‘Jumbo-Visma kan een dopingzaak op dit moment echt niet gebruiken’
Podcast Een dopingzaak komt altijd ongelegen, maar voor Jumbo-Visma komt de positieve test van Michel Hessmann op een vochtafdrijvend middel op een heel ongelukkig moment. Zeker omdat ploegbaas Richard Plugge druk op zoek is naar een grote, nieuwe internationale hoofdsponsor. De zaak van Hessmann maakt die zoektocht er niet makkelijker op, is de conclusie in de nieuwste WielerFlits Podcast.
Deze week schuiven verslaggevers Raymond Kerckhoffs en Nick Doup aan bij Maxim Horssels in de wekelijkse podcast. Natuurlijk is de positieve dopingtest van Michel Hessmann het gesprek van de dag. Er zijn nog veel vragen over de zaak van de Duitse klimmer van Jumbo-Visma, bijvoorbeeld over de reden van het gebruik. Wist het team ervan, handelde Hessmann alleen of ging het per ongeluk? “Tot er duidelijkheid is, moeten we Hessmann het voordeel van de twijfel geven”, vindt Raymond.
De gevolgen voor Jumbo-Visma kunnen groot zijn, zeker in de zoektocht naar een nieuwe sponsor. Volgens Plugge hebben meerdere bedrijven zich gemeld, maar is er op dit moment nog niets concreets. De gesprekken met NEOM City uit Saoedie-Arabië waren in een vergevorderd stadium, maar zijn volgens Raymond vastgelopen aan het begin van de Tour de France. “Je hoort ook dat huidige sponsoren die wel door willen gaan, niet mee willen samen met een Saoedische hoofdsponsor”, geeft hij aan.
En dus moet Plugge op een andere manier het budget, dat geschat wordt op zo’n 50 à 60 miljoen euro, zien te vullen.
Drukte op de kalender en de transfermarkt
Maxim verblijft in Noorwegen, waar hij een week lang de Arctic Race of Norway volgt. “En helemaal nieuw dit jaar is dat alle auto’s in de koers elektrisch zijn. Dat kan nog wel eens voor problemen gaan zorgen bij de laadstations, als 130 auto’s moeten opladen. Ik ga dus het peloton, maar ook de karavaan in de gaten houden”, lacht hij. Raymond vertelt nog een leuke anekdote uit Noorwegen.
Daarnaast worden de laatste transfers besproken. Nick kijkt met interesse naar de inkomende renners van Lidl-Trek, dat flink investeert, en stelt zich ook een vraag bij de komst van Mikel Landa naar Soudal Quick-Step. “Gaat hij in dienst van Remco Evenepoel wel steevast bij de beste tien klimmers zitten?” Ook de in- en uitgaande transfers van Team dsm-firmenich wekken vragen op.
Wat er nog meer besproken is, dat hoor je in de nieuwe WielerFlits Podcast!
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Ten eerste, sommige sponsoren doen daar naar buiten toe inderdaad ingewikkeld over maar intern is de conclusie "there is no bad publicity"
Ten tweede "Met name de kosten van de race in de badplaats lijken hoog te zitten bij de columnist. ". Ofwel allemaal veel te voorbarige ophef en lieden diezich mee laten slepen. Media leeft van ophef, niets nieuws.
Verder geloof ik er persoonlijk niks van dat ze heel ver waren met NEOM qua sponsoring. Lijkt me eerder weer een persoonlijk stokpaardje van Raymond.
Ik heb, zeker na het dopinggeval, steeds meer de vrees dat Plugge zijn hand wat overspeeld heeft en het een extreem moeilijke opgave gaat worden een fatsoenlijke sponsor te vinden voor zo'n megabedrag..
Bad publicity is ook publiciteit maar je sponsort sport voor het imago, dan ga je niet instappen in een ploeg verbonden aan negatieve zaken als doping.
Nu gebeurt het weer en is het dankzij beter materiaal en de domino´s app?
Dit komt ervan de Fransen en Madiot tegen je in het harnas te jagen.
Vergeet niet dat Visma er ook nog is met tal van vele subsponsors.
Waar komt dat bedrag ineens vandaan?
De 60m klinkt idd wel heel hoog. Allicht is dat inclusief de vrouwenploeg en het schaatsen? Zelfs dan is het nog hoog. En dan zeuren mensen maar over 'oliedollars'. De bedachte inflatie die zo hard door de consument wordt betaald eindigt blijkbaar rechtsstreeks in de portemonnee van wielrenners...
Mapei
Gewiss
Rabobank
US Postal
Sky
Jumbo Visma next in line...
Sponsors stoppen inderdaad maar ik denk niet dat een Soudal gaat stoppen bij een Belgische ploeg om over te stappen naar eentje waar ze met ketonen goochelen en waar net een mogelijk dopinggeval opduikt. Raar ook dat Plugge niet meer en duidelijk communiceert. Waarom gaan renners buiten de ploeg op zoek naar medicijnen bijvoorbeeld? Wat is zijn visie op ad random medisch shoppen?
Veel sponsoren hebben ook een dopingclausule in het contract, dus ongeacht of je net een meerjarig contract hebt afgesloten of dat je zoals J-V nu een nieuwe sponsor zoekt: het komt altijd ongelegen en is altijd gevaarlijk voor het voortbestaan van een ploeg.