Jury grijpt niet in na bizarre ontknoping in Luik-Bastenaken-Luik U19, laatste woord aan UCI
foto: facebook Francis Van Mechelen
zondag 11 mei 2025 om 12:57

Jury grijpt niet in na bizarre ontknoping in Luik-Bastenaken-Luik U19, laatste woord aan UCI

Het was een bizarre ontknoping: Leander De Gendt leek zaterdag op weg naar de zege in de juniorenversie van Luik-Bastenaneken-Luik, maar werd in de laatste meters gehinderd door een afzwaaiende politiemotor. De jury besloot niet in te grijpen en zo werd de Brit Harry Hudson gehuldigd als winnaar. Cannibal Bahrain Victorious, de ploeg van de onfortuinlijke De Gendt, laat het hier echter niet bij zitten.

In de laatste paar meters van de junioreneditie van Luik-Bastenaken-Luik zorgde een politiemotor voor de beslissing. De Brit Harry Hudson en Belg Leander De Gendt waren in een sprintduel verwikkeld op La Redoute. De Gendt leek voorop te liggen en af te stevenen op de zege in de UCI 1.1-koers, maar werd gehinderd door een afzwaaiende politiemotor. Daardoor ging de zege naar Hudson.

Het voorval zorgde voor woede bij Francis Van Mechelen, de ploegleider van De Gendt en vader van Vlad Van Mechelen. Hij is van mening dat een ex aequo (niet één, maar twee winnaars) de enige oplossing is, maar hier gaat de jury niet in mee.

“We kunnen de uitslag niet veranderen omdat de winnaar geen fout heeft gemaakt” reageerde een vrouwelijk jurylid bij Het Nieuwsblad. “Akkoord, de renner die tweede over de meet kwam werd serieus gehinderd. Maar puur theoretisch gezien maakte de winnaar geen fout. En blijft de uitslag dus behouden.”

Verdere stappen
Van Mechelen en Cannibal Victorious nemen hier echter geen genoegen mee. “We gaan hier verder mee. Dit laten we niet zo”, geeft de ploegleider aan, nadat hij nul op het rekest kreeg van de wedstrijdjury. “Het is een wedstrijd voor juniores. Hier is geen geld mee te verdienen.”

“Maar het gaat voor die jongens om een contract te verdienen voor de volgende jaren. En dan wordt de zege hem zo ontnomen. Ik had voorgesteld om beide renners op de eerste plaats te zetten. Dat is blijkbaar niet mogelijk. Dus moeten we verdere stappen ondernemen”, kijkt Van Mechelen naar de UCI.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
6 Reacties
11-05-2025 14:05
Met die redenatie zou Ganna die overwinning ook hebben mogen behouden. De jury kan hier makkelijk een ex aequo van maken áls ze dat zouden willen. Dan blijft de winnaar de winnaar, zij het samen met de andere renner. Triest dat de jury dit niet doet trouwens. Maar dat zie je mijns inziens wel vaker: jury die zichzelf bij de jeugd (en amateur) categorieën iets te serieus neemt. Hopelijk kan de UCI dit nog recht zetten.

PS: weet iemand of er bij U19 koersen een internationale jury is, of dat dit 'gewoon' Belgische juryleden zijn?
11-05-2025 15:17
Wat een gezeur zeg.... Ja, hij werd gehinderd. Maar garanties dat hij anders had gewonnen zijn er niet. En wat heb je er aan om lang achteraf als mede-winnaar te worden uitgeroepen? De vreugde van het moment dat je wint zal je er niet mee beleven, zelfs de podiumscene niet.

De jury heeft qua koers goed gehandeld, alleen die mafklapper op de motor zouden ze moeten aanpakken. Die zou niet meer bij de koers actief moeten zijn. En wie verzint het dat de afleiding van de motoren zo idioot dicht op de finish ligt???
11-05-2025 13:18
Wat moet de jury doen dan?

Winnaar treft geen blaam. Het is ook niet gezegd dat de nummer twee zonder die motor wel gewonnen zou hebben.

Als je ziet hoeveel junioren er tegenwoordig in de CT ploegen terecht komen, dan is dat het van belang is voor je contract ook al geen argument.
11-05-2025 14:30
“Leander De Gendt leek zaterdag op weg naar de zege in de juniorenversie van Luik-Bastenaneken-Luik”

Dit impliceert dat hij solo op weg was naar de lijn, maar daar is totaal geen sprake van. Zijn gewoon aan het sprinten.
11-05-2025 15:24
De renner links maakt een zwieper van zeker 45 graden t.o.v. een rechte lijn. Das echt wel flink nadeel.
12-05-2025 12:53
Beiden tot winnaar uitroepen lijkt me een oplossing waar iedereen zich in zou kunnen vinden. Beiden ook het volledige prijzengeld als minste straf voor de organisatie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine