Julian Alaphilippe op waarde geklopt: “Van der Poel was de sterkste”

zaterdag 6 maart 2021 om 17:01
Julian Alaphilippe op waarde geklopt: “Van der Poel was de sterkste”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe kon in de finale van Strade Bianche geen vuist maken tegen Mathieu van der Poel. De wereldkampioen besloot de wittewegenklassieker uiteindelijk als tweede. “Ik kan hier blij mee zijn.”

De Fransman van Deceuninck-Quick-Step kan zichzelf niks verwijten. Alaphilippe probeerde het zelfs nog enkele keren. “Ik heb mijn best gedaan, maar Van der Poel was de sterkste. Ik heb nergens spijt van, want ik heb niks verkeerd gedaan. Op twintig kilometer van de meet viel ik nog aan… Mijn gevoel was dan ook niet slecht.”

“Op de laatste sector bleef ik gefocust, maar daar zag je al hoe sterk Van der Poel was. Op de slotklim kon je pas echt zien hoe hij tekeer ging”, gaat hij verder in het interview na de wedstrijd.

In de komende maanden heeft de wereldkampioen nog genoeg doelen: “Ik ga nu naar de Tirreno-Adriatico, daarna heb ik ook nog Milaan-San Remo en natuurlijk de Belgische klassiekers.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Gilberto 6 maart 2021 om 17:10

Matje heeft hem met die eerdere demarrage al gesloopt. Toen kwam Flippie er nog wel bij, maar was alles mee gezegt. Bleef toen ff erachter hangen op adem komen, en hulde voor Flippie dat hij daarna gewoon weer mee is gaan rijden. Beide gewoon een sieraad voor de sport, en al zal ik nooit een fan worden van SkIneos, respect voor Bernal ook

KnightBiker 6 maart 2021 om 17:29

Wel zo cool van Alaphilipe om mee te blijven werken idd. terwijl hij wist hoe laat het was. Veel renners gaan in het wiel zitten en komen er niet meer uit..

harryjohan71 6 maart 2021 om 18:03

Allaphilippe deed ook minder kopbeurten dan Van der Poel. Bernal had in het wiel kunnen blijven zitten. Allaphilippe moest wel rijden, omdat anders de andere renners met oa Pidcock waren teruggekomen.

Gala 6 maart 2021 om 18:37

Gilberto
Je vergeet er bij te vertellen dat Alaphilippe eerder de boel al had uitgedund met enkele flukse demarrages.

kleomantre 7 maart 2021 om 10:47

Ik kan me heugen uit een Sporza interview bij VdP thuis dat hij wel prima overweg kan met Alaflip en er ook contact mee heeft. Dat kan schelen.

$kedel 6 maart 2021 om 17:23

Matje is toch nog net even wat explosiever op zijn eigen terrein. Hier zal Flipje toch niet zo blij mee zijn aangezien het niet voor het eerst is dat hij door van der Poel op zijn plek gezet word.

KnightBiker 6 maart 2021 om 17:27

Waar dan? Ik weet ff geen voorbeelden…
Matje is natuurlijk wel nog meer sprinter, terwijl Alaphilippe ook in het hooggebergte fantastisch tekeer kan gaan.

the student 6 maart 2021 om 17:32

Iets met een kermiskoersje in zuid limburg van een biermerk met rood wit goud logo… jeweetwel…

Lendilonus 6 maart 2021 om 17:34

@ Knightbiker, ik kan me een Brabantse Pijl herinneren waar Mathieu in een sprint bergop Alaphilippe ook uit het wiel knalde. De Amstel die Mathieu won zette hij hem dan wel niet op zijn plek maar ik denk wel dat die nederlaag een flinke dreun was voor Alaphilippe aangezien hij een koers die hij niet meer kon verliezen toch verloor.

$kedel 6 maart 2021 om 17:39

Hij was toch jaren overal de favoriet bij aankomsten heuvelop maar tegen VdP heeft hij tot nu toe nooit gewonnen.

KnightBiker 6 maart 2021 om 17:55

Ow ja.. de Amstel.. niet echt een vergelijkbare situatie. Waalse pijl wat meer, waar MVDP duidelijk een foutje maakte.

Wheely 6 maart 2021 om 17:57

Brabantse Pijl bedoel je, daar staat t 1-1 trouwens

Lendilonus 6 maart 2021 om 18:03

Ja maar waar Mathieu vorig jaar in de Brabantse Pijl vooral verloor door een Franse combine die hem fopte, won hij het jaar daarvoor door Alaphillipe uit het wiel te sprinten. Ik weet wel welke van de twee meer zegt over de krachtsverhoudingen in dat soort aankomsten. Die Amstel was natuurlijk niet man tegen man maar ik denk niet dat er naast Luik(en misschien de Tour maar die nederlaag zag en voelde iedereen met een beetje koersverstand aankomen) van dit jaar er veel nederlagen zullen zijn die Julian meer pijn hebben gedaan, niets pijnlijker dan verliezen vanuit gewonnen positie.

Gala 6 maart 2021 om 18:35

Aankomst Brabantse Pijl is m.i. niet echt een aankomst bergop.

$kedel 6 maart 2021 om 18:42

De Brabantse pijl van afgelopen jaar was gewoon een aanfluiting, daar kun je geen conclusies uit trekken.

Wheely 6 maart 2021 om 18:00

Ik had vooraf nooit verwacht dat VdP Flip zou kunnen kloppen op deze aankomst in een man tegen man duel. Die twee mogen elkaar wel trouwens, beiden durven te koersen met hun hart.

Gala 6 maart 2021 om 18:34

Ik geloof Alaphilippe als hij zegt nog niet 100% te zijn.

Michelangelo 6 maart 2021 om 20:32

Hoorde vanuit de buik van een ploeg een ander verhaal. Namelijk dat hij wel degelijk klaar was voor deze wedstrijd. Je wordt niet voor niets tweede, voor de verzamelde wereldtop. En hij kletste ook iedereen uit het wiel toen hij met VDP probeerde mee te gaan.

Ik denk ook dat het een verklaring is van de ploegtactiek. Alle ballen op Alaphillipe, dat doe je niet als je kopman niet in orde is en je met een dergelijke ploeg aan de start staat.

Ik denk vooral dat Mathieu momenteel super in orde is. Overal waar hij fietst, steekt hij er bovenuit. En dat er weinig aan te doen gaat zijn als hij deze vorm blijft behouden. Wanneer je harder poeft dan meesterpoeffer Alaphilippe, dan weet denk ik iedereen hoe laat het is.

yo-eddy 7 maart 2021 om 09:53

@Gala, jij gelooft wat je wilt geloven

VerstandOpNul 6 maart 2021 om 19:49

Ik was verbaasd dat hij de kopbeurten begon over te slaan.. Leek me niks voor hem om op zo’n manier te koersen.. Maar hij was gewoon niet top, en dat zegt hij dan ook gewoon eerlijk tegen Mathieu.. Veel respect voor deze kerel..

Gilberto 6 maart 2021 om 20:32

Zegt ook wat dat Matje aangaf dat hij Flippie ook gewoon vertrouwde toen die had aangegeve ‘op’ te zijn want, en ik quote, Flippie is niet het type dat daar over zou liege. Ook gewoon respect binnen het peloton naar zo’n renner toe natuurlijk als je zo bekend staat

Dikke Vrouw 6 maart 2021 om 20:57

Ala nog in opbouw, die pakt z’n grote vis nog wel

yo-eddy 7 maart 2021 om 09:52

hahaha, als Mathieu niet had mee gedaan was Ala heer en meester in deze koers geweest, klopt de hele wereldtop …. alleen is er op dit moment 1 een klasse beter

UrbanSteel 7 maart 2021 om 11:16

@Dikke vrouw.

Wie is er niet in opbouw? Julian Alaphilippe heeft meer koersdagen als Mathieu, waaronder een derde plaats op de Mont Ventoux.
Mathieu heeft heel zijn voorbereiding moeten omgooien met voor ons als bijkomstigheid een pracht van Kuurne-Brussel-Kuurne waar het Godganselijk peloton 80 kilometer achter Mathieu aan moest hollen, en dat met één koersdag in de benen voor Mathieu.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair