‘Jumbo-Visma kan een dopingzaak op dit moment echt niet gebruiken’
foto: Cor Vos
zaterdag 19 augustus 2023 om 08:05

‘Jumbo-Visma kan een dopingzaak op dit moment echt niet gebruiken’

Podcast Een dopingzaak komt altijd ongelegen, maar voor Jumbo-Visma komt de positieve test van Michel Hessmann op een vochtafdrijvend middel op een heel ongelukkig moment. Zeker omdat ploegbaas Richard Plugge druk op zoek is naar een grote, nieuwe internationale hoofdsponsor. De zaak van Hessmann maakt die zoektocht er niet makkelijker op, is de conclusie in de nieuwste WielerFlits Podcast.

Deze week schuiven verslaggevers Raymond Kerckhoffs en Nick Doup aan bij Maxim Horssels in de wekelijkse podcast. Natuurlijk is de positieve dopingtest van Michel Hessmann het gesprek van de dag. Er zijn nog veel vragen over de zaak van de Duitse klimmer van Jumbo-Visma, bijvoorbeeld over de reden van het gebruik. Wist het team ervan, handelde Hessmann alleen of ging het per ongeluk? “Tot er duidelijkheid is, moeten we Hessmann het voordeel van de twijfel geven”, vindt Raymond.

De gevolgen voor Jumbo-Visma kunnen groot zijn, zeker in de zoektocht naar een nieuwe sponsor. Volgens Plugge hebben meerdere bedrijven zich gemeld, maar is er op dit moment nog niets concreets. De gesprekken met NEOM City uit Saoedie-Arabië waren in een vergevorderd stadium, maar zijn volgens Raymond vastgelopen aan het begin van de Tour de France. “Je hoort ook dat huidige sponsoren die wel door willen gaan, niet mee willen samen met een Saoedische hoofdsponsor”, geeft hij aan.

En dus moet Plugge op een andere manier het budget, dat geschat wordt op zo’n 50 à 60 miljoen euro, zien te vullen.

Drukte op de kalender en de transfermarkt
Maxim verblijft in Noorwegen, waar hij een week lang de Arctic Race of Norway volgt. “En helemaal nieuw dit jaar is dat alle auto’s in de koers elektrisch zijn. Dat kan nog wel eens voor problemen gaan zorgen bij de laadstations, als 130 auto’s moeten opladen. Ik ga dus het peloton, maar ook de karavaan in de gaten houden”, lacht hij. Raymond vertelt nog een leuke anekdote uit Noorwegen.

Daarnaast worden de laatste transfers besproken. Nick kijkt met interesse naar de inkomende renners van Lidl-Trek, dat flink investeert, en stelt zich ook een vraag bij de komst van Mikel Landa naar Soudal Quick-Step. “Gaat hij in dienst van Remco Evenepoel wel steevast bij de beste tien klimmers zitten?” Ook de in- en uitgaande transfers van Team dsm-firmenich wekken vragen op.

Wat er nog meer besproken is, dat hoor je in de nieuwe WielerFlits Podcast!


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
57 Reacties
17-08-2023 13:28
Kan je soms een dopingzaak wel gebruiken?
    17-08-2023 20:11
    Dat dacht ik ook
    18-08-2023 01:58
    Erg knap van WF, dit nu al als een flinke beer op de weg neerzetten tbv vinden nieuwe sponsor.
    Ten eerste, sommige sponsoren doen daar naar buiten toe inderdaad ingewikkeld over maar intern is de conclusie "there is no bad publicity"

    Ten tweede "Met name de kosten van de race in de badplaats lijken hoog te zitten bij de columnist. ". Ofwel allemaal veel te voorbarige ophef en lieden diezich mee laten slepen. Media leeft van ophef, niets nieuws.
17-08-2023 13:33
Rare titel. Geen enkele ploeg kan op geen enkel moment een dopingzaak gebruiken.

Verder geloof ik er persoonlijk niks van dat ze heel ver waren met NEOM qua sponsoring. Lijkt me eerder weer een persoonlijk stokpaardje van Raymond.

Ik heb, zeker na het dopinggeval, steeds meer de vrees dat Plugge zijn hand wat overspeeld heeft en het een extreem moeilijke opgave gaat worden een fatsoenlijke sponsor te vinden voor zo'n megabedrag..
    17-08-2023 13:55
    Ik verwacht dat dat wel zal meevallen, aangezien de ploeg verder een goed imago heeft en Hessmann een relatief onbelangrijke renner is. Het zou natuurlijk een heel ander verhaal zijn als het om Roglic, Vingegaard of Van Aert zou gaan.
    18-08-2023 02:00
    Doping geval en "Met name de kosten van de race in de badplaats lijken hoog te zitten bij de columnist. ". Dat rijmt lekker MaGarin, lol.
    18-08-2023 07:35
    De sponsoren staan in de rij om de beste ploeg van de wereld te sponsoren, Plugge heeft juist een luxe probleem als het daarom gaat, contracten met renners zijn extreem lang en dat zegt al genoeg
    18-08-2023 15:07
    @Shinzawai, goed imago is relatief want met hun ketonengebruik hangt er al wat waas rond te ploeg. Nu een mogelijk dopinggeval bij een ploeg terwijl ze altijd beweren alles minutieus te regelen, Jumbo is geen franse ploeg waar renners wat in het rond shoppen qua begeleiding, en waar de resulaten wat wisselvallig zijn. Maar wel een ploeg die wetenschappelijk werkt en die elke ronde (kleinere en grotere) waar ze deelnemen of winnen of dominant aanwezig zijn. En ze komen voort uit een ploeg waar de sponser is gestopt door dopingperikelen, Jumbo is Rabo niet maar de link is er natuurlijk wel.

    Bad publicity is ook publiciteit maar je sponsort sport voor het imago, dan ga je niet instappen in een ploeg verbonden aan negatieve zaken als doping.
17-08-2023 15:48
Dus dat hele Neom City-verhaal dat hier als scope gepresenteerd werd, was eigenlijk al op de fles gegaan op het moment van publicatie (1week voor de Tour).
17-08-2023 14:29
Toen Mapei en Gewiss met 3 over de streep kwamen werd er moord en brand geschreeuwd.
Nu gebeurt het weer en is het dankzij beter materiaal en de domino´s app?
Dit komt ervan de Fransen en Madiot tegen je in het harnas te jagen.
    17-08-2023 15:42
    Je "connecting the dots" is fascinerend...
    17-08-2023 20:50
    Dit zijn nogal uitspraken om TJV te vergelijken met teams uit meest bizarre doping tijdperk in de wielergeschiedenis
    18-08-2023 01:24
    JV heeft al flink afgebouwd hoor. Vorig seizoen nog met drie tegelijk over de meet in P-N, dit seizoen nog amper met z’n tweetjes in G-W…
    18-08-2023 16:48
    Met die 123 is de vergelijking anders niet zo gek. Natuurlijk wel een verschil dat het in etappes gebeurd. Maar wevelgem is best vergelijkbaar met Waalse pijl, e3 kort daarna
17-08-2023 15:02
Vergeet die Saudidollars toch. Of heb je geen greintje ethiek in je lijf?
    18-08-2023 16:50
    Inderdaad, en maar hebben over dat fietsen gezond is. Dat kun je toch niet geloven als je Arabische regimes met extreme uitbuiting van arbeiders uit Azië promoot met dat fietsen, of misdadige bedrijven die de wereld kapot maken.
    18-08-2023 22:33
    Zeggen de mannen die elke week hun bolide voltanken met benzine uit…. Iedereen heeft botter op zijn hoofd
    19-08-2023 15:42
    @mwielerfan. Ben je fan van Pogi?!
17-08-2023 14:05
Worden al die dure, meerjarige contracten dan getekend zonder dat er financiële zekerheid is of hoe zit dat precies?
    17-08-2023 14:12
    Ik dacht precies hetzelfde. Dat is dan wel balanceren op een dun touw.
    17-08-2023 14:37
    Ik begreep dat er ook een geldschieter was die in het geval er geen vervanger voor jumbo gevonden zou zijn een eventueel gat zou dichten. Men noemt een bedrag van 12M wat jumbo betaald per jaar.

    Vergeet niet dat Visma er ook nog is met tal van vele subsponsors.
    17-08-2023 15:18
    Getekende contracten zijn er om (vroegtijdig) opgezegd, niet nagekomen of beëindigd te worden, het maakt deel uit van hun bestaansreden.
17-08-2023 14:45
60 miljoen euros?
Waar komt dat bedrag ineens vandaan?
    17-08-2023 16:57
    Ja, dat is dus juist even het probleem. Niet uit Saoedi-Arabië dus.
    17-08-2023 19:12
    nice one Barry.

    De 60m klinkt idd wel heel hoog. Allicht is dat inclusief de vrouwenploeg en het schaatsen? Zelfs dan is het nog hoog. En dan zeuren mensen maar over 'oliedollars'. De bedachte inflatie die zo hard door de consument wordt betaald eindigt blijkbaar rechtsstreeks in de portemonnee van wielrenners...
    19-08-2023 15:41
    Alle ploegen van Jumbo bij elkaar. Dus vrouwenploeg, opleidingsploeg,vrouwenopleidingsploeg, schaatsploeg en schaatsopleidingsploeg. Dan halen ze dat bedrag waarschijnlijk nog steeds niet...
18-08-2023 06:54
Dan maar de dopingzaak op een ander moment, dat het beter uitkomt?
18-08-2023 19:48
Dan kan je toch maar beter een pintje drinken net als die Franse ploeg. Toch plugge????
    19-08-2023 10:33
    Volgens Patlef was Plugge's gezicht priceless toen hij het dopinggeval vernam.
17-08-2023 14:25
Hoe ging het alle beste ploegen ter wereld?
Mapei
Gewiss
Rabobank
US Postal
Sky
Jumbo Visma next in line...
    17-08-2023 14:39
    Wat doet Rabobank in dat rijtje? :-)
    17-08-2023 15:32
    Inderdaad, je slaat de plank raak met die vraag haha.
    17-08-2023 16:36
    Vreemde reactie rond Rabobank hoor, het geheugen is selectief vermoedelijk? De Ploeg ging ten onder na het Rasmussen gevalletje en moest met een klein budget herrijzen uit de doden als "Blanco"? Tenzij je natuurlijk wil zeggen dat ze helamaal geen topploeg waren, wat ik betwijfel (dat je dat zou bedoelen, ze waren het verder wel degelijk). Ik zou eerder zeggen: wat doe Sky daartussen: ze zijn nooit gekelderd of aan de schandpaal genageld. Ze presteren minder ja, maar er is nooit één groot schandaal geweest, ook al is er nu een dokter veroordeeld (waarop vooral niét gereageerd wordt)
    17-08-2023 16:53
    @zietemgaan Rabobank is op geen enkel moment zo dominant geweest als al die andere ploegen jarenlang wel waren.
    18-08-2023 16:47
    Rabobank is nooit de beste ploeg ter wereld geweest. Reed vaak voor ereplaatsen ipv winnen, goede klassement renners maar zeer zelden dat ze meededen voor winst. Luttenberger, leipheimer, tsja. Natuurlijk 2007 mooi op kop van het peloton in de tour, maar ook die werd niet winnend afgesloten.
17-08-2023 13:42
Wat een open deur..
17-08-2023 13:48
Op andere momenten wel?
17-08-2023 15:11
Plugge kan eens ten rade gaan bij Soudal, die zich binnenkort wellicht kunnen terugtrekken uit contracten met andere ploegen.
    17-08-2023 16:38
    Waar slaat dit nu weer op, waarom moet je een ploeg en/of sponsor betrekken waar het niet over gaat? Bij Jumbo is mogelijk door één renner doping gebruikt, niet bij andere ploegen...
    17-08-2023 17:17
    @ken dcq ...het was een reactie op de zoektocht naar sponsors, niet op de doping. Lidl, Deceuninck, en anderen zijn sponsors die van ploeg veranderen, dus zo gek is het niet. Het was trouwens geen sneer naar Quickstep, maar als de domino's gaan vallen is het niet ondenkbaar.
    17-08-2023 23:54
    Nuja Lidl België is niet Lildl de moederfirma dus de vergelijking is wat fout vind ik. Ze hebben na hun eerste termijn ook verlengd dus ze zullen ook niet uit teleurstelling zijn gestopt denk ik.

    Sponsors stoppen inderdaad maar ik denk niet dat een Soudal gaat stoppen bij een Belgische ploeg om over te stappen naar eentje waar ze met ketonen goochelen en waar net een mogelijk dopinggeval opduikt. Raar ook dat Plugge niet meer en duidelijk communiceert. Waarom gaan renners buiten de ploeg op zoek naar medicijnen bijvoorbeeld? Wat is zijn visie op ad random medisch shoppen?
    18-08-2023 16:51
    Als je lotto soudal prima vond, ga je echt niet miepen over ketenen
17-08-2023 15:20
Niet al te beste publiciteit zo vlak voor de Vuelta. Hopelijk wordt alles vlug uitgeklaard.
17-08-2023 16:11
Zoals hier al meerdere malen terecht opgemerkt: een hele rare kop! Alsof er een goed moment zou zijn voor dopingzaken....
Veel sponsoren hebben ook een dopingclausule in het contract, dus ongeacht of je net een meerjarig contract hebt afgesloten of dat je zoals J-V nu een nieuwe sponsor zoekt: het komt altijd ongelegen en is altijd gevaarlijk voor het voortbestaan van een ploeg.
17-08-2023 18:53
Misschien wil Forte Pharma wel, de fabrikant van Turbo Draine.
18-08-2023 19:56
Vroeger vond men het vreselijk dat team sky met een bij elkaar gekocht team de tour won. Nu spreekt men er zelf over mee. Team jumbo visma zou zich dood moeten schamen ipv dit zakelijk te behandelen! Die jongen heeft niet bepaald stiekem een biertje gedronken.
18-08-2023 07:48
Als Red Bull nou eens niet zo knieperig deed. Max geven ze een auto van tig miljoen. En aan het hele team Jumbo geven ze zeggen en schrijven 1 helm. De rest moet een lazer op.
    18-08-2023 16:54
    Red Bull associeert zichzelf liever met jongeren en die houden meer van dingen kapot maken, dus formule 1 is logische keus.
18-08-2023 13:18
Elektrificatie van wagens in het peloton ... zijn ze gek geworden ? Het is nu al levensgevaarlijk met al die wagens door die smalle straten en dan ga je die nog eens quasi ... geluidloos maken l!?? Dat is gewoon vragen om miserie. Of krijgt elke wagen de Rodania tune mee ? Bovendien echt wel leuk als je in een stadje woont of met vakantie bent waar dat peloton neerstrijkt en alle laadstations geblokkeerd zijn in de wijde omtrek.
19-08-2023 07:33
Boeie Ruud, over een maand is dit alweer verleden tijd en heeft niemand het er meer over.....storm in een glas water.
19-08-2023 08:23
Het budget wordt geschat of 50-60 miljoen door Raymond Kerckhoffs. Wat zit alles erin in z' n budget? Ook materiaal?
    19-08-2023 15:38
    @Cen Morawec. Dat bedrag klopt niet eens. Zitten ze een heel stuk lager. Vorig jaar zaten ze op 27 miljoen Euro als ik het wel heb. Wellicht telt dhr. Kerkhof er ook nog de vrouwenploeg, opleidingsploeg, vrouwenopleidingsploeg, schaatsploeg en schaatsopleidingsploeg bij op....
19-08-2023 15:35
Wat zal meer invloed hebben, als TJV erin slaagt om na de Giro en de Tour ook de Vuelta in hetzelfde jaar te winnen als eerste wielerploeg ooit of de dopingplas van Hessmann die nou niet echt een grote naam is en nou ook niet zo bekend staat onder niet-wielerkenners? Plus, daar nog bijkomend dat het waarschijnlijk een domme fout was van Hessmann waar verder, waarschijnlijk, geen kwade opzet in zal zitten (proberen te maskeren van een ernstig dopinggeval). Sterker nog, ik denk zelfs dat als dit wel het geval was geweest dat we het al zouden hebben gehoord.
20-08-2023 20:37
Niet vergeten dat Roglic (en Dumoulin) verdachten waren in het Aderlass doping onderzoek, met naam en foto’s.
18-08-2023 07:40
Het feit dat Jumbo zelf als eerste nar buiten komt met het nieuws zegt natuurlijk genoeg. Daar maken ze zich geen zorgen. Plugge heeft een luxe probleem als het gaat om sponsors, heeft de beste renners met een langdurig contract en ze pakken binnenkort de 3e grote ronde in één seizoen. Alles gaat gewoon goed.
    20-08-2023 09:25
    Oh is de vuelta al gewonnen dan?
17-08-2023 20:18
Jumbo Visma komt zelf met een persbericht over de positieve test, de officiële instanties hebben nog niets gecommuniceerd. Maar wielerflits komt wederom met allerlei insinuaties en maakt er weer een heel groot item van.

Reacties zijn gesloten.