Julian Alaphilippe maakt zondag zijn rentree na zware val in Luik-Bastenaken-Luik

dinsdag 21 juni 2022 om 14:34
Julian Alaphilippe maakt zondag zijn rentree na zware val in Luik-Bastenaken-Luik

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe verschijnt zondag aan de start van het Frans nationaal kampioenschap. Het is voor de wereldkampioen zijn eerste koers sinds Luik-Bastenaken-Luik, waar hij bij een zware val enkele ribben en een schouderblad brak en hij een klaplong opliep.

Castelli

Alaphilippe was in Luik-Bastenaken-Luik betrokken bij een massale val op zestig kilometer van de finish. Naar verluidt reden de renners op dat moment harder dan 60 per uur. De klassieke renner van Quick-Step Alpha Vinyl lag er slecht bij, waarna concullega Romain Bardet (Team DSM) niet aarzelde en meteen te hulp schoot. Alaphilippe bleek bij zijn val twee ribben en een schouderblad te hebben gebroken. Ook had hij een klaplong.

In de weken na het ongeval rees de vraag of Alaphilippe op tijd zou zijn opgeknapt voor de Tour de France, die op vrijdag 1 juli in de Deense hoofdstad Kopenhagen begint. Vorige maand liet de wereldkampioen weten dat ‘alles de goede kant op ging’ met zijn herstel. Ook kon hij voorzichtig weer beginnen te trainen. Ondertussen is hij fit genoeg om in een wielerkoers van start te gaan, want bij Quick-Step Alpha Vinyl staat hij op het rooster voor het Frans wegkampioenschap.

Het Frans kampioenschap op de weg wordt zondag verreden. In en rond Cholet, in de Pays de la Loire, is een circuit uitgezet van twintig kilometer dat twaalf keer moet worden afgelegd.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Dikke Vrouw 21 juni 2022 om 14:36

Kei hard getraind ergens op een berg ik zie m naar de tour gaan

Mechia 21 juni 2022 om 14:45

Natuurlijk gaat hij naar de Tour. Het zou mij wel verrassen als hij daar een rol kan spelen zoals we gewend zijn.

YannickGoat 21 juni 2022 om 15:10

Het zou zeker een verassing zijn als hij kan uitblinken in de tour. Maar ik zie het nog wel goed uitpakken vanuit de underdog rol mee in de vlucht

Rondje 25 21 juni 2022 om 15:32

Als Alaphilippe naar de Tour gaat, vraag ik mij wel af waar al die uitgestippelde plannen voor zijn. Met zo’n voorbereiding zoals Alaphilippe nu heeft gehad kan hij toch geen potten breken zou je zeggen.
Doet hij dat wel, dan is dat iets om over na te denken voor in de toekomst.
Nu gaan renners naar hoogte stages, laten koersen lopen, schema’s worden gemaakt of bijgesteld, terwijl je je kunt afvragen of ze hebben geholpen bij het overgrote deel van de renners. Ben benieuwd. Voor mij strookt deelname van Alaphilippe aan de Tour tegen alle bovenstaande plannen in om een goede Tour te rijden.

Panache 21 juni 2022 om 16:14

Ga eens terug naar 2015. Dumoulin valt uit in de Tour (schouderbreuk) en fietste anderhalve maand later als uitgeruste ronderenner met de besten mee in de Vuelta. De renner zelf weet wel wat zijn niveau is, voor ons volgers ligt dat anders. Zie ook Zakarin 2016 (Tour), hij won een etappe na een zware val en DNF in de Giro.

Rondje 25 21 juni 2022 om 16:32

Het gaat mijn niet zozeer om de persoon. Ik gun Alaphilippe het allerbeste.
Maar wat moet je met al die schema's/ voorbereidingen en weet ik al wat nog meer als iemand zo weer met de besten mee kan met een flut voorbereiding
Ik vind vergelijkingen met andere blessures van renners sowieso lastig. Je kunt toch niet de schouderbreuk van Dumoulin vergelijken met de kwetsuren die Alaphilippe had.

Panache 21 juni 2022 om 16:38

Het zijn sowieso appels en peren. Het gaat om kans. De kans op een goede Tour stijgt bij een goede voorbereiding. Echter is een goede voorbereiding geen garantie op een goede Tour en is een slechte voorbereiding geen garantie op een matige Tour. Er is nu eenmaal een onvoorspelbaar menselijk lichaam aan zet.

Rondje 25 21 juni 2022 om 16:45

Klopt. Daarom vind ik juist als je top bent het zo jammer dat renners koersen laten lopen voor een rustperiode of hoogte stage etc…, omdat je toch niet zeker weet of dat helpt.
Ik heb er al veel voorbij zien komen die dat deden, en vervolgens bij een val (en dat is pech, dat weet ik wel) weken/maanden uit koers zijn. Dan heb je helemaal niets.

dynamo 21 juni 2022 om 15:40

tja, leuke vent, doet me goed dat ie weer beter is, zie hem graag fietsen

hjjanssen1973 21 juni 2022 om 16:27

Bij de Ronde van het Baskenland dacht ik dit ook. En toen stond ie er meteen, samen met REV. Als ie meedoet aan de Tour, dan stel ik hem op hoor. :-)

Rondje 25 21 juni 2022 om 16:38

Prima! Maar het zal dan toch incidenteel zij. Of je hem dan op moet stellen t.o.v. klassementsrenners en sprinters? Daarnaast met Van Aert, Van der Poel, Schachmann, Hirschi als punchers vraag ik mij af of je dan goed scoort met hem.
Het wordt sowieso net als de twee voorgaande jaren weer een loterij i.v.m. covid19 vrees ik.

hjjanssen1973 21 juni 2022 om 16:54

Yep, loterij vrees ik ook. Vanwege covid, maar ook vanwege veel concurrenten op het klassieker vlak. De sprinters komen er dit jaar bekaaid vanaf met ik denk max 5 sprintkansen.

Alfons Haavers 21 juni 2022 om 16:40

Benieuwd of hij nog wat van zijn seizoen kan maken. Het WK biedt gelukkig voor hem ook wel nog een parcours op zijn maat.

Veel pech gekend natuurlijk maar dit kan wel eens het eerste mindere seizoen in 5 jaar worden voor Alaphilippe.

Er wordt vaak naar Evenepoel gewezen om het wat mindere jaar te verklaren van QS, maar het is toch vooral Julian (en verder eigenlijk ook Asgreen) die als absolute kopman nog maar weinig heeft kunnen presteren.

Zal voor zowel Kasper als Flip niet evident zijn om met hun wankele voorbereiding in de Tour het tij te doen keren op het allerhoogste niveau.

Hopelijk is de wereldkampioen er wel weer bij en op deftig niveau, want dan is het altijd een smaakmaker.

Lalsacien 21 juni 2022 om 20:32

@Alfons volgens mij wordt er juist niet naar Evenepoel gewezen wat betreft het falen van Alpha Vinyl. Jakobsen en hij zijn de uitschieters naar boven. De rest valt tegen (al dan niet door blessures of ziekte).

Jean Dumas 21 juni 2022 om 17:32

Eerste week wordt moeilijk, maar daarna gaan we hem wellicht zien.

Covadonga 21 juni 2022 om 23:41

“Het Frans kampioenschap op de weg wordt zondag verreden. In en rond Cholet, in de Pays de la Loire, is een circuit uitgezet van twintig kilometer dat twaalf keer moet worden afgelegd.”

Wat is het voor een parcours? Vlak, heuvelachtig??

de adelaar van de adsteeg 22 juni 2022 om 13:56

Wat een renner

Headlines

Populair

Materiaalzone