KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”
foto: Nick Doup/WielerFlits
maandag 28 maart 2016 om 15:15

KBWB-voorzitter: “Aantal motoren moet ingeperkt worden”

De noodlottige aanrijding van Antoine Demoitié heeft geleid tot een discussie over motoren. Volgens velen zouden er te veel zijn in de koers. Belgisch bondsvoorzitter Tom Van Damme beaamt dat en wil het aantal motoren verminderen, maar benadrukt ook dat het incident van zondag om een tragisch ongeval gaat.

“De motard had 30 jaar ervaring en was een van de meest betrouwbare en voorzichtige rijders”, stelt hij tegenover Radio 1. “Hij had geen uitwijkmogelijkheid. Hij heeft de renner niet aangereden, maar is zelf ook gevallen met het tragische gevolg.”

In andere gevallen zijn echter wel degelijk fouten gemaakt. “Maar we mogen niet alles op één hoop smijten. Gisteren was een tragisch ongeval. In het geval van Stig Broeckx in Kuurne heeft de motard een duidelijke fout gemaakt. De Disciplinaire Commissie van de UCI roept hem ook op. Gelukkig waren de gevolgen daar niet zo dramatisch.”

“Zulke zaken kunnen niet en daar moet werk van gemaakt worden. Ook het aantal motoren moet voor een stuk ingeperkt worden. Dat is duidelijk. We moeten gaan naar een systeem van poolwerking bijvoorbeeld voor de fotografen. Het kan niet dat er 12 meerijden in wedstrijden op kleine banen. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden.”

Van Damme heeft concrete plannen over vervolgstappen. “Van de verschillende motoren die nu in de koers zijn, moeten we motor per motor nagaan of ze daar echt werkelijk nodig zijn en zijn ze daar wel op de juiste plaats. Wij voeren die besprekingen nu met de internationale vereniging van organisatoren. Wij willen zo vlug mogelijk een beslissing.”

RIDE Magazine
72 Reacties
28-03-2016 19:11
Waarom niet even wachten wat de renners vakbond er van vindt. Ik vind dat die zich meer moet laten gelden. Juist op het gebied van veiligheid.
28-03-2016 19:31
Voor mij blijft dit soort incidentenpolitiek volkomen onlogisch.

Van de 1000 valpartijen worden er misschien twee 'veroorzaakt' door een motard. Met allerlei maatregelen is het misschien mogelijk dit aantal te halveren. Dan is er nog maar één op de 1000 valpartijen door een motard 'veroorzaakt'.
Gevolg 1) de discussie blijft (incidenten vinden namelijk nog steeds plaats).
Gevolg 2) er is geen energie gestoken in veel gevaarlijkere zaken voor de renners.

Ik juich een discussie over veiligheid toe. En dan aanpakken waar je de meeste winst behaalt. Het valt mij op dat bij dit tragische ongeval er direct naar de Motard gewezen wordt, terwijl de valpartij als normaal wordt gezien. Wil je minder slachtoffers, dan start je bij het reduceren van het aantal valpartijen.
28-03-2016 19:42
@rondo
De renners hebben zich al uitgesproken lijkt me?
28-03-2016 19:43
In het verlengde lees ik een uitstekende post elders, de spijker op z'n kop.

"Ik wil dat van elke valpartij tijdens de koers, ook buiten beeld, een waslijst aan vaststellingen wordt gedaan. In welk land? Op welke weg? Kasseienkoers? Rittenkoers? Vroeg in de koers? Laat in de koers? Hoe hard werd er gereden? Bijzonderheden aan de weg? Vluchtheuvel? Slecht wegdek? Rechte weg? Bocht? Bergop? Bergaf? Smalle weg of juist brede weg? Val in grote groep? Val met meerdere renners? Wat was de oorzaak van de val? Grote groep? Rennersroekeloosheid? Volgauto's betrokken? Publiek betrokken? Arts nodig? Wat stelde de de arts vast? Zo pagina's lang doorgaan. Om vervolgens kwantitatief onderbouwd te bepalen welke situaties je wel en niet wil mijden. Weg met de onderbuiken".
28-03-2016 19:46
@Orakel: kijk eens hoe vaak er in het afgelopen half jaar motoren in de weg reden of gevaar opleverden. Dat is wel meer dan 1 op 1000. Daarbij is er aan regen of bochten in de weg (de grootste oorzaak van valpartijen) niets te doen. Moet je dan aan dingen waar je wel wat aan kunt doen, niets doen?
28-03-2016 19:55
Heb je enig idee hoe vaak er per koers gevallen wordt, Hakkie2? Ik denk dat die 1 per 500 zelfs hoog is ingeschat!

Je moet daar beginnen te verbeteren waar je het verschil maakt, niet daar waar de hype is.

Nogmaals: het noodlottige ongeval van Demoitié is gestart met een valpartij, de rol van de motor (in schuldvraag en verwondingen) weten wij niet. Ik beperk mij dus liever tot de feiten.

Ik bagatelliseer ook niets, maar zou mij een ezel voelen wanneer ik als beleidsmaker een uitzonderlijk ongeluk als uitgangspunt van een verbeterstrategie maak.
28-03-2016 19:56
Maar wat is dan de kans dat het ongeluk niet zou zijn gebeurd als er minder motards in koers waren geweest? Ik begrijp dat er rondom een dodelijk ongeluk wat meer neiging is tot het treffen van regels of afspraken, maar het vergroot niet de veiligheid.
Het verkleint enkel de kans op een ongeluk en als we daar naar gaan kijken is het interessant om te weten: Hoe veel ongelukken met motards en renners zijn er de afgelopen 5 jaar geweest? Welke motards waren dat? Waarom reden ze daar?
Als de uitkomst is dat:
- er (relatief) weinig ongelukken met motards en renners zijn en
- de ongelukken vooral met motards zijn gebeurd die ook na vermindering van het aantal motards actief zullen zijn in de koers,
welk risico heb je dan verkleind en op welke manier is de veiligheid vergroot?

In die hypothese is er geen grond om te veronderstellen dat de veiligheid is vergroot. Men zou hoogstens kunnen stellen dat de kans op een ongeluk is verkleind, omdat de motards die niet meer toegelaten worden ook geen ongeluk kunnen veroorzaken, ook al is dat eerder ook niet gebeurd.

Als iemand een roekeloze afdaling rijdt en daarbij om het leven komt kan je ook niet gaan verplichten dat elke renner een voorzichtige afdaling gaat rijden. Wielrennen is nou eenmaal een levensgevaarlijke sport, waarbij een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
Motard zijn in een koers brengt risico's met zich en het enige wat je hun kan verplichten is om met gepaste voorzichtigheid aan de slag te gaan. Die mensen dus bewust maken van hun eigen verantwoordelijkheid.

Wellicht is het een idee voor de UCI dat als er tijdens een koers meerdere malen melding wordt gedaan van onvoorzichtig rijgedrag van een motard deze uit de koers wordt genomen of op zijn minst direct een reprimande krijgt. Dat kan weer worden bijgehouden in een dossier en op die manier kan men objectief bijhouden of, waar, wie, en wanneer de veiligheid van een koers wordt beïnvloed. Zeker na een aantal jaar zou dat wat meer inzicht moeten opleveren over de gevaren van motards in een koers.
28-03-2016 19:59
Wijze woorden Hein-Jan.
28-03-2016 19:59
Dus we mogen niks aan dit probleem doen omdat er ook andere problemen ("renners spuiten zich vol met......" ) zijn. Dat lijkt me een drogreden van jewelste en helemaal geen reden om niets te doen.

Misschien nog wel belangrijker: het is geen "incidentenpolitiek". Als incidenten zich zo vaak voordoen als de afgelopen anderhalf jaar, dan is het een structureel probleem geworden. Ik durf zelfs te zeggen dat er vaker incidenten met motors zijn geweest de laatste anderhalf jaar dan dat er dopingschandalen zijn geweest. Een paar onbekende Midden-Amerikanen en Russen daargelaten. Het is niet dat omdat dit geval zo extreem en erg is dat het op zich staat. Helaas.. Want als er dus eerder iets gedaan was had het misschien(!) voorkomen kunnen worden.
28-03-2016 20:01
@Orakel: ik zou het ook niet naar aanleiding van gister doen. Maar bijvoorbeeld Sagan en Van Avermaet vorig jaar waren al genoeg aanleiding om het aantal motoren tot een absoluut minimum te beperken. Camera's, Drinken, Dokter, Organisatie en een enkele fotograaf. Lijkt mij voldoende en heb je geen 15 motoren meer achter een kopgroep rijden, zoals nu wel vaak.
28-03-2016 20:03
@ hakkie

Sagan, Van Avermaet, Broeckx, Wyss.. Ik vergeet er nog een heleboel want zag laatst een lijstje. Het is gewoon geen incident meer.
28-03-2016 20:09
@LL: maar in de twee gevallen die ik noem bepalen de motoren misschien de koers. Gebeurt trouwens vaker, kijk maar naar Van Avermaet afgelopen week die achter de motor kon rijden. Dus het is niet alleen veiligheid, de hele koers wordt verpest door de tegenwoordig meer dan 100 motoren die rondom de koers rond rijden.
28-03-2016 20:10
Oh ja helemaal gelijk, dat noemde ik vanmiddag ook al.
28-03-2016 20:19
"Als incidenten zich zo vaak voordoen als de afgelopen anderhalf jaar, dan is het een structureel probleem geworden"

Herstel: vallen is het probleem (ongeacht de oorzaak). Ik pleit om de grootste veroorzakers van valpartijen te onderzoeken en proberen te verbeteren. Jij onderzoekt niets en wil op onderbuikgevoel een incident tot beleid bombarderen.

We kunnen met z'n allen 5-6 valpartijen opnoemen waarbij een motor betrokken is. Als de Tour straks drie dagen onderweg is dan zijn er al 20 valpartijen in beeld geweest en zitten zo'n 10 renners zwaar geblesseerd thuis. Dát is het verschil tussen een structureel probleem en een incident.
28-03-2016 20:23
@Orakel: een onderzoek naar andere oorzaken hoeft toch het verminderen van het aantal motoren niet in de weg te staan. Doe allebei. Dat er teveel motoren in koers zijn zal jij het toch ook met iedereen eens zijn?
28-03-2016 20:24
Als je motors gaat verminderen moet je dat ook met auto's doen. Ook gisteren kon je even heel duidelijk het gedrag van ploegwagens zien, wat je moet doen om duidelijk te maken dat je er langs wilt en naar je renner in de kopgroep wilt om hem wat te zeggen. Echt waarom? Ze hebben toch die oortjes waar we niet meer van af mogen vanwege de veiligheid?
Het is levensgevaarlijk. Ik durf te zeggen dat het veel veiliger is met motors rondom het peloton te bewegen dan al die auto's. Het incident van vorig jaar met Marc Madiot die achterop knalt en zijn renner bijna mee neemt is daar een prima voorbeeld van. Afgelopen jaar nog een auto die iemand in de kopgroep meenam/omver reed vanwege slecht inschatten inhaalactie. We kennen allemaal het incident Hoogerland nog. Motors zijn echt niet meer gevaarlijk en het zou in mijn ogen vooral symbolisch zijn om hen er nu uit te pikken en aan te pakken. Ik sluit me wat dat betreft aan bij Orakel en Hein-Jan.

Sowieso elk shot, elk beeld dat ik vanuit een auto in het peloton zie denk ik hoe kan dit in godsnaam niet elke koers een paar keer fout gaan. Bij motorrijders totaal niet.. In het peloton gelden kennelijk totaal andere risico's dan bij autorijden in het echte leven. Een geweldige chauffeur kan niet zomaar in het peloton losgelaten worden in een auto hoor en dat zegt alles over de gevaren.
28-03-2016 20:25
Dat heb ik al aangegeven Hakkie: we kunnen misschien het aantal aanrijdingen met motor halveren (niet tot nul reduceren). De vraag is of dit in het grote geheel een speerpunt moet zijn tussen een grote reeks grotere gevaren die ook nog eens veel vaker voorkomen.
28-03-2016 20:27
@klootje: maar het aantal auto's kan toch niet veel kleiner? Of wil je de ploegleiders uit de koers halen? En wat met reservefietsen?

@Orakel: maar hoeveel tijd kost het beslissen dat al die motoren uit koers moeten? Dat kun je toch gewoon beslissen en daarnaast onderzoek doen maar andere veiligheidsproblemen?
28-03-2016 20:34
Hakkie: ik werk graag evidence based. Tot nu toe heerst de onderbuik en niet het verstand.
Een gedegen onderzoek naar valpartijen (in alle soorten en maten) en dan in samenspraak met alle belanghebbenden bepalen wat er veranderen moet. De ene keer zal men dan kiezen voor koers en vermaak, en de andere keer voor veiligheid.
28-03-2016 20:38
@Orakel: maar dat de motoren invloed hebben in de koers, door valpartijen en door andere zaken, is toch wel bewezen? Is dat voor jou niet genoeg aanleiding om te hopen op minder motoren in de koers?
28-03-2016 20:44
Nee, dat vind ik niet genoeg. Want als dat de maatstaf is dan moeten ook het publiek, de volgwagens, de hekken en de vluchtheuvels ingeperkt worden.
28-03-2016 20:49
@orakel: volgwagens zijn volgens mij niet in te perken. Publiek inperken op belangrijke punten door kaartverkoop ben ik onmiddelijk voor. Vluchtheuvels inperken gaat niet: die zijn de 364 dagen dat er geen wielerwedstrijd lamgs komt gewoon van levensbelang.

Maar het is toch niet zo dat als je het ene niet aan pakt, je het andere ook niet mag aanpakken? Wat is dat voor 'ik ben voor stilstand' redenering?
28-03-2016 20:54
Verder ga je voorbij aan de ernst van een val door een motor. Vaak totaal onverwacht van voluit rijden naar op de grond. De meeste andere valpartijen hebben dat niet.

In jouw redenering was de helmplicht nooit ingevoerd: eerst onderzoeken of de meeste renners op hun hoofd vallen. Blijkt dat dat niet het geval is. Maar toevallig is op je hoofd vallen wel ernstiger dan de andere plekken, zoals door een motor vallen vaak ook ernstiger is dan door een andere oorzaak.
28-03-2016 21:01
"Maar het is toch niet zo dat als je het ene niet aan pakt, je het andere ook niet mag aanpakken"?

Nee, ik zeg dat je moet starten daar waar je de grootste winst behaalt.

"In jouw redenering was de helmplicht nooit ingevoerd".

Juist de helmplicht is een voorbeeld van evidence based handelen. Onderzoek had al jaren aangetoond dat het veiliger was dan petjes (of niets). Het waren juist de renners die het maar belachelijk vonden (wat veel zegt over de cultuur toen, maar ook nu).
28-03-2016 21:06
Om de evidence base van Orakel te vullen, moeten we proefondervindelijk 100 motards in een gelijke situatie brengen, dus inclusief vallende renners. Alleen de 17 motards die geen dodelijk ongeluk veroorzaken, mogen in het vervolg koersen blijven begeleiden.

Zo werkt het natuurlijk niet. Ja, de kans is groot dat elke motorrijder onder gelijke omstandigheden eenzelfde ongeval met eenzelfde afloop zou hebben veroorzaakt. Maar door het aantal motoren significant te verminderen, verminder je het aantal potentieel dodelijke situaties eveneens significant. Daarvoor heb je geen evidence base nodig. Dat staat los van de inschatting of daarmee specifiek deze dodelijke situatie was voorkomen. En dat staat los van andere al dan niet zinnige discussies over dranghekken, vluchtheuvels enzovoorts.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine