Julian Alaphilippe gooit het over andere boeg: geen Tour, wel debuut in Giro
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 11 januari 2024 om 10:40

Julian Alaphilippe gooit het over andere boeg: geen Tour, wel debuut in Giro

Julian Alaphilippe zal dit jaar niet aan de start verschijnen van de Tour de France. De Franse publiekslieveling van Soudal Quick-Step gooit het in 2024 deels over een andere boeg en zal voor het eerst deelnemen aan de Giro d’Italia. “Het zit al een tijdje in mijn hoofd”, vertelt hij in een interview aan de Franse sportkrant L’Équipe.

Geen Julian Alaphilippe in de komende Ronde van Frankrijk: na eerdere Tourdeelnames in 2016, 2018, 2019, 2020, 2021 en 2023 mikt hij nu – voor het eerst in zijn carrière – op de Giro d’Italia. “Het is geen niet-selectie en het is ook helemaal geen straf. De Giro rijden zit al een tijdje in mijn hoofd”, legt de tweevoudig wereldkampioen uit in gesprek met L’Équipe.

“Het is uiteraard gek om de Tour te missen, maar ik ben tevreden met mijn doelstellingen en daarbij een mogelijke deelname aan de Olympische Spelen in Parijs. Het is een tjokvol seizoen en dus moet je keuzes maken en je daaraan houden”, klinkt het.

In de eerste grote ronde van het seizoen zal Alaphilippe onder meer de degens kruisen met een andere Girodebutant: Wout van Aert. De Belg van Visma | Lease a Bike mikt – net als zijn Franse concullega – op etappezeges. Verder maakte een andere wereldtopper, niemand minder dan Tadej Pogacar, al bekend dit jaar deel te zullen nemen aan de Giro.

Voorjaarsdoelen
Alaphilippe maakt zich dus op voor de Giro, maar zal eerst nog een voorjaarsprogramma afwerken. De Fransman begint volgende week in de Tour Down Under aan zijn seizoen. Hij hoopt zich op Australische bodem klaar te stomen voor zijn eerste hoofddoelen van 2024. Alaphilippe richt zich onder meer op de Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen.

RIDE Magazine
23 Reacties
11-01-2024 11:04
Het zal geen niet-selectie zijn, maar ik kan me voorstellen dat Alaphilippe geen ideale knecht voor Evenepoel zou zijn en misschien ook geen zin heeft om in een dienende rol te gaan rijden. Dan is het beter om in een vrije rol op jacht naar ritzeges te gaan in de Giro, hoewel dat ook niet makkelijk zal worden tegen Pogacar en Van Aert. Dit zal dan ook wel zijn laatste seizoen bij Soudal worden, kan hij daarna mooi uitbollen bij een Franse ploeg voor veel geld.
    11-01-2024 11:10
    Ik vind het ontbreken van Alaphilippe net wel een groot gemis voor Evenepoel in de Tour. Hij zou daar met zijn ervaring en status echt een belangrijke rol kunnen spelen. In de Vuelta die Remco won deed de Fransman dat ook heel goed (tot hij onderuit ging).

    Ik snap wel dat hij, in het jaar dat zijn contract afloopt, zich liever in de kijker rijdt als vrijbuiter in de Giro, al zal winnen niet evident zijn met Van Aert en Pog als concurrenten op zijn soort parcoursen. In de ontsnapping dan maar.
    11-01-2024 11:13
    Ja, het is tweede viool spelen na Evenepoel maar Je kan het ook zien als een programma dat ruimte maakt voor doelen als de Olympische spelen en het WK. Een heel jaar mogelijkheden om te scoren, en alle kans om goed te trainen naar dergelijke doelen met de Giro in de benen als basis.
    Allaphilipe kan Pogacar wel vermijden in de Giro, mits deze voor het klassement gaat.
    11-01-2024 11:27
    De vuelta van '22 gemist?
    11-01-2024 11:29
    Met alle respect, maar de Vuelta is de Tour niet en de ploeg van Alaphilippe reed daar niet tegen de sterkste renners van UAE, Jumbo en Bora.
    11-01-2024 12:15
    Als het gaat om het werk dat Alaphilippe leverde in de Vuelta is het onbelangrijk wat de tegenstand was en of het de Tour wel of niet is. Het niveau is echt niet (veel) lager in de Vuelta, de subtop is alleen misschien iets minder breed.
11-01-2024 11:44
Leuk. Komende Tour was er sowieso slechts een bleke bijrol voor hem weggelegd, wat totaal geen recht zou doen aan zijn persoonlijkheid en verleden. In de Giro kan hij in elk geval proberen om voor kleur zorgen.
11-01-2024 11:52
2019 dat jaar dachten wij dat Kruijswijk de tour kon winnen en de fransen dat Juju de tour ging winnen..
    11-01-2024 12:26
    Nee, de Fransen dachten dat Pinot kon winnen.
    11-01-2024 19:40
    Pinot kon ook winnen, was ook mooi geweest. Maar de Tour van 2019 was wel een van de beste tours van de afgelopen 10 jaar met spanning tot de laatste echte bergrit en een schitterende winnaar
11-01-2024 12:26
Laatste jaar bij de Don en hij krijgt een programma om zich in de etalage te zetten voor de Franse ploegen. Met name Total lijkt mij de ideale match, wat er precies is gebeurd met Julian weet ik niet, werden zijn concurrenten beter of hij minder? Hopelijk dit jaar toch weer wat uitschieters.
    11-01-2024 12:59
    Alaphilippe was vooral de man die heel explosief kon zijn in de finale, maar de finale begint nu een stuk eerder in de meeste koersen en mannen als Pogacar, Van Aert en Van der Poel zijn exceptioneel sterk. Voeg daar nog wat ziekte en blessures aan toe, alsmede de wat vreemde keuze om voor de Vlaamse klassiekers te gaan en de resultaten worden vanzelf minder.
    11-01-2024 13:45
    Zoals op het WK in Leuven waar hij vooral niet zelf eigenhandig de finale open brak op meer dan 50km van de meet, om ook erna puur te speculeren op 1 demarrage en vooral niet te demarreren op elke puist van de lokale omloop.
    11-01-2024 14:00
    Flip is gewoon wat minder geworden, mede vanwege een flink aantal crashes maar ook papaschap, drijfveer, nieuwe focus in de ploeg etc.
11-01-2024 14:34
Begint zo langzaam aan wel een hele leuke Giro te worden qua deelnemers, voor de etappes dan in elk geval
11-01-2024 11:32
Alaphilippe kan fantastisch knechten, maar net als van Aert heeft hij genoeg credits opgebouwd om voor zijn eigen kans te gaan. Hij is toch niet voor niets tweevoudig wereldkampioen. Ik ben benieuwd of hij zijn motivatie weer heeft gevonden, of dat hij toch nog steeds stiekem een beetje veel tijd spendeert aan papa zijn.
    11-01-2024 11:36
    Of aan papa worden? Nudge nudge, wink wink.
    11-01-2024 11:38
    ^ Mogen de minnetjes terug?
11-01-2024 14:09
In de Tour zou hij toch voornamelijk moeten knechten en alleen al daarom zal de Giro sportief gezien leuker zijn voor Alaphilippe. Ik heb helaas wel mijn vraagtekens of hij in de buurt kan komen van zijn oude niveau. Gevoelsmatig denk ik van niet. Maar ik gun hem dat wel.
11-01-2024 15:03
Impliceeert dit programma dat hij de koesen waar hij het best in is, de WP en LBL, dit jaar niet rijdt?
    11-01-2024 15:09
    Hij zal niet voor het klassement gaan in de Giro, dus dat lijkt me nog geen uitgemaakte zaak.
    11-01-2024 15:18
    Vast wel. Als joker zou ik zeggen, vuur maar carte blanche af op de Rosier en hou als QS de poten stil, kijken wat de rest doet.
    11-01-2024 17:05
    Op deze manier, als het in het voorjaar niet direct loopt geef je Allaphilipe de ruimte om op te bouwen naar de Giro. Gaat het boven verwachting kan je hem alsnog opstellen in de waalse klassiekers.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine