einde van de rit maken al deze sportbonden, met kilo's boter op hun hoofd, die opeens allemaal de fatsoensrakker willen uithangen, zich schuldig aan pure discriminatie. Niets meer of minder.
02-03-2022 10:25
Geen Riabushenko in de Amstel dus... Pure symboolpolitiek, hier winnen we de oorlog natuurlijk niet mee.
    02-03-2022 11:05
    Maar Riabushenko heeft sowieso nog een maand of wat schorsing tegoed...
02-03-2022 10:40
Hé, Hé, Hé,
Kom van dat dak af, 'k waarschuw niet meer,
Neh, neh, neh, neh, neh, neh, van dat dak af,
'K waarschuw niet meer,
Kom van dat dak af, dat was de laatste keer.
02-03-2022 10:47
Heel goed! Eindelijke een goed signaal.
Het signaal van de UCI was veel te zwak. Maar ja, wat verwacht je van een bond die Loekasjenko een hoge onderscheiding geeft...
02-03-2022 10:49
Wel bizar die reacties hierboven die het te ver vinden gaan.
Als dit de mentaliteit is van wielrenners, dan is het cultuurtje flink verziekt...
    02-03-2022 11:07
    Verziekt zou zijn om je woede op 'gewone' Russen te richten en hen gaat discrimineren en buitensluiten (en in feite zo in de armen van Poetin drijven).

    Een beetje zelfbeheersing aan onze kant zou goed zijn.
02-03-2022 10:58
Belarussische renners, zeggen jullie dit echt zo in Nederland?
    02-03-2022 12:14
    Dit is iets nieuws omdat het blijkbaar politiek correcter is(?) ik heb het mijn strot nog niet succesvol uitgekregen. Het is een soort anglicisme waarin nog een paar talen zijn verwerkt.
    02-03-2022 21:14
    Nee. Buiten een individueel heb ik niemand in Nederland ooit Belarus ipv Wit-Rusland horen of zien gebruiken.
    02-03-2022 21:25
    Waar komt de naam Wit Rusland eigenlijk vandaan? Noemt iedereen het Belarus behalve wij Nederlanders?
    02-03-2022 21:47
    Wit is de correcte nederlandse vertaling van het Russische woord Belaja en vroeger heette het Wit-Roethenië. Belarus is eigenlijk letterlijk vertaald: land van de Witte Russen. Bron: Wikipedia, want ik weet te weinig maar heb wel vrije tijd om zoiets op te zoeken.

    Ook de Duitsers volgens ons of andersom: Weißrussland
    03-03-2022 08:29
    Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat de ‘rus’ in Belarus oorspronkelijk van Roethenië afkomstig is en niet van Rusland. Dit klinkt, nu ik het schrijf, complottheoriewaardig, vergeef me. In de huidige situatie zal Bela of Wit sowieso overbodig zijn.
02-03-2022 11:14
Beetje dubbel… met het verdiende geld kan de individuele sporter het regime in Rusland steunen….Ze kunnen zich ook verenigen en opstaan tegen Putin. Mss professionele sporters een kans geven om een EU nationaliteit te geven en hier ook belasting te laten betalen. Dat toont genoeg tegenstand….
    02-03-2022 11:41
    "Mss professionele sporters een kans geven om een EU nationaliteit te geven en hier ook belasting te laten betalen."

    Daarvoor is een EU-nationaliteit helemaal niet nodig, iedereen in dienst van een Europese ploeg (en meestal bijgaande residentie) betaalt hier al belastingen.
02-03-2022 11:24
Alweer moeten sporters de dupe worden van de politiek. Renners laten juist zien dat je conculega’s kan zijn en dat afkomst of land niet uit maakt. Politici kunnen nog veel leren van sporters.
    02-03-2022 11:56
    Het gekke is dat bij de OS het dan blijkbaar niet relevant is dat sporters in vervelende landen aanwezig zijn, want ja sport staat los van politiek wordt dan gezegd.
02-03-2022 11:40
En dat na (en voor) de OS in Bejing, wetende dat China Tibet bezet houdt, de Oegoeren in werk- en vernietgingskampen zet, en een zelfde gedachte heeft over Taiwan als Rusland over de Oekraïne. 1 Groot politiek spel.
    02-03-2022 11:58
    Vergeet niet massa's Han-Chinezen verhuist naar regios met een andere etnische achtergrond om daar uiteindelijk ook een meerderheid Han-Chinezen te krijgen.
02-03-2022 12:24
Ik denk eigenlijk dat veiligheid hier een hele grote factor in speelt. Ik denk dat het heel moeilijk wordt om de renners goed te beveiligen in bijvoorbeeld de Amstel Gold Race. Stel Vlasov rijdt solo naar de finish dan iser langs het parkoers en tijdens prijsuitreiking hoop meer kans op gedonder. Tevens kan bij winst de sporter gebruikt worden als propagandamiddel. Zeker als deze sporter pro Putin is.

Ik snap zeker het argument dat het niet ok is om mensen op basis van Nationaliteit uit te sluiten, maar in mijn ogen is er nu een moment voor de Russisch bevolking om op de staan tegen deze dictator. Als zij dit nu niet doen dan gaat het nooit gebeuren. Dus ieder middel om komende 1 a 2 weken de motivatie te geven aan de Russen om een revolutie te beginnen juich ik toe.
02-03-2022 12:25
De Nederlandse sportbonden hebben nog een openstaande rekening met de Russische sedert 2018.

Afrekening binnen het milieu.
02-03-2022 12:40
Er wordt hier heel veel gesproken over dat dit soort zaken "symboolpolitiek" zijn. Dat het geen zin heeft, dat het is om de meute te pleasen, maar dat dit soort zaken geen enkele bijdrage zouden leveren in het conflict.

Voor diegenen die dat denken, die zouden zich eens moeten verdiepen in de kracht van symbolen door de hele geschiedenis. Van vaandels tot strijdliederen. Allemaal van nul waarde in welke oorlog dan ook zou je denken. Maar met vaandels en strijdliederen zijn oorlogen gewonnen (en ook verloren).

Symbolen kunnen gewoon erg krachtig zijn. Regimes als dat van Poetin gebruiken
sport als symbool van de grootheid van de natie. En dan is het goed om te overwegen om deze symbolen weg te nemen, zodat Poetin zijn grootsheid niet kan laten zien. Niet naar de buitenwereld, maar ook niet naar zijn landgenoten.

Uiteindelijk moeten de Russen massaal gaan beseffen dat de grootsheid van hun natie meer is dan een kleine Russische leider met grootheidswaanzin en een Napoleon-complex. En dat die leider van hun heel veel kapot maakt voor de doorsnee Rus en Oekrainer.

en ik hoop dat alle sporters daar een rol in gaan spelen. Het liefst door zich openlijk uit te spreken tegen Poetin, maar als het moet ook gewoon door de (Wit) Russische sporters tijdelijk van het wereldtoneel weg te halen. Want helaas is sport ook politiek...
    02-03-2022 12:53
    Het is toch ook gewoon symboolpolitiek, die uitspraak hoeft niet direct te betekenen dat het geen zin heeft... al zal het effect toch echt marginaal zijn. Wat wel flink effect heeft is om dat konvooi van 60 km bij Kiev plat te bombarderen.
    02-03-2022 13:02
    @Wheely, dat mag de KNWU ook doen van mij...;-)
    02-03-2022 13:08
    Loes en Koos in een B52, als dat maar goed gaat!
    02-03-2022 13:11
    En als het niet goed gaat geven we Gunnewijk de schuld...
    02-03-2022 21:01
    Dit is een mooi draadje geworden. Humor blijft toch ook een machtig wapen in zulke tijden. :)
02-03-2022 13:00
Goede actie van de KNWU. De grootste bedreiging van onze vrijheid en vrede van na 1945 vraagt om reactie. De sport wil niet later geconfronteerd worden met beelden als die van de OS in 1936.
Voor vele reagerenden staat wielersport blijkbaar los van de rest van de realiteit.
    02-03-2022 13:17
    Of nog erger, voor sommigen staat wielersport boven de realiteit.

    Wat is het toch heerlijk in een land te leven waar we ons elke mening kunnen permitteren.
02-03-2022 13:14
De huidige oorlog is gestart vlak na de Olympische Spelen. Toeval? Je zou zeggen dat Poetin een maandje eerder (hartje winter) wat sterker zou staan richting het westen aangezien hij 35% van ons aardgas levert. Dus ja ik denk dat sportsuccessen voor Rusland héél belangrijk zijn (brood en spelen) en dat ieder druppeltje in die emmer meehelpt om de onvrede in Rusland van binnenuit te vergroten.
    02-03-2022 21:38
    Vers van de pers: "A Western intelligence report said senior Chinese officials told senior Russian officials in early February not to invade Ukraine before the end of the Winter Olympics in Beijing, according to senior Biden administration officials and a European official. The report indicates that senior Chinese officials had some level of knowledge about Russia’s war plans or intentions before the invasion started last week."

    (Bron: The Guardian live blog, gebaseerd op volgend NYT betaal-artikel https://www.nytimes.com/2022/03/02/us/politics/russia-ukraine-china.html )
02-03-2022 17:41
Mensen uitsluiten op basis van nationaliteit is toch gewoon discriminatie? Dacht dat we dit stadium al gepasseerd hadden hier in het Westen. Maar het is dus weer helemaal terug :(
    02-03-2022 18:02
    Populistische discriminatie meets lawine-effect is dit. Ze hangen nog net geen hamertjes met sikkels en een rood kruis er door heen op bij de ingang van supermarkten. Je moet juist de Russen tonen dat hun cultuur en zijzelf ook los kunnen staan van Putin en zijn dictatorschap.

    Overigens zijn er zelfs in de unie ook nog wel een aantal heersende regeringen die er exact dezelfde politieke tactiek, verbinding van totalitaire dictatuur aan zwijmelend historisch gedoe, op nahouden. Waaronder een felle tegenstander van hen.
    02-03-2022 19:54
    Interessant wat je aanhaalt. 'De Rus' wordt niet meer gezien als een individu, maar als een produkt van Putin. We hebben eerder gezien waar dat toe leiden kan. Ik vind het maar eng hoor.
    Onverdraagzaamheid bestrijden met onverdraagzaamheid, maar ondertussen uitstralen dat je o zo verdraagzaam bent
    02-03-2022 21:19
    @brabander helaas niet. Hier in het westen zit discriminatie net zo diep geworteld als overal. Kijk maar naar de beeldvorming omtrent vluchtelingen. Afghanen en syriers willen "we" niet, maar blanke Europeanen kunnen wij best in huis nemen. Heel fout klinkt dat, maar het gebeurd wel.
    02-03-2022 21:38
    Gelegenheidsargumenten te over voor Putin adepten, toen Trump geen Moslims meer wilde toelaten tot de VS werd daar totaal niet over geklaagd en moest de Woke media haar mond houden. Er verzuipen nog dagelijks talloze Afrikanen in de Middellandse Zee, maar godbetert de redders worden aangeklaagd. Waar was de morele verontwaardiging toen? Simpel, kwaadaardig opportunisme. Net als bij de truckers in Ottawa die slachtoffer zouden zijn van een dictatuur in Canada? en door Lientje van der Plas vrijheidsstrijders werden genoemd en dan nu een werkelijke dictator van smoezen voorzien. Ik vind dat erg cynisch en meer, maar één ding zeker niet en dat is geloofwaardig.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine