Jumbo-Visma wil Van Aert langer aan zich binden: “Een absoluut speerpunt van ons”

maandag 19 oktober 2020 om 10:12
Jumbo-Visma wil Van Aert langer aan zich binden: “Een absoluut speerpunt van ons”

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft nog een doorlopend contact tot en met volgend jaar bij Jumbo-Visma, maar zijn ploeg is al met hem in gesprek over een langer verblijf. Het team wil de onderhandelingen in de herfst nog afronden.

In Het Nieuwsblad vertelt Merijn Zeeman, sportief manager bij de ploeg: “We zijn enorm trots op Wout, op de ontwikkeling die hij doormaakt en op het fantastische seizoen dat hij heeft gereden.” Sinds de hervatting van het seizoen na de coronabreak reeg Van Aert de successen aaneen. Eerst won hij Strade Bianche en Milaan-San Remo. Dan reed hij een ijzersterke Tour de France, waar hij twee etappes achter zijn naam zette. Van het WK keerde hij met twee zilveren medailles terug.

Daarna volgde een achtste plaats in Gent-Wevelgem en een tweede in de Ronde van Vlaanderen. Om de Belgische alleskunner komend seizoen beter te omringen in de klassiekers, versterkte zijn ploeg zich al met Nathan Van Hooydonck, Edoardo Affini en de jonge David Dekker. “We zullen blijven investeren om Wout de komende jaren zo goed mogelijk bij te staan”, gaat Zeeman verder. “Hij is een absoluut speerpunt van ons.”

Grote plannen
Hoewel Van Aert nog een doorlopend contract heeft, is zijn ploeg al met hem in gesprek over een langer verblijf. “Het is onze stijl om de contracten van de kopmannen steeds open te breken. We zijn nu al bezig met die onderhandelingen”, zegt de sportief manager. “Het is een project dat we nog deze herfst willen afronden. De voorwaarden van een nieuw contract zullen er helemaal anders uitzien. We zijn daarom ook met onze sponsors in gesprek om dat mogelijk te maken.”

Zeeman verwacht wel dat alle partijen tot elkaar gaan komen. “We hebben nog grote plannen met Wout. De toekomst van Jumbo-Visma is nauw verbonden met de toekomst van Wout.”

Dit artikel delen:

122 Reacties

horsm 19 oktober 2020 om 10:21

Terecht – het talent van Van Aert is niet alleen zo buitensporig groot, maar ook zo ongewoon divers dat een meerjarenplan echt een goed idee is. Het is niet de vraag wat kan Van Aert, maar wat wil hij?

Fietshemerin6 19 oktober 2020 om 11:19

Terecht was ook het eerste woord dat in mij opkwam.

Maar verderop lees ik 4 mln per jaar… poeh dat is wel fors hoor. Zo rond de 2 als basis met de nodige premies, lijkt me ook al super luxe. Aan de andere kant als jumbo wilt uitbreiden in België… ik ken geen beter uithangbord.

Qua team heeft hij het volgens mij hartstikke naar zijn zin, maar ik zou hem nog wel 1 renner laten kiezen die hij wil hebben en waarin hij vertrouwen heeft. Plus sowieso nog wel een voorjaarsman die tot diep in een finale mee kan doen, naast op een goede dag Teunissen…

Op de korte/midden termijn gaat dit dan ten koste van groenewegen gok ik, tenzij roglic vertrekt.

SnellePelle 19 oktober 2020 om 11:23

Ik vraag mij dan ook af waarom ze ervoor kiezen de media te zoeken. Toch wat angst dat hij weg wil?

Groetjesaandevoetjes 19 oktober 2020 om 11:46

Ze zeggen ook dat ze in gesprek zijn met de sponsors (lees Jumbo) om meer ruimte te krijgen in de onderhandelingen. Ik denk dat Jumbo wel inziet dat Van Aert een uitstekend uithangbord is als ze nog meer winkels gaan openen in België.

Hopen dat Groenewegen zijn kansen nog gaat zien in 2021. Denk dat hij in 2021 pas 3e prioriteit wordt.

Viktrodriguez 19 oktober 2020 om 14:08

Groenewegen ”pas” 3e prioriteit? Ik denk dat dat ”al” 3e prioriteit een betere benaming is.

Voor een kopman in de World Tour heeft hij namelijk in dermate weinig belangrijke wedstrijden ook maar iets te zoeken dat zijn hele Tourvoorbereiding na Nice/Tirreno bestaat uit een reeks continentale wedstrijden als Duinkerken en de ZLM Tour. En dan heeft hij nog mazzel dat de Tour nogal wat waarde hecht aan vlakke sprintritten.

De voorjaarsklassiekers zijn te zwaar, de gemiddelde Giro/Vuelta hebben heel weinig normale sprintetappes. De Dauphiné en de weekrondjes in Zwitserland/Spanje liggen vol venijnige heuvels en bergen dat een pure antiklimmer daar niks te zoeken heeft. En na de Tour lijkt hij sowieso altijd vrij snel ”op”.

Michelangelo 19 oktober 2020 om 15:03

@Viktrodrigues,
Of dat helemaal correct is weet ik niet. Kijk naar wat Ewan en Bennett gewonnen hebben. Kijk naar namen als Cipollini of Cavendish. Sprinters die veel winnen zijn gewoon grote namen in de wielersport, met bijbehorende uitstraling.

Verder heb je enkele sprintklassiekers (denk aan Kuurne Brussel Kuurne), en ik weet eigenlijk ook niet of er in de komende 1-3 jaar nog een “sprinters WK” op de planning staat. En heb je ook in de kleinere rondes gewoon iemand nodig die ritten mee pakt, en daarmee de nodige publiciteit. En Groenewegen stond de laatste jaren garant voor succes. En laten we ook niet vergeten dat hij er samen met Roglic voor heeft gezorgd dat de ploeg van “het lachertje van het peloton” is veranderd in een “winnaarsploeg”.

Viktrodriguez 19 oktober 2020 om 18:10

Cipollini komt uit een andere tijd. Daarnaast kunnen van dat clubje namen zeker Ewan en Bennett veel meer dan alleen maar een beetje vlakke massaspurts winnen, gezien hun klimcapaciteiten. De Ier wint nota bene de groene trui in de Tour. Dat kan niet als je al bij de eerste viaduct moet lossen. Maar ook een Cav kon meer dan dat, net als quasi iedere topsprinter niet genaamd Groenewegen.

Daarnaast verandert wielrennen. Omdat ze vroeger belangrijk waren, betekent niet dat het daar bij blijft.

Staf V 21 oktober 2020 om 02:38

Wout zou een contract hebben van +- 750000€ bij JBV +,+-300000 met andere sponsors voor het cross seizoen.
Is wel een echt ‘koopje’ om weg te kopen, een halfjaarloon , 375000€, + een nieuw contract.
Echt een koopje! kan zowel in de klassiekers , in de tijdritten en in de rondes zijn streng trekken, kan me inbeelden dat er meerdere ploegen die rekening gemaakt hebben.
ps, ergens halverwege de Tour van de grote man van Jumbo gehoord dat toen de waarde van Wout minstens 2.5 miljoen was, dus !!! allemaal logisch.

aru123 19 oktober 2020 om 10:21

Zou fantastisch wezen

Cyclinglife 19 oktober 2020 om 10:28

Hij presteert hier fantastisch.
Maar toch weet ik niet of jumbo op de lange termijn de juiste ploeg voor van aert is. Als hij ooit de groene trui wil winnen in de tour of dat truitje in een andere GT dan zal het hier haast niet te doen zijn.
Ze zullen hem hoogstwaarschijnlijk mee hebben in een tour gezien zijn prestaties dit jaar en gelijktijdig investeren in zijn voorjaar. Dan moet je best vaak en lange periodes goed zijn doorheen het jaar.

Chris Van Uden 19 oktober 2020 om 10:41

Dat programma kan natuurlijk ook in overleg met Wout van Aert zelf worden opgesteld. En de Groene Trui kan best hoor. Deze Tour was natuurlijk een Tour waar erg veel nadruk op het klimmen lag, maar wanneer er weer meer vlakke of ITT ritten zijn, waarom zou het dan niet lukken?

Michelangelo 19 oktober 2020 om 10:45

Sleutel voor “groen” ligt bij GROENewegen.

Als er veel sprintetappes zijn en Groenewegen gaat zijn oude niveau halen, dan is het m.i. uitgesloten dat Wout voor groen kan gaan in de Tour. Dan kan hij ofwel mee als superknecht en leadout (zoals vorig jaar), ofwel naar een andere grote ronde gaan.

Is het parcours vooral voorzien van lastige sprints of etappes, dan is dat een ander verhaal. Evenals wanneer blijkt dat Groenewegen zijn niveau niet meer haalt.

Kosmonaut 19 oktober 2020 om 12:27

Alsof hij zomaar even die groene trui op gaat ophalen als dat mag. Dit jaar was een uitgelezen kans met het parcours, sprinters deelnemersveld(!!) en zijn vorm. Hoe vaak gaan die drie dingen nog samen komen?

oscarito1908 19 oktober 2020 om 12:44

Misschien is Wout volgend jaar wel mede-kopman in de tour. Dat zou ik wel graag zien.

jooprioolpijp 19 oktober 2020 om 13:12

vindt van Aert die groene trui zelf zo belangrijk??? Ik heb sterk de indruk dat de klassiekers hem veel meer betekenen.

rogierb 19 oktober 2020 om 13:35

Voor Groenewegen zie ik niet echt ruimte in de Tour-ploeg van Jumbo. Begrijp de fascinatie voor de groene trui niet. Er zijn zoveel grotere doelen voor van Aert binnen een seizoen.

vocsnor 19 oktober 2020 om 14:18

Ik zie ook geen rol voor Groenewegen in een tourploeg van TJV. Die hoort ook volgend jaar volledig voor het algemeen klassement te gaan.
Voor Wout zal in de Tour een zelfde rol als dit jaar zijn weggelegd, en daar is niks mis mee. Het groen is een nevenklassement, geen hoofdprijs.
Voor Wout is een sterkere klassieker ploeg heel veel belangrijker dan een groene trui.

Als je even terugdenkt aan Tom Boonen, dan denk je toch aan RVV, PR en WK. Nooit aan de groene trui. Die klassiekers zijn veel belangrijker, en misschien met uitzondering van Lombardije, kan Wout overal een hoofdrol spelen

Michelangelo 19 oktober 2020 om 15:16

Ben het grotendeels met Vocsnor eens.
Een erelijst opbouwen in klassiekers is voor een type renner als Van Aert veel belangrijker als het winnen van groen (hoewel hij daar primair zelf wat van moet vinden).
Voordeel van Van Aert is dat hij heel multifunctioneel is in een grote ronde: van sprinter in massasprints, via leadout man voor een rassprinter, naar puncher bij lastige aankomsten, om via tijdritspecialist te veranderen in piloot voor een klassementsrenner en een hele goede knecht bergop. En Groenewegen…. kan eigenlijk alleen maar heeel erg goed sprinten….

Geen plaats voor Groenewegen… hangt allemaal af van het totaalplaatje. Hoeveel klimknechten zijn er nodig voor een klassementsrenner. Hoeveel klassementsmannen neem je uberhaupt mee (1, 2 of 3)? Wat is het parcours. Kruijswijk had bij zijn podium ook Groenewegen in de tourploeg zitten. Dus het kan wel samen…

ydenaar 19 oktober 2020 om 10:29

Iets zegt mij dat Wuyts daar geen voorstander van is.

Marik 19 oktober 2020 om 10:31

Alleen daarom zou het al fantastisch zijn als het lukt.

Barry Batsbak 19 oktober 2020 om 11:09

Wat mij betreft mag hij gaan. Niet vanwege Van Aert zelf, maar alleen dan zal duidelijk worden dat de kwaliteit die Van Aert haalt voor een aanzienlijk deel in de man zelf zit, maar zeker ook de verdienste is van de omkadering. Ik twijfel of Van Aert bij een andere ploeg dezelfde resultaten had gehaald als dit seizoen (en de Dauphiné en Tour 2019).

Maar als Van Aert slim is blijft hij zitten waar hij zit.

KevinK1986 19 oktober 2020 om 11:15

Voor Weyts telt alleen DQS… maar deze ploeg heeft in het ettertje van Flip al een renner die elke klassieker kan winnen (na gisteren is dat mijn inziens bevestigd).

MvdP is natuurlijk het evenbeeld van WvA alleen eigengereid.
Jumbo zal alles in het werk stellen om deze Knuffelbelg langer aan zich te binden, al zal de breedte sterker moeten. Van Hooijdonck en Affini acht ik volgend jaar nog niet rijp om mee te gaan in de RVV top 20.

DeepBlue 19 oktober 2020 om 10:29

4 miljoen per jaar minimaal?
Buiten het geld wilt hij denk ik ook sportief perspectief want zoals afgelopen jaar, meesterknecht spelen in de Tour en 0 ondersteuning in zijn “voorjaar” wedstrijden (gister bij de 100 renners geen andere ploegmaat) is natuurlijk geen houdbare situatie.

“De toekomst van Jumbo-Visma is nauw verbonden met de toekomst van Wout.”
Verwacht dat ze hem gaan proberen om te turnen tot klassementsrenner.

Michelangelo 19 oktober 2020 om 10:41

Wat een onzin.
Wout heeft op dit moment nog zoveel te winnen als klassieke renner, waar in mijn ogen zijn echte kracht (en hart??) ligt. Hij zou dom zijn om te proberen klassementsrenner te worden, en daarmee al zijn wapens voor het klassieke werk af te botten.

En qua ondersteuning is dit seizoen niet het normale seizoen. Vanwege de op elkaar gepropte wedstrijden en andere (klassements)belangen zijn de renners verdeeld over 3 topwedstrijden. Er hoeft maar 1 cruciaal ziektegevalletje te zijn (Teunissen in dit geval) en het is een wereld van verschil.
Normaal is Teunissen altijd van de partij in de diepe finales van de Vlaamse klassiekers. Neemt niet weg dat een extra pion erbij nooit kwaad kan, maar bijvoorbeeld gisteren had het geen ene drol uitgemaakt.

Koers 19 oktober 2020 om 10:43

Normaal had teunissen hier moeten zijn en andere knechten zitten nu logischerwijs in italie/spanje. Hij zal normaal echt zn knechten wel krijgen.

ApaKabar?Bike-Bike! 19 oktober 2020 om 10:50

De beste prestatie van Teunissen in RvV is 18de… Dus hoe je er bij komt dat die wel even in die tweede groep had gezeten?

Jumbo-Visma viel in de breedte gewoon behoorlijk tegen hier en ik zie ook niet meteen welke renners uit de Vuelta en Giro hier wel vooraan hadden gereden.

Als ik Wout was zou ik eisen dat ik in elke eendaagskoers de kopman was, de ploeg op dat vlak nog gevoelig versterkt wordt en dat ik van de groene trui in de Tour een doel mag maken.

theking 19 oktober 2020 om 10:53

Welke ploeg viel in de breedte niet tegen dan(uitzondering DQS). Waar waren de blokken sunweb, trek, EF enz.?
In de groep achter de 2 vooraan enkel eenlingen behalve een blok van DQS en een tweetal van EF die beiden als laatste eindigen in die groep.

Staf V 21 oktober 2020 om 02:52

Theunissen rijdt alleen voor eigen rekening, verleden jaar en ook dit jaar, heeft nog nooit voor wout gereden, doe uw oog kleppen af.

S. Morgenstern 21 oktober 2020 om 07:21

Teunissen haalt in Gent Wevelgem nog twee aanvallen terug in de finale, waarmee hij zijn eigen kansen volledig om zeep hielp.

Staf V 26 oktober 2020 om 02:16

@ S Morgenstern, klopt, maar daarvoor in de ontsnapping heeft hij zich 100% gegeven om voorruit te blijven, niet om als voorwacht voor de kopman te dienen, Vermeers deed dat wel 100% voor Mathieu.

kelderfan 19 oktober 2020 om 10:30

Ik ben helemaal all-in. Dat zou echt geweldig zijn.
quote: “We zullen blijven investeren om Wout de komende jaren zo goed mogelijk bij te staan”, gaat Zeeman verder. “Hij is een absoluut speerpunt van ons.”

Retro Lex 19 oktober 2020 om 10:32

Dit zinnetje : De voorwaarden van een nieuw contract zullen er helemaal anders uitzien.
Ik ben dan wel benieuwd, Helemaal anders ? Wat dan, Hoe dan ?

ParijsIsNogVer 19 oktober 2020 om 10:52

Denk aan:
– Beter faciliteren van thuiswerken in geval van een lockdown, denk aan een snellere laptop en ergonomische muis
– Dekking tandarts tot wel 2x per jaar
– Meer verlofdagen
– Fiets van de zaak

Groetjesaandevoetjes 19 oktober 2020 om 11:52

Geld

Kannibaal van Schepdaal 19 oktober 2020 om 11:57

Een bonnetje na elke koers. Voor een drankje en een hamburger.

oscarito1908 19 oktober 2020 om 12:46

Misschien zijn rol in de tour?

Staf V 26 oktober 2020 om 02:19

@parijsisnogver, goe gezien, ge vergeet nog dieje klot zeep van de Jumbo, en haargel….

japio 19 oktober 2020 om 10:32

Dat is een goede zaak; met overtuiging zo te lezen. Men probeert ook het budget te verhogen. Voor WvA zelf, maar msschien nog wat versterking halen bij NTT?

the student 19 oktober 2020 om 12:27

Je gebruik in de dezelfde zin team NTT en versterking? Leg uit.

Staf V 26 oktober 2020 om 02:23

@ the student, ik hoop dat er niet op den tijdrijder gemikt wordt, een gevaar op de baan om achter te hangen, tzou niet de eerste valpartij zijn, voor de rest een brave jongen en een heeel sterke tijdrijder, maar wat doe je ermee?

Michelangelo 19 oktober 2020 om 10:36

Voor dit topic ga ik eens lekker zitten…. met een biertje erbij.

Gisteren in de Sporza studio had Wout naast de kwinkslag over de krantenberichten ook nog een mooie boodschap voor Eddy “waarom ging je niet voor de groene trui” Planckaert. Briljan interview.

Hopelijk blijft hij lekker bij TJV. Volgens mij zit hij daar goed op zijn plek. Het zou mooi zijn als ze nog een superknecht / schaduwkopman kunnen aantrekken voor de finales in het voorjaar, alhoewel hij die heeft als Teunissen gewoon op niveau is. Want die had normaal gesproken gewoon in de groep Naesen / Bettiol / Lampaert gezeten.

Grootste puzzel gaat de TdF worden, en de rol van Groenewegen daarin. Als die terugkomt op niveau en mee gaat naar de Tour, dan is het heel simpel dat Groenewegen wordt uitgespeeld in de pure massasprints. En is het de vraag hoe Van Aert in dit plaatje WIL passen. Ziet hij het zitten om na een voorjaar dat om hem is heengebouwd in de TdF een stapje terug te doen en weer de briljante knecht te zijn die hij dit jaar ook was, met eventueel 1 of 2 etappes waar hij zijn kans mag gaan.

Domestique 19 oktober 2020 om 10:49

Als je weer alle ballen op eindwinst zet, is Groenewegen natuurlijk een verloren pion. Kan je beter Wout meenemen om de kopmannen door de verraderlijke vlakke etappes te loodsen, in de klimtrein aan het werk te zetten en een paar sprints te doen.

Blijven bij Jumbo of verkassen vind ik een moeilijkere vraag. Zijn team is te zwak om in het voorjaar er alles uit te halen. Nu is de RVV niet echt een tactische koers, maar in minder zware wedstrijden kan je niet zo goed als alleen alles oplossen tegen sterke blokken als DQS, Trek en volgend jaar bv. ook AG2R.

Ook in de Tour mikken op dat groen en zoveel mogelijk ritzeges gaat niet lukken bij dit team. (Hoewel ik zelf die groene trui nu ook weer niet zó belangrijk vind en hij ook geen treintje nodig heeft om een sprint te winnen.)

Anderzijds heb ik het gevoel dat Wout zich zelf wel heel goed voelt bij dit team en de begeleiding en de stages met wereldtoppers in het rondewerk hem naar het niveau hebben gepusht van dit seizoen.

Zal wellicht wat afhangen van welke ploegen zich melden. Denk dat er weinig teams zijn waar hij zich op sportief vlak veel gaat kunnen verbeteren.

KnightBiker 19 oktober 2020 om 10:50

Even een jaartje Groenewegen uit de Tour houden hoeft niet slecht te zijn… maar ambities op 3 fronten zijn denk ik onmogelijk: volgend jaar gaat ofwel een zelfde ploeg worden in de hoop niet dezelfde fouten te maken, of een ploeg met 1 man voor het klassement en 1 voor de groene trui.

Kelder is de Man 19 oktober 2020 om 11:06

Best vroeg voor een biertje. Eerst een stevig ontbijt Michelangelo.

Michelangelo 19 oktober 2020 om 11:11

Groene trui is overgewaardeerd imo.

Ik zie als realistisch scenario voor de TdF van volgend jaar een ploeg zoals vorig jaar met Kruijswijk en Groenewegen. Twee mensen heel specifiek als klimknecht (types als Bennett, Kuss) , een hele specifieke leadout man voor Groenewegen (Teunissen) en een paar multifunctionele renners als Gesink en Martin. Hier past Van Aert ook prima in, maar niet om zelf de massasprints te winnen of voor groen te gaan. Wel voor de tijdritten en lastiger aankomsten.

rogierb 19 oktober 2020 om 13:37

Als ze weer voor Tourwinst proberen te gaan dan nemen ze Groenewegen niet mee.

Lalsacien 19 oktober 2020 om 14:26

Groenewegen in de Giro zou wellicht beter zijn. Démare had in de Tour nooit 4 etappes gewonnen naar mijn mening.

Domestique 19 oktober 2020 om 15:50

Al begrijp ik het wel dat Groenewegen zelf liever in de Tour gaat sprinten. Zeker voor een sprinter toch een veel prestigieuzere GT dan de Giro of de Vuelta en hij heeft zeker de snelheid om er 2-3 ritten te winnen.

aru123 19 oktober 2020 om 10:37

Ondertussen heeft jumbo visma ook een instagram account aangemaakt voor de vrouwenploeg ben benieuwd welke namen gaan volgen

molovin 19 oktober 2020 om 10:42

In hun eerste post hebben ze al wat namen getagd. O.a. Marianne Vos.

chiller87 19 oktober 2020 om 10:54

Jumbo zal dan toch het budget moeten verhogen. Wout lijkt me tevreden bij jumbo, alleen moeten er betere renners komen voor zijn wedstrijden.. gisteren was zijn team echt rampzalig.

Chris Van Uden 19 oktober 2020 om 11:17

En toch won hij bijna.

chiller87 19 oktober 2020 om 12:19

Je kan idd winnen zonder ploeg, maar wat als je pech hebt, of wat als er in een tussenstuk een gat moet gedicht worden? Jumbo één van de zwakkere ploegen gisteren.

S. Morgenstern 19 oktober 2020 om 12:23

Van Aert had gisteren pech en moest door zijn ploeg teruggebracht worden.

Glorious 19 oktober 2020 om 13:10

Aan Jansen heeft Jumbo werkelijk niets gehad dit seizoen, wat een drama.

Affini van Hooydonck zijn goede gasten erbij en een goede Teunissen had gewoon voor plek 3 gestreden en dus ver gekomen.

kelderfan 19 oktober 2020 om 13:26

@S.Morgenstern
Toen moest de strijd nog ontbranden. TJV zat toen wel achterin ’t peloton.

YogiBear 19 oktober 2020 om 13:41

@Glorious Zo beroerd was Jansen toch niet in Milaan – San Remo?

S. Morgenstern 19 oktober 2020 om 13:46
Quote:
Toen moest de strijd nog ontbranden.

Ja, dat is de uitgelezen periode om iets te hebben aan je ploeg. Pech in de finale is hoe dan ook zo goed als altijd funest, ook met Teunissen en nog een semi-kopman erbij.

Quote:
TJV zat toen wel achterin ’t peloton.

Het terugbrengen naar voren gebeurt ook wel eens ergens anders?!

Theo H 19 oktober 2020 om 13:56

Mooi om te lezen dat al die TJV fans de klassiekerploeg tig keer beter maken dan hij in werkelijkheid is. Vooral door maar iedere keer de naam Teunissen te noemen die in Vlaanderen nog nooit met de besten mee was. Sinds hij de gele trui gedragen heeft, worden zijn mogelijkheden zwaar overschat. Van de echte grote klassiekers kan hij alleen in finale van Roubaix een rol van betekenis spelen.

Op lange termijn zijn doelen van Aert, zoals Olympisch goud en een groene trui, en doelen TJV, zo sterk mogelijk rondeploeg en winst in Grote Ronde, niet goed te verenigen. Enige logische oplossing in een gezonde wielersport met voldoende alternatieven is een vertrek. Als er geen Alaphilippe bij DQS reed, was het morgen al rond. Nu wordt het heel moeilijk om elders zelfde salaris en, misschien nog wel belangrijker, zelfde ondersteuning/preparatie te krijgen. Dat laatste punt blijft dik onderschat worden. TJV heeft op dat punt voorsprong op groot deel peloton, dat blijft niet eeuwig duren maar voorlopig is dat een gratis voordeel. Kans lijkt me daarom groot dat van Aert zich door fors geldbedrag laat verleiden om te blijven.

doorak 19 oktober 2020 om 17:17

Onzin Theo H. Al dagen ben je op zijn Wuyts bezig. WvA had gewonnen met een sterkere ploeg, WvA moet weg bij TJV, etc etc. Puur Wuyts gelul en excuse prietpraat omdat de beste man met slechts 10 cm verschil 2 e wordt.
Feit is dat Wout het prima naar zijn zin heeft bij TJV, minder Vlaamse druk continue in zijn nek voelt daardoor, enorm wordt gewaardeerd en betaald en heeft hij meermaals laten merken het niet eens te zijn met Planckaert Wuyts. Bovendien wanneer Timo Roosen zijn niveauweer haalt, Teunissen erbij is die zeer vaak in finales zit met klassiekers plus de versterkingen dan is hij prima omringd. Bij DQS wint hij ook niet wanneer door het lot Lampaert of een Stybar voorop zitten want daar mag iedereen winnen.

Theo H 19 oktober 2020 om 17:58

@doorak: We mogen het best oneens zijn, maar waar slaat die verwijzing naar Wuyts op? Of je verwart me met iemand anders of je probeert je frustraties ten opzichte van Wuyts op mij te projecteren. Ik zoek helemaal geen excuses, maar licht mijn mening toe die helemaal niets met gisteren te maken heeft. Mijn voorspelling was dat van der Poel ging winnen en die kwam uit, dus zie het probleem ook niet.

Mooie is dat jij met "feit is" begint, terwijl dat natuurlijk helemaal geen feit is, maar een mening. Met goede argumenten ben ik best bereid te luisteren, maar ik zie niets nuttigs in heel je post. Teunissen zeer vaak in finales in klassiekers, wanneer dan? De beste eendagsrenner van het moment zou zich niet moeten omringen op basis van verwachtingen. Ik zie van Aert inderdaad liever vertrekken, omdat ik de toppers het liefst verspreid zie over zo veel mogelijk ploegen. De meeste 'neutrale' kijkers zullen dat willen, maar op een forum als hier stikt het van de renners- en ploegfans. Dat is totaal geen afspiegeling van de gemiddelde wielervolger. En nog veel belangrijker, denk dat het ook beter voor van Aert is. Als hij elders het zelfde kan verdienen en zelfde begeleiding kan krijgen (wordt heel moeilijk volgens mij), zou hij zichzelf te kort doen om te blijven knechten in de Tour. En die situatie van meerdere mannen die voor winst kunnen gaan bij DQS is pas een paar jaar geleden ontstaan na het vertrek van Boonen, daarvoor was de rolverdeling volkomen duidelijk.

Sephiroth 19 oktober 2020 om 10:55

een of twee sterke motoren / maatjes voor WvA halen zullen wel de voorwaarde worden inderdaad. De vraag is wie gaat dat worden.

Groen en Geel zien tijdens de tour bij Jumbo Visma is wel te doen als ze wat minder controleren en wat meer durven aan te gaan. Vervangen jansen door een sterkere renner en WvA mag meer gaan sprinten. Dan komt hij vanzelf richting het groen.

ApaKabar?Bike-Bike! 19 oktober 2020 om 11:07

Volgens mij is het idee dat Affini de nieuwe Jansen is.

Michelangelo 19 oktober 2020 om 12:30

Volgens mij hadden ze gisteren 1 sterke motor, en die haalde concurrent nummer 1 uit de wedstrijd. Mist nog een tweede sterke motor om ook VDP uit de wedstrijd te knallen.

rogierb 19 oktober 2020 om 13:39

Zwakke poging tot humor.

Geit in mijn Kelderman 19 oktober 2020 om 11:03

Moet zeggen dat Jumbo mij gisteren niet meeviel. Bij de laatste 70 renners zat Wout al moederziel alleen. Dat kost je toch krachten.

Glorious 19 oktober 2020 om 13:17

Omdat Jansen pech had, wout teruggebracht moest worden en Teunissen niet mee deed.

bartp25 19 oktober 2020 om 11:14

Dat zal budget technisch wel goed komen. Jumbo wil de Belgische markt veroveren en wie is nou een beter boegbeeld dan van Aert. De vraag is wat zijn secundaire eisen zijn, kan me goed voorstellen dat van Aert versterkingen wil in de klassieke ploeg en meer vrijheid in de grote ronde. Ik denk dat dit wel gaat rondkomen omdat ik ook geen enkele ploeg zie die hem hetzelfde kan bieden, zowel financieel als qua vrijheid. Tjv staat ontzettend sterk met sponsoren die voor langere tijd vast liggen.

Baukema Tomoulin 19 oktober 2020 om 11:19

‘Dat gaat niet lukken, DQS is en blijft altijd eerste keus voor Wout van Aert’ aldus Lefevre.

oscarito1908 19 oktober 2020 om 12:49

Nadeel van DQS is dat ze geen meerjarige verbintenis hebben. En Flipje aardig wat budget meepakt.

rogierb 19 oktober 2020 om 13:29

Denk niet dat DQS budget heeft voor Alaphillipe, Evenepoel en van Aert.

doorak 19 oktober 2020 om 17:20

Inderdaad, aldus Lefevre en wielerprofessor Wuyts.

Jean Dumas 19 oktober 2020 om 11:21

Nathan van Hooydonk is een goede versterking in de breedte, maar Wout heeft eigenlijk al een renner van het niveau Teunissen nodig om voor hem te knechten in de finale, of bliksemafleider te zijn. Een type Vanmarcke of Valgren.

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:31

Niet voor het oprapen lijkt me zo

Groetjesaandevoetjes 19 oktober 2020 om 12:12

Teunissen zie ik niet minder dan Vanmarcke en Valgren. Het was deze ronde van vlaanderen een beetje behelpen zonder Teunissen en de mannen die al in de Vuelta zijn. Volgend jaar heeft Wout sowieso een betere ploeg rond hem in de voorjaarsklassiekers.

jooprioolpijp 19 oktober 2020 om 13:17

Vanmarcke echt niet meer. Beter voor jong talent gaan.

Massimo Bataille 19 oktober 2020 om 11:42

Dan zullen ze toch wel wat meer keuzes moeten beginnen maken:

Roglic en Dumoulin zijn nu al topbetaalde renners. En met de (top)resultaten van Roglic zal dat alleen maar stijgen.
Van Aert is waarschijnlijk de beste renner ter wereld op dit moment en zal bij een verlenging ook alleen maar meer verdienen.
Groenewegen zal ook wel naar een topsprinter betaald worden.
Kuss en G.Bennett behoren tot de beste klimknechten ter wereld en zullen ook wel willen daarna betaald worden (ik vermoed dat ze voorlopig nog voor een ‘laag’ contract rondrijden)

En ik vermoed dat Van Aert ook wel nog een sterke pion naast Teunissen verdient.
Dus buiten ze plots grote zakken vinden, gaan ze ergens renners moeten laten gaan.

Panache 19 oktober 2020 om 13:32

Juist. Je kan niet de beste ak-mannen, de beste klassieke renner én de beste talenten en topknechten allemaal aan je binden.

Daarbij: Froome was 2 jaar gelden (!) de beste wielrenner, hij won op een rij Tour, Vuelta en Giro. Vorig jaar was Mathieu van der Poel de beste wielrenner, slecht de kers op de taart met het wk-ontbrak. Dit jaar is Van Aert de beste wielrenner. Wat TJV doet (vooral inzetten op kopmannen en zien hoe ze presteren) is op een bepaalde manier ook risicospreiding. Ik denk dat de ploeg op het moment dat het budget rondgemaakt moet worden het behoud van kopmannen belangrijker vindt dan de versterking in de breedte en ondersteuning van die kopmannen.

Massimo Bataille 19 oktober 2020 om 14:28

Kopmannen moeten ook wel voldoende ondersteund worden, anders zal er denk ik ook wel wat ontevredenheid optreden (naast de loon).
Specifiek voor Van Aert, hij ‘offert’ zichzelf al op voor het AK van Roglic ( geheel terecht, daarvoor wordt hij betaald en hij heeft er ook niet zoveel problemen mee).
Maar als je dan in ‘jou’ klassiekers als kopman niet top ondersteund wordt en anderzijds je eigen kansen vermindert in TdF, kan hij ook niet tevreden blijven.
Ik vermoed dat ze ook niet kunnen blijven zeggen tegen Van Aert, je rijdt heel de tour in dienst en we zien wel wanneer je mag meesprinten.

Offtopic, ik vond VdPoel niet de ‘beste coureur’ van het jaar 2019. Dat zal echt wel tussen Alaphilippe en Roglic gegaan zijn ( met VdPoel en Fuglsang er kort achter).

Sephiroth 19 oktober 2020 om 15:25

Kruijswijk downgraden, groenewegen vermoedelijk ook iig tijdelijk.
Bonussen systeem misschien?

japio 19 oktober 2020 om 11:46

@Michelangelo: de geruchten zijn dat de TdF volgend jaar de nodige tijdritkilometers zal bevatten. Dan lijkt het me een nieuwe kans voor Dumoulin en Roglic; Kruijswijk kan zich dan misschien beter op de Giro gaan richten.

Edit: zie https://www.ad.nl/wielrennen/vuelta-wacht-maar-tijdrit-tour-gloort-ook-al-voor-dumoulin~a5cc1c5e/

Gilberto 19 oktober 2020 om 11:51

Waar vang jij die geruchten op Kooiman?

tdola 19 oktober 2020 om 12:04

Tourploeg zonder groenewegen waarin van aert voor groen kan gaan en het team voor geel.
Even puzzelen..
Roglic, dumoulin of kruijswijk, Martin, hofstede of Bouwman, van aert, Gesink, kuss en Bennett.
Van aert wordt dan in pure sprints op 3 km afgezet door hofstede of Martin en moet t dan zelf uitzoeken, maar dat zou hij moeten kunnen.
En wellicht zal tjv niet meer zo superdominant fietsen als afgelopen tour, wat soms wat overkill was. Met groenewegen in de tourploeg is groen voor van aert idd praktisch onmogelijk lijkt me.

Glorious 19 oktober 2020 om 12:38

Ook Visma zit in België tegenwoordig.. En Jumbo natuurlijk ook al.
Van Aert past uitstekend bij deze ploeg, goede sfeer, superprofessioneel, alles.
En van Aert zelf is een wereldgozer!

doorak 19 oktober 2020 om 17:28

Exact. Bovendien weet Wout dat indien voor een buitenlandse ploeg rijdt bepaalde nationale druk en aandacht minder is dan wanneer hij voor DQS zou rijden. Die mannen hebben al meer dan genoeg media aandacht en druk en op deze manier vind hij het prima zo. Buiten het feit dat hij het enorm naar zijn zin heeft bij TJV.
Daarnaast rijdt er ook nog een Alaphillipe en een REV bij DQS wat hem aldaar ook niet meer exclusiviteit geeft.

Wheely 19 oktober 2020 om 12:43

Als Van Aert en VdP blijven koersen zoals ze dat nu doen in de klassiekers heb je amper extra knechten nodig, ze openen het bal namelijk zelf vroeg en schakelen daarmee het hele veld inclusief hun eigen knechten uit. In de minder zware koersen als een MSR geldt dit wat minder maar daar hou je dus ook wel een mannetje over.

Michelangelo 19 oktober 2020 om 12:59

Eens,
Wout heeft de wapens voor een man tegen man gevecht. Die heeft veel meer aan knechten die zorgen dat het verschil met de kopgroep niet te groot is, en hem fris naar de laatste 40 km brengen, dan aan een schaduwkopman. Net als hij in de massasprints meer lijkt te hebben aan iemand die hem goed afzet op 2 km van de streep dan aan een leadout.

Enkel in minder zware klassiekers als Gent Wevelgem is een schaduwkopman nuttig. Maar daar zit normaal gesproken een goede Teunissen nog bij (en ook die heeft een prima eindschot).

En mocht hij zich toeleggen op de ardennenklassiekers, dan kan Roglic altijd voor hem knechten….

wapperend washandje 19 oktober 2020 om 12:50

Heeft Van Aert zich zelf al eens uitgesproken over de groente trui (en zijn eventuele ambitie daaromtrent?)

doorak 19 oktober 2020 om 17:31

Volgens mij heeft hij aangegeven dat die groene trui echt nog wel een keer komt maar er voorlopig nog veel andere mooie doelen zijn. WvA is nuchter genoeg om zo eea te relativeren.

Lance4eva 19 oktober 2020 om 12:56

Michel Wuyts zit nu schuimbekkend in zijn stoel.

Glorious 19 oktober 2020 om 13:09

haha

Keessie 19 oktober 2020 om 13:18

Is er recent misschien ook een balletje opgegooid naar Mathieu vd Poel? Of gaat men er klakkeloos vanuit dat die geen interesse heeft?

Wheely 19 oktober 2020 om 13:23

Matje is tot en met 2023 onder contract bij Alpecin-Fenix (en Canyon vermoed ik) die gaat daar echt niet weg om bij Jumbo Visma te rijden.

rogierb 19 oktober 2020 om 13:31

Ploeg past totaal niet bij hem.

zietemgaan 19 oktober 2020 om 13:37

Uiteraard willen Nederlanders MvdP bij Jumbo zien rijden, maar voor de familie VDP spelen er hele andere dingen: vertrouwen en goeie feeling. En Alpecin draait rond MvdP, die gaat daar dus nooit weg, en waarom zou hij ook.

Re van Aert: dit aanbod komt er misschien omdat ze merken dat Deceuninck hem wat aan het opvrijen is? zou me niet verbazen.

Gilberto 19 oktober 2020 om 13:54

@zietemgaan,
Ik denk dat dat nog wel meevalt. Ik, Nederlander, wil hem absoLUUT niet bij Jumbo zien rijden, en ik vermoed dat er nog velen met mij zijn

Viktrodriguez 19 oktober 2020 om 15:08

Ik zie de match tussen Vd Poel en Jumbo ook totaal niet, eerlijk gezegd. Hij is veel te veel een eigenheimer met zijn eigen keuzes, wat absoluut niet negatief is bedoeld (in tegendeel), terwijl het stramien veel strakker is bij Jumbo. Laat staan de focus van die ploeg vol op etappekoersen. Vd Poel zou daar ook best wel een paar veldritten mogen rijden, maar dat geneuzel met mountainbiken vast niet.

Als er al een WT-ploeg bij hem past, zal het eerder Quick Step zijn met hun primaire doel op zijn wedstrijden.

Gilberto 19 oktober 2020 om 15:19

@Viktro, ik zou hem dan het liefst in Franse dienst willen zien rijden. Maar voorlopig zit hij prima waar hij zit

Michelangelo 19 oktober 2020 om 15:23

Ik denk dat veel vragen mbt de toekomst van Mathieu komend jaar beantwoord zullen worden. Als het goed is gaan de spelen door, en heeft Alpecin Fenix ook startrecht in alle grote wedstrijden, waaronder de grote rondes.
Voor Mathieu een belangrijk jaar mbt het mountainbiken en het najagen van een medaille op de OS. En de vraag of hij ook daarna nog blijft MTB-en.
Voor de ploeg een belangrijk jaar om eventueel de doorontwikkeling richting WT formatie te maken, inclusief bijbehorend budget.

Maar ik heb het idee dat de situatie voor Mathieu perfect is. Hij krijgt nu de mogelijkheid voor een volwaardig wegprogramma, kan starten waar hij wil zonder te moeten hopen op wildcards. Hij is onbetwiste kopman overal waar hij start (als hij dat wil). Hij heeft de vrijheid om disciplines te combineren. Hij voelt zich m.i. goed bij de Roodhoofden, en hij heeft denk ik een behoorlijke vinger in de pap als het gaat om keuzes voor versterking. En een goed salaris.

Waar gaat hij dat nog hebben..? Niet bij TJV, ook niet bij DQS

doorak 19 oktober 2020 om 17:40

@Michelangelo, een goede analyse.

Niet dat MvdP niet zou kunnen presteren bij TJV echter het is een totaal ander team met andere ambities hoewel dun Frits wel zeer gecharmeerd is van MvdP.
Dat is dan vooral zijn sporthart, de emotie. Zakenlijk ivm uitbreiding België is nu WvA een meer dan uitstekend uithangbord en is dat doel al bereikt tot eind 2021. Die 2 drivers kan mijnheer Frits goed uit elkaar houden.

veld 19 oktober 2020 om 13:53

De genoemde 4 m lijkt mij genoeg voor Wout plus een superknecht voor hem, waarbij ik denk aan Van Baarle of Naessen of Stuyven. Ik zou het hemzelf laten uitzoeken: hij krijgt die 4 ( en allerhand veldritfaciliteiten ) en daarmee moet hij dan zelf ook zij eigen superknecht a.h.w. betalen.

Lance4eva 19 oktober 2020 om 14:03

Stuyven heeft onlangs nog zijn krabbel voor twee jaar gezet bij Trek.

Headlines

Materiaalzone

Populair