Julian Alaphilippe: “Mijn aanval zette Ballerini in een zetel”

Julian Alaphilippe: “Mijn aanval zette Ballerini in een zetel”

© Cor Vos

zaterdag 27 februari 2021 om 17:11

Julian Alaphilippe ontpopte zich in de Omloop Het Nieuwsblad tot perfecte ploegmaat. “Met mijn aanval zette ik Davide (Ballerini, red) in een zetel”, vertelde hij na afloop. “Ik was vandaag van start gegaan om de ploeg te helpen. Dat heb ik gedaan. Geweldig dat we het afmaken.”

De regerende wereldkampioen was de grote animator van de Belgische openingsklassieker. Op de Berendries vertrok hij uit een kopgroep met favorieten die ontstaan was op de Molenberg. Maar een solo van dertig kilometer bleek te hoog gegrepen. Zelfs voor de Fransman. Net voor de Muur werd de gretige Alaphilippe teruggepakt.

“Ik vond dat ik het moest proberen”, reageerde hij achteraf. “Ik zette mijn ploegmaats, vooral Davide, op die manier in een zetel. Maar ik besefte wel dat het absoluut niet gemakkelijk zou zijn om mijn inspanning door te trekken tot aan de finish. Ik wist ook dat de wind in de finale in het nadeel blies. Maar een mannetje voorop is altijd goed voor de rest van de ploeg.”

Verantwoordelijkheid
Een tweetal kilometer voor de voet van de Muur van Geraardsbergen werd de Fransman teruggepakt door een eerste groepje achtervolgers, dat even later ook werd opgeslorpt door de rest van het peloton. In de finale toonde Alaphilippe zich een prima ploegmaat. “Nadat hij de Muur en de Bosberg overleefde, trokken we uiteraard vol zijn kaart. Schitterend dat hij het ook kan afmaken.”

Alaphilippe had het over een verdiende overwinning voor Deceuninck-Quick-Step. “We zijn met een sterk team naar Gent afgezakt. We hadden maar één doel en dat was winnen. We hebben het magnifiek gedaan, denk ik. Van in het begin namen we onze verantwoordelijkheid, met Tim Declercq die de vroege vlucht controleerde. Toen de koers ontplofte, waren we steeds weer goed vertegenwoordigd, ondanks de pech van Yves Lampaert en Zdenek Stybar. In volle finale hebben we alles gedaan voor Davide.”

“Hoe ik Ballerini inschat? Hij is een machine als het op sprinten aankomt. Op de ploegstage hadden we al gezien dat hij in orde was. De bevestiging kwam in de Provence. Zijn zege van vandaag is voor mij dan ook absoluut geen verrassing.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Romāns Vainšteins 27 februari 2021 om 17:32

Geweldig gekoerst, het is DE coureur waar de rest naar kijkt.

Anketieletje 27 februari 2021 om 17:41

Wordt morgen wel anders…

Pret en verzet 27 februari 2021 om 18:37

@anketietje. Idd want hij rijdt morgen niet mee

Panache 27 februari 2021 om 18:45

Ik vond het een domme aanval. Ballerini tegen Kristoff, Laporte, García Cortina, Trentin, Coquard, Pasqualon is geen zekerheidje. De kaart Alaphilippe werd veel te vroeg gespeeld. Dat het goed afloopt heb ik ook wel eens bij het gooien van een dobbelsteen.

Lalsacien 27 februari 2021 om 19:01

Je vergeet Stybar!

Frank V 27 februari 2021 om 19:58

@Panache
Wat had jij dan gedaan?

tvm 27 februari 2021 om 19:34

Eens met je analyse, Panache. Ze hebben gegokt en gewonnen, zoals Vanmarcke ook al zei op Sporza. Al heeft de winnaar natuurlijk altijd gelijk.

Jean-Jacques de Balzac 27 februari 2021 om 21:32

Zie niet het verband met zijn aanval op 40 km van de meet en een ploeggenoot die een massasprint wint. Vind dat Fliep hier teveel credits aan zichzelf toekent. Niet dat hij slecht reed overigens, integendeel.

Limal 27 februari 2021 om 21:52

De hele tijd dat Alaphilippe voor de vluchters uit reed moesten Stybar en Ballerini natuurlijk niets van kopwerk doen. Of het nu zo bedoeld was of niet, dat heeft er zeker voor gezorgd dat die laatste frisser aan de sprint kon beginnen.

zietemgaan 27 februari 2021 om 21:59

nee, eenvoudig: de anderen in de kopgroep moesten krachten verspelen in de achtervolging en Ballerini kon rustig volgen. dat het tactiek, het is wat de ploeg al doet sinds de jaren ’90 (toen won bv Wilfried Peeters Gent-Wevelgem nadat Musseeuw als Bliksemafleider had gespeeld, of de oude Ballerini in Roubaix etc)

Wheely 27 februari 2021 om 21:57

Het was vooral een rare move omdat het de topfavoriet in de regenboogtrui was die een (te) vroege aanval plaatste, elke ander lid van the wolfpack hadden we normaal gevonden denk ik. Ze hebben de koers wel gewoon in handen genomen en gewonnen zoals ze dat zo vaak vanuit overmacht doen. Dat is eigenlijk geen tactiek te noemen. Ik vind Alaphilippe zijn koersdrift wel erg tof.

john 28 februari 2021 om 09:41

Gewoon een dom menneke ,die ook nog eens het geluk van de wereld had ,ik had het nog wel eens willen zien als Kristoff geen lekke band had gehad

peervaneynthoven 28 februari 2021 om 11:50

Slap gezever achteraf van ‘slingeraapje’. Hij had natuurlijk zelf willen winnen in zijn trui maar het liep goed af, mede omdat Kristoff door pech niet mee kon sprinten.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair