Jonas Vingegaard zwaar geïrriteerd na eerste bergrit: “We hadden deze finale nooit mogen rijden”
foto: Cor Vos
woensdag 12 maart 2025 om 17:42

Jonas Vingegaard zwaar geïrriteerd na eerste bergrit: “We hadden deze finale nooit mogen rijden”

Jonas Vingegaard is de nieuwe leider in Parijs-Nice, maar moest het woensdag wel afleggen tegen Joao Almeida. Na afloop kwam bij Vingegaard de stoom uit zijn oren, al was het zelfs daar nog te koud voor bovenop La Loge des Gardes. “Ik heb gemengde gevoelens, alhoewel… Ik ben gewoon helemaal niet blij.”

Volgens Vingegaard had de organisatie nooit mogen besluiten om na de neutralisatie op vijftig kilometer van de finish nog verder te rijden. Na twintig kilometer neutralisatie in de regen besloot de ASO om toch nog door te koersen, tot onvrede van Vingegaard. “Deze finale hadden we nooit mogen rijden. Het vroor en niemand in het peloton voelde nog enige vorm van warmte. Na de herstart heb ik het niet meer warm gekregen en zelfs nu voel ik me nog onderkoeld.”

Overigens laat de Deen van Visma | Lease a Bike ook nog de teleurstelling over zijn tweede plaats blijken. “Tja, dat is heel teleurstellend, maar dat hoort bij het wielrennen, denk ik. Ik voelde me vandaag gewoon goed en ook in de achtervolging op Foss hebben we het goed gedaan.”

RIDE Magazine
48 Reacties
12-03-2025 17:47
Had hij gewoon moeten afstappen en dan snel met z’n ploeg op een berg gaan zitten!
    12-03-2025 19:58
    Op dit soort dagen aanwezig, op dagen dat een ploegentijdrit wordt gewonnen verdacht afwezig.
    12-03-2025 23:26
    Ja bij vlb kunnen ze wel weer als training van de bloeddopingberg afkomen maar in een koers een berg oprijden blijkbaar wat minder. Ook joergensen had het koud...raar dat die andere renners daar niet over kloegen.
12-03-2025 17:59
Resultaatafhankelijke reactie. Bij winst had hij dit niet gezegd me dunkt.
    12-03-2025 18:01
    @Attenoje ik denk dat Vingegaard bij winst hetzelfde gezegd had.
    12-03-2025 18:10
    En ik denk van niet.
12-03-2025 17:50
Dan had hij moeten zeggen ik stop er mee met deze etappe….maar die lef hebben ze niet…altijd na de etappe zeuren..
    12-03-2025 20:28
    Je voorbereiding op de belangrijke koersen om zeep helpen, omdat de organisatie een fout maakt?
12-03-2025 17:45
Waarom stapte hij dan niet af?
    12-03-2025 19:09
    Misschien gaat hij morgen wel niet meer van start. Koudevrees opgelopen.
12-03-2025 17:51
De gebruikelijke reageerders als eerste, die bij een reactie van iemand van VLab per definitie er tegenin gaan. Maakt daarbij niet uit dat anderen of andere ploegen hetzelfde vinden, maar wat VLab vindt is per definitie onzin.
    12-03-2025 19:06
    Het is ook onzin, ook als er bij een aantal andere ploegen hetzelfde geluid te horen zou zijn geweest. Als renners gaan bepalen bij welke weersomstandigheden zij nog willen koersen, is het hek van de dam.
    12-03-2025 19:06
    Precies, die Visma-bash is zo doorzichtig en irritant.

    Soms kom ik er pas na weken achter dat ik al lang niet meer ingelogd ben. Maar vooral omdat de draadjes mijn interesse grotendeels hebben verloren. Een nieuwssite met apart forum zou helemaal zo gek niet zijn.

    Scheelt een hoop schaamtevolle reacties.
    12-03-2025 19:39
    @skylimit Hoezo ‘te horen zou zijn geweest’? Je eerste reactie op het bericht dat 7-9 ploegen hadden willen stoppen is vier minuten voordat je hier de opmerking plaatst. Het is dus gewoon een feit wat je zelf ook weet, maar wat in jouw wereld blijkbaar net iets minder uitkomt.
    12-03-2025 19:45
    @yogibear 7-9 ploegen. Er doen 22 ploegen mee. Die 7-9 ploegen hadden gewoon lekker uit koers moeten stappen dan, maar dat durven ze alleen bij een kleinere koers als de Ster van Besseges.
    12-03-2025 20:31
    @skylimit Je gaat niet in op het feit dat je insinueert dat Vingegaard/VLab alleen stonden in hun kritiek terwijl je toen al wist dat de feiten anders lagen omdat je daarvoor het artikel al had gelezen waarin die feiten stonden. Dan ben je dus bewust bezig op een Trumpiaanse manier de zaken te verdraaien. Wat je in je reacties op andere artikelen ook blijft doen door Vingegaard er telkens uit te lichten terwijl er minstens 50 andere renners dezelfde zienswijze hadden. Waarom is er bij jou sprake van blinde VLab haat? Oh ja de koers directeur zelf op HLN“ Gouvenou bracht begrip op. “Ik denk zelfs dat de meerderheid het liever voor bekeken had gehouden.””
12-03-2025 17:53
Ik denk echt dat een aantal renners onderkoeld zijn vandaag en hierdoor een goed klassement kunnen vergeten. Ik begrijp de uitspraak van Vingegaard ook volkomen. Het is goed dat Vingegaard dit aangeeft. Met koude stramme spieren een berg beklimmen is echt geen pretje met als uitzondering natuurlijk Pedersen
    12-03-2025 23:30
    Waarom demareert hij dan als hij het koud had? Eh demareren ..2x volgen in wiel van Martinez..zon scheen toen trouwens al tijdje en van vele omkijken krijg je het warm..misschien was de helm te zwaar
12-03-2025 18:55
Wat een huilebalk die Vingegaard. Ga lekker het halve seizoen met mooi weer op een berg zitten en kom alleen voor de Tour de France naar beneden, hopen dat het dan niet te koud is en regent!
Hij zal er wel de pee in hebben dat zijn aanval niet zo sterk was en dat Almeida hem nog remonteerde.
Dit is het verschil met o.a. Pogacar en VDP, die koersen gewoon en gedragen zich niet als verwende watjes!
    12-03-2025 19:11
    Haha wat een ongekende kneus ben jij zeg. Lekker oordelen met je dikke reet vanuit de luie stoel. Stumpert.
    12-03-2025 19:11
    @Skylimit Vingegaard is lang niet de enige met klachten er zijn renners die door deze etappe een goed klassement kunnen vergeten. Zeker omdat de start na neutralisatie belachelijk was. Het is een wonder dat er toen geen valpartijen zijn ontstaan.
    12-03-2025 19:32
    @cycling wat een kul argument van een goed klassement. Er zijn renners die goed zijn in slechte weersomstandighen (voornamelijk kou, regen/sneeuw/hagel en wind), maar niet houden van hitte (boven 30 graden) en vice versa. Als bepaalde renners gaan beslissen onder welke weersomstandigheden zij nog willen koersen is het hek van de dam. Organisaties en UCI dienen daar niet in mee te gaan anders worden er precedenten geschappen.
    12-03-2025 19:43
    @skylimit. Je bent weer eens extreem druk bezig om feiten te negeren die niet in jouw narratief passen. Wat je nu hoort en leest is het een feit dat de organisatie op zijn minst beroerd is omgegaan met de situatie rond de herstart en dat minstens 1/3 van het peloton had willen stoppen.
    12-03-2025 19:57
    @yogibear ik negeer geen feiten, ik ga alleen niet mee in dat huilverhaal van Vingegaard. En zoals jij schrijft dat 1/3 van het peleton niet wilden doorrijden, zou betekenen dat 2/3 wel wilden doorrijden. Dat 1/3 deel van het peleton had dan lekker de warme bussen moeten opzoeken! Visma lab is toch zo'n professionele ploeg, maar blijkbaar hebben ze in hun trainingsmethoden geen rekening gehouden met slechte weersomstandigheden en zijn ze in koers daar ook niet op voorbereid.
    12-03-2025 21:00
    @skylimit van de site van HLN door de koersdirecteur zelf : Gouvenou bracht begrip op. “Ik denk zelfs dat de meerderheid het liever voor bekeken had gehouden.”
12-03-2025 18:22
En waar blijven de Team bazen om te zeggen wij stoppen er mee…maar nee na de wedstrijd is het weer blabla…dus niet zeuren als er ongelukken zijn.
12-03-2025 17:50
Slecht weer bestaat niet, wel slechte kleding blijkbaar.
    12-03-2025 17:57
    Het heeft vooral te maken met het feit dat ze lang stil hebben gestaan in de kou.
12-03-2025 18:07
Misstanden aan de kaak stellen is een ding, maar er wordt soms ook wel heel snel op de organisatie afgegeven.
Best een ondankbare taak, een koers organiseren..
12-03-2025 18:16
Op zich geen probleem dat er werd herstart vind ik, het weer hoort er nu eenmaal bij en gevaarlijk was het niet meer.

Het probleem was de manier waarop, met de jongens van Movistar die er in vlogen op een moment dat niet iedereen goed wist wat er nog zou gebeuren. Naesen vertelt in ieder geval dat hij rondvraag is gaan doen bij de teams wat de meningen waren en op het moment dat hij die kwam vertellen waren ze alweer bezig.
    13-03-2025 09:21
    Eigenlijk bij zulke omstandigheden, en ze doen een herstart, zou er eerst weer geneutraliseerd gereden moeten worden om iedereen kans te geven om weer goed in het peleton te zitten, en daarna pas beginnen met koersen.
12-03-2025 18:33
Vraag me af hoe ik die 9 weken koudweer training met defensie in Noorwegen overleefd heb... als profs al een rondje fietsen met luxe kleding niet fixen...
    12-03-2025 18:41
    Dit is echt appels met peren vergelijken.
    12-03-2025 18:54
    Gelukkig wordt oorlog niet live uitgezonden. Het is de grootste waanzin door mensen bedacht. Trainen er voor is gewoon nog een graad minder waanzinnig dan totale waanzin. Elke andere menselijke bezigheid daarmee vergelijken is zinloos.
    12-03-2025 19:02
    etmjansen, oorlogvoering is idd stupide maar helemaal niets doen om jezelf eventueel te kunnen verdedigen is natuurlijk het toppunt van naïviteit.
    12-03-2025 19:02
    Dons is het beste. Overleven ze ook mee op de Mt. Everest. Zo moeilijk is het allemaal niet. Dons kan je ook heel klein maken 10 jassen in een schoenendoos, even uitschudden en huppakee, net een kachel.
12-03-2025 18:49
Dat baanwielrennen op overdekte banen kan nog eens heel groot worden: geen obstakels, geen gevaarlijke afdalingen, geen regen, eventueel een te verwarmen hal.
    12-03-2025 21:33
    In de eerste helft van de vorige eeuw was het baanwielrennen groter dan het wegwielrennen. Het zou mooi zijn als dat weer terugkeert. Geen problemen met politie begeleiding en veel minder ongelukken als gevolg van koersen op de openbare weg

    PN en later TA zijn overigens begonnen als trainingskoersen voor Milaan-San Remo. Zo moeten we er mee blijven omgaan, Dus voor lief nemen dat er eens slecht weer is en dan vlot annuleren. Van zowel de rit van vandaag in PN als TA heeft geen enkele renner in zijn opbouw iets. Eerde levert het afbreuk op, De organisatoren hebben er ook niet veel aan want promotionele beelden zijn ook eerder negatief dan positief.
12-03-2025 23:22
Altijd maar defensief rijden..achterom kijken..en als demareert dan moet hij gewoon wegblijven...gebeurt dus niet dan zegt dat zeer veel..iedereen heeft zelfde weer gehad en als hij koud had had hij toen de zon weer scheen wat harder moeten trappen..krijg je het warm van..wel koekje van eigen deeg vlak voor finish geklopt worden door luitenant van pogacar. Hij en UAE zullen geen schrik hoeven te hebben voor de gele boemeltrein in de Tour. Wat een verschil met de Strade. En slechte verliezers zijn het ook. Gewoon op waarde geklopt. Zaten ook nog maar met 2 in kopgroep en in TA ook weinig gezien van de zelfverklaarde beste ploeg ter wereld.
12-03-2025 21:17
We kunnen veel kritiek hebben op Vingegaard, maar als er een renner vanwege onderkoelingsverschijnselen uit koers is gestapt is het doorrijden na de neutralisatie van 45 minuten echt wel een discussiepunt. Benieuwd hoeveel renners de komende dagen/weken ziek zijn na deze Paris-Nice
12-03-2025 21:10
Een echte Viking…
12-03-2025 22:55
huilie, huilie, geen fan
12-03-2025 18:20
Ik denk dta het goed is dat de koers gewoon is doorgegaan op een manier dat het wel kon. Maar ik snap het punt van Vignegaard ook wel dat de renners onderkoed raakten door het lange stilstaan. Kortom: als organisatie van een koers met risico op het tijdelijk stilleggen van de koers door weersomstandigheden, moet je gewoon iets hebben wta de renners warmhoudt op het moment dat de koers is stilgelegd. Wellicht is het een idee om teambussen achter de bezemwagen mee te laten rijden als dit logistik kan of de organisatie moet voor een viertal touringcars zorgen die meerijden achter de bezemwagen
12-03-2025 18:47
Bij de beslissing om door te gaan hoort ook om dat te doen op een verantwoorde manier en dat betekent dat er wordt gezorgd dat verkleumde sporters eerst terug opgewarmd zijn. Natuurlijk hadden ook ploegen hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Ik heb niet gekeken dus weet niet precies hoe alles in zijn werk is gegaan, maar de enige manier om dan zaken stil te leggen is als het hele peloton dat doet. Organisaties gaan veel te veel om met sporters als hun geld buidel. Mensen horen prioriteit te krijgen boven geld niet andersom. Maar goed ik heb niet de illusie dat ploegen zelf altijd de juiste keuze maken daarin. Om over sponsoren maar helemaal niet te praten. Dit soort zaken krijg je als geld regeert. Sporters zullen altijd gemangeld worden tussen hun liefde voor sport en de wereld waar geld het enige belangrijke is en waar ze deels ook zelf van profiteren. Vermarketing van sport, tja………
    12-03-2025 19:03
    Bij een aantal ploegen was te zien dat ze warme drank uit een thermos in de bidons deden. Vingegaard zelf heeft een tijdje 'warm' in een ploegauto gezeten en dat van vorst is onzin.
    Ja, het is koud in regenkleding met een paar graden en dan ook nog stilstaan, maar wat mij betreft hoort dat erbij (gaan we de Ronde annuleren omdat het koud is, regent, en de koers om een of andere reden even stil gezet moet worden, nee toch?).
    En zoals een ander hier zei, het is ook wel heel ondankbaar om tegenwoordig nog een wielerwedstrijd te organiseren.
12-03-2025 19:45
Ga er ook maar eens hard in.

Zolang notoire sfeerverziekers die alleen maar kunnen anti-supporteren, hier gehandhaafd worden, zal de sfeer er niet beter op worden.

Antoin/badgii/skylimit/Henk Gelder/kraampje. Het zijn altijd in bepaalde topics dezelfde figuren die ZEIKEN. Dat er een ander topic is met meerdere argumenten van andere renners maakt deze figuren geen zak uit.
    13-03-2025 10:19
    Daar hebben we laatste man weer die niet anders kan dan personen die een andere mening hebben, een ander inzicht hebben over koersen etc. c.q. geen fan zijn van bepaalde ploegen of renners weg te zetten als sfeerverziekers en trollen. Anti-supporteren wordt ook vaak als argument gebruikt. Volgens mij is Wielerflits een onafhankelijke website en geen fansite van Team Visma - Lab, al is de site wel geel-zwart gekleurd :)
12-03-2025 21:07
Of er is gezeur over het weer of over het parcours niks is meer goed tegenwoordig met het gevolg dat de belangstelling van mij steeds minder aan het worden is wat een stel verwende zijn het.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine