Jonas Vingegaard kan nu pas buiten fietsen: “Hoop te starten in de Tour de France”
foto: Visma | Lease a Bike
dinsdag 7 mei 2024 om 13:18

Jonas Vingegaard kan nu pas buiten fietsen: “Hoop te starten in de Tour de France”

Het gaat de goede kant op met Jonas Vingegaard. De tweevoudig Tourwinnaar, die in de Ronde van het Baskenland zwaar ten val kwam, heeft weer voor het eerst buiten kunnen fietsen. In een filmpje op de sociale media van Visma | Lease a Bike vertelt de Deen de start van de komende Tour de France te halen.

Vingegaard brak op 4 april zijn sleutelbeen en meerdere ribben bij een val in de Ronde van het Baskeland. Ook liep hij een klaplong en een kneuzing aan zijn longen op. Hij werd pas op 16 april uit het ziekenhuis in Spanje ontslagen. Drie weken later heeft hij zijn eerste trainingskilometers op de weg weer kunnen maken.

“Dit is voor de eerste keer dat ik weer buiten op de fiets zit”, begint Vingegaard in het filmpje. “Het is heel fijn om eindelijk weer te kunnen fietsen en eindelijk weer op de weg te rijden. Ik kijk heel erg uit naar de volgende stappen. Ik voel me goed. Het gaat elke dag beter. Er zijn nog wat dingen waar ik van moet herstellen, maar het gaat beter en beter.”

Tour de France
“Natuurlijk hoop ik te starten in de Tour de France. We weten nog niet hoe mijn vorm zich zal ontwikkelen en hoe mijn herstel zich voortzet, maar ik doe er alles aan om daar in topvorm te staan”, sluit Vingegaard af. De Ronde van Frankrijk start dit jaar op 29 juni, in Italie. De openingsrit gaat van Firenze naar Rimini en bevat meteen het nodige klimwerk.

RIDE Magazine
37 Reacties
07-05-2024 14:59
Nu pas impliceert dat hij al veel eerder op de fiets had kunnen zitten, beetje vreemd in de titel
    07-05-2024 17:09
    Idd want ik vind het vrij snel na die blessures. Dus positief voor de Tour.
07-05-2024 14:47
Nu pas? Vind het eerder nu al. Super goed nieuws!
    07-05-2024 14:59
    Inderdaad, ik dacht precies hetzelfde. Hij is al een stuk verder dan je op voorhand had mogen verwachten.
07-05-2024 13:43
Nog iemand die hier een dubbel gevoel bij heeft? Zou inderdaad mooi zijn om hem in de Tour te zien. Anderzijds met verschillende gebroken ribben, gebroken sleutelbeen, een klaplong en een gekneusde long is er dan geen groot risico om een maand later al toe te werken naar de Tour? De fysieke schade die er sowieso zal zijn zal sowieso toch nog ergens voor hinder zorgen? Het was een serieuze impact op zijn lichaam. Uiteraard de Tour is de grootste wedstrijd. Zou het niet beter geweest zijn om hem topfit de Vuelta te laten rijden en volgend jaar de Tour? We hebben het vaak over ploegen die jonge renners al dan niet te veel laten rijden en opbranden. Maar dit is ook gewoon een vorm van een lichaam op te branden door te snel rijden na fysieke schade. Maar goed, ik ben geen dokter en wens hem het beste!
    07-05-2024 13:54
    Nee, totaal geen dubbel gevoel bij. Bij Visma zijn ze uitstekend in staat om goed in te schatten of het niet een te groot risico is om Vingegaard te laten starten in de Tour.
    07-05-2024 13:59
    Hoop dat niet alles om wetenschap en wattages gaat lopen. De mens Vingegaard moet natuurlijk wel met 100% vertrouwen op die fiets kunnen zitten. Laten we hopen dat hij dit snel terugvindt. Tour is een mooi streven en desnoods lekker de Vuelta rijden!
    07-05-2024 15:03
    Wij hebben onvoldoende informatie om te kunnen zeggen wat verantwoord en onverantwoord is. Ik vind dat Team Visma voorzichtig moet zijn en dat Vingegaard naar zijn lichaam moet luisteren en als ze dat allebei doen en hij kan dan alsnog deze trainingen afwerken dan is dat helemaal prima natuurlijk.
    07-05-2024 15:25
    Ik heb bij veel dingen in het wielrennen dubbele gevoelens, maar niet hierbij.
    07-05-2024 16:47
    Landeirovic ziet als UAE fan Vingegaard liever niet en stelt twijfels. Ik was blij verrast Jonas zo te zien. Dit is gewoon voor elke liefhebber van de koers mooi nieuws en iedereen hoopt op een mooie strijd.
    07-05-2024 17:24
    Het is ook niet omdat hij vandaag op de fiets zit, dat hij ook al trainingsritten met dezelfde intensiteit afwerkt alsof hij niet gevallen was. Vandaag op de fiets, wil vermoedelijk zeggen, geleidelijk opbouwen. Indien hij niet al te veel last meer heeft volgende week, heeft hij nog geen al te grote achterstand op Evenepoel die ook nog niet zo lang opnieuw op de fiets zit.
    07-05-2024 19:15
    FDJ, klopt ik ben Uae fan. Maar ik kan ook volledig neutraal kijken naar een koers of naar iets. En ik geef gewoon mijn mening. Waarbij ik zeg dat ik hem het beste wens en hoop dat hij hem kan rijden maar ik vind het gewoon dubbel. Dit zou ik ook zeggen moest het Pogacar zijn. Dus eigenlijk vind ik het enorme onzin om dit er bij te betrekken. Gewoon heel kinderachtig eigenlijk.
    07-05-2024 21:27
    @Landeirovic Onlangs was er een medisch expert die al aangaf dat de Tour gewoon haalbaar. De ribben zouden wat tegen kunnen spartelen. Onlangs al een positief bericht vanuit Zeeman (die met de kennis van toen dit al lang wist natuurlijk) vergeet niet dat Vingegaard in topconditie viel. Dat lijf kan veel meer aan. Daarom denk ik niet dat dat reden tot twijfels geeft. Medici zeggen dat het kan. De ploeg is nooit roekeloos. Wat zouden ze ook voor belang hebben met een contract tot 2027 om nu één renner onverantwoord vroeg op te blazen. Kortom ik snap je reactie met twijfels niet zonder expertise.
    08-05-2024 10:29
    Je laatste zin zegt alles... Je bent geen dokter en zelfs als je dat wel was, dan had je nog steeds geen inzage in zijn medisch dossier. Je hele bijdrage is dus complete bullshit. V-LAB heeft deskundigen genoeg binnen het team, laat die samen met Jonas lekker nadenken wat wel en niet goed is. Later dit jaar in Nice of Madrid kunnen we misschien meer zeggen of de keuzes die ze gemaakt hebben verstandig zijn geweest.
07-05-2024 13:25
Vorig jaar Pogi een slechte voorbereiding, dit jaar d’n Jonas. Staan ze weer quite.
    07-05-2024 13:30
    Wat een onzin zo gaat dat niet .
07-05-2024 16:32
Doe mij maar een topfitte, van sterke botten voorziene Vingegaard in de Vuelta i.p.v. een broze, nog altijd kwetsbare en aanmerkelijk minder in vorm zijnde Vingegaard in de Tour. Overslaan dat kreng. De wereld draait niet alleen om de Tour, hoezeer velen ons dit ook doen geloven. De stelling dat een ploegleiding met al haar ervaring wel zal weten wat ze doet, gaat er in dit geval bij mij niet in.
07-05-2024 15:53
Lijkt me geen haalbare scenario. Althans zal geen rol van betekenis kunnen spelen.
07-05-2024 13:49
Begin goede hoop te krijgen dat we ze toch alle 4 aan de start gaan zien deze zomer. Allemaal met een verstoorde voorbereiding. Benieuwd wie daar het beste uit komt. Als het aankomt op wie de hardste kop heeft na tegenslagen dan is dat natuurlijk Primoz. Maar met dat weekje extra rust hoeft een Giro in de benen niet per se slecht te zijn voor Pogi. Vingegaard is dan weer in het voordeel bij de grote hoeveelheid hooggebergte die er in zit, maar kan ie zo snel terug op niveau komen? En d'n Remko, gaat ie voordeel hebben bij de tijdritten? Ik heb er nu al helemaal zin in en we zitten nog midden in de Giro.
    07-05-2024 14:32
    Alhoewel ik meer een fan van Pogi ben, geloof ik dat dit jaar eerder Roglic of Evenepoel de "Tour de France" zullen winnen. Vingegaards val was te zwaar om goed voorbereid aan de start te verschijnen. Pogi daarentegen zal aan de start verschijnen met een "Giro d'Italia" in de benen. Deze editie van de Tour is in het voordeel van de tijdrijders waarvan zowel Roglic als Evenepoel uitmuntende voorbeelden zijn. Bovendien sluit de 2e tijdrit de Tour af: dankzij hun geringe aantal wedstrijdkilometers in het voorjaar zullen Roglic en Evenepoel meer reserve over hebben.
    07-05-2024 14:50
    Vingegaard en pogi kunnen niet tijdrijden? Midi?
    07-05-2024 15:12
    @jimmen

    Neen! Dat wil ik niet zeggen.
    Ik wil enkel zeggen dat:
    a) Roglic en Evenepoel uitstekende tijdrijders zijn;
    b) beiden frisser voor de dag zullen komen dan Vingegaard en Pogi tijdens de tweede, allesbeslissende tijdrit.
    07-05-2024 16:10
    Nu hoop ik alleen nog maar meer dat vingegaard start en Pogi en vingi even fietsles gaan geven aan de rest
    07-05-2024 16:29
    Frisser dan Vingegaard? Dat lijkt me straf.
    07-05-2024 19:33
    @midi: even een off-topic vraag.
    Ga jij ook naar de "Jumbo", of ga je gewoon naar de Jumbo? En doe je aan "wielrennen" of aan wielrennen?
    Ik begrijp de aanhalingstekens niet zo goed zeg maar.
    07-05-2024 20:45
    @marc smulders

    Euh. Ik plaats tussen aanhalingstekens elke term die niet Nederlands is. Dus "Tour de France" versus Ronde van Frankrijk. Volgens mij is dat de regel. Maar ik kan me vergissen, natuurlijk. Ik ben Belg, mocht dat helpen.
07-05-2024 14:10
En wij maar denken dat ie nog volledig in rust was om te herstellen. Die is dus gewoon al een tijdje op de rollen bezig.
Iig mooie berichten.
08-05-2024 10:31
Mooie aanvulling vandaag in het AD. Speciaal voor alle twijfelaars.

Vingegaard wordt dagelijks gemonitord door trainer Tim Heemskerk. Zij geloven erin dat de Tour haalbaar is omdat Vingegaard extreem snel schijnt te herstellen van inspanning. Ze geven aan dat ze vaak zwaarder trainen dan in wedstrijden en dat hij gewoon die trainingen af moet kunnen leggen en ze daar goede hoop op hebben.
07-05-2024 13:24
Heerlijk nieuws. Die zat natuurlijk gister heerlijk te lachen toen ie po zag gaan. Och, wat zou dat mooi zijn, de grote drie vd grote ronden in de tour, fris en fruitig.
    07-05-2024 13:39
    Waar 3 honden vechten om een been loopt een 4e er mee heen .
    07-05-2024 14:04
    Net als afgelopen vuelta
    07-05-2024 14:32
    @sus: klopt, dat kan zeker, achter de grote drie zitten bv Ayuso, Bernal, Carapaz, Kuss, en dan vergeet ik er misschien nog wel een paar:)
    07-05-2024 14:47
    Indien hij de spielerei van Pogacar gezien heeft? Dan dacht hij wellicht: " Doei, mij
    niet bellen hoor want hier heb ik het lef niet voor".
    07-05-2024 14:54
    @kraamverlof , ja je vergeet arensman nog ( lol)
07-05-2024 13:36
Die gaat starten in de Tour.
07-05-2024 15:54
Het is voor hem hoopvol dat hij weer kan fietsen. Met nog een kleine 2 maanden tot de tourstart wordt het wel heel lastig. Als je niet gelijk in topvorm bent dan verlies je de eerste dagen veel tijd.
07-05-2024 13:57
Ben benieuwd, een topsporter herstel is toch wonderbaarlijk. Je ziet het bij Wout en bij Jonas ook weer terug.
Ik hoop dat ze er beiden bij zijn en mee gaan doen met Pogi, God en Rogla, dat moet spektakel worden!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine