Kelderman over niet meewerken Vingegaard: “We moeten dit even bekijken”
zondag 2 juli 2023 om 17:46

Kelderman over niet meewerken Vingegaard: “We moeten dit even bekijken”

Jumbo-Visma greep in de tweede etappe van de Tour de France net naast de ritzege. Wout van Aert sprintte naar een tweede plek, achter Victor Lafay, die onder de vod was gedemarreerd. “Dit doet zeker pijn”, zei Wilco Kelderman, die het gat nog probeerde te dichten, na afloop tegen de NOS.

“Ik heb zoveel werk verricht, en dan…”, zuchtte de Nederlander. “Er sprong er één weg. We kwamen net wat kracht tekort, één mannetje of zo, die het even dichtrijdt. Ik had het niet meer echt zitten. Pff, jammer.”

In de laatste kilometers probeerde Jumbo-Visma het uitgedunde peloton, dat nog uit zo’n 25 renners bestond, te controleren, maar er waren veel aanvallen. “Weet je, als er telkens een paar springen, dan rijd je twee keer het gat dicht. Maar dan heb je nog iemand nodig die het laatste gat dichttrekt. Maar ja, het is zoals het is…”

Vingegaard
Kopman Jonas Vingegaard werkte niet mee in de achtervolging. Had hij nog wat kunnen doen? “Moeilijk te zeggen”, aldus Kelderman. “We moeten dit even bekijken. Weet je, zo is de koers ook, je kan niet alles voorspellen. Het had vandaag zeker het verschil kunnen maken, dan hadden we die zege op zak gehad. Maar het is helaas niet zo.”

Kelderman voelde zich goed op de Jaizkibel, de laatste klim van de dag. “Ik zat wel op de limiet, ik had niet meer de versnelling om met die mannen mee te springen. Maar goed, we zijn hier voor Jonas. Als ik met de eerste tien, vijftien man bovenkom, dan is dat goed genoeg.”

UAE Emirates
Van een potje armpje drukken tussen UAE Emirates en Jumbo-Visma is volgens Kelderman geen sprake, in ieder geval niet vanaf de kant van Jumbo-Visma. “We focussen ons elke dag op wat we zelf willen doen. Voor ons is het soms gemakkelijk dat zij soms ook wat werk doen. Zij hebben zeker ook een heel sterke ploeg, dat gaat gelijk op. Maar uiteindelijk moeten we zien wie over drie weken het beste is.”

RIDE Magazine
76 Reacties
02-07-2023 18:03
Het mag gewoon gezegd worden dat Vingegaard in de laatste kilometers best een kopbeurtje had kunnen doen. Deed hij in de Dauphiné ook eens voor Laporte. Daarmee had hij Wout een grote dienst bewezen. Dat Vingegaard hier is om de Tour te winnen verandert daar niks aan om even een kleine inspanning te doen.
    02-07-2023 18:26
    Wat als van Aert in plasts van de gebruikelijke 110% die hij levert voor Vingegaard, de volgende keer slechts 99.5% levert?
    Hoewel het niet zou horen, kan dit het verzuimen van vingegaard zomaar opgeleverd hebben.
02-07-2023 18:03
Als zelfs Kelderman "voorzichtig" kritiek geeft op die ene ploegmaat die het gat niet wou dichten.
    02-07-2023 18:24
    Kelderman heeft het sowieso iets meer met die andere kopman. Is ook niets mis mee. Ieder zijn smaak en voorkeur.
    Dat omkijken op de verkeerde momenten van Wilco, daar is wel iets mis mee.
02-07-2023 18:09
Ik lees een paar keer dat het absurd zou zijn als een van de Tourfavorieten cruciaal kopwerk doet als dat tot een goede kans voor een ploegmaat leidt. In sommige gevallen zou ik het daar mee eens zijn, maar drie weken Tour is geven en nemen en als je van Aert wat geeft, krijg je het dubbel en dwars terug. Ik ken niet alle ins en outs, maar het lijkt me dat Vingegaard/JV dit erg onhandig heeft aangepakt en dat het binnen de ploeg op langere termijn voor niemand goed is. Werk aan de winkel voor de ploegleiding.
    02-07-2023 18:35
    Na gisteren had Vingegaard dat zelf ook al kunnen bedenken.
02-07-2023 18:01
2 etappes onderweg en tactisch heeft Jumbo al zo'n beetje alles fout gedaan wat ze fout konden doen. Het wat vandaag praktisch onmogelijk om de etappe niét te winnen, en toch krijgen ze het voor elkaar. Niet alleen in de sprint, maar hoe veel momenten waren er wel niet in de finale waarop het stil viel en Benoot of Kelderman met 1 demarrage weg hadden rijden? Me zo'n overtal kan je dan elke achtervolging met speels gemakt saboteren en voilà, je wint.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat Pogi al weer handenvol aan bonis heeft in slechts 2 dagen. Dat wordt over de hele Tour gezien gewoon anderhalve minuut aan bonis als Jumbo zo dom blijft rijden.
    02-07-2023 18:33
    Denk eerlijk gezegd dat Vingegaard weer zijn aloude hypernerveuze (10x omkijken binnen een minuut) manier van koersen heeft opgepakt zonder Roglic als bliksemafleider.
    Die autistische trekjes kreeg Roglic er vorig jaar redelijk goed uit bij Vingegaard maar niemand bij JV die dit jaar de autoriteit heeft hem uit die bubbel te trekken.
    02-07-2023 18:38
    Volgens mij snappen ze bij Jumbo gewoon dat je Vingegaard geen dingen moet vragen die die niet kan. Hij heeft helemaal geen ruimte in z'n hoofd om daar een beurt op kop te doen. Dat zie je ook nadat hij en Pogey samen boven komen. Doorrijden is niet het plan en daarom doet ie dat niet. Dat is niet per se autisme, meer tunnelvisie.
    02-07-2023 18:52
    Of gewoon niet van de slimste, dat zou ook kunnen. Dat is echt geen verwijt, wel doodjammer.
    02-07-2023 19:05
    Dat Pogacar een pak bonus secondes zou gaan pakken op Vingegaard, dat was in December al bekend tijdens de presentatie van deze Tour. Dus het verbaasd mij dat jij daar zo verbaasd over bent.

    En het is precies wat Jonas zelf zegt, die paar seconden gaan het verschil niet maken. Aan het einde van de Tour zal er een verschil van enkele minuten zijn tussen Vingegaard en Pogacar.

    Eerder vindt ik Pogacar behoorlijk lomp rijden, hij heeft blijkbaar niets geleerd van vorig jaar. Maar laat hem maar lekker meedingen voor die paar bonussecondjes, het zijn allemaal krachten die hij straks wederom te kort zal komen.

    En daarmee is tevens voldoende uitgelegd waarom Jonas nul meter op kop moet rijden voor Wout, ondanks al die zeikende zielige landgenoten van me.
    02-07-2023 22:24
    Welke reïncarnatie ben je eigenlijk van Matxin? Overtrokken reacties steeds.
02-07-2023 18:23
Kelderman is wel heel sterk aan het knechten deze eerste twee dagen, had ik Kruijswijk niet één, twee, drie zien doen.

Mooi ook hoe hij achter in het groepje balend over de finish kwam.

Vraag mij wel af of het slim is van JV dat ze Van Aert hebben meegenomen. Vorige jaar natuurlijk geweldig, maar Kelderman heeft omwille van hem al veel meer energie moeten verspillen dan schaduwkopman A. Yates.
02-07-2023 18:04
Goed interview met Kelderman. Een stuk meer nuance dan wat je uit de sporza-studio hoorde (slechte ploeggenoot, etc).

TJV is hier gewoon vakkundig in het pak genaaid. Het hupje waar Pidcock ging was er te veel aan voor Benoot en Kelderman, en daar was de controle weg.

En Lafay maakt het dan heel mooi af.
    02-07-2023 18:11
    Nuance? Ik vind dit best een boude uitspraak eigenlijk: "Het had vandaag zeker het verschil kunnen maken, dan hadden we die zege op zak gehad."
    02-07-2023 18:14
    @verstandopnul

    inderdaad, vind het vrij duidelijk wat kelderman er tussen de regels over denkt, eigenlijk verrassend duidelijk
    02-07-2023 18:22
    Het is ook gewoon heel duidelijk. Maar ik heb het over kreten als "slechte ploegmaat", die heb ik van Kelderman niet gehoord en zijn ook niet op zijn plaats imo. Maar blijkbaar is lezen niet jullie sterkste kant, @Chippen en Verstandopnul.
    02-07-2023 18:29
    Sportief dat je je ongelijk alsnog toegeeft Michelangelo!
02-07-2023 18:18
Ik heb nu minder respekt voor deze Deen. Ik ben blij dat Keldermen duidelijke worden heeft gevonden.
02-07-2023 18:32
Dat hoeft niet bekeken te worden Wilco. Jij was erbij en iedereen heeft het gezien. Van Aert rijdt in de afdaling en daarna op het vlakke het een paar keer zelf dicht. Dit, terwijl nb het voor TJV de ultieme wens was dat Van Aert deze etappe zou willen winnen. Dat Vingegaard dan niet als nog redelijk fris in de finale niet ff een paar honderd meter of een kmtje een miniproloog eruit perst, is gewoon een aanfluiting en belediging jegens Van Aert. De Cauwer heeft gewoon gelijk. Vingegaard mag wel ns zich wat meer als ploegmaat opstellen. Na gisteren nog destemeer.
02-07-2023 17:50
Precies: hij heeft al veel werk verzet. En dat voor iemand die toch in feite de schaduwkopman is! Of dat een slimme tactiek is valt ook te bezien.....
02-07-2023 18:07
Gewoon even kijken hoe echte kampioenen dat doen: Evenepoel, Vanderpoel, Pogacar. Onbegrijpelijk dat Van Aert dit zou pikken.
02-07-2023 17:51
Zo die is echt niet blij.
    02-07-2023 18:51
    Dat is toch wel gek. Kelderman weet toch hoe moeilijk winnen is?
02-07-2023 18:35
Tis gewoon niet handig van Vingegaard en of de ploegleiding. Ik snap dat je naar grote broer Roglic kijkt die er een Giro heeft opzitten die super en super efficient was. Maar de praktijk is gewoon ook weerbarstig. En moraal in de ploeg bereik je door voor elkaar door het vuur te gaan. Daar kweek je die extra spark mee als ploeg.

En volgens mij bereidde Vingegaard in de Dauphine voor Laporte een sprint voor? Deed ie wel wat voor de ander
02-07-2023 18:53
Wilco deed het perfect, jongens er waren verder geen topsprinters meer in dat pelotonnetje, had Vingegaard nou echt niet ff 500 m kunnen sleuren aan kop??
Poga zat toch óók van voren..
02-07-2023 18:45
Kelderman zijn analyse is alvast sterker dan zijn benen dezer dagen ... Goede wil genoeg, maar er was wel een reden waarom hij niet in de initiële ploegopstelling te vinden was. Weet niet of Vignegaard er veel aan gaat hebben in de Pyreneeën, aan Van Aert al helemaal niet ...
    02-07-2023 18:47
    Die reden was dat hij voor de Giro geselecteerd was omdat dat dit jaar ook een hoofddoel was...
    02-07-2023 18:59
    Wilco is niet de man om op het vlakke gaten dicht te rijden. Je verwacht nu iets van hem wat mijns inziens niet terecht is.
02-07-2023 19:21
Tactisch gezien hadden ze langer de gedemareerde Bilbao op moeten roken alvoor ze hem terug zouden pakken.
02-07-2023 18:32
N ander mag ook wel eens winnen.
02-07-2023 18:53
Als er één man vooruit rijdt op 8 km van de streep, dan laat je die zwemmen. Eens het gat dicht, regeert de chaos, en dat heb je dan aan jezelf te danken.
02-07-2023 19:10
“Jumbo-Visma had al veel werk gedaan en ik zag dat Wout niet zelf wilde rijden”, vertelt Lafay in het flashinterview na afloop.
En dat is ook gewoon hoe het ging. TJV controleerde en op dat bultje verbrak Pidcock die controle vakkundig. Benoot en Kelderman waren verzuurd, Vingegaard is hier voor Tourwinst en Van Aert pokerde gewoon mee. Stemmingmakerij rondom Vingegaard is goedkoop en vergezocht.
    02-07-2023 19:13
    Amen (en nog wat tekens)
    02-07-2023 22:18
    Inderdaad!
    03-07-2023 09:37
    Ik vond Wout anders ook aardig verzuurd Het is een absolute toprenner en winnaar, maar als de hele tour zo loopt moet hij toch echt een andere plek zoeken. Dit werkt voor niemand
02-07-2023 17:56
Zo, lekker suggestief en inspelend op alle emotie de kop verandert van dit bericht.

Ik bedacht me net dat er zo gigantisch veel onzinnige berichten gepost worden op WF tijdens de eerste dagen avn de tour. Maar blijkbaar willen jullie dat graag aan bijdragen
    02-07-2023 22:28
    Helemaal eens. Tendentieus. Telegraaf is er niks bij.
02-07-2023 18:02
Is het onzin als je beweert dat Kelderman niet geschikt is als leadout voor Van Aert.. JV had de rollen van Bennoot en Kelderman moeten omdraaien. Ploegleiders wakker worden!
    02-07-2023 18:07
    Kelderman is geen echte leadout nee. Hij is er puur om Vingegaard bergop te steunen. Benoot is meer geschikt maar na zo'n zware finale is dat geen sincure.
    02-07-2023 18:25
    Geen onzin dat Wilco geen leadout kan doen maar wel onzin wat je verder schrijft. Jij denkt dat alles een computerspel is die je zo kunt uitspelen. Benoot moest Bilbao terughalen omdat Wilco het gat niet dicht kreeg. Daar is de pijp leeg voor Tiesj en is er niks meer om te draaien he.
    02-07-2023 19:21
    Helemaal gelijk Sooike, dacht ik dus ook: op dat moment (Lafay die wegreed) had je een type Laporte nodig. Dat is Kelderman niet, kan je hem ook onmogelijk verwijten (anders had hij wel meer wins gehad in zijn loopbaan). Dus ja: de verkeerde man op de verkeerde plaats op het verkeerde moment? Ook dat is te simpel: Jumbo rijdt veel te berekend, alsof de schemaatjes die ze op voorhand bedacht hebben ook autistisch moeten kloppen. dat doet UAE net niet, die vliegen er gewoon gelijk in. Dus ik zie eerder een gekrisspeerde ploeg dan een fout bij één van de renners (dus: geen). En ja ik ben een Belg ;)
02-07-2023 18:22
Jammer dat de teneur wordt gezet over het niet knechten van Vingegaard. Het is voor mij echt een non discussie. Een potentiële tourwinnaar knecht niet, punt.
    02-07-2023 18:26
    ik zie dat het concept knechten plots een buitengewoon flexibele invulling krijgt
    02-07-2023 18:32
    Dat jij zoiets beweert, Marik, bewijst natuurlijk het gelijk van alle anderen, je analyses kennende.
    02-07-2023 18:37
    Een non-discussie waar je dan zelf toch nog even aan wil deelnemen.. Mag hoor.. :-)
02-07-2023 18:49
Helemaal eens met Reusjen. Totaal bezopen dat Vingegaard in deze fase van de Tour aan kop moet gaan sleuren om VA aan een etappetje te helpen. En laat Pogacar zich maar inspannen voor een paar seconden tijdwinst. Lijkt leuk, maar in de bergen is dat straks peanuts. Ik denk eerder dat Pogacar zich nu al zo uit de naad aan het sprinten is omdat hij weet dat hij het in de bergen gaat afleggen tegen de Deen.
02-07-2023 19:52
Mijns inziens is hier vooral WvA zelf te verwijten dat hij niet wint.
Ja, ook ik erger me kapot aan een neeknikkende Vingegaard, maar ik zie het gehele jaar WvA al op het verkeerde moment gaten dichtrijden, of gewoonweg niet goed genoeg zijn (RVV bijv.).
Vorig jaar was hij tijdens de Tour vele malen sterker en heeft Vingegaard tijdens de afsluitende tijdrit ook nog wat ingehouden op het einde (geen idee of WvA dan niet had gewonnen, maar het was toch een gebaar dat nu even wordt vergeten).
    02-07-2023 22:36
    Van aert is id tour altijd beter dan in het voorjaar. Hij zag er vandaag terug heel indrukwekkend uit. Zn gesel van het voorjaar daarentegen (vdp), die moet zich meer zorgen maken over zn huidige vorm
02-07-2023 18:16
Vingegaard die het gat gaat dichtrijden waardoor Pogacar nog meer tijd kan pakken met bonificatiesecondes, ja dat lijkt mij tactisch heel slim.
Of dat na zijn buurt opeens Pogacar uit zijn rug wegrijdt.

Van Aert is gewoon geen kopman in de Tour, dus vrij logisch dat je niet alles voor hem opoffert.
    02-07-2023 18:23
    als het dom is om vingegaard op kop te laten rijden omdat pogacar dan meer boni's kan nemen, waarom deden kelderman en benoot het dan?
    02-07-2023 18:50
    Onhandige Harry
02-07-2023 18:56
Je zit daar met 4 man en de snelste man, als je er 2 opoffert omdat van Aert het moet en zal doen moet dat in principe voldoende zijn en is het niet nodig om ook de kopman zijn energie aan te spreken. Eerder zie ik het als gemiste kans dat ze niet Benoot of Kelly probeerden te laten wegglippen, dat had ook gekund. Die zo vurig gewenste halve k op kop van Vingegaard was echt niet de bepalende factor.

En, vooral, was het een vlammende finale op razend tempo met de allerbeste renners in de allerbeste vorm: dan kun je verliezen zonder dat dat iets ontoelaatbaars is.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine