Jonathan Vaughters stipt aan waarvoor teams in Romandië zijn gediskwalificeerd: “Snap je het nog?”
Jonathan Vaughters - foto: Cor Vos
vrijdag 15 augustus 2025 om 13:38

Jonathan Vaughters stipt aan waarvoor teams in Romandië zijn gediskwalificeerd: “Snap je het nog?”

EF Education-Oatly-baas Jonathan Vaughters heeft op X geschreven waarom zijn team door de UCI is gediskwalificeerd voor de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025. Naast de Amerikaanse ploeg mochten om dezelfde reden Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL, Lidl-Trek en Canyon//SRAM niet starten in de tijdrit van de Zwitserse WorldTour-koers.

De diskwalificatie van het vijftal ploegen is hét nieuws van deze vrijdag. Dat heeft alles te maken met het GPS-systeem dat de UCI wil testen in de Ronde van Romandië, zoals vorige week aangekondigd. De reden waarom ze nu niet mogen starten, is een opvallende. “De vijf teams die zijn gediskwalificeerd door de UCI zijn NIET gediskwalificeerd omdat ze weigerden het (vooraf niet mee ingestemde) GPS-systeem te gebruiken, maar omdat ze geen renster aangewezen hadden binnen hun ploeg die het apparaat moest dragen en de UCI gevraagd hebben die renster aan te wijzen. Moeilijk te begrijpen? Daar ben ik het mee eens.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
10 Reacties
15-08-2025 14:28
ik begrijp dan weer niet waarom de teams zelf geen rensters wilden aanwijzen, jonathan

als die extreem zware last van 63 gram dan toch zo'n vreselijk oneerlijk nadeel is, dan zou je denken dat het team met veel plezier het grootste werkmiertje zou uitkiezen om daarmee rond te rijden.

het is uiteraard absurd om een team uit koers te zetten omdat ze een triviale keuze weigeren te maken, maar het begint toch met het team dat zelf weigert om dat héél simpele besluit te nemen, wat ze duidelijk puur doen om de uci te provoceren tot hun absurde reactie

ga dus niet de vermoorde onschuld spelen en hou gewoon je kop, jonathan
    15-08-2025 14:41
    Als je iets niet begrijpt betekent dat meestal dat je niet alle informatie kent die nodig is om het te begrijpen. ;-)
    15-08-2025 14:44
    etmjansen, u hebt een positief wereldbeeld, dat vind ik fantastisch. In de praktijk zie ik toch vaak dat mensen dingen niet begrijpen omdat (a) ze gewoon niet zo slim zijn of (meer voorkomend) (b) ze het niet willen begrijpen, vaak uit onbegrip of een onwil om het te proberen te begrijpen.
    15-08-2025 15:35
    Heeft te maken met schade en letsel aansprakelijkheid. Als de UCI iemand aanwijst en het apparaat installeert zijn zij ook verantwoordelijk.
    15-08-2025 15:49
    maar als de uci volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid draagt voor wat ze installeren en de gevolgen ervan, dan geldt dat voor elke fiets waarop ze dat hebben uitgevoerd

    wat maakt het dan uit wie de fiets heeft aangeduid?
15-08-2025 15:04
Ten eerste is de reactie van Vaughters misleidend, aangezien het duidelijk niet alleen om het aanwijzen van een renster gaat, maar bijvoorbeeld ook om de vraag wie verantwoordelijkheid draagt bij een ongeval. Ten tweede hebben de teams toch juist méér inspraak als ze van de UCI zelf een renster mogen uitkiezen? Misschien dat in andere opzichten het geklaag van Vaughters en de andere gediskwalificeerde team(chef)s over het gebrek aan inspraak en dergelijke terecht is, maar zijn argument over het zelf moeten aanwijzen van een renster heeft alle schijn van het verzinnen van een drogreden.
    15-08-2025 15:20
    De weigering om iemand aan te duiden, is de enige motivering van de UCI om de ploegen uit te sluiten. Dat is dan ook het enige waar Vaughters over kan klagen als hij het specifiek over de diskwalificatie wil hebben.

    Wat me verder onzin lijkt, want als de UCI meteen zelf iemand had aangeduid, dan hadden de teams ongetwijfeld vol verontwaardiging gezeurd dat ze niet eens mochten kiezen wie ermee reed.

    Als ik moet gokken, dan had de UCI de keuze uit een lijstje van redenen waarom ze deze teams uit koers zouden kunnen zetten en hebben ze die ene gekozen waarbij de teams zelf het onnozelst leken.
    15-08-2025 17:35
    Feit is dat de ploegen, de wedstrijdorganisatoren en de beide vakbonden betrokken waren bij het opstellen van het reglement omtrent GPS-trackers. Feit is dat er slechts zes ploegen klagen, en één daarvan heeft er wijselijk voor gekozen om te voldoen aan het reglement, net zoals die TIEN andere ploegen, die geen bezwaar maken. Feit is dat de zes klagers boos zijn, omdat de UCI niet gekozen heeft voor Velon — vermoedelijk omdat de overkoepelende organisatie van wedstrijdorganisatoren dat niet wilde.

    EDIT: Voor de goede orde: Inmiddels heeft de organisator gemeld dat niet zes, maar acht van de zestien ploegen geklaagd hadden. Drie daarvan hebben alsnog voldaan aan het reglement, vijf ploegen lieten zich liever uitsluiten.
15-08-2025 14:40
Voer voor juristen, die er weer een goede boterham aan gaan verdienen. Cluster fuck factory UCI door de bocht.
16-08-2025 10:41
Als het citaat in dit artikel klopt, dus als weigeren de UCI tracker te gebruiken niet tot uitsluiting leidt, als de uitsluiting alleen is gebaseerd op het niet aanwijzen van een renster die zo'n tracker op de fiets krijgt, dan zie ik een simpele oplossing.
De ploegen wijzen elk een renster aan op wiens fiets een tracker wordt gemonteerd, vervolgens gaat die fiets de vrachtwagen in en de betreffende rensters starten elk op een fiets zonder UCI tracker.
Iedereen tevreden !

Reacties zijn gesloten.