Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step passen voor Parijs-Tours

woensdag 25 september 2019 om 10:43
Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step passen voor Parijs-Tours

foto: Cor Vos

Ondanks dat de kritiek niet mals was na de Parijs-Tours van 2018 heeft de organisatie van de Franse najaarskoers weer besloten om onverharde grindwegen door wijngaarden in het parcours op te nemen. De ploeg van titelverdediger Søren Kragh Andersen, Team Sunweb, zal wel van de partij zijn, maar Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step zullen de koers dit jaar niet betwisten.

Vorig jaar ging de herfstklassieker mee in de trend: het wisselde de traditionele finale in voor een finale met daarin diverse onverharde stroken. “Dit zal de laatste keer zijn dat Quick-Step Floors deze wedstrijd rijdt, zelfs als we winnen”, was Patrick Lefevere vorig jaar woedend over het aangepaste parcours. “Dit heeft niets te doen met wegwielrennen.” En Lefevere heeft woord gehouden, zijn ploeg staat inderdaad niet aan de start. Jumbo-Visma, dat vorig jaar eveneens aan de start stond, zal dit jaar ook niet deelnemen.

“Op sommige stukken was het op het randje”, liet parcoursbouwer Thierry Gouvenou als reactie op de kritiek weten. “Er waren misschien wat te veel grindstroken, dat gaan we bijstellen.” En zie, ook Gouvenou heeft zich aan zijn belofte gehouden. De 217 kilometer lange koers is iets aangepast ten opzichte van vorig jaar.

Afgelopen editie waren er 12,5 kilometer aan stuiterpaden, nu is dit 10,7 kilometer. De eerste stroken doemen na 160 kilometer op. Vervolgens hebben de renners circa tien kilometer rust voor ze een laatste serie onverharde wegen zullen tegenkomen. De finish ligt op de vertrouwde Avenue de Grammont.

Deelnemende ploegen flag-fr Parijs-Tours 2019

WorldTour
flag-fr AG2R La Mondiale
flag-za Dimension Data
flag-fr Groupama-FDJ
flag-ch Katusha-Alpecin
flag-be Lotto-Soudal
flag-de Team Sunweb
flag-ae UAE Team Emirates

Procontinentaal
flag-fr Arkea-Samsic
flag-fr Cofidis
flag-fr Delko-Marseille Provence
flag-es Euskadi-Murias
flag-ru Gazprom-Rusvelo
flag-il Israel Cycling Academy
flag-us Rally UHC Cycling
flag-dk Riwal Readynez
flag-nl Roompot-Charles
flag-be Sport Vaanderen-Baloise
flag-fr Total Direct Energie
flag-fr Vital Concept-B&B Hotels
flag-be Wallonie Bruxelles
flag-be Wanty-Gobert

Continentaal
flag-fr Natura4Ever-Roubaix-Lille Métropole
flag-fr St. Michel-Auber 93

Dit artikel delen:

29 Reacties

wiebipedia 25 september 2019 om 10:49

Wat een onzin. Er mag discussie zijn over of parcoursbouwers te ambitieus zijn, teveel plannen in de waan van de dag of geen rekening houden met de veiligheid van de renners. Echter zijn deze hier allemaal niet van toepassing. Voor de neutrale kijker was de koers afgelopen jaar uiterst vermakelijk. Bovendien vinden ze het prima wanneer de koers strade bianchi of Parijs-roubaix heet en er traditioneel over een moeilijke route wordt gereden, maar wanneer een koers zichzelf poogt opnieuw uit te vinden is het stampvoeten en tegenwerken vanuit het peloton.

HoofdIsVrij 25 september 2019 om 11:07

Parijs-Tours had voor deze ingreep vaak ook een mooi koersverloop.

wiebipedia 25 september 2019 om 11:26

Dat vind ik ook, maar het staat een organisatie natuurlijk wel vrij om veranderingen toe te passen. Persoonlijk vind ik niet zoveel mis met het parcours, maar begrijp ik dat de kritiek kwam van ‘te grote’ stenen op delen van het traject. Indien je deze kritiek hebt geventileerd na de koers van afgelopen jaar, waarom dan de organisatie niet het voordeel van de twijfel geven en kijken of ze iets met de kritiek hebben gedaan.

Jumbo en DSQ werken nu vooral tegen. Juist twee van de meest in het oog springende ploegen die innovatie en vernieuwing van het koersverloop tegenwerken.

Joris van den tillaart 25 september 2019 om 13:18

Als de koers het recht heeft om zelf te bepalen hoe het parcours eruit gaat zien, dan zijn Jumbo en DQS toch ook vrij om te bepalen of zij meedoen (was natuurlijk anders geweest als het een WT koers zou zijn). Zij zijn toch ook niet verplicht om mee te doen, dus als zij daar geen zin in hebben is dat toch prima.

snoep de hond 25 september 2019 om 13:59

Daarbij vind ik in het artikel nergens een vermelding dat het parcours de reden is dat beide ploegen niet mee doen. De enige reden om dat (in het geval van DQS) aan te nemen is de opmerking van Lefevre van een jaar terug.

Een mogelijk oorzaak zou namelijk ook kunnen zijn dat beide ploegen niet mee doen omdat ze niet echt ruimte in hun kalender hebben om een fatsoenlijke ploeg op te stellen. Zo is de Ronde van Lombardije en de Ronde van Zeeland de dag ervoor en moet er een aantal dagen na Parijs tours alweer een ploeg staan in China.

xistnc 25 september 2019 om 10:59

De kritiek zat ‘m vorig jaar vooral in de stroken met grote stenen, resulterend in een groot aantal lekke banden. Lijkt me best legitiem.

Fassa Bortolo 25 september 2019 om 11:06

Exact. Te grote loterij-factor

Simon1 25 september 2019 om 11:51

Jajaaa, met de zelfde rijders in de top 3 als vorig jaar.

Bulcke 25 september 2019 om 11:02

Ik weet het, het is een heel slecht argument, maar als zelfs de ploeg die in het voorjaar op de moeilijke parcoursen heer en meester zegt dat dit over het randje is Ben Ik toch geneigd te denken dat dit ook zo is

Ricardo Otxoa 25 september 2019 om 11:22

Waarom deze koers geen WorldTour is maar HC is me een raadsel.

skylimit 25 september 2019 om 11:38

Waarom start Jumbo hier niet ? Met Groenewegen toch de grootste kanshebber ….

toiletduck 25 september 2019 om 15:39

Heb je vorig jaar gekeken? Dit is echt geen rit voor Groenewegen.

FDJ 25 september 2019 om 11:39

Ik begrijp niet wat er mis is met gewoon een koers voor sprinters? Parijs Tours had een uniek karakter en heeft een fantastische erelijst. Zelf ooit vanwege het aantal Franse ploegen de stap gezet tot Europe Tour koers.

Vaak mooie, klassieke sprints gezien, maar ook prachtige editie die in het voordeel van aanvallers beslist werden. Door dan weer met de hype van onverharde weggetjes mee te moeten haal je de traditie weg bij de koers.

Koersen moeten gewoon eens accepteren dat ze mooi zijn zoals ze zijn. Niet elke koers heeft een finale van 50 kilometer en geaccidenteerd terrein.

Vlaanderen is al een veredeld criterium. Luik moet terug naar Luik terwijl Ans alles symboliseerde waar Luik voor stond en de punchers onder de klimmers hun kansen kregen. Ik vind het maar niets.

chasse patat 25 september 2019 om 11:54

Waarom geen fietswissel met dikkere banden als de stroken er aan komen? Dat is toch ook een onderdeel van de koers die een klassieker bijzonder maakt? Stilstand is achteruitgang. Vernieuwing verdient een kans.

champieter 25 september 2019 om 12:02

Spijtig dat het oude parcours werd aangepast. Was toch niets mis mee met een klassieker voor sprinters?

champieter 25 september 2019 om 12:03

Mooi dat Lefevre woord houdt na zijn uitspraken van vorig jaar.

champieter 25 september 2019 om 12:08

Nochtans succesvolle koers voor Quick-Step de laatste vier jaren:
2018 – 2e Terpstra
2017 – 1e Trentin
2016 – 1e Gaviria
2015 – 1e Trentin

Patrick 25 september 2019 om 12:09

Dit zijn dezelfde ploegen die ook al liepen te zeuren omdat er (gelukkig) eens een keer niet enorm veel saaie vlakke sprinters ritten waren in de Vuelta. Alles moet zoveel mogelijk saai en vlak volgens deze ploegen. De organisatie is ze al tegemoet gekomen door bijna 2 km minder onverharde wegen er in te laten. Goed dat Parijs-Tours verder door blijft gaan zoals het moet en niet toegeeft! Ik zou als organisatie eigenlijk structureel die ploegen niet meer welkom heetten in Parijs-Tours.

theking 25 september 2019 om 12:16

Als het WT hadden ze gewoon gestart. Ik vind het hypocriet. In Parijs Roubaix, Gent Wevelgem en Srade Bianche is het loterijgehalte net zo groot. Dan daar ook niet meer starten????

Craig Vanderswag 25 september 2019 om 13:28

Mocht het een WT-wedstrijd zijn, dan waren ze gewoon verplicht om te starten.

Geraint 25 september 2019 om 12:31

Als elke organisatie zo redeneert en vernieuwend wil zijn rijden we in de toekomst meer over onverharde wegen dan andere.

Keessie 25 september 2019 om 12:32

De wielersport kent de disciplines wegwielrennen, mountainbiken, veldrijden en nog een paar anderen. (Bron: site KNWU). Waarom moeten er nog allerlei mixvormen erbij bedacht worden?

Polleke 25 september 2019 om 12:38

Inderdaad…terchte beslissing en duidelijk signaal, alleen zo is die belachelijke onverhard trend af te stoppen….

wiebipedia 25 september 2019 om 12:53

Al sinds de eerste koersen rijden wegrenners op onverharde stroken. Dat is nooit anders geweest.

AnderJ 25 september 2019 om 12:34

Heeft TJV bekend gemaakt dat ze niet mee doen vanwege de onverharde stroken?

limburgia 25 september 2019 om 13:08

Het is een cyclo-cross of het is een wegwedstrijd en voor dit soort wedstrijden moet de UCI maar een andere categorie oprichten dan weet iedereen wat hem te wachten staat wat ik vindt dit laatste maar een modetrend .

Samlambeej 25 september 2019 om 13:10

Stenen de grootte van petanqueballen met scherpe punten waren er mij ook net teveel aan.

SteelHorseCowboy 25 september 2019 om 13:35

De argumenten van beide zijden zijn te begrijpen.

Toch denk ik wel dat de organisatie zich een beetje in de vinger gesneden heeft als ze twee van de beste ploegen in het eendagwerk op deze manier voor de koers verliest.

JVD 25 september 2019 om 13:43

Ik vond het vorig jaar een mooi spektakel, mooi dat ze het concept verbeteren. Slechtste stroken eruit, paar andere erin en klaar. Wielrennen ging vroeger alleen maar over grindwegen, zo nieuw is het concept niet :). Er wordt veel geklaagd over de vergrijzing van de doelgroep, dus zullen de koersorganisaties wel moeten ingrijpen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair