Jonas Vingegaard: “Ik heb dit seizoen een heel grote stap gemaakt”

zondag 11 april 2021 om 08:51
Jonas Vingegaard: “Ik heb dit seizoen een heel grote stap gemaakt”

Vingegaard (rechts) op het eindpodium - foto: Cor Vos

In de ‘schaduw’ van Primož Roglič werd Jonas Vingegaard zaterdag knap tweede in de Ronde van het Baskenland. De jonge Deen zag zijn Sloveense kopman naar de eindzege fietsen en was zelf in staat om in de achtervolgende groep de betere klimmers te volgen op weg naar Arrate.

Jumbo-Visma was de grote winnaar na afloop van de zesde en beslissende etappe van de Ronde van het Baskenland. De Nederlandse WorldTour-ploeg wist onderweg de kopmannen van UAE Emirates, Brandon McNulty en Tadej Pogačar, schaakmat te zetten na een ziedende afdaling van de Elosua-Gorla. De ploeg uit het Midden-Oosten reed vanaf dat moment achter de feiten aan.

Roglič rook het gevaar in de afzink van de Elosua-Gorla en liet zich niet verrassen door de mannen van Astana-Premier Tech, die nietsontziend naar beneden reden. De groep der favorieten scheurde en Roglič zat aan de goede kant van de streep. Vingegaard zat in een tweede groepje, aangevoerd door UAE Emirates, en was vanaf dat moment een ideale waakhond.

“Ik had hier vooraf voor getekend”
Vingegaard zelf was ook erg te spreken over zijn prestatie. “Ik heb dit seizoen een heel grote stap gemaakt. Ik ben heel erg blij dat ik als tweede ben geëindigd in het eindklassement. Ik baalde ervan dat ik de etappe van donderdag niet kon winnen, maar deze prestaties maken alles goed. Voor de tweede plaats en de winst in het jongerenklassement had ik vooraf getekend.”

Tadej Pogačar, gevangen in het ploegenspel – foto: Cor Vos

Vingegaard is bezig aan een uitstekend seizoen in dienst van Jumbo-Visma. De 24-jarige renner won eerder dit jaar al een bergrit in de UAE Tour en verder was hij ook de beste in de Settimana Internazionale Coppi e Bartali. Vingegaard staat binnenkort aan de start van de heuvelklassiekers.

Dit artikel delen:

44 Reacties

Klaas Foppen 11 april 2021 om 08:56

Zeer goed ontwikkeld, had ik niet verwacht, als hij deze lijn doorzet ….

Xevar 11 april 2021 om 09:13

Wat me nog het meest verbaasd dit seizoen is dat hij ook een uitstekende tijdrijder blijkt te zijn.

Als hij zich zo blijft ontwikkelen heeft Jumbo de opvolger van Kruijswijk en/of Dumoulin als klassementskopman al binnen

Wheely 11 april 2021 om 09:44

Heeft nu inderdaad laten zien klassementen te kunnen rijden. Ik zou ook op hem inzetten en Kuss, Bennett en Van Aert hun eigen unieke kwaliteiten koesteren.

Groetjesaandevoetjes 11 april 2021 om 09:56

Inderdaad. Ik had altijd nog de hoop dat Kuss goed kon zijn in dit soort rondjes van een week, maar denk dat Vingegaard nu al bewijst hier beter in te zijn (mede door zijn sterke tijdrit).

RodyTur10 11 april 2021 om 10:28

@Wheely: dat lijkt mij ook de juiste keuze

Van Aert: primair voor de klassiekers, tijdritten en heuveletappes
Bennett: primair voor de heuvelklassiekers en kleine etappekoersen, knecht in de GT’s
Kuss: primair voor de bergritten als meesterknecht en soms voor etappezeges

Wheely 11 april 2021 om 10:55

Inderdaad, waarbij ze wel af en toe als klassementstroef uitgespeeld kunnen worden door mee te glippen in een ontsnapping. Dat is een succesvolle tactiek gebleken.

chiller87 11 april 2021 om 09:24

Spectaculaire verbetering. Plotseling bij de beste klimmers in de wereld? Mocht hij een astana shirtje aanhebben gehad, was het zeker verdacht geweest.

Klaas Foppen 11 april 2021 om 09:37

overdrijven is ook een vak, hij was altijd al zeer getalenteerd en dat komt er nu ook uit bij de profs.

EricV 11 april 2021 om 09:38

Alle wielrenners zijn toch verdacht?

Murcia 11 april 2021 om 09:47

Verklaring is een stuk simpeler, in voorgaande jaren was hij goed op enkele dagen en nu mede door een grote ronde uit te rijden vorig jaar is hij veel constanter. Maar al sinds de winst in de zwaarste rit van de ronde van Polen 2019 kon je zien dat dit een jongen was met potentie.

KimJungPoels 11 april 2021 om 10:00

Chiller87 heeft natuurlijk gewoon een punt. De spectaculaire ontwikkeling van vrij veel renners die bij Jumbo rijden zou bij vrijwel iedere andere ploeg met de nodige vraagtekens begroet zijn. Zeker bij de niet-westerse ploegen.

Desalniettemin mooi voor die jongen dat hij een mooie stap heeft gezet en nu ook echt heel erg constant lijkt te zijn. Jumbo heeft er weer een topper bij.

S. Morgenstern 11 april 2021 om 10:18

Altijd goed om wat twijfels te houden, blijf je scherp van. Ik denk echter dat het in dit geval niet zo’n merkwaardige ontwikkeling is. Zijn ploeg spreek al jaren over hem als een toekomstige kopman (in eerste instantie voor de klassiekers). Dat kwam er slechts sporadisch uit (zo’n heuvelrit in Polen waar hij de beste van het pak was), maar hij was dan ook nog jong en daarnaast heel vaak ziek. Nu met een grote ronde in de benen lijkt hij zijn niveau constant naar dat niveau te hebben getild (buiten één aankomst bergop in de UAE).

KimJungPoels 11 april 2021 om 10:25

Zo is er natuurlijk bij iedere renner die doorbreekt wel iets te verzinnen waardoor het logisch is. Het blijft gewoon een extreem steile groeicurve ik het laatste half jaar.

Maar goed, ik denk persoonlijk ook dat Jumbo ook heel veel goed dit in de begeleiding van haar renners. Of er ook nog dingen rond gaan in het peloton durf ik niet te zeggen, vind alle recordtijden die aan de lopende band sneuvelen wel opvallend, maar dat schijnt iets met de wind te maken te hebben. ;)

S. Morgenstern 11 april 2021 om 10:32

Dat weet ik niet. Ik heb ook genoeg talenten door zien breken waarbij er weinig aanwijzingen waren dat dat er al in zat.

lathumnees 11 april 2021 om 10:41

@ KimJungPoels en Chiller87

Vingegaard was op jonge leeftijd al erg goed en won hij regelmatig, dan is het gezien zijn jonge leeftijd van 24 niet gek dat hij grote sprongen maakt.

Zelfde geldt voor Pidcock, McNulty etc. Daar hoor ik overigens ook nooit dopingverdenkingen over, dus ik kan me niet vinden in jou mening dat er een dubbele standaard is.

Als er hier op wielerflits dopingverdenkingen zijn bij buitenlandse ploegen is dat vaak ergens op gebaseerd, zoals verdachte pakketjes, verdwenen laptops, renners die samenwerken met dopingartsen/ploegleiders, etc.

Ik steek voor geen enkele renner mijn hand in het vuur gezien het verleden, maar bij Jumbo zijn er op dit moment nul redenen renners te verdenken.

KimJungPoels 11 april 2021 om 10:49

Vingegaard was soms erg goed maar ook super wisselvallig en heel vaak ziek, zwak of misselijk. Pidcock is echt wel van een heel ander kaliber.

En ik ben het compleet met je oneens dat doping verdenkingen hier vaak geuit worden op basis van geruchten. Misschien dat jij dat alleen op basis van die dingen doet. Maar er zijn heel veel leden die het gewoon doen op basis van ploeg, nationaliteit etc. Dus ik zeg niet dat jij persoonlijk een dubbele standaard hebt, maar er zijn er meer dan genoeg die dat wel hebben.

Of denk je dat er gemiddeld genomen het laatste jaar hetzelfde gereageerd is op de doorbraak van Vlasov? Met veelal lofuitingen en het prachtig vinden dat die jongen het zo goed doet?

tendam 11 april 2021 om 10:54

@chiller87
Ik word altijd een beetje moe van zogenaamde ‘wielervolgers’ die zelf niet hebben opgelet en dan ineens een renner vooraan zien. Die moet dan wel aan de verboden middelen hebben gezeten! Heb je de Angliru-etappe van de Vuelta vorig jaar gezien? Daar moet je toch iemand zijn opgevallen die tot 3 km van de finish het tempo bepaalde tot er nog maar een paar renners in z’n wiel zaten. Dat was Vingegaard.

Westfalen 11 april 2021 om 11:02

Ontwikkeling van Vingegaard is niets raars aan. Pas laat begonnen met serieus wielrennen terwijl hij wel heel getalenteerd is. Als je met dopingbeschuldigingen aankomt toont dit vooral aan dat je weinig van wielrennen snapt.

Klaas Foppen 11 april 2021 om 11:05

@KimJungPoels Ik neem aan dat je Vingegaard dan wat hoger hebt staan dan Pidcock op moment. Want Pidcock doet het goed maar kan het allemaal nog niet echt bijbenen. vingegaard wel

KimJungPoels 11 april 2021 om 11:19

Op het moment heb ik Vingegaard uiteraard hoger staan. Is ook al wat ouder, wat langer prof etc. Maar bij de beloftes was Pidcock echt absolute buitencategorie, en dat was Vingegaard niet.

Mijn punt is ook niet dat hij een dopeur is en het punt van chiller vat ik ook niet zo op. Het gaat erom dat bij soortgelijke doorbraken bij andere ploegen vaak met veel meer scepsis beoordeelt wordt.

Overigens is mijn algemene gevoel dat wielrennen op dit moment geen super schone sport gaat blijken over een aantal jaar. Daarvoor gaat het allemaal net te hard en wordt er te weinig betaald voor inspanning. Maar goed dat is een gevoel.

Man met de hamer 11 april 2021 om 11:32

Misschien kan je aangaande dit: “ De spectaculaire ontwikkeling van vrij veel renners die bij Jumbo rijden” nog wat namen noemen @KimJungPoels? Leemreize, Roosen, Dumoulin, Bouwman, Oomen, of zelfs Kuss en Bennett? Ik zie ze niet de overwinningen aaneenrijgen.

KimJungPoels 11 april 2021 om 12:00

Leemreize en Oomen zitten er net, das hetzelfde als dat ik Dekker en Kooij nu al ga noemen als renners die heel hard doorgebroken zijn.

Maar goed ik heb niet echt zin om er inhoudelijk op in te gaan met namen. Ik denk dat vrijwel iedere simpele kan zien dat de ontwikkeling van Jumbo renners en dus ook Jumbo als team de laatste jaren enorm goed is gegaan en beter dan vrijwel ieder ander team. Kans is zeer groot dat dat in ieder geval deels te wijten is aan een hele goede begeleiding.

Ik denk wel met vrij grote zekerheid te weten dat als een Astana, UAE, Bahrain ofzo op deze manier was boven komen drijven dat een gemiddeld topic er heel anders uit zou zien.

Man met de hamer 11 april 2021 om 12:14

Iedereen kan het zien blijkbaar. Dezelfde iedereen die mekkert over de gebrekkige ondersteuning voor Van Aert, dezelfde iedereen die bij Lefevere de ene na de andere koekenbakker een koers ziet winnen, dezelfde iedereen die Hart een grote ronde ziet winnen en Hindley tweede ziet worden, dezelfde mensen ook die in ditzelfde draadje zich afvragen waar de Nederlandse talenten blijven?
Roglic en Van Aert zijn extreem talentrijke voltreffers natuurlijk, Vingegaard wellicht ook, dat moeten we nog zien, maar van een uitzonderlijke reeks renners die zich wonderbaarlijk ontwikkelen zie ik bij Jumbo maar weinig sporen. Helaas, voeg ik er dan maar aan toe. Tijd dat ze een nieuwe Ricco opdiepen ergens in Limburg.

KimJungPoels 11 april 2021 om 12:23

Deceuninck is inderdaad een van de andere ploegen waar renners zich heel vaak enorm goed lijken te ontwikkelen ja. En met de kritiek op de ondersteuning van Wout ben ik het niet eens.

Jumbo was een vijftal jaar geleden nog één van de lachertjes van het peloton. Nu 1 van de allerbeste ploegen. Dat je nog wat andere opvallende ontwikkelingen kunt noemen neemt niet weg dat de ploeg met Roglic, Van Aert voorop, maar met daarachter ook gewoon Bennett, Kuss, Vingegaard een aantal enorme doorbraken heeft gehad.

Als dit was gebeurd met Garcia Cortina, Padun, Williams, Cink en Mohoric bij Bahrain dan was er heel anders op gereageerd. Dat is het punt wat gemaakt werd. Enorme doorbraken lijkt me zo duidelijk dat het niet eens bediscussieerd hoeft te worden.

thorsen 11 april 2021 om 12:38

Wat een nare instelling om het wielrennen te bekijken. Ga dan lekker wat anders doen als elke jongeling die doorbreekt verdacht is.

fietsvriend 11 april 2021 om 09:59

TJV moet er maar eens werk van gaan maken deze renner langer aan zich te binden.

platteprijs 11 april 2021 om 10:21

Knap van Vingegaard. Maar waar blijven de Nederlanders bij Jumbo?? Het gaat hard richting enkel knechten voor buitenlandse kopmannen, terwijl dit de enige Nederlandse profploeg is. Jumbo moet geen Quickstep worden. In België is dat niet zo erg, want ze kunnen terugvallen op Lotto, Alpecin, Wanty, Bingoal en Vlaanderen.

Gladiool 11 april 2021 om 10:24

Moet je ook getalenteerde ronderenners hebben in je land. Je kunt de Gesinks, Mollema’s en Dumoulins niet op bestelling opleiden.

Maar we zijn dalijk wel oververtegenwoordigd in het sprinterscontingent met Groenewegen, Jakobsen, Bol, Dekker, Kooij, etc.

platteprijs 11 april 2021 om 10:36

@ Gladiool. Je kunt ze wel degelijk opleiden maar je moet ze eerst ontdekken, maar daar gaat het me niet om. Het gaat me om de Nederlanders bij Jumbo die blijven ‘hangen’. Tolhoek, Bouwman, Roosen etc. Hebben die niet meer in hun mars dan knecht worden? Ik weet het niet. Het weinige sponsorgeld in Nederland gaat nu voor een flink deel naar o.a. het Sloveense, Belgische, Deense wielrennen. En dan gaan Nederlandse bedrijven als Riwal en DSM ook nog eens buitenlandse ploegen sponsoren. En zo kun je doorgaan met bobo’s die geld in grote rondes stoppen terwijl kleinere Nederlandse wedstrijden niet rond kunnen komen. En corona hakt in het jeugdwielrennen. Kortom, ik maak me ongerust over de toekomst van het Nederlandse wielrennen.

xistnc 11 april 2021 om 10:40

Eens, maar dat heeft wat tijd nodig. Los van of de NL-talenten er zijn komt de ploeg uit een periode waarin het stoer was om er als Nederlander niet voor te willen rijden. Daar zit nu op verschillende manieren wel wat beweging in, maar kan pas op termijn vruchten afwerpen.

tendam 11 april 2021 om 10:58

Het was toch al duidelijk dat we met deze generatie ronderenners geluk hadden, en dat het daarna ook weer even ophoudt? Die Rabo-opleidingsploeg heeft het Nederlandse wielrennen zeer veel gebracht, zonder veel waardering overigens, vooral veel gezeik. Vóór de Gesinks en de Mollema’s was het ook heel lang weinig tot niks. Zo’n periode komt er nu ook weer aan, lijkt het. Er rijdt onder de 25 jaar momenteel niks rond waarvan je zegt: die eindigt ooit op het podium in een grote ronde… of zelfs maar in de top-10.

Westfalen 11 april 2021 om 11:05

Thymen Arensman is nog maar steeds 21. Hij heeft wel de potentie om uit te groeien tot een top 10 kandidaat, alhoewel het dit jaar wat minder gaat tot nu toe. Maar geen reden om hem nu al af te schrijven.

Poeksel 11 april 2021 om 11:05

Wie weet wat de opleidingsploeg van Jumbo allemaal gaat brengen? Kan echter even duren.

KennyKlimmen 11 april 2021 om 11:10

Ik deel je zorg, platte

platteprijs 11 april 2021 om 11:26

Wat ik me ook afvraag waarom er zo weinig renners uit NL contiploegen doorstromen naar Jumbo. Ik kan me niet voorstellen dat hier al jarenlang geen talent tussenzit.

Verweggistan 11 april 2021 om 11:30

Ik ben het eens dat het leuker zou zijn al de Nederlanders het goed zouden doen bij Jumbo en het is jammer dat de Nederlandse renners blijven hangen in hun ontwikkeling. Al waren Bouwman, Roosen en Tolhoek nu ook nooit echt de grote talenten bij de jeugd.
Het is natuurlijk ook deels toeval en deels pech. De ploeg heeft enorm geluk gehad dat, toen ze geldnood hadden, wat koopjes op de kop hebben getikt die toevallig enorme talenten bleken. Roglic natuurlijk als meest in het ook springende, maar ook Kuss (want Powless was het supertalent) en in eerder stadium al Bennett. En door het hogere budget hebben ze die vast weten te houden.
Vingegaard en Foss waren natuurlijk wel toptalenten, maar het is ook weer geen toeval dat ze naar Jumbo kwamen die met Visma een Scandinavische sponsor heeft.
Van Aert is al een halve Nederlander en werd eigenlijk al enige van de ‘buitenlanders’ echt gehaald als kopman en ook gehaald uit sponsoroverwegingen, de uitbreiding van Jumbo in België.

Vorig jaar zette Jumbo wel vol in op een Nederlandse kopman halen met Dumoulin en dit jaar met Oomen, maar daar hadden ze de pech dat Dumoulin stopt en Oomen er nog niet echt doorheen komt.

Man met de hamer 11 april 2021 om 11:35

De opvolgers van Bauke Mollema tuffen allemaal rond op een elektrische fiets.
Wellicht dat de door corona aangewakkerde fietsgekte nog iets op gaat leveren op termijn. En het Van der Poel-effect.

boehoe 11 april 2021 om 11:37

Het aantal Nederlanders dat over de hele breedte in wt koersen aan de start staat is sowieso niet om over naar huis te schrijven.

Koers 11 april 2021 om 11:40

Het is nu al minder erg dat toen de nlse Lotto nog sponsor was en er gevreesd werd dat roglic dumoulin van het tour podium zou rijden. Dan gaat letterlijk nl geld naar het buitenland en zou je daarmee een nlse renner een podium onthouden..

Maar zoals al gezegd een goede ronderenner heb je niet zomaar. Ga maar na, de laatste Franse en Belgische tour winnaars komen uit ’85 en ’76.

I Langof 11 april 2021 om 12:40

Jullie zijn allemaal gek. Ik hoopte op de nederlandse doorbraak, maar misschien is de nederlandse jeugd al te gedegenereerd. Laten we blij zijn met de mooie momenten die we krijgen en vergeten wij liever of de winnaar geboren is in Braband of Limburg of zelfs in Slovenië of Scandinavië.
Gessing leeft ook in het belastingparadijs en niet in Nederland, maar daar schijnt niemand van jullie zich druk over te maken …

josi 11 april 2021 om 11:20

Vingegaard maakt een mooie ontwikkeling door. Kan behoorlijk goed klimmen, tijdrijden en heeft een aardig punch heuvelop. Hoe ver hij zal kunnen komen in het grote rondewerk blijft nog gissen, maar alle ingrediënten zijn zeker aanwezig voor een mooie carrière.

boehoe 11 april 2021 om 11:38

Ben trouwens erg benieuwd wat Vingegaard in de heuvelklassiekers kan. Iemand een gooi doen naar wat hij daar kan bereiken?

tendam 11 april 2021 om 12:10

Ik weet niet hoe hij de afstand verteert. Ik denk dat met name LBL hem heel goed moet liggen… het zou me niks verbazen als hij daar meespeelt.

oscarito1908 11 april 2021 om 14:33

In de Vuelta afgelopen jaar was hij ook erg goed. Zie niets raars aan zijn ontwikkeling.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair