Giro 2021: Jumbo-Visma leidt ploegenklassement na ereplaatsen van Affini en Foss

Giro 2021: Jumbo-Visma leidt ploegenklassement na ereplaatsen van Affini en Foss

© Cor Vos

zaterdag 8 mei 2021 om 19:20

Edoardo Affini en Tobias Foss zetten Jumbo-Visma meteen op de kaart in de openingstijdrit van de Giro d’Italia. In de straten van Turijn deed even later alleen wereldkampioen Filippo Ganna nog beter. “Ik heb me helemaal kapotgereden”, waren de eerste woorden van de Italiaan.

Met een tijd van 8’57” nestelde Edoardo Affini (foto onder) zich helemaal bovenaan het klassement. Al moesten concurrenten als Evenepoel en Ganna dan nog hun tijdrit afwerken. “Ik ben tevreden met deze prestatie”, reageerde de Italiaan. “Dit was uiteraard een snelle tijdrit en om een goede chrono neer te zetten, moest je je helemaal kapot rijden. Dat is ook wat ik gedaan heb.”

Affini vond dat hij de negen kilometer goed had ingedeeld. “Al kan je hier moeilijk over indelen spreken. Het was gewoon voluit van start tot finish. Toch had ik het gevoel dat ik voor de laatste drie kilometer nog wat kracht in de benen had overgehouden. Maar dit is zo veeleisend voor het lichaam….”

Foss: “Verrast dat er zoveel publiek was”
Ook zijn jonge Noorse ploegmakker Tobias Foss (inzetfoto) deed het uitstekend met een derde tijd. “Ik heb op mezelf gefocust en een goede prestatie neergezet. Het resultaat dat dan volgt is alleen maar een extraatje. Na de Tirreno ben ik wat ziek geworden, maar in de Ronde van het Baskenland ging het steeds beter. Daarna heb ik me voorbereid via een hoogtestage op de Teide.”

Foss vertelde ook nog geschrokken te zijn toen hij vanuit de teambus de eerste renners zag vertrekken onder de aanmoedigingen van een massa toeschouwers. “Dat had ik echt niet verwacht. Maar we hebben het publiek het voorbije jaar ontzettend gemist. Dit geeft ons een extra boost.”

Ploegenklassement
Naast Affini en Foss deed overigens ook Jos van Emden het prima met een zesde tijd. Dat levert Jumbo-Visma meteen de leidersplaats op in het ploegenklassement, waarin ze negen en dertien seconden beter doen dan respectievelijk INEOS Grenadiers en Deceuninck-Quick-Step.

Edoardo Affini tijdens de openingstijdrit – foto: Cor Vos © 2021

Dit artikel delen:

18 Reacties

madeinstars 8 mei 2021 om 19:30

Die Crvelo blijkt het hele jaar al een uitstekende tijdritmachine. Goed nieuws voor de tour en een heel mooi begin voor Jumbo.

Murcia 8 mei 2021 om 19:32

Knappe prestatie, Affini zet zijn eerste top resultaat neer namens TJV en Foss bevestigd nu ook in een vlakke ITT. Hopelijk kan hij in etappe 3 en 4 met de besten mee want dan zou zelfs het roze haalbaar zijn.
Verder verdienen ook Jos en David vandaag een compliment, de veteraan en de debutant reden allebei prima.

madeinstars 8 mei 2021 om 19:33

Roze zal ten opzichte van de veel snellere Almeida toch wel een lastig verhaal worden.

Murcia 8 mei 2021 om 19:41

@madeinstars
Heb je helemaal gelijk in, hier is de wens ook de vader van de gedachte maar je weet maar nooit. Ik zou het vooral mooi vinden als Foss niet te snel in de rol van hulpje wordt geduwd hier maar deze eerste week gewoon de ruimte krijgt om te zien wat er voor hem mogelijk is.

madeinstars 8 mei 2021 om 19:47

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Er is geen enkele reden voor Jumbo om de koers te dragen, dus voor Foss is het toch gewoon lekker mee rijden tot aan de laatste klim en zien hoe ver je kan komen. De bidons worden tot die tijd wel door Bouwman ofzo gehaald.

Als Bennett op de eerste de beste klim moet lossen, lijkt het me sterk dat Jumbo Foss bij Bennett laat blijven, want dan is Bennett toch niet goed genoeg. Foss zal vrijheid zat hebben wat dat betreft. De grotere vraag is of hij bergop verbeterd is ten opzichte van wat we tot nu toe van hem gezien hebben bij Jumbo, want zo niet, dan zie ik hem niet bij de beste 20 klimmen.

boehoe 8 mei 2021 om 19:47

Bijzonder van Affini inderdaad. De 4 wedstrijden hiervoor heeft hij niet uitgereden. En daarvoor heeft hij dit seizoen maar één keer top-100 gereden (13e in itt tirreno). Op basis van zijn resultaten dit seizoen kan je concluderen dat elke rit langer dan 12 km niet zijn ding is.

madeinstars 8 mei 2021 om 20:01

Affini heeft zo’n beetje elke voorjaarswedstrijd de eerste 100 kilometer op kop gereden. Dat niet uitrijden zegt heel weinig over zijn vorm.

Derierre de la course 8 mei 2021 om 20:55

Volgens mij zegt dat meer over zijn taak dan over zijn vorm. Als je ziet hoe groot en breed die gast is (en hoe hard hij trapt) zou ik daar graag de 1e 100km achter zitten.
Denk inderdaad ook dat ze Foss misschien wel kort houden om te kijken of er een aantal dagen roze in zit. Bennett mag misschien wel kopman zijn maar de kans dat hij het roze pakt is natuurlijk niet zo groot.

rahimns 8 mei 2021 om 21:38

Affini was niet helemaal fit tijdens het voorjaar… had oa last van een bronchitis

Sjaak P 9 mei 2021 om 10:10

Inderdaad graag vEmden in het zonnetje, die hier messcherp aan de start verschijnt en tussen de wonderboys standhoudt. Die gaat de komende dagen belangrijk zijn. Benieuwd hoe de trein er vandaag uitziet.

boehoe 8 mei 2021 om 19:49

levert de leiding in het ploegenklassement in de giro nog aparte rugnummers oid op?

madeinstars 8 mei 2021 om 20:02

Nee, de nummers van de renners blijven de hele Giro hetzelfde.

grapje joh.

assen 8 mei 2021 om 20:32

Roze onderbroeken, onder het wielertenue

Koers 8 mei 2021 om 21:35

In de tour is het gele rugnummers en gele helmen voor het 'beste'team en rood voor de aanvaller van de dag ervoor. Ik meen dat in een van de (grote) ronden dat andersom was, maar geen idee welke.

Al Phila 8 mei 2021 om 22:32

Roze helmen ?? Dat vloekt echt met het geel en zwart.

xistnc 8 mei 2021 om 21:43

En dat dankzij drie knechten van Van Aert :p

horsm 8 mei 2021 om 23:59

Hahahahaha.

jv88 8 mei 2021 om 21:44

Ach geen doel maar toch een goed begin voor de moraal! Morgen Dylan en t kan niet meer stuk!

Headlines

Materiaalzone

Populair