Jumbo-Visma bindt Jonas Vingegaard aan zich tot eind 2024
Jonas Vingegaard rijdt tot zeker eind 2024 bij Jumbo-Visma. De Deense renner, de nummer twee van de afgelopen Tour de France, is bezig aan zijn derde seizoen bij het Nederlandse WorldTeam en ziet zijn ontwikkeling van de afgelopen jaren bekroond worden met een nieuw contract.
Vingegaard kijkt uit naar zijn verdere toekomst bij de ploeg. “Ik ben erg blij om mijn contract met het team te verlengen. Tot op heden is onze samenwerking een succes geweest en hopelijk blijven we ook in de toekomst mooie successen boeken. Ik voel me hier goed. Daarom was het een makkelijke en vanzelfsprekende keuze om langer bij de ploeg te blijven.”
Sportief directeur Merijn Zeeman laat weten blij en trots te zijn om de Deense renner langer aan Jumbo-Visma te verbinden. “Jonas rijdt inmiddels drie jaar voor dit team, waarbij we samen elke dag aan het werk zijn om beter te worden. Het is prachtig om een talent binnen het team te zien ontwikkelen en groeien. We zijn vol vertrouwen dat we samen mooie prestaties blijven behalen.”
In 2019 de stap naar de WorldTour
Na drie seizoenen bij ColoQuick zette Vingegaard in 2019 de stap naar de WorldTour door een profcontract bij Jumbo-Visma te tekenen. In zijn eerste seizoen bij de ploeg won hij onder meer een etappe in de Ronde van Polen en werd hij tweede in de PostNord Danmark Rundt. In het coronajaar 2020 reed hij met de Vuelta a España zijn eerste grote ronde.
Dit jaar is de 24-jarige Deen bezig aan een sterk seizoen. Hij won in de UAE Tour de bergetappe naar Jebel Jais en in de Coppi e Bartali twee etappes en het eindklassement, en werd tweede in de Ronde van het Baskenland. Als vervanger van Tom Dumoulin mocht hij vervolgens naar de Tour de France, waar hij de ontdekking van de ronde werd en tweede eindigde in het klassement.
Jonas Vingegaard: van visafslag naar Tour-kopman Jumbo-Visma
Een ranglijst van de ploeg op basis van salaris zou ik wel leuk vinden, om te zien hoe die verhoudingen liggen.
Veel kopmannen bij TJV dan nu wel. Als TD ook weer ambities heeft/krijgt.
Daarnaast denk ik dat je als renner beter kunt worden door af en toe te knechten, ook al ben je kopman. Neem bv Roglic. Het zou goed zijn voor zijn stuurvaardigheid in een peloton als hij af en toe bidons gaat halen voor zn gelegenheidskopman. Daarnaast kun je als kopman-in-opbouw-naar-hoofddoel heel gecontroleerd een bepaald deel van de koers een bepaald wattage op kop rijden, omdat dat past in je schema. Kortom: ik zie niet zoveel problemen. En dan heb ik het er nog niet eens over gehad dat er dikwijls iemand wegvalt.
Ze kunnen nu natuurlijk wel alle eenweekse rittenkoersen gaan winnen met allemaal verschillende renners...
Serieus, ik denk dat TJV op vergelijkbare hoogte staat met INEOS in het rondewerk
Ben eerder benieuwd wat deze renners gaan doen na hun carrière… niet iedereen kan ploegleider worden.
Jammer dat de budgetten in wielrennen niet openbaar zijn want stiekem moet hier een geweldige impuls zijn geweest waardoor Dennis, Laporte, Vingegaard etc mogelijkheden werden. Zou me niks verbazen als Jumbo nu afgetekend het hoogste budget heeft na Ineos en UAE
Ik gok dat qua TJV qua salarisbudget niet veel hoger zit dan Bora en wellicht zelfs Trek en DQS. Deze ploegen zullen Bahrein en Astana inmiddels wel achter zich hebben gelaten. Ik denk wel dat TJV in verhouding veel geld uitgeeft aan stages, R&D en training/begeleiding. Dat laatste is denk ik voor veel jongens die qua cultuur bij de ploeg passen een goede reden om te blijven.
Die andere 3 ploegen die je noemt staan ook in het linkerrijtje ja.
" Ik denk wel dat TJV in verhouding veel geld uitgeeft aan stages, R&D en training/begeleiding"
Zeeman z'n PR praatjes slaan goed aan zo te horen, van Plugge geleerd zeker.
Naar het trainingskamp in Alicante dit jaar gingen meer dan 85 man, dat is echt niet goedkoop natuurlijk.
Dus de kosten op het gebied van personeel zullen toch vrij hoog liggen, dat heeft niets met PR praatjes te maken
Dat is een voordeel waar ze uit kunnen putten maar dat ze meer personeel per wielrenner hebben of daar zoveel meer budget aan kwijt zijn is lichtelijk overdreven.
Dat is een voordeel waar ze uit kunnen putten maar dat ze meer personeel per wielrenner hebben of daar zoveel meer budget aan kwijt zijn is lichtelijk overdreven.
Ik zou er al sponsor ook vooral lekker mee gaan shinen.
Goed dat het team naast Roglic nu nog een mannetje heeft voor het AK. Nu is het langs Nederlandse kant hopen dat Oomen de volgende stap ook kan maken en/of dat Dumoulin nog grote rondes wil rijden.
Met Roglic, Dumoulin, Van Aert, Dennis, Kuss, Laporte, Oomen en Vingegaard heb je wel een aardig Tour ploegje. :)
https://www.sportune.fr/sport-business/plus-de-sport/budgets-tour-de-france-2021-256624/2
Grappig dat DSM kennelijk niet is na te trekken en de conclusie lijkt gerechtvaardigd dat Movistar en Ag2rCitroën het minste rendement uit hun investeringen halen.