Julian Alaphilippe: “Wout van Aert is de verdiende winnaar”

zaterdag 8 augustus 2020 om 20:23
Julian Alaphilippe: “Wout van Aert is de verdiende winnaar”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe gaf in aanloop naar Milaan-San Remo aan dat hij niet over zijn allerbeste benen beschikt. “Ons team voor Milaan-San Remo is gebouwd rond Sam Bennett”, zo vertelde hij donderdag nog. Toch was het de Fransman die de beslissende demarrage plaatste op de Poggio.

Alleen Wout van Aert was in staat om Alaphilippe in het vizier te houden, alle andere toppers moesten passen. De twee renners reden gezamenlijk naar de finish. Het was uiteindelijk Van Aert die naar de zege wist te sprinten, Alaphilippe moest als titelverdediger genoegen nemen met de tweede plaats.

De renner van Deceuninck-Quick-Step was na de finish uiteraard teleurgesteld, maar feliciteerde Van Aert wel meteen. “Ik kijk natuurlijk met gemengde gevoelens terug op deze wedstrijd, maar ik ben wel blij dat ik op het podium sta. Ik wist dat Wout van Aert ontzettend sterk was. Hij was ook de grote favoriet voor de zege.”

“Hij is dan ook de verdiende winnaar. Ik gaf werkelijk alles op de Poggio, maar hij slaagde erin om mee te gaan. Ik voelde in de afdaling al dat ik het verschil niet kon maken, dus reden we met z’n tweeën door tot de laatste twee kilometer. Het was een lastige sprint. Het was een mooie strijd, maar uiteindelijk heeft de sterkste gewonnen.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Jacco van Stierop 8 augustus 2020 om 20:29

Anders is daar Marion nog voor wat troost.

Murcia 8 augustus 2020 om 20:31

Klasse reactie van een renner waarvoor je op het puntje van je stoel gaat zitten.

horsm 8 augustus 2020 om 20:39

Het blijft een van de leukste renners van het peloton!

Domestique 8 augustus 2020 om 20:45

Sportieve reactie, na een weergaloze explosie op de Poggio zoals wellicht enkel hij dit binnen het huidige peloton kan. Moet gezien het gepoker in het slot onderweg gevoeld hebben dat deze van Aert moeilijk te pakken zou zijn.

Had er nog niet zoveel van verwacht na zijn boerenjaar van vorig jaar, maar Alaphilippe was echt al op snee. Wie houdt deze man straks van de regenboogtrui? Corona?

john 9 augustus 2020 om 09:01

Nee corona niet weet niet of de Italiaane hem selecteren ,maar Wout geef ik zeker meer kans

O59 8 augustus 2020 om 20:46

Gentleman !

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 20:48

Worden we zo verwend deze dagen of lijkt het maar zo mooi en leuk allemaal omdat we het zo gemist hebben?

Michelangelo 8 augustus 2020 om 20:54

Je ziet hier de sterkte en zwakte van Alaphillipe: hij is heel explosief, maar eigenlijk ook een ballon die leeg loopt.
Je ziet dat hij zo snel weg poeft dat er niemand mee kan. Maar je ziet hem ook leeglopen. Terwijl Van Aert niet de “poef” heeft maar wel de “puf”. Een inspanning op een iets lagere piek, maar houdt het net wat langer vol.

De afdaling van Alaphillipe was overigens een draak van een afdaling. Zeker in 3 bochten heeft hij een behoorlijk verkeerde lijn gereden. Te veel willen? Te diep gegaan? In ieder geval maakte deze fouten het voor WvA makkelijker om aan te sluiten.

En verder: niks dan hulde voor zowel de koers als de sportieve reactie en felicitaties van Flipke jegens Wout. Net als de collega DQS-er overigens. Daar kan Lefevre een voorbeeld aan nemen (en misschien ook wel enkele flitsers hier…) Want die haat en nijd tussen DQS fans en TJV aanhangers hier is af en toe stuitend om te zien.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 21:01

Dat kinderachtige haat en nijd hiero loopt de spuigaten uit. Maakt het voor mij echt steeds minder prettig om alles te lezen, zo voorspelbaar allemaal, gewoon van hetzelfde lage niveau als op de voetbalfora helaas… Los hiervan vind ik alsnog Evenepoel een eng mannetje en vind ik nog steeds dat sommigen hier doorslaan :)

Frank V 8 augustus 2020 om 21:13

Beide ploegen hebben weergaloze renners waar je altijd van kunt genieten.

Paul Bus 8 augustus 2020 om 21:15

U hebt/heeft een mooie heldere kijk op het gebeuren,waren er maar meer als u

KnightBiker 8 augustus 2020 om 21:47

Een ballon die vorig jaar een tijdrit won in de Tour de France?

Michelangelo 8 augustus 2020 om 21:51

Dat vond ik nog steeds zijn meest memorabele prestatie in de Tour, en eigenlijk ook de prestatie waar ik het meeste vraagtekens bij heb.

En ik denk dat dit geldt voor zo’n beetje iedereen die het wielrennen van de laatste jaren een beetje heeft gevolgd.

Chasse_patate 8 augustus 2020 om 21:55

Misschien moeten de DQS fans naar de .be versie gaan

Michelangelo 8 augustus 2020 om 22:11

@Chasse P,
Dit denk ik ook heel erg vaak. Maar ik moet zeggen dat dit draadje tot nu toe prima en respectvol is. De eerste keer deze week; het kan dus wel, ook met de zuiderburen / DQS aanhangers.
Wie weet wordt het hier toch weer gezellig!

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 21:06

Sportief en attractief als nagenoeg altijd, topfavoriet voor Lombardije nu. Zeker in deze hitte-editie

Frank V 8 augustus 2020 om 21:09

Alaphillipe mag niet stoppen voor hij Lombardije en Luik gewonnen heeft.

Domestique 8 augustus 2020 om 21:10

Doet niet mee in Lombardije dacht ik? Rijdt normaal de Dauphiné…

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 21:19

Wat zou dat doodzonde zijn.

De vorm is er toch wel, Dauphine is niet per se nodig als hij geen klassement gaat nastreven in de tour. Aja, Lefevere zal het wel weten.

Niels22 8 augustus 2020 om 21:19

Moet ie ploeggenoot Evenepoel bijhouden,die pas zal pieken in Lombardije

Romāns Vainšteins 8 augustus 2020 om 21:27

Bedenk me ook net dat ook zij waarschijnlijk in bubbels zitten,.. Evenepoel natuurlijk ook een prima kopman.

Japsie 8 augustus 2020 om 21:33

Alaflip een genot om naar te kijken, renner doe altijd koerst, neemt volle beurten over op het vlakke met 61 kg. Sportief en attractief. Hopelijk wordt het nooit een klassementsman.

Mario de Vries 8 augustus 2020 om 21:42

Mee eens. Altijd maar dat geroep om klassementsambities. We hebben op het moment gewoon in elke discipline zo’n mooi deelnemersveld! Genieten gewoon! Ik vroeg het me eerder af, worden we nou zo verwent, of lijkt het maar zo omdat we het zo gemist hebben? Maar ik neig toch naar het eerste. Het enige wat het voor mij enigszins verpest is om tussendoor en achteraf hier op flits te lezen hoe men weer op een kinderachtige manier met elkaar de koers bespreekt. Wat ben ik blij dat ik zo niet naar deze mooie sport kijk en er gewoon op een pure manier van ken genieten. Ook ik heb mijn favorieten en renners waar ik minder, of niets, mee heb, maar waarom toch die constante strijd hiero, gatverdamme…
Maar goed, er staan op het moment weer enkele duidelijke toppers op waar veel aandacht naar uitgaat, maar man man wat een leuke pak renners die daarachter allemaal weer komen!

Michelangelo 8 augustus 2020 om 21:49

In ieder geval mee eens als het gaat om de grote ronden. Ik zie hem daar liever voor etappes gaan, dan hem in week 3 zien sterven omdat hij probeert te volgen op de derde alpenreus van de dag, voor de derde dag op rij.

Voor kleine rondjes is het een ander verhaal. Een puntig eindschot, goed bergop, prima tijdrit als hij zijn dag heeft. Alles wat nodig is om een kleine ronde te winnen.

Gelei 8 augustus 2020 om 21:45

Eigenlijk absurd wat hij uit zijn benen tovert aangezien zijn piek pas later ligt. Kwiatkowski moest terug, Sagan probeerde niet eens.

fietsvriend 8 augustus 2020 om 21:49

Klasse – (h)eerlijke strijd en na afloop feliciteer je de winnaar.

Fietsman 9 augustus 2020 om 07:57

Het viel me op hoe slecht hij daalde. Normaal is hij daar vrij goed in maar gisteren deden een paar bochten echt pijn aan m’n ogen. Het was wel fijn om Alaphilippe weereens in actie te zien. Hij is 1 van de meest vermakelijke renners van het peleton.

Headlines

Materiaalzone

Populair