Kapotte Mathieu van der Poel na negende Giro-rit: “De rustdag is welkom”

zondag 15 mei 2022 om 18:08
Kapotte Mathieu van der Poel na negende Giro-rit: “De rustdag is welkom”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel probeerde in de negende etappe van de Giro d’Italia 2022 nog eventjes om mee te glippen in de vroege vlucht, maar uiteindelijk kwam hij in de grupetto over de meet op Blockhaus. In het flashinterview liet hij weten best kapot te zijn. “Die laatste klim vond ik heel lastig”, zei de Nederlander van Alpecin-Fenix.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

“Ik wilde kijken of ik met een mooie groep kon wegkomen”, vertelt hij over zijn aanvalspogingen in de beginfase van deze bergrit. “Ik hoopte daarna te kunnen recupereren voor de slotklim, maar we kwamen niet weg. Eenmaal toen die klim begon, heb ik snel voor mijn eigen tempo gekozen en kwam ik boven in een mooie groep. Ik ben nu ook best wel kapot, het was echt een lastige etappe. De rustdag is welgekomen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Jean Dumas 15 mei 2022 om 18:19

Lekker naar huis Matje. ZLM en Zwitserland en hop naar de Tour.

Jean Dumas 16 mei 2022 om 12:43

ZLM en Zwitserland hebben een overlap van een dag zie ik, dus dat gaat niet lukken.

pirazzi 15 mei 2022 om 18:37

Nee, van uitrijden wordt hij sterker.

H Jetten 15 mei 2022 om 18:41

Ik begrijp het niet hij is goed in alle disciplines. Kan hij het niet

H Jetten 15 mei 2022 om 18:42

Of wil hij het niet bergop fietsen bij langere beklimmingen

Barry Batsbak 15 mei 2022 om 18:51

Hij wil het wel. Hij vindt het ook leuk. Maar hij is er niet zo goed in bij westrijdinspanningen. Je kunt niet overal in excelleren.

roeleur 15 mei 2022 om 19:02

Hij wil niet op een streng dieet. Het is een lekkerbek.

Handige Harry 15 mei 2022 om 19:29

Het heeft gewoon geen prioriteit voor hem.
Met specifieke training zou hij echt wel een redelijk klassement kunnen rijden maar daarvoor moet hij teveel inleveren op andere vlakken.

pirazzi 15 mei 2022 om 18:43

Bij Scorito alvast meer punten dan Simon Yates in deze etappe: 2 om 0.

Fretteketet 15 mei 2022 om 18:48

Wat een kenners hier weer in de reacties

Alucard 15 mei 2022 om 19:39

Vanaf dinsdag is het in feite terra incognita wat betreft MvdP. Reed volgens mij nooit eerder zo'n lange etappekoers. Dus prima dat hij nu nog even doorrijdt en zijn grenzen opzoekt.

Wat mij betreft stopt ie wel na week 2, dat is toch wel voldoende investering met de Tour die er nog aankomt.

Ongetwijfeld zal het bataljon anti-MvdPers een dergelijk besluit dankbaar aangrijpen voor een nieuw spervuur aan kritiek, maar daar moeten Matje en zijn begeleiding zich helemaal niets van aantrekken. Heb helaas de indruk dat Chris Roodhooft de laatste tijd gevoelig is geworden voor anti-geluiden waar je toch niks aan kunt veranderen. Die volgen nou eenmaal onvermijdelijk wanneer je andere lokale favorieten declasseert.

Romāns Vainšteins 15 mei 2022 om 20:07

Zo dat klinkt helemaal niet anticperend gefrustreerd zeg, wat moet het toch fijn zijn om een fanboy te zijn. Wel eens dat 2 weken zat is en al helemaal met de tour op de agenda. In dat opzicht begrijp ik niks van de, kennelijk, vurige wens om deze ronde uit te rijden.

AdZ 15 mei 2022 om 21:28

Wat boeit het dat jij en anderen het niet (willen) snappen? Je hebt gehoord wat ie wil toch? Is t zo moeilijk dat aan te nemen en er dan geen mening over te spuien? Btw je bent vandaag gematigd. Zeker niet zo pittig gegeten?

girardengo 15 mei 2022 om 20:16

Ik kan twee redenen bedenken om de Giro uit te rijden: er sterker door worden (volgens pa Adri) en het eergevoel om het uitrijden van een grote ronde (het is zijn eer te na om te stoppen – op dit moment tenminste).

Romāns Vainšteins 15 mei 2022 om 21:28

Ik nog een (wellicht valse) derde: uit noodzaak/respect tov de organisator. Die mag trouwens niet pissig zijn over zijn ijver tot nu toe. Alleen wordt wel zeer duidelijk dat hij in het hooggebergte niets te zoeken heeft.

Dat hij er beter van wordt volg ik Adri wel in maar zeker niet dan voor de geagendeerde tour. Met hier nu koste wat kost uitrijden ondermijnt een topprestatie aldaar.

Pietspeed 15 mei 2022 om 21:34

Vrij simpel, hij test z’n klimbenen na Spanje voorbereiding in een grote ronde, en dat meer dan 10 dagen.. ? Gaat niet over de limiet daarin want wil nog een of twee etappes winnen, di. bijvoorbeeld. Wil niet op de Blockhous all out en publique eraf gereden worden, wat overigens geen schande zou zijn. Doet extra hardheid op door langer in koers te blijven en wil zich voor de Tour evenmin overhoop rijden.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone