Jumbo-Visma scherpt regels aan rond dopingbeleid
foto: Cor Vos
zaterdag 6 april 2019 om 13:40

Jumbo-Visma scherpt regels aan rond dopingbeleid

Jumbo-Visma weert voortaan sporters die medicatie moeten gebruiken om te presteren. Dat meldt De Volkskrant. Ook gaat de Nederlandse formatie nieuwe renners voortaan onderwerpen aan een haaranalyse. Zo kan de ploeg vaststellen of ze in het verleden doping hebben gebruikt.

Jumbo-Visma wil voortaan alleen nog maar werken met gezonde sporters, die geen medicijnen nodig hebben om te kunnen presteren. Aanleiding was het toenemende medicijngebruik in de schaatssport, waarin de ploeg eveneens actief is. Denk hierbij aan middelen tegen astma, pijnstillers en schildkliermedicatie. Daarop werd besloten om deze medicijnen in de ban te doen.

De aanpak geldt vooral voor nieuwkomers. Volgens Gee van Enst, die als arts aan het team verbonden is, hoeft een ziekte namelijk niet meteen te leiden tot het vertrek van een huidig lid van de ploeg.

Discussie
De aangescherpte lijn was al meteen voer voor discussie. Sportbond NOC*NSF reageerde al ‘verrast’ te zijn door het idee van Jumbo-Visma en belangenorganisatie NL Sporter is kritisch. “De dopingregels zijn al streng genoeg. En dan zou deze ploeg sporters willen weren die niks verkeerd doen, om zo een signaal tegen een medicijn af te geven. Dat gaat best ver.”

RIDE Magazine
52 Reacties
06-04-2019 13:44
Goede zaak. Een schone sport is een eerste stap richting meer geld in het wielrennen
06-04-2019 13:50
Moedig initiatief. Dit gaat wel stukje verder dan een manifest tekenen. Sterk van Jumbo!
06-04-2019 13:52
Daar gaat alle hoop van de Novo Nordisk renners.
    06-04-2019 14:46
    Uitspraak van Gee van Enst, de schaatsarts van Jumbo-Visma:
    ‘Als je tegen iemand met diabetes zegt: we gaan drie uur fietsen, en na twee uur stoppen we ermee, dan heeft iemand de verkeerde hoeveelheid insuline genomen [sic]. Daar valt niet mee te trainen, nog los van alle vluchten die zo iemand maakt, en de tijdsverschillen. Van zo’n iemand word ik niet blij in mijn ploeg.’

    Gelukkig werkt zo iemand voor een bedrijf en niet voor de samenleving...
    06-04-2019 15:36
    @martin
    Dat is natuurlijk keihard voor iemand met diabetes, maar een topsportploeg is geen sociale instantie. Dat is novo nordisk wel min of meer. Fijne ploeg en top dat ze dat doen, maar die doen ook niet mee voor de prijzen.
    06-04-2019 16:28
    Schaatsarts, sic.
    06-04-2019 16:54
    Hoop het maar nooit te krijgen, vooral als je er zelf niks aan kan doen. Strontziekte!!!!
06-04-2019 13:52
Jammer want dan kunnen ze Froome niet meer inlijven
06-04-2019 13:52
Heel mooi initiatief.. dat geeft mij de indruk dat ook in het wielrennen genoeg mensen zijn die wel een beetje klaar zijn met al die schimmige attesten..
Goed voorbeeld doet hopelijk volgen (hoewel ik de kans klein acht bij Team Sky)..
06-04-2019 14:04
Een krachtig signaal inderdaad van de ploeg.

Wat mij betreft hoeven ze niet per definitie iedere renner die een medicament nodig heeft te weren, ze zouden dat met hun medische staf per geval kunnen bekijken. (Wat is het euvel of de klacht van de renner, welk medicijn en dosering daarvan wordt gebruikt? Etc.)

Ik vind het wel heel goed dat ze die haaranalyse gaan toepassen om op die manier ex dopeurs te weren.

En eigenlijk mogen ze die test wat mij betreft ook wel loslaten op de huidige renners (niet dat ik per definitie verwacht dat er iets uit zal komen)

Als een statement naar de andere ploegen en de buitenwereld dat ze kunnen aantonen dat de huidige renners schoon zijn en altijd zijn geweest zeg maar.
    06-04-2019 14:48
    Toepassen op de huidige renners is juridisch natuurlijk niet mogelijk...
    06-04-2019 16:46
    Hoezo is dat niet mogelijk? Ze kunnen mensen vragen mee te werken, ze kunnen renners in mindere koersen opstellen als ze niet meewerken.
    06-04-2019 17:04
    Niet opstellen kan, maar dat is niet echt een tegenhanger voor 'weren'.
    Als ze nou ook meteen renners die een operatie moeten ondergaan om te kunnen presteren weren. Dat lijkt me namelijk een goed afschrikmiddel voor valpartijen.
06-04-2019 14:11
Ik vind het wel een beetje een geval van mooi weer spelen: haartest en bloeddoping? Volgens mij komt die test negatief terug. Mag je je haar dan wel wassen met Alpecin?
06-04-2019 14:15
Kijken welke eventuele aankopen op voorhand al weigeren met de ploeg in gesprek te gaan vanaf nu haha...
06-04-2019 14:22
[quote]De aanpak geldt vooral voor nieuwkomers[/quote]
Vooral? Ik ben benieuwd wat dit betekent voor astmalijders die momenteel deel uitmaken van de ploeg. Zo werd Bennett een keer uit de Giro geweerd omdat hij te hard / te vaak op zijn puffertje gedrukt had. Dat luidde toen het vertrek uit de MPCC in.
    06-04-2019 14:27
    Precies dit. Een beetje hypocriet is het wel.

    Tolhoek had bijvoorbeeld dan nooit bij de ploeg kunnen komen rijden.
    06-04-2019 14:39
    Dat is niet hypocriet, dat is goed werkgeverschap. Je kan als werkgever niet eenzijdig de voorwaarden veranderen tijdens een contractperiode.

    Prima signaal. Ik snap de kritiekat het sneu is voor mensen 'die niks verkeerd doen' ook wel, maar met schimmige regels (eigenlijk mag het niet, maar als je heel hard au roept kunnen we wel wat regelen) blijf je eeuwigdurende discussies houden.
    06-04-2019 18:51
    Mijn post was dan ook niet bedoeld om het als 'hypocriet' te duiden, maar omdat ik benieuwd ben wat dit betekent voor astmalijders die momenteel deel uitmaken van de ploeg.
06-04-2019 14:30
Werkgevers die hun werknemers willen verplichten een haaranalyse te ondergaan zonder enige gegronde reden daarvan vraag ik me af of dat juridisch houdbaar is.

Ik weet wel dat ik zelf nooit voor een werkgever zou willen werken die op een dergelijke wijze inbreuk wil maken op de integriteit van iemands lichaam.
    06-04-2019 14:42
    Ja want in jouw beroepsector is ook al tig jaar een doping probleem
    06-04-2019 14:47
    Ik moest voor mijn werk ook een vog aanvragen. Doordat ik dat van te voren wist had ik een vrije keuze of ik dat wilde of niet. Er is daar ook geen gegronde reden om mij persoonlijk dat te vragen. Er is wel een gegronde reden vanuit het belang van de organisatie waar ik voor werk.
    06-04-2019 16:48
    Helemaal met Kingstown eens dat er een gegronde reden voor moet zijn. Lijkt me duidelijk dat die hier is
06-04-2019 14:32
Ik vraag mij dan af was Gesink en ook Boom eruit gezet toen ze medicijnen hadden voor hun hart. Als ze die regels toen al hadden.
Maar opzich wel goed initiatief soms lijkt het namelijk dat bijna alle renners astma hebben.
    06-04-2019 15:27
    Het gaat dan vooral over chronisch gebruik van medicijnen, niet bij herstelmedicatie na een ziekte of een operatie.
06-04-2019 14:34
Duursporters die zware inspanningen moeten leveren hebben meer kans op astma. En wat als de astma pas aan het licht komt na het tekenen van een contract bij jumbo? Hoeveel % van de renners zou astma hebben? 30%? Beetje hypocriet deze regels. Of eerder voor het imago.
    06-04-2019 14:42
    Ja, en de ander is veel kleiner en lichter en kan daardoor makkelijker een berg op en weer een ander heeft meer de lichaamsbouw van een sprinter. Topsport is per definitie oneerlijk.
06-04-2019 15:41
Ik ben hier niet over te spreken. Het is discriminatie tov sporters met een aandoening (bijv suikerziekte, of astma), en tov nieuwkomers.
    06-04-2019 16:58
    Precies een renner met een aandoening neemt medicatie om normaal te kunnen functioneren. Niet om beter te zijn dan een andere renner. Renners kiezen er niet voor om een aandoening te hebben.
    06-04-2019 18:33
    wel frappant dat er zoveel toppers extreem goed presteren "ondanks" hun astma ..... Froome, astma. Nino Schurter, astma, Wiggins astma ..... etc etc etc etc etc

    Iedereen met een beetje boerenverstand snapt dat daar NIETS van klopt
06-04-2019 16:10
Als dit algemeen beleid wordt, zullen renners die echt een ziekte hebben waarvoor een medicatie nodig is, dit gaan verzwijgen en zodoende de zieke onbehandeld laten met alle gevolgen van dien. Het lijkt me beter om het beleid ten aanzien van attesten aan te scherpen, uitsluitend mensen waarvoor de medicatie bedoeld ze kunnen krijgen.
    06-04-2019 16:50
    Of zelf medicijnen via andere weg betrekken. Of gaan ze die haartest herhalen?
06-04-2019 16:57
Ik snap dat je renner wilt weren die in het verleden doping gebruikt hebben. Maar een renner kan geboren zijn met een schildklier afwijking of astma. Ik vind het wel wat hard om een renner af te straffen voor een aandoening waar hij niets aan kan doen.

Ik heb zelf astma maar neem hier geen medicijnen voor. Ik heb het niet nodig om te kunnen fietsen. Maar stel een astma patiënt krijgt 10% minder lucht dan een niet astma patiënt. In zekere zin presteert de renner dan beter met medicijnen om op hetzelfde niveau te presteren als een renner zonder astma. Ik ben er op tegen als een renner het neemt om beter te presteren dan een renner zonder een aandoening. Maar is het eerlijk om een renner met astma te verbieden om een medicijn te nemen om van zijn handicap af te komen? Dit is net als aan iemand met een kunst been vragen zijn been thuis te laten.
    06-04-2019 18:36
    wel frappant dat er zoveel toppers extreem goed presteren “ondanks” hun astma ….. Froome, astma. Nino Schurter, astma, Wiggins astma ….. etc etc etc etc etc

    Iedereen met een beetje boerenverstand snapt dat daar NIETS van klopt.
    "inspanningsastma" wordt heel makkelijk gediagnostiseerd en de medicatie is blijkbaar erg aanlokkelijk.
06-04-2019 17:05
Als chronisch longpatient heb ik hier ook wel een dubbelgevoel bij. Natuurlijk wil je een renner hebben die geen dopingverleden heeft en zo fit mogelijk is. Een chronische aandoening staat ook wel haaks op het beoefenen van topsport. Maar inspanningsastma is vaak een aandoening die juist ontstaat door het beoefenen van een duursport zoals wielrennen en schaatsen. In dat opzicht is het wel vreemd dat topsporters die dit hebben geen (toegestane) medicijnen zouden mogen gebruiken om een normale longfunctie te kunnen hebben. Maar het signaal op zich wat er vanuit de ploeg gaat is wel heel duidelijk. Al kan je je afvragen of de sport en de angst om sponsoren te verliezen niet een beetje doorslaat.
06-04-2019 17:10
Logisch dat ze misbruik willen voorkomen. Absurd dat de sportkoepel doet alsof misbruik geoorloofd is en er niks aan de hand is. Schaats omerta!
    06-04-2019 20:23
    Juist, dit deed me een paar weken geleden bijna van mijn stoel vallen:

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/negentig-schaatsers-onder-verscherpt-toezicht-na-mogelijk-dopinggebruik~b89c43c2/
06-04-2019 17:16
Goed initiatief. Wordt wat mij betreft de standaard. Met medicatie mag je meedoen aan de paralympics in de categorie farmaceutica.
06-04-2019 17:17
Ik vind dat dat ze ook de huidige leden van de ploeg aan zo'n onderzoek moeten onderwerpen. Die kunnen er dan ook uit. Gelijke monniken, gelijke kappen.
06-04-2019 17:54
Deze ploeg is natuurlijk volstrekt ongeloofwaardig nadat ze recent hun principes overboord gooide om hun renner in de tour te krijgen
06-04-2019 18:13
Overigens.. een jaar of wat terug publiceerden Mathieu vd Poel en nog wat veldrijders al hun medische gegevens. Grote afwezige toen, Wout van Aert..
    06-04-2019 18:15
    Er wordt vaak cortisol genoemd over wva toch? Wat westra ook deed. Gelukkig is deze ploeg uit de mpcc gestapt ;)
06-04-2019 18:43
Jumbo doet een Sunwebje
06-04-2019 18:52
Zullen ze nu ook alle schaatsers reeds in dienst gaan controleren?
06-04-2019 19:37
Goed initiatief in de huidige context waarin er teveel gepuft en gepakt wordt vanwege aandoeningen waar het bijbehorende medicijn toevallig prestatiebevorderend werkt. Heel sneu als je toevallig echt iets hebt, maar dan wordt je geen topsporter - topsporter worden is geen mensenrecht, als je fysiek iets hebt, of iets niet hebt, ga je wat anders doen.
Enige nuance in welke substanties je wel en niet chronisch in je team wilt lijkt me wel een goed idee, medicijnen waar je aantoonbaar kalm/sloom/langzaam (beta blockers, anti-ADHD?) van wordt lijken me geen issue, zolang het veilig is (itt bv tramadol). Maar misschien is dat juridisch lastig dicht te breien.
06-04-2019 21:23
Het enige trieste aan dit geval is dat het vanuit een van de ploegen zelf moet komen en niet vanuit de bond die daarover gaat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine