Kasper Asgreen wint solo in Kuurne-Brussel-Kuurne, Fabio Jakobsen vierde
Kasper Asgreen heeft na een indrukwekkende solo de winst gegrepen in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Deense hardrijder van Deceuninck-Quick-Step wist in de finale stand te houden tegen een jagend peloton. Giacomo Nizzolo sprintte naar de tweede plaats, voor Alexander Kristoff en Fabio Jakobsen.
Twee Belgen in vroege vlucht
Na een uiterst actief openingsuur wist een vijftal weg te rijden uit het peloton. Mikkel Bjerg (UAE Emirates), Hugo Houle (Astana), Roy Jans (Alpecin-Fenix), Jonas Abrahamsen (Uno-X) en Boris Vallée (Circus-Wanty Gobert) vormden de vroege vluchtersgroep. Zij kregen ruim zes minuten voorsprong van het peloton. Daar kwamen vroeg in de wedstrijd wel Yves Lampaert, Søren Kragh Andersen en Dries De Bondt ten val, maar ‘zonder erg’.
Ruim zeventig kilometer voor het einde kreeg koploper Bjerg te kampen met materiaalpech, waardoor hij de andere vier moest laten gaan. In het peloton was het bij tijd en wijlen hectisch op de smalle wegen, waardoor ook meermaals kleine valpartijen gemeld werden. Dat zorgde ook voor sliertvorming, waarbij meerdere groepen gelost werden. Kasper Asgreen was een van de tempomakers in aanloop naar de Oude Kwaremont, die op zestig kilometer van de finish lag.

De kopgroep – foto: Cor Vos
Oude Kwaremont zorgt voor eerste schifting
Trentin kwam als eerste over de top van de Kwaremont, maar voor heel veel verschillen zorgde de versnelling van de CCC-kopman niet. Toch vormde zich een prominentengroep, maar omdat het daar stil viel op de Kluisberg kon een tweede peloton de aansluiting vinden. Dat was vijftig kilometer voor het einde, op 3.30 achter de vier koplopers.
Net na de Kluisberg (de laatste beklimming van de dag) ontsnapte een selecte groep door gebruik te maken van de zijwind, met Greg Van Avermaet en Sep Vanmarcke als grote motoren. Onder meer Tim Merlier, Sonny Colbrelli, Alexander Kristoff, Cees Bol, Tiesj Benoot, John Degenkolb, Zdenek Stybar, Jasper Stuyven en Stefan Küng waren er ook bij. Een tweede peloton volgde op een halve minuut achterstand. Daar nam Deceuncinck-Quick-Step de leiding om Nederlands kampioen Fabio Jakobsen, die zich had laten verrassen, terug te brengen.
Hardrijders vallen aan, Asgreen rijdt weg
Op ruim dertig kilometer van het einde volgde de hergroepering van de twee grote groepen, mede omdat de samenwerking bij het voorste peloton niet geweldig verliep. Wat volgde was een fase waarin diverse hardrijders de koers hard probeerden te maken: Bob Jungels, Jasper Stuyven en Niki Terpstra testten hun benen.
Kasper Asgreen wist als enige de oversteek te maken naar Vallée en Jans, de laatste twee overgebleven vluchters. Onder aanvoering van de Deen van Deceuninck-Quick-Step werd het verschil alsmaar groter. Régional de l’étape Julien Vermote reed er nog tussenin, maar hij kreeg het gat niet dicht. Team Sunweb en Team Ineos bundelden de krachten in de achtervolging.
Asgreen lost zijn medevluchters
Asgreen was grotendeels op zichzelf aangewezen in de kopgroep. Jans moest op zeventien kilometer van de meet passen met krampen, waarna Vallée met de nodige moeite het wiel van Asgreen weer wist te vinden. Met 35 seconden voorsprong begon het kopduo aan de laatste lokale ronde van vijftien kilometer rondom Kuurne.

foto: Cor Vos
Het jagende peloton wist het gat op Asgreen en Vallée langzaam dicht te rijden. De Deen had dat in de smiezen, want op tien kilometer van de streep loste hij Vallée met een stevige demarrage. Hij hield zijn voorsprong van twintig seconden vast, want ook in het peloton raakten de krachten op.
Peloton komt te laat
Vijf kilometer voor de meet kreeg het peloton Asgreen in beeld, maar het bleek verdomde lastig om dat laatste gaatje dicht te rijden. Doordat ploegmaats van Deceuninck-Quick-Step goed afstopten kwam de achtervolging niet meer op gang en kon Asgreen solo de zege grijpen.
De sprint in het peloton kwam te laat. Giacomo Nizzolo bezorgde NTT Pro Cycling de tweede plaats, vlak voor Alexander Kristoff (UAE Emirates). De vierde plaats was voor Fabio Jakobsen, die zijn teamgenoot de zege zag grijpen.
#FreeBol
Want ik denk dat hij daar net de 3-4 seconden wint die hij op het eind nodig had.
Parcoursverkenning loont!
Maar die twee man van FDJ waren "vers" van achteruit, en zouden wel degelijk het verschil gemaakt hebben. Ze namen over van de opgebrande mannen van Sunweb, en reden toen rechtdoor. Meteen daarna liep de voorsprong door de desorganisatie weer op van 9 naar 14 seconden. Dus in plaats van de voorsprong te verkleinen hebben ze de voorsprong vergroot met hun verkeerde afslag.
Kijk de beelden er nog maar eens op na.
En nogmaals, doet niets af aan het beresterke rijden van Asgreen...
Al met al 2 redelijk verrassende winnaars deze opening, mooi.
Altijd willen wachten om iemand op de laatste meters in te lopen. Niet willen rijden, het bordje van de ander leeg eten (maar zelf ook geen eten op je bord hebben).
Ik vind het een wanvertoning van veel andere ploegleiders. Hulde aan Sunweb en Ineos (en DQS), maar de rest simpelweg lafjes gereden. Tactisch inzicht is ver te zoeken in de ploegleiderswagens, ze komen niet verder dan "eat and drink"....
Misschien moet ik maar eens solliciteren ;-)
Enfin, dat aanvallend koersen loont is ook wel weer mooi.
Makkelijk lullen zonder pijn in de benen.
Maar iedereen wil wachten tot het laatste moment. Totaal brevet van onvermogen van de ploegleiders en wegkapiteins.
En ja, als je hem bij haalt dan gaat misschien de volgende van DQS. Maar dan zorg je dat je dáár op het wiel zit met 1 van de mannen.
Dat hou je 30 meter vol en dan druip je in schaamte af.
- helemaal in je eentje 250 meter in de wind fietsen als je nog vijf kilometer door moet
en
- vanuit het wiel van een ander 250 meter in de wind fietsen als je het daarna helemaal kunt laten lopen?
Heeft alles te maken met het gebrek aan lef bij de ploegleiders. Geen mannetje bij steken, en vervolgens te laat komen.
Verschil met De Gendt is dat hij dat doet in rittenkoersen. Waar je ploegen hebt die strijden voor de dagzege, maar ook ploegen die enkel naar het algemeen klassement kijken.
In een eendagskoers telt er maar 1 ding, Namelijk wie er als eerste over de streep komt. En dan kan (of mág) het niet zo zijn dat je je op deze manier een loer laat draaien door DQS. Omdat je té lang wacht met je inspanningen om de groep bij elkaar bij elkaar te brengen.
Ik snap je opmerkingen, maar ik vind het wel amusant dat die komen van iemand met zo’n gebruikersnaam.
Haha, zo had ik het nog niet bekeken. Tuurlijk, mij hoor je niet klagen als één van mijn favoriete renners wint, maar ook dán blijf ik in sommige koersen nieuwsgierig naar de overwegingen van sommige ploegen om knechten van renners met sprintkansen niet mee te laten achtervolgen terwijl ze behalve dat nauwelijks nog een rol van betekenis kunnen spelen in de koers.
Dus, WF: een diepgaand onderzoek graag! ;-)
En bovendien: de meeste nog aanwezige helpers hebben het niet eens geprobéérd! FDJ en Sunweb hadden duidelijk opdracht om te rijden, de andere ploegen duidelijk de opdracht om níet te rijden.
Een oplossing is: zelf even aanvallend koersen. Maar daar hebben de meeste ploegen de renners niet voor.
Dat is wel een goeie, maar zijn die DQS'ers daar allemaal nog wél fris genoeg voor dan? En: als het binnen de laatste vijf kilometer gebeurt, trekken zij dan niet gewoon de kaart-Jakobsen?
Gewoon een CCC erbij, en mee zijn als de volgende gaat. En ja, klinkt gemakkelijk. Maar niet onmogelijk, zeker niet voor een Van Avermaet in goede doen, een Stuyven in vorm, of een Vanmarcke die in goede opbouw zou moeten zijn.
Ja, relatief wel.
Ja, verklaart des te meer waarom anderen niet volle bak rijden.
Trouwens, diepgaand onderzoek is hier niet nodig. 1 vraag stellen aan 1 ploegleider en die zal u hetzelfde zeggen als al de rest.
Is dit zo nieuw? Jungels, Stuyven, Terpstra, Bettiol,... Voorbeelden genoeg.
Aanvallend koersen, durven verliezen om te kunnen winnen. Mooi dat dit beloond wordt.
En Michelangelo maakt een goed punt hieronder: ook de niet-sprintersploegen maken hun kansen groter als ze op tijd meerijden: wachten tot het op 1,5 kilometer wordt dichtgereden heeft voor hen geen zin, omdat dan een massasprint niet meer te vermijden is. Dus beter eerder dichtrijden, en zorgen dat je mee bent als de Quickstepper gaat. En ja, dat is heel moeilijk, maar nu was voor de niet-sprintersploegen de kans helemaal nul. En wat hebben ze te verliezen? Morgen is er geen koers, dus ze kunnen gerust volle bak gaan.
Tuurlijk, het is mooi dat het beloond wordt, dat ben ik met je eens.
Alsof je dus standaard neerbuigend hoort te doen over elke buitenlandse overwinning.
Je toetsenbord staat weer in de verkleinwoordstandmodus.
Dit is de laatste keer dat ik op jou irritante gedrag reageer. Probeer wat meer over de koers te babbelen i.p.v. de kinderachtige puber uit te hangen.
Je hoeft heus geen Quick Step brilletje op te zetten om in te zien dat de tactiek duidelijk werkt. Het is nu het derde seizoen op rij dat ze de pannen van dak fietsen. Als je dat nu steeds wil steken op het gebrek van initiatief bij andere ploegen dan denk ik vooral dat jij je anti-quick step bril moet afzetten. Als je wilt winnen, moet je mee zijn en daar zijn ze meesters in.
Jammer dat Jans niet meer mee kon voor een mooie ereplaats. Ook geweldig gereden natuurlijk.
Je vraagt je af waarom die ploegen hun eigen tactieken ook niet gewoon afstemmen op de achteraf kennis die wij hier hebben. Amateurs zijn het. Ze komen nog niet tot aan onze enkels.
Maar de verliezer dus niet.
Kijk, bij veel duursporten (zwemmen, hardlopen, veldrijden, mountainbiken) wint gewoon altijd de beste. Daarom zie je daar ook veel kleiner groepje sporters dat de prijzen verdeelt. Bij het wielrennen speelt tactiek een veel grotere rol, en daar is slechts één gegeven grotendeels verantwoordelijk: het enorme verschil tussen met je neus in de wind rijden en in het wiel rijden. Daardoor is wielrennen veel meer dan die andere sporten een tactisch spel, en over die tactiek kun je twisten. Daarvoor komen we bij elkaar op Wielerflits.
Kijk eens naar Haussler. Die had in de slotkilometer duidelijk nog iets over. Hij gaat daar volle bak. Op dat moment kan hooguit nog de tweede plaats gepakt worden. Zouden Colbrelli en Bahrain erg geïnteresseerd zijn in een tweede plek? Denk het niet. En: zou Colbrelli ook zónder Haussler niet prima tweede kunnen zijn geworden? Ik denk het wel.
En dan: volle bak gaan in de laatste kilometer had kun je misschien ook uitsmeren over een paar kleine kopbeurten met die Sunwebgasten. De meesten hier fietsen volgens mij zelf ook, dus je weet hoe dat werkt: of er twee of drie draaien maakt een groot verschil, zelfs als die derde maar kort meedraait, omdat de andere twee dan een beetje kunnen herstellen. Dat hád dus het verschil kunnen maken. En dán heb je opeens een heel andere situatie: dan kan Colbrelli meesprinten om de winst. De kans dát 'ie wint is vervolgens niet zo groot (je verslaat Jakobsen, Kristoff en anderen niet zomaar), maar je hébt tenminste een kans.
Natuurlijk is het theoretisch mogelijk dat, als Asgreen wél was teruggepakt zónder medewerking van UAE, Haussler in de laatste kilometer het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Maar volgens mij is Colbrelli niet het type sprinter die erg afhankelijk is van een lead-out. Dus ik denk dat de kans veel groter was dat Haussler dat verschil had kunnen maken in de kilometers daarvoor, als je ziet hoe dichtbij ze kwamen.
Ik snap ook wel dat het achteraf gepraat is: als Asgreen volkomen onverwachts compleet was stilgevallen in de laatste paar honderd meter en Colbrelli had dankzij een briljante lead-out van Haussler gewonnen, dan was het een tactische meesterzet geweest. Maar die kans lijkt mij een heel stuk kleiner dan het scenario dat Haussler meedraait, Asgreen wordt teruggepakt en Colbrelli vervolgens naar de winst sprint.
Het kan best zijn dat ik dat helemaal verkeerd inschat, daarom zou ik dus heel graag zien dat WF daar een keer op springt, en aan de hand van een paar van dit soort concrete gevallen een paar betrokken ploegleiders en renners bevraagt om te horen wat voor beweegredenen hier nou achter schuilgaan.
Haarscherpe analyse in mijn ogen. En geeft volgens mij exact aan waar in de ploegleidersauto's de denkfout zit. Natuurlijk kun je je ideale sprint rijden als je een gangmaker hebt die een perfecte leadout doet. Maar hoe groot is die kans? En kies je niet liever voor een sprint zonder leadout maar wel voor de eerste plaats.
En jij praat alleen over ploegen met sprinters; ik zou hier ook de ploegen zonder sprinter in willen betrekken. Waar wachten zij op? Tot het gat is dichtgereden op 1,5 km van de streep? Dan weet je zeker dat er een massasprint komt. Als je het gat dicht krijgt met 5 km te gaan, is de kans groot dat de volgende DQS-er gaat. En als je dan zorgt dat je mee bent, maar je ineens wel kans. En dat door een mannetje bij te steken.
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar de verklaringen en afwegingen van de ploegleiders. Helaas komen de beelden uit de ploegleiderswagens niet verder dan "goed eten, goed drinken,goed van voren blijven zitten"...
Vorig jaar tweede in U23-Roubaix. Zie hem wel een goede klassieke renner worden.
Ik denk dat niet iedere koerssituatie hetzelfde is. Bijvoorbeeld de overwinning van Mollema; geen knechten meer, enkel kopmannen. De kans dat die samen vol gaan rijden is niet heel groot. Terwijl vandaag bijna alle sprinters nog wel 2 of 3 mannetjes hadden.
En als ze Asgreen eerder teruggepakt hadden, dan was gegarandeerd Lampaert of Jungels gegaan. Ook daar zou je als pakweg CCC (Van Avermaet) of EF (Vanmarcke) op kunnen speculeren. Mannetje erbij zetten op kop, gaatje dicht, en zorgen dat je met de volgende demarrage van DQS wel mee bent. Je hebt dan in ieder geval een kans op de overwinning; nu gooien deze ploegen hun kansen weg door niet te rijden.
Achteraf is het mooi wonen. Maar ik mag toch hopen dat ploegleiders vaker koers kijken, en dit scenario intussen wel kennen. Maar eerst mag Sunweb zich het schompes rijden, en als deze helemaal uitgepierd zijn, dan komt ineens FDJ met twee mannetjes (die vervolgens verkeerd rijden). Terwijl als ze meteen met 6-8 man rond gaan draaien, dan komt ook Asgreen (hoe goed hij ook is) niet weg.