Kasseiklim Montmartre in slotrit Tour de France? Remco Evenepoel ziet het liever niet
De slotrit van de komende Tour de France gaat drie keer over de kasseihelling naar Montmartre, meldde Le Parisien eerder deze maand. Goed nieuws voor Remco Evenepoel, zou je denken, want hij soleerde over deze beklimming naar olympisch goud in 2024. Maar uitgerekend de Belg blijkt nu kritisch te staan tegenover het plan van organisator ASO. “Dat zal enkel maar voor extra stress zorgen”, zegt hij bij Sporza.
“Ik zou niet blij zijn als we die klim ook in de slotetappe van de Tour voorgeschoteld krijgen”, vervolgt Evenepoel. “Maak het niet te complex en houd gewoon vast aan die lokale ronde. Ik denk dat er in de eerste Tourweek al strijd genoeg zal zijn voor de positionering. Met Montmartre erbij zou dat betekenen dat we hetzelfde moeten doen op de laatste dag. We zullen tegen dan al moe genoeg zijn.”
Evenepoel zou het daarnaast jammer voor de sprinters vinden, als de Butte Montmartre (meermaals) beklommen moet worden. “Zij krijgen elk jaar een grote kans om te sprinten voor een ritzege op de Champs-Elysées. Die kans wordt hen dan wat ontnomen door drie keer een inspanning van drie minuten te moeten leveren”, wijst de kopman van Soudal Quick-Step erop dat de kasseiklim richting de Sacré-Cœur te zwaar zal zijn voor veel snelle mannen. De helling is een kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%,
“Montmartre is in mijn ogen een onnodige hindernis”, stelt Evenepoel tot slot. “Het zou geweldig zijn als ASO dat plan toch nog links laat liggen.”
Zelfde als ploegleiders vinden dat kasseien en gravel niet in de Tour horen.
Ze weten dat hun kopmannen sproeipoep krijgen bij alleen de gedachte.
Lekke banden kan je ook krijgen op de kasseien van de Champs-elysees en wie weet zijn er nog kleine verschillen in het klassement waardoor er toch nog wat te zien valt de laatste etappe.
Beetje gas geven nog en knallen, D'ran met de lippe.
Het standaard rondje over de Champs Elysees waarbij je niks mist als je bij de laatste 3 km inschalend is voor mij al jaren een doorn in het oog. Geef de sprinters de laatste dag nog een sprint etappe en zorg ervoor dat er op de aller laatste dag nog iets te halen valt voor de klassementsmannen.
Nadeel daarvan is natuurlijk dat dit niet in Parijs zal zijn en veel sprinters waarschijnlijk niet 3 weken zullen blijven zitten voor een normale sprint in etappe 20. Al met al zijn de keuzes te begrijpen.
Etappe 21 van de Vuelta 2023 is nog altijd een van de leukste etappes in grote rondes de laatste jaren waarin je zag dat aan het eind van de ronde, vooral nog de sterkste renners kunnen aanvallen en het gaf een geweldig spektakel dat toch nog eindigde met de normale sprint.
Klinkt natuurlijk gek, want hij won de Olympische rit.
Maar ook toen werd hij gewoon gelost op Montmartre, toen de sterksten vertrokken.
Hij kreeg pas zijn solo watt/windweerstand kans op t vlak toen de Denen zichzelf kapot reden om VdPoel en Van Aert terug te halen.
Daarna legde Wout van Aert de achtervolging lam en kon hij makkelijk wegblijven.
In de Tour heeft hij geen Wout van Aert aan zijn zijde, en juist sterke teams tégen zich. En moet hij opboksen tegen Pogi die er vorig jaar niet bij was.
Ik ben best wel van tradities in de sport, en ik heb ergens niet zoveel moeite met die laatste etappe. Met renners die opgelucht zijn, renners die een feestje vieren. Of ze nu iets gewonnen hebben of "gewoon" Parijs hebben gehaald. De 3 weken voorafgaand zijn zwaar genoeg, dus voor mij mag het best een traditionele sprintersrit zijn.
Aan de andere kant: sprintersritten zijn doorgaans wel saai om naar te kijken. De voorspelbaarheid van kijken naar groeiend gras of drogende verf. En dat zal met een Montmartre erin mogelijk anders zijn.
Als ik het voor het zeggen had, dan blijft deze sprintersrit gewoon sprintersrit. En gaan alle overige sprintersritten eruit, of maak ik ze zo dat ook vluchters een kans hebben qua parcours.
Heel erg vermoeiend