Jonathan Milan mag zich mogelijk opmaken voor debuut in Tour de France
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 13 november 2024 om 12:34

Jonathan Milan mag zich mogelijk opmaken voor debuut in Tour de France

Zien we Jonathan Milan volgend jaar – voor het eerst – aan de start van de Tour de France? Lidl-Trek speelt met het idee om de pijlsnelle Italiaan mee te nemen naar de komende Ronde van Frankrijk. Dat heeft Luca Guercilena, de teammanager van Lidl-Trek, laten weten in een interview met journalist Daniel Benson.

De Tour de France 2025 belooft zeer pittig te worden met bergritten naar onder meer Hautacam, Col de la Loze en La Plagne, maar ook de sprinters krijgen op het eerste gezicht behoorlijk wat kansen op dagsucces. In de openingsetappe ligt zelfs de eerste gele trui voor het grijpen. De openingsetappe is zeker niet de enige rit die op het lijf is geschreven van de sprinters. Jasper Philipsen ziet zelfs “zeven of acht kansen” voor de snelheidsduivels.

De komende Tour de France lijkt dus ook op maat van Jonathan Milan. De 24-jarige Italiaan stond nog niet eerder aan het vertrek van de Franse ronde, maar daar kan volgend jaar misschien al verandering in komen.

Dynamiek met Mads Pedersen
Lidl-Trek denkt er namelijk serieus over na om de ‘nieuwe’ sprintsensatie mee te nemen naar de komende La Grande Boucle. Een kanttekening: is de ploeg in staat om Milan en Mads Pedersen, die steevast deel uitmaakt van de Tourkern, op één lijn te krijgen?

Jonathan Milan won drie etappes in de voorbije Giro – foto: Cor Vos

Milan maakt als sprinter de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling door. Hij heeft inmiddels, na zijn eerste sprintzege in 2022, zestien profoverwinningen achter zijn naam staan. Afgelopen seizoen was hij goed voor liefst elf zeges. Zo won hij drie etappes – alsmede het puntenklassement – in de Giro d’Italia – en won hij ritten in onder meer de Deutschland Tour (3x), Renewi Tour (2x) en Tirreno-Adriatico (2x).

RIDE Magazine
7 Reacties
13-11-2024 15:09
De plaatsjes worden inderdaad heel erg duur bij de ploeg. Ze kunnen daar eigenlijk met de vingers in de neus 3 volwaardige Tourploegen opstellen.

Als Milan gaat, koppel je daar eigenlijk bijna automatisch ook Consonni aan als leadout.
Pedersen en Stuyven zijn er eigenlijk ook quasi altijd bij voor Trek in de Tour.
Declercq lijkt me ook wel een grote kans te maken om het op een sprint te laten uitdraaien en kopmannen uit de wind te zetten, al zouden ze daar misschien durven gokken op de andere ploegen doordat er zoveel sprintritten zijn. In principe zullen er genoeg ploegen zijn om te werken.

Skjelmose wou voor een klassement gaan in de Tour, maar voor knechten bergop zijn er dan maar 2 plaatsen meer over, en de voorgaande jaren nam Ciccone daar vaak 1 van weg, maar die heeft vaak ook zijn eigen agenda voor ritoverwinningen/bollen. Ik weet dat Trek in principe zelden het initiatief zal moeten nemen met ook nog Pogacar, Vingegaard, Evenepoel etc in het peloton, maar als die klimknecht valt of ziek wordt, zal je toch vaak al op de eerste de beste helling/klim quasi geïsoleerd zitten. Dan lijkt een klassement mij toch een moeilijk verhaal. En moet je dat Pedersen wel willen aandoen, want die gaat dan niet alleen alle vlakke sprints naar Milan zien gaan, hij gaat zich dan vaak ook nog moeten uitwringen als 1 van de betere klimmers binnen Trek.

Dus vraag me af of het voor de ploeg niet beter is om in de Tour vol in te zetten op sprints met Milan en eventueel 1 of 2 vrijbuiters zoals Mollema/Kämna, want podium wordt sowieso een erg moeilijk verhaal, en dan met een klimploeg genre Hart/Ciccone/Skjelmose/Verona/Juan Pedro Lopez/Konrad/Bernard/... vol te mikken op podium/eindwinst in de Giro en eventueel nadien nog eens de Vuelta.
13-11-2024 12:59
Het zou eerder gek zijn als ze de beste sprinter in het peloton niet naar de TDF zouden sturen. Al maakt Lidl-Trek wel vaker gekke keuzes wat betreft het programma van de renners. Ik ben benieuwd of Pedersen zich dan volledig zou moeten wegcijferen voor de eventuele groene trui ambities van Milan
13-11-2024 13:22
"Een kanttekening: is de ploeg in staat om Milan en Mads Pedersen, die steevast deel uitmaakt van de Tourkern, op één lijn te krijgen?"

Het zou mij verbazen als dat een probleem is. Pedersen weet ook wel dat hij de snelheid niet heeft om in de Tour massasprints te winnen. En hij heeft ook wel vaker leadout voor Milan gereden.
    13-11-2024 14:59
    Pedersen komt inderdaad tekort voor de echte speintritten, maar de vraag wordt vooral of hij wel nog zijn eigen kans mag gaan in de ontsnapping of zichzelf echt moet opofferen als leadout man. Ik kan me in dat laatste geval voorstellen dat het wel een probleem wordt.
13-11-2024 13:32
Met ook nog Nys in de ploeg kunnen ze voor elke soort Tour-sprint wel een ideale man opstellen. En zou Hart nog eens op de Tour mikken? De plaatsjes worden duur bij deze ploeg.
13-11-2024 18:05
Pedersen is einde contract, Nys is de groeibriljant en Vacek mogelijk de revelatie van het voorjaar 2025. Ik zeg geen Tour voor Mads.
    15-11-2024 10:03
    Einde contract is wel een belangrijk dingetje, maar voor hetzelfde geld wordt het contract opengebroken? Het lijkt me toch bizar dat Pedersen niet meegaat. Een beresterke renner in de kracht van zijn leven, een absolute topper, valt ook nooit tegen. Heeft Matje er al meerdere keren opgelegd in de finale, niet iedereen kan dat zeggen, Wout al zeker niet. Aan de andere kant, Milan is ook een beresterke renner in de kracht van zijn leven en lijkt alleen maar beter te worden. Wereldtop in de massasprints, Philipsen erop gelegd. Kan daarnaast ook nog eens heel goed een heuvel over.

    Wie mag gaan twijfelen is Skjelmose. Alles was afgestemd op de Vuelta. Hij werd weliswaar vijfde in het AK, maar dat is bijna een Zubeldia award waardig. Heeft nooit meegedaan om de knikkers en kwam pas in de achterhoede bovendrijven in de derde week.

    Ik ben blij dat ik de keuzes niet hoef te maken bij Trek!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine