Jonas Vingegaard past voor WK, maar start wel op EK
foto: Cor Vos
donderdag 21 augustus 2025 om 15:08

Jonas Vingegaard past voor WK, maar start wel op EK

Jonas Vingegaard zal niet naar Rwanda afreizen voor de WK (21-28 september) aldaar. De Deen zal zich in plaats daarvan voorbereiden op het EK in de Ardèche (5 oktober). Dat heeft hij verteld tijdens een persconferentie voorafgaande aan de Vuelta a España, die zaterdag begint in Turijn.

Jonas Vingegaard stond in zijn carrière nog nooit aan de start van het WK bij de profs, maar het komende WK-parcours leek de Deen op het lijf geschreven. De nieuwe bondscoach van Denemarken, Michael Mørkøv, hoopte dan ook dat hij kon rekenen op de tweevoudig Tourwinnaar. “Als bondscoach is het natuurlijk enorm aantrekkelijk, als ik kan rekenen op een renner als Jonas. Hij is misschien wel de enige die het kan opnemen tegen de huidige wereldkampioen”, doelde Mørkøv in gesprek met B.T. op Tadej Pogacar.

Maar Vingegaard gaat dus niet mee naar Rwanda. De 28-jarige klimmer vindt dat er na de Vuelta (die eindigt 14 september) te weinig tijd is om zich voor te bereiden op het WK. In plaats daarvan zal hij op 5 oktober de wegrit van het EK in Frankrijk betwisten. De tijdrit (1 oktober) rijdt hij niet.

RIDE Magazine
39 Reacties
21-08-2025 16:02
Ik begrijp dat Vuelta laten lopen voor WK helemaal goed is. Maar WK laten lopen vanwege de Vuelta niet goed is voor de anti Visma brigade. Vingegaard heeft straks ruim meer koersdagen dan Pogacar. Gaan jullie die ook verketteren? Of MvdP met nog minder koersdagen?
    21-08-2025 16:14
    Het is van een onwaarschijnlijke en aandachtsonwaardige kinderachtigheid allemaal. Vooral dat 'neuheueueh, geen charisma, waaaaaa, hoe durft ie nou?'
    21-08-2025 22:29
    Las ergens op een andere site:

    Franse ex-prof lacht om WK-ambities Vingegaard: 'Hij zou vernietigd worden door Pogacar in een eendagskoers'
21-08-2025 15:17
Zijn gunfactor is toch wel behoorlijk gedaald dit seizoen.
    21-08-2025 15:27
    Belachelijke reactie. Hij rijdt 2 grote rondes achter elkaar dit itt vele andere. Jammer dat jij niet kan genieten van iemand die 3 weken zijn longen uit zijn lijf rijdt en dat jij liever iemand ziet pieken naar het WK.
    21-08-2025 15:30
    @Aerts, helemaal geen belachelijke reactie. Zijn manier van koersen en gebrek aan eendagswedstrijden maken dat mensen eerder voor anderen supporteren.
    21-08-2025 15:30
    Inderdaad, vreemde reactie. Hij rijdt dit jaar aanvallender dat we van hem gewend zijn. En zonder Pogi had hem dat tourwinst opgeleverd....
    21-08-2025 15:35
    Verklaar je nader? Hij is de enige die ervoor zorgde dat de tour nog een beetje aan te gluren was dit jaar door zijn rijstijl. Hij staat aan de start van zn tweede grote ronde van het jaar. Je gaat toch ook niet aan een Milan vragen of hij voor het klassement gaat in de Vuelta. Sommige renners hebben specifieke kwaliteiten waar ze gebruik van mogen maken. Er is er eentje die overal aanvallend rijdt, als iedereen zo zou rijden zou Pogi overal winnen.
    21-08-2025 15:40
    Bij mij niet hoor.
    21-08-2025 15:56
    Vingegaard heeft voor mij afgedaan tijdens het slot van de Tour.

    Niet omdat hij Pogacar er bergop niet afrijdt, dat kan niemand.

    Maar vanwege het totale gebrek aan persoonlijkheid en charisma dat hij keer op keer etaleert.

    Hij zou zogenaamd alles of niets gaan spelen. In plaats daarvan bleef hij stil, grijs en emotieloos, en klonk opeens het verhaal dat Visma eigenlijk voor de etappes ging met Jorgenson. Totale anti-climax.

    Vervolgens kiest hij er in Parijs, waar Pogi nog 1x alles uit de kast gooit, er voor om op Montmartre gewoon niet mee te strijden. Terwijl hij prima had meegekund met de beste 7. Heel laf.

    Een magere huls met roterende ledematen.
    21-08-2025 16:04
    Net dat.
    Bij het begin van de Tour reed Vingegaard verrassend attractief rond. Om in deel ll in zijn oude gewoonte van kleurloze wielplakker te hervallen.
    Terug naar af.
    21-08-2025 16:12
    Een wijze (Molle)ma(n) zei ooit na de tour van Bau en Lau: 'wie op de limiet zit kan niet aanvallen en attractief koersen'. Zul je zien dat Vingegaard deze Vuelta Pogacariaans rijdt, 6 etappes en 10 minuten voor wint. Al die lui die hem nu 'afdoen' moeten hem dan weer 'opdoen'. Vermoeiende handelingen
    21-08-2025 16:15
    Er is sowieso niks waarom Vingegaard mijn gunfactor zou hebben. Het zal geen onaardige vent zijn, maar daar houdt het wel op.
    21-08-2025 18:15
    Zijn deelname aan de Tour alsook de Vuelta waren al vele maanden
    op voorhand gepland.....dat het WK kort op de Vuelta zou volgen, was
    Vingegaard goed bekend.

    Dit alles wetende.....dan blijkt dat Vingegaard het boeltje gewoon belazerd
    heeft door maandenlang te verkondigen hoezeer hij uitkeek naar dit WK en
    eigenlijk gewoon de schijn opgehouden heeft. Of is de reden dat hij schrik
    heeft om gezichtsverlies te lijden indien dé Sloveen hem nog een extra
    mokerslag zou toedienen?
    21-08-2025 18:20
    Volgens die logica heeft Van der Poel ook 0 gunfactor omdat hij buiten 3 monumenten en het 1e weekend van de Tour geen pepernoot bij elkaar rijdt.
    21-08-2025 18:57
    In tegendeel. Van der Poel is bij uitstek de renner die voor glorieuze decepties zorgt.
21-08-2025 15:35
Het WK is 267 km, het EK 203 km.

Ongetwijfeld hebben ze bij Visma becijferd dat Jonas zo'n korte eendagswedstrijd beter trekt dan de monumentale afstand.

En ongetwijfeld is het aantoonbaar optimaler richting het EK om tijdens het WK rustig op hoogtestage te gaan om nog even zijn hematocriet te boosten.

Maar toch irriteert het. Het EK stelt weinig voor. Als eennabeste klimmer en ronderenner van de laatste 20 jaar een klim-WK opofferen voor het EK, is de omgekeerde wereld.

Jonas, man, vergeet toch eens al die cijfers, en knal er voor je land vol in. Ook als je verliest win je daar meer mee dan dit eeuwige 'verstandig laffe' gedoe.
    21-08-2025 15:48
    Laffe gedoe? Hij is de Tour vol ingevlogen en heeft continue aangevallen.
    Carapaz en anderen skippen de Vuelta voor het WK, omdat ze niet in beide wedstrijden kunnen presteren, Jonas kiest voor het omgekeerde. Zo gek is dat niet, zeker als je kijkt hoe mega zwaar de Vuelta dit jaar is
21-08-2025 18:02
Zijn deze reacties nou echt serieus zeg? Neem lekker een pak zout joh, vreselijk die reacties. Vingegaard rijdt Tour - Vuelta combi, geef hem groot gelijk om het WK, in nota bene Rwanda, te skippen, die jongen is doodvermoeid na twee grote rondes.

Voor alle azijnzijkers hier: wees blij dat Vingegaard er is, anders had Pogi nu al 5x op rij de Tour gewonnen zonder enige tegenstand. En hem kleurloos noemen slaat nergens op, als hij kan valt hij altijd aan. Geen idee waar mensen het idee vandaan halen dat hij nooit aanvalt, volgens mij begrijpen die mensen niet goed dat je echt verschrikkelijk goed moet zijn om Pogacar überhaupt te kunnen aanvallen. Beetje meer respect voor zo'n groot kampioen.
    21-08-2025 18:35
    Ben het ermee eens dat hij echt wel aanvalt. Hij is de enige die dat probeert (mvdp in klassiekers ook). Pogacar is nu eenmaal de beste ooit (ja, is indrukwekkender dan wat Merckx deed). Jonas valt aan wanneer hij kan als Pogacar er niet bij is. Hij is echter niet zo sympathiek..
21-08-2025 15:21
Ach die start uiteindelijk ook niet op het EK. De anti-eendagsrenner. Sinds Lombardije 2022 één eendagskoers gereden en dat was een DNF'je.
    21-08-2025 15:26
    Het eerste wat ik ook dacht.
    21-08-2025 15:48
    Ieder z’n specialisme toch?
21-08-2025 15:54
Dat hele WK in Rwanda stinkt mij wat te veel om dit jammer te vinden, eigenlijk vind ik iedere afzegging mooi meegenomen.
    21-08-2025 17:12
    Dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Het zou het mooiste zijn wanneer alle toppers mazzel zouden zeggen en zich zouden richten op het EK.
    21-08-2025 18:38
    Helemaal mee eens. Verder heb ik ook de indruk dat Visma haar toppers liever niet zieg starten in Rwanda. Wellicht heeft dat met sommige vactinaties te maken.

    Verder wel eens dat het natuurlijk vreemd is om Vingegaard te verwijten het wk niet te doen terwijl bijvoorbeeld evenepoel niet verweten wordt de Vuelta niet te rijden.
21-08-2025 15:19
De stapel afwas is na de Vuelta veel te hoog om van huis te gaan.
21-08-2025 15:51
"We" vinden dat hij te weinig koerst, omdat de Vuelta pas dit weekend start. Na afloop van de Vuelta, na mogelijk een Tourpodium en Vueltazege, kan je moeilijk beweren dat het een anti-wielrenner is.
21-08-2025 18:08
Tja, een huisman op wielen. Ieder zijn specialiteit.
21-08-2025 15:45
Ontzettend jammer dit...
21-08-2025 15:53
Het begint wel een heel triest deelnemersveld te worden op het WK. Waarschijnlijk wordt het EK leuker om naar te kijken.
21-08-2025 18:42
Al dat geneuzel over de gunfactor, saaie renner, geen charisma, etc. Man man man. Iemand is zoals hij is. Lekker belangrijk dat je iemand leuker vindt om weet ik veel wat voor reden.
21-08-2025 15:49
Met een zware Tour en een nog zwaardere Vuelta, is het logisch dat je niet meteen daarna een WK gaat rijden, op een ander continent ook nog.
Carapaz en anderen skippen de Vuelta voor het WK omdat ze niet in beiden goed kunnen zijn, dus dit is een logische keuze
21-08-2025 17:02
Lijkt me logisch de winnaar is toch al bekend
21-08-2025 18:52
Weer geen vlabber mogen ze niet vanuit den bosch?
21-08-2025 19:32
Valt mij een beetje tegen dat Pogacar de Vuelta niet rijd met die paar koers dagen kan hij blijkbaar niet op brengen om 21 dagen scherp te zijn hij kiest voor een zgn b wedstrijd met geen tegenstand. Zou een zelfde domme reactie zijn..
21-08-2025 21:17
Zou hij een waardig wereld kampioen zijn. ? Nee dus , dus juiste beslissing
    22-08-2025 07:51
    Elke wielrenner die wereldkampioen is een waardige wereld kampioen.
22-08-2025 22:23
Ze zullen ook hier wellicht een "plan" hebben....en wie weet nog een plan halfweg de wedstrijd, én een plan voor de finale.

Reacties zijn gesloten.