Jumbo-Visma mocht in 2023 het vaakst juichen: koploper met 69 overwinningen
foto: Cor Vos
dinsdag 17 oktober 2023 om 10:37

Jumbo-Visma mocht in 2023 het vaakst juichen: koploper met 69 overwinningen

De Tour of Guangxi is ten einde en dus zit ook het wielerseizoen erop. Tijd om de balans op te maken. Jumbo-Visma heeft in 2023 maar liefst 69 profoverwinningen geboekt en is daarmee de bestscorende ploeg van het jaar. UAE Emirates (57 overwinningen) en Soudal Quick-Step (55) volgen op de plekken twee en drie.

Voor de zegeteller gelden enkel overwinningen van .1-niveau of hoger. Vorig jaar pakte Jumbo-Visma 48 van zulke profzeges, nu zijn dat er dus 69. Een record is dat niet, ook niet in de recente geschiedenis. In 2018 boekte het toenmalige Quick-Step Floors nog 73 zeges. Eerder deze eeuw deed Columbia(-HTC) het nog een stukje beter: 85 zeges in 2009, 77 in 2018. Jumbo-Visma staat op een vierde plek sinds het jaar 2000.

Van de 69 overwinningen van Jumbo-Visma waren 38 op WorldTour-niveau. Jonas Vingegaard en Primoz Roglic waren de bestscorende renners voor Jumbo-Visma. Zij wisten elk vijftien keer te winnen. Overigens is de overwinning van Christophe Laporte op het Europees kampioenschap niet meegerekend bij de 69 overwinningen, aangezien hij toen voor de Franse ploeg reed.

UAE Emirates en Soudal Quick-Step
Op de tweede plaats in de rangschikking zien we dus UAE Emirates. De ploeg uit het Midden-Oosten kwam niet aan het zegetotaal van Jumbo-Visma, maar behaalde wel meer podiumplaatsen (139 tegenover 130) en toptienklasseringen (333 tegenover 249) dan het Nederlandse team. Ook boekte UAE Emirates overwinningen met het grootste aantal verschillende renners: 17. Het aantal WorldTour-zeges was 28.

Wat het zegetotaal betrof, haalde UAE Emirates het in de strijd om de tweede plaats slechts nipt voor Soudal Quick-Step. De Belgische ploeg behaalde 55 overwinningen (waarvan 23 op WorldTour-niveau) in 2023. INEOS Grenadiers, de nummer vier, volgde al een stuk verder met 36 overwinningen.

Helemaal onderaan zien we twee Franse ploegen, Arkéa-Samsic en AG2R Citroën. Zij moeten het doen met respectievelijk tien en negen overwinningen. Team dsm-firmenich doet het slechts iets beter dan deze hekkensluiters met elf zeges. De Nederlandse ploeg boekte wel relatief veel zeges op WorldTour-niveau: vijf.

Laatste wedstrijden
Overigens zijn er met de tijdrit van de Pan Amerikaanse Spelen en de Sun Hung Kai Properties Hong Kong Challenge in Hong Kong nog wel enkele profwedstrijden in 2023, maar het kalenderjaar van de UCI zit erop. Alle koersen die nu nog verreden worden, rekent de Internationale Wielerunie tot het jaar 2024.

Overwinningen in 2023 van alle WorldTeams
1. flag-nl Jumbo-Visma – 69
2. flag-ae UAE Emirates – 57
3. flag-be Soudal Quick-Step – 55
4. flag-gb INEOS Grenadiers – 36
5. flag-be Alpecin-Deceuninck – 35
6. flag-us Lidl-Trek – 27
7. flag-us EF Education-EasyPost – 26
8. flag-de BORA-hansgrohe – 23
9. flag-be Intermarché-Circus-Wanty – 20
10. flag-fr Groupama-FDJ – 19
11. flag-bh Bahrain Victorious – 18
12. flag-au Jayco AlUla – 16
13. flag-es Movistar – 16
14. flag-kz Astana Qazaqstan – 16
15. flag-fr Cofidis – 14
16. flag-nl Team dsm-firmenich – 11
17. flag-fr Arkéa-Samsic – 10
18. flag-fr AG2R Citroën – 9

RIDE Magazine
23 Reacties
17-10-2023 11:04
De onderkant van de ranglijst vereist ook wat nuances: Astana heeft zijn overwinningen en punten vooral op exotische plekken behaald waar de tegenstand soms zelfs eigenlijk non-existent was. DSM had dan wel nipt meer overwinningen, maar ze waren wel meer 'waard'. Arkea heeft bijvoorbeeld geen enkele WT-overwinning behaald dit jaar. Om nog extra te laten zien hoe slecht Arkea heeft gepresteerd: hun resultaat met de meeste UCI-punten is een 13e plek in de Vuelta.
    17-10-2023 11:13
    Arkea-Samsic heeft inderdaad een groot probleem. Al zal het aantrekken van Demare volgend jaar de nodige punten opleveren.
    17-10-2023 11:16
    @AWestie
    Dan vergeet je Démare even. Die zijn overwinningen in de BEMER cyclassics, Paris-Bourges en de Tour de Vendée leverden stuk voor stuk meer UCI punten op dan die 13de plaats in de Vuelta.
    17-10-2023 11:25
    @Maillot à Pois, klopt niet wat je zegt:
    13 La Vuelta Ciclista a España 2.UWT RODRÍGUEZ Cristián 120
    4 BEMER Cyclassics 1.UWT DÉMARE Arnaud 90
    1 Tour de Vendée 1.1 DÉMARE Arnaud 75
    1 Paris - Bourges 1.1 DÉMARE Arnaud 75
    17-10-2023 11:30
    Volgens mij heeft AWestie het over PCS punten en Mailot over UCI punten.
    17-10-2023 12:03
    @Robertje Dank, had ik even over het hoofd gezien. In BEMER was hij trouwens vierde geworden.
    17-10-2023 12:35
    @AWestie
    Kijk eens aan, dan hadden we ons allebei vergist (UCI vs PCS en 1ste in BEMER vs 4de), en hadden we ook allebei een beetje gelijk ;-)
17-10-2023 12:36
UAE zonder Pogacar zou nog steeds 4e staan overigens. Boven bijvoorbeeld INEOS.
    17-10-2023 13:03
    TJV zonder Roglic (volgend jaar het scenario) zou nog steeds op het podium staan. En de ploeg zou dan nog steeds hun seizoensrecord hebben gehaald.
17-10-2023 11:07
Nice
17-10-2023 11:38
Je moet bij deze lijst vooral naar de verhouding budget/aantal (WT) overwinningen kijken. Dan is AG2R echt lachwekkend met hun 23 miljoen per jaar. INEOS hoeft ook niet uitbundig te lachen en je snapt meteen waarom Bora zo graag Roglic wilde hebben.
17-10-2023 11:01
Dit lijstje zegt heel weinig. Kijk aub alleen naar WT overwinningen, daar gaat het om voor de WT ploegen. Bahrain heeft bijvoorbeeld 12 van de 18 overwinningen in de WT behaald (zeer indrukwekkend). Ook Alpecin en DSM komen er een stuk beter uit als gekeken wordt naar WT overwinningen.
    17-10-2023 11:20
    Waarom zou je alleen kijken naar WT overwinningen? Het feit dat ploegen aan meer koersen meedoen toont aan dat meer koersen van belang zijn.
    17-10-2023 11:41
    @ghostwriter, het is een feit dat er voor koersen onder WT niveau minder interesse is. Dus die koersen zijn ook voor minder grote waarde voor de sponsors. Je gaat me nu niet vertellen dat het jumbo of visma iets boeit dat Olav Kooij twee ritten heeft gewonnen in de weet ik veel hoeveeldaagse van duinkerken? Een ploeg als JV rijdt die koersen om de jonge gasten de fijne kneepjes van het vak te leren, meer niet.
    17-10-2023 12:27
    @bswinkelss is de Tour of Guangxi dan wel boeiend?
    17-10-2023 12:30
    @bswinkelss: Leren winnen is een wezenlijk onderdeel van de fijne kneepjes.
    17-10-2023 12:33
    @martino88: absoluut niet, ronde van polen en romandie trouwens ook niet. Maar het overgrote deel van de publiciteit wordt voor de ploegen wel gehaald in WT koersen. Enkele uitzonderingen daar gelaten.
    17-10-2023 12:34
    Ik denk dat de meeste ploegen liever Giro dell'Emilia of Tre Valli Varesine (pro koersen) winnen dan de Cadel Evans Great Ocean Road Race (WT koers) Er stonden 16 WT teams aan de start van Giro dell'Emilia en 17 WT teams aan de start van de Tre Valli Varesine.
17-10-2023 15:23
Drie van de vier Franse ploegen bij de onderste vier is toch eigenlijk ook triest voor het uitgebreide programma wat die lui alleen al in eigen land rijden tegen voornamelijk elkaar met soms betere selecties dan ze naar een aantal WT-koersen sturen.
17-10-2023 16:14
Jumbo heeft een fantastisch seizoen. Helaas voor hun zonder monument.
17-10-2023 13:48
Alpecin en Wanty doen het wat mij betreft zeer goed in deze lijst. Niet de grootste budgetten, maar wel allebei in de top 10 qua overwinningen. En bij Alpecin ook nog eens twee monumenten en en resem etappes in grote rondes. Zeer geslaagd seizoen voor deze ploegen
    17-10-2023 14:20
    Die twee ploegen hebben goed begrepen aan welke renners je wel en niet geld moet uitgeven. Daar kunnen Total, AG2R en Israel nog wat van leren
17-10-2023 10:54
Oh lalalalalalalalala.

Reacties zijn gesloten.