Julian Alaphilippe prijst Evenepoel na zege in Baskenland: “Remco was perfect”

dinsdag 5 april 2022 om 19:38
Julian Alaphilippe prijst Evenepoel na zege in Baskenland: “Remco was perfect”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe heeft zijn rentree in het peloton nadat hij door ziekte Milaan-San Remo moest overslaan, niet gemist. Na een voortreffelijke leadout van ploegmaat Remco Evenepoel beschikte de wereldkampioen over het beste eindschot in de massasprint van de eerste etappe in lijn van de Ronde van het Baskenland.

Castelli

“Het team was ongelooflijk vandaag”, vertelde Alaphilippe na afloop op de website van zijn ploeg Quick-Step Alpha Vinyl. “Ze deden allemaal perfect werk door me de hele dag te beschermen en de aanvallers te achtervolgen. Wat Remco (Evenepoel, red.) dan deed, was perfect. Hij reed een enorm tempo in de laatste kilometer en zette me op het juiste moment ideaal af in de technische finale. Mijn doel hier was om te winnen.”

Nu dat gelukt is, wil de wereldkampioen, die zijn eerste seizoensoverwinning binnenhaalde, zich wegcijferen voor ploegmaat Evenepoel. “Ik ga proberen om Remco een wederdienst te bewijzen en hem te helpen in de volgende etappes.”

Evenepoel vierde aan de finish het feestje van zijn ploegmaat mee – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

23 Reacties

tramontana 5 april 2022 om 20:18

Zelden een peloton in zo’n flinterdun lint naar een sprint zien rijden, redelijk indrukwekkend wat Remco daar deed.

0
peter s 5 april 2022 om 20:22

Gebeurt alom in een technische finale

0
uitdewaaier 5 april 2022 om 20:30

Wat was er dan zo indrukwekkend van evp?? . Dat hij de sprint aantrok??

0
Steven_E 5 april 2022 om 20:31

Niet op deze manier Peter. Behalve Remco zelf zat er geen enkele knecht meer vooraan, allemaal opgeblazen. De kopmannen waren zo veroordeeld om te blijven zitten in de rij en konden niet meer opschuiven.

0
Steven_E 5 april 2022 om 20:32

@uitdewaaier: op kop vanaf 1.5km voor de finish tot 200m voor de finish. Eerste 600m bergaf, dan oplopend met 3 haakse bochten waarna hij telkens weer op snelheid moest komen.

0
uitdewaaier 5 april 2022 om 20:51

Dan had hij gewoon zelf moeten gaan voor de overwinning. Net als in de wk.

0
Steven_E 5 april 2022 om 21:57

Als je kopman het wél kan afmaken is dat niet nodig.

0
Michelangelo 5 april 2022 om 22:21

Ik heb altijd moeite met dit soort superlatieven. Het lint kwam overduidelijk door het parcours, dat was niet gemaakt om de hele finale met 4 of 5 dik naast elkaar te rijden.

Het knapste was misschien nog wel om op het juiste moment met de twee juiste renners voorop te zitten. Al denk ik persoonlijk dat dit niet de etappe was die heel veel toppers met rood omcirkeld hadden in hun agenda. Voor de meesten was rechtblijven het devies.

Morgen is een ander paar mouwen. Maar de Ardennenboys lijken goed in vorm, dus ik zie ze morgen ook wel mee doen.

0
Gebruikersnaam 5 april 2022 om 23:21

Dat het peloton op een lint gaat is niet bijzonder, wel dat Evenepoel een beurt doet waar anderen 2 of 3 renners voor nodig hebben.

En hij deed dat ook al voor Jakobsen in conventionele massasprints zonder bochtig gedoe, toen kwam er ook gedurende bijna 2 kilometer niemand over. Zet die voor Morkov en je wint een nog hoger percentage sprints met Jakobsen, dan kan je er echt wel terug een stuk of 5 in 1 ronde winnen.

0
11 na 11 6 april 2022 om 07:16

Misschien moeten de heren kenners de herhaling nog eens herbekijken. De bocht naar rechts komt er op 500 meter van de finish. Voordien had je een enorm lange, brede en rechte weg. Evenepoel begon zijn beurt al een heel eind voor die rechtse bocht. Dat het peloton op een lint hing had dus niets te maken met die bocht en het daaropvolgende technische gedeelte.

0
peter s 6 april 2022 om 09:11

@ Steven Er hadden alleen knechten voorin moeten zitten ,wanneer ‘de knecht ‘ een sprinter had…Er zijn hier geen sprinters van naam ,laat staan een knecht voor een sprinter

0
Gr.R. 5 april 2022 om 20:42

Dus? Evenepoel is de nieuwe Morkov? Ook een mooie carrière…

0
Arie M 5 april 2022 om 20:43

Gewoon goed gedaan van EVP, net als zn tijdrit van gister, geen gezeik verder

0
Etika 5 april 2022 om 21:10

Inderdaad. Ik ben benieuwd naar morgen met de Opellora en de Ozeka, 2 steile puisten die hem waarschijnlijk minder liggen. Beide hellingen worden 2 maal beklommen.

0
xistnc 5 april 2022 om 21:16

Gezeik is verder niet nodig. Maar dat ophemelen, dat onmiddellijk weer de kop opsteekt, is ook nergens voor nodig.

0
Jean Dumas 6 april 2022 om 11:31

Precies. Allemaal waar.

0
Wim Kruithof 5 april 2022 om 21:06

Mooi dat Evenepoel zich ook een waardevol knecht kan tonen. Kan belangrijk wisselgeld zijn in de toekomst, maar sowieso wordt de mens daar beter van. Prima werk.

0
Jean Dumas 5 april 2022 om 23:04

Zeker, je ziet gelijk dat in deze verhouding gewonnen kan worden in de Waalse klassiekers.

0
Gunther Leonhardt 5 april 2022 om 21:36

Het profiel van de rit morgen lijkt me ook geschikt voor Alaphilippe. Een kort, steil ding op 6 kilometer van de finish en dan in dalende lijn tot de finish. Het zou ook iets voor Roglic kunnen zijn.

0
Michelangelo 5 april 2022 om 21:55

Gewoon een prima job gedaan vandaag. Het leek me niet de felstbevochten sprint die ik ooit heb gezien, maar het geeft in ieder geval veel vertrouwen richting de Ardennenklassiekers.

Misschien het meest positieve is dat de twee (Flip en Remco) oprecht blij waren voor/met elkaar. Want ik denk persoonlijk ook dat ze elkaar nodig gaan hebben om een kans te maken in de Ardennen.

0
Rufusvb 6 april 2022 om 02:28

Ik denk ook dat Flipje daarom bewust Remco een dikke pluim geeft: hij gaat dergelijke lead-outs heel goed kunnen gebruiken in de komende klassiekers.

0
hjjanssen1973 6 april 2022 om 08:59

IJzersterk van REV en Flupke. Ik zie in REV meer een klassieker gigant. Dat zijn eigenlijk de meest heroische renners. Dus ik zou het wel weten als ik REV was.

0
Panache 6 april 2022 om 09:07

We weten toch al even dat Evenepoel met alle plezier knecht voor zijn vriend Alaphilippe?

Gisteren was gewoon een knap staaltje teamwork. De ploeg had logischerwijs de 2e etappe omcirkeld als zeer kansrijk en geconcludeerd dat positie de sleutel zou zijn voor de zege. Dat het vervolgens vlekkeloos wordt uitgevoerd (hoog tempo in de afdaling, op een lint door de bochten, plus licht bergop doortrekken zodat niemand terug vooraan kan keren) is voor de ploeg gewoon een enorme opsteker. Er worden zeges geëist van de heuvelploeg na het Vlaamsche debacle en zowel de sprinters als heuvelrenners zijn getergd om de komende weken te leveren. Als het dan direct ook lukt mag je met recht de armen in de lucht zwaaien.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone