zondag 7 juli 2024 om 19:12

Jonas Vingegaard: “Dacht niet aan aanvallen, kon beter ploeggenoten om mij heen hebben”

Video Jonas Vingegaard heeft de graveletappe in de Tour de France overleefd. Wat heet, de kopman van Visma | Lease a Bike wist – ondanks pech en een fietswissel – meermaals een demarrage van Tadej Pogačar en Remco Evenepoel te counteren. Uiteindelijk kwamen alle favorieten met elkaar over de streep. “Ik dacht niet aan aanvallen, want ik kon beter ploeggenoten om mij heen hebben”, zei hij na afloop.

“Op een van de laatste sectoren pakte Tadej een klein gaatje. Dat was niet mijn sector, want het gravel en de stenen lagen daar zo los. Voor iemand met mijn gewicht was het lastig om de fiets te controleren. Daar pakte hij een gat, maar ik had gelukkig super-, supersterke ploeggenoten bij mij die mij altijd in positie hielden”, vertelde Vingegaard.

“Het verschilde per sector. Op beter gravel was het niet superlastig om te volgen. Dan is het beter voor mij, maar op die andere sector was het meer in zijn voordeel”, blikt hij terug.

Dat Evenepoel op een paar stroken op achterstand reed, was voor Vingegaard geen teken om aan te vallen. “Ik wilde niet aanvallen, maar we dachten er wel over om door te rijden. Ik reed daar niet door omdat het voor mij beter is om ploeggenoten om mij heen te hebben. Met Wout van Aert en Christophe Laporte is het altijd beter voor mij, zij konden mij echt helpen.”

RIDE Magazine
28 Reacties
07-07-2024 19:42
Ik heb echt respect voor die man, zo kunnen fietsen na zo in de kreukels te hebben gelegen. Dit was zeker geen rit voor Vingegaard en dat hij dan wel met de specialisten op dit terrein mee kan met behulp van de ploeg en ook nog op de fiets van een ander. Dan heb je het goed gedaan.
    07-07-2024 20:09
    Dit dus! Elke volger met een beetje benul weet hoe lastig het is om op de fiets van een ander een koers te moeten rijden. Elke millimeter telt. Hier gewoon de koers gereden die past bij de situatie. Niks anders dan respect voor hem.
07-07-2024 20:06
Al die heisa snap ik niet zo. Vingegaard is een totaal andere renner dan Pogacar en Evenepoel. Die laatste twee rijden zeer aanvallend en doen vaak onverwachte dingen. Dat vindt het publiek over het algemeen zeer onderhoudend om naar te kijken. Gevolg is dat het overgrote deel van het publiek dat ook als de standaard neerzet. “Pogacar rijdt aanvallend en dus moet Vingegaard dat ook doen.” Nu is Vingegaard een hele andere renner met zijn kwaliteiten op een ander vlak. En als Vingegaard meegaat in de tactiek van Pogacar en Evenepoel in een rit als deze dan rijdt hij niet in zijn kracht. In deze rit heeft Vingegaard ploeggenoten nodig om te overleven. Of het publiek dat nou leuk vindt of niet. We gaan de specifieke kwaliteiten van Vingegaard bekijken in het hooggebergte. Daar mag je hem op beoordelen.
    07-07-2024 20:52
    Het verschil tussen de lethargie en de legende.
07-07-2024 19:24
Vingegaard kan veel, maar improviseren hoort daar niet bij. Hij wordt voor de start geprogrammeerd en voert dat gewoon uit.
    07-07-2024 19:34
    En dat doet hij al twee jaar perfect. Hij kent zijn grenzen en weet wat zijn sterke en zwakke punten zijn en handelt daarnaar. Daarom is hij ook de beste grote ronderenner op dit moment.
    07-07-2024 19:43
    Hij heeft de hele finale niet eens op zijn eigen fiets gereden.
    07-07-2024 20:15
    De kracht van Visma is dat ze de zwakke plekken van hun kopman weten op te vangen met de ploeg. Ze hebben niet alleen 1 van de sterkste ronderenner van de laatste paar jaar in hun team, maar tactisch zijn ze ook 1 van de sterkste. En dat geeft bij kleine marges de doorslag.
    07-07-2024 21:14
    Als straks Ayuso en Almeida de podiumplek van Jonas bedreigen, dan zal'ie nog wel eens aan vandaag terugdenken.
    08-07-2024 11:43
    Ja want oehoe wat zijn ze toch met het podium bezig. Als je al 2 jaar wint boeit 2e 3e of zelfs 5e geen reet!
07-07-2024 19:17
Die vingegaard en zijn ploeg hebben het voor de zoveelste keer over het gewicht… alsof de andere klassementsmannen allemaal 80 kilo wegen.
    07-07-2024 19:32
    Die 8kg verschil met Pogacar is juist op dit soort ondergronden een wereld van verschil. Dus ja volledig te verklaren dat hij het daar over heeft.
    07-07-2024 19:43
    @Yogi. Gezien je alles zo goed weet blijkbaar als het over dat laffe, saaie bijen ploegje gaat. Kun je dan ook eens verklaren waarom ze dan de kans laten liggen om nu vandaag al iedereen k.o. te zetten voor de eindzege, behalve Pogi én Rev? Want dat ging het resultaat geweest zijn als hij net zoals Pogi een heel klein beetje guts had gehad, en ze met zijn drieën waren doorgereden nadat Rev had aangevallen. Wie ging dan nog rijden daarachter met al die vislabds en UAE's in het wiel? Misschien heel ff de ploeg van Roglic nog, maat die was al bijna opgesoupeerd. Ze gingen met 5 minuten voorsprong op alle andere grote namen binnengekomen hebben. Ze zijn er nochtans bij Vislab zo zeker van dat Vinge enkel nog beter gaat worden. Wat was nu feitelijk het probleem ????
    07-07-2024 19:58
    @velosol blijkbaar zien ze alleen Pogacar als concurrent voor de eindzege en waren ze bang om uit de wielen te worden gereden wanneer ze mee zouden draaien met hem. Zelf een beetje logisch nadenken en dan kom je ook een heel eind.
    07-07-2024 20:02
    @Velosol: Wat een onzin! Vingegaard was er sws af gereden door die twee. Tuurlijk rijd je dan niet mee door.
    07-07-2024 20:05
    Velosol, jij staat er ook wel lekker neutraal in hè?

    Kan jij dan uitleggen waarom UAE en SQS niet mee op kop gingen rijden met VLAB toen Roglic op de 2e grindstrook op 3/4 minuut achterstand reed?

    Was dat ook lafheid van die ploegen? Of past dat minder goed in je straatje?
    07-07-2024 20:35
    @velosol Vingegaard was er al eens afgereden op een strook. Hij zat niet op zijn eigen fiets. Dit is niet zijn terrein. Hij had niet kunnen verkennen. Hij komt terug van een zeer zware blessure. Hij wil een wat onoverzichtelijker klassement houden voor de mannen van UAE. Allemaal redenen waarom ze niet mee reden.
    07-07-2024 20:37
    @sjonge jonge, het 1 hoeft het andere niet uit te sluiten toch. En by the way, SQS had enkel nog Landa, mocht je ook maar iets van koers snappen dan zou je begrijpen dat je de laatste man in steun van je kopman niet het pleuris gaat laten rijden op meer dan 100 km van de aankomst. Wat UAE betreft heb je zeker een punt. Maar zoals ik in het begin zei, wat heeft het 1 in Godsnaam met het ander te maken. Dit ging over de nummers 1,2 en 3 van het klassement, die de nummers 4 tot 176 Ko konden slaan. Geen zinnige mens die begrijpt wat het probleem van nummer 3 en zijn ploeg was.
    07-07-2024 21:03
    @Velosol toch interessant dat je (oud) renners, en zelfs de ploegleider van Pogacar, niet als zinnige mensen ziet. Even Franse TV en Vive la Velo kijken en wellicht begrijp je het dan wat beter.
    07-07-2024 22:31
    Vingegaard rijdt voor Vingegaard, omdat Vingegaard de TdF wil winnen. Elke zeurkous hier kijkt naar wielrennen voor zichzelf, om zelf vermaakt te worden. Ga niet lopen piepen, wanneer een renner die niets met jullie te maken heeft niet doet waar jullie om zeuren. Nogal narcistisch, niet, om te denken dat een renner voor jou rijdt, terwijl je een dikke kont aan het groeien bent op de bank met je biertje en je nootje (of wat iemand ook nuttigt). Serieus sneu volk!
    07-07-2024 22:45
    @Yogibear net even naar de kenners geluisterd bij de avondetappe (Boogerd en Sven Nys) over de onzin die Vingegaard telkens uitkraamt over het gewicht...
07-07-2024 19:37
Top gereden van Jonas vandaag. Niets verloren en had door door te rijden hooguit 10-20 seconden op Rev gepakt en nooit op pogi. Terwijl dat de kans op vallen of lek enorm zou vergroten. En hij reed al op Jantje zn fiets. Volledig logisch dus de tactiek vandaag.
07-07-2024 19:37
Ik snap wel dat hij niet overnam toen hij met Pogacar en Jorgenson vooraan zat. Hij zat daar echt met zijn tong op de schoenen; alleen met hulp van Laporte en Jorgenson kon hij erbij blijven. Dan overnemen zou overmoedig zijn. In een rit als deze is Pogacar gewoon beter. Dus dan is dit een prima uitkomst.
07-07-2024 19:19
Inderdaad wel duidelijk welke stroken beter lagen dan andere. Grappig dat hij weer zijn gewicht aanhaalt tov Pogacar.

Het viel me op dat ze bij Visma enkel naar Pogacar kijken. Remco en Roglic op achterstand rijden hoeft helemaal niet.
07-07-2024 19:21
Ach is geen specialist. En waar staat dat hij mee of door moet rijden. Laat die gele trui maar smijten met energie, wat weg is kont niet terug in de loop van de Tour. We gaan het zien
07-07-2024 20:10
Als de ploeg echt verwacht dat hij beter wordt, dan is dit de juiste tactiek. Hij kan hier niets winnen op zijn beste concurrent maar wel verliezen als hij op een klein gaatje komt. Terwijl hij wellicht de andere ploegen nog kan gebruiken om UAE uit te putten. Als je echt voor de winst koerst, dan moet je een strategie hebben om Pogacar te verslaan, dan ben je ook beter dan de rest. Als dat niet lukt en je wordt 3e of 4e, helaas. Maar dat is beter dan nu al koersen met een hoog risico op een groter gat met Pogacar
07-07-2024 20:53
Vislab rijd zeer berekend. Ze zijn echt een collectief en dat heeft ze al een aantal keren de vuelta de tour en giro winst opgeleverd. Ze zijn er mee begonnen als ploeg en zo af toe zie ik het ook terug bij andere ploegen.
Je kan alleen als ploeg rijden zoals Vislab door de oortjes die ze gebruiken.
Daarbij word Jonas elke dag beter. Dat moeten ze in de 2de week ook volhouden. Met een beetje mazzel kan Jonas een minuut of 2 voorsprong opbouwen op remco en nog wat tijd op primoz en dan is hij safe voor plek 2.
07-07-2024 23:07
Het eindresultaat zal bepalen of dit een goede beslissing was, maar ze hebben op 20 km van de finish een kans gemist om Evenepoel, Roglic en in zekere mate Ayuso en Almeida op grotere achterstand te zetten. Dat kan later deze TdF nog wel eens belangrijk worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine