Johan Bruyneel weigerde opvallende deal met dopingautoriteit

woensdag 27 mei 2020 om 15:31
Johan Bruyneel weigerde opvallende deal met dopingautoriteit

foto: Cor Vos

Johan Bruyneel heeft in 2013 op het laatste moment een opvallend aanbod van een buitenlands antidopingagentschap afgeslagen, zo meldt Cycling Opinions. Als de ex-renner en -ploegleider belastende verklaringen zou afleggen over een persoon uit de sportwereld, zou hij slechts voor een jaar worden geschorst. Over welke dopingautoriteit het gaat, kan Bruyneel om juridische redenen nog niet zeggen.

Lang leek het erop dat Bruyneel de deal zou sluiten met het betreffende antidopingagentschap, tot hij op het laatste moment afhaakte. “Ik had geen belastende informatie over de betreffende persoon. Ik wilde alleen zien hoe ver een antidopingagentschap bereid is te gaan en de eigen regels bewust overtreedt om iemand aan te pakken. Voor mij was dit het zoveelste bewijs dat er geen gerechtigheid bij de antidopingagentschappen bestaat.”

Dat hij gestraft moest worden door de antidopingagentschappen, is hem volkomen duidelijk. “Ik ben als renner en als teammanager over de grens gegaan. Vervolgens krijg je echter geen enkele kans om jezelf te verdedigen. Ten eerste had het Amerikaanse antidopingagentschap (USADA) geen zeggenschap over mij. Verder wordt heel duidelijk dat USADA naar alle middelen greep, geoorloofd en ongeoorloofd, om Lance Armstrong en mij aan de hoogste boom op te hangen.”

Armstrong en Bruyneel in 2005 – foto: Cor Vos

Bruyneel neemt de verklaringen van Levi Leipheimer, Christian Vandevelde, Michael Barry, George Hincapie en Tom Danielson – allen ex-ploegmaten van Armstrong – als voorbeeld: “Zij kregen een veel kortere strafperiode en mochten zelf bepalen wanneer ze werden geschorst. Allen zouden gezien hun verklaringen ook voor de ‘traffic’ van doping geschorst moeten worden. USADA en WADA hanteren echter de regels zoals het het beste uitkomt.”

Levenslang geschorst
In 2012 werd Bruyneel ervan beschuldigd betrokken te zijn geweest bij verboden middelen in de periode dat hij samenwerkte met Armstrong. Na de bevindingen van USADA zette RadioShack zijn ploegleider aan de kant. Twee jaar later kreeg de Belg een schorsing opgelegd, waardoor hij voor tien jaar niet actief mocht zijn in de wielersport. In 2018 werd deze schorsing door het Hof van Arbitrage voor Sport (CAS) omgezet in levenslang.

Hij heeft zich inmiddels erbij neergelegd. “Maar leg mij eens uit wat het verschil tussen Bjarne Riis en mij is. Hij heeft tegenover het Deense antidopingagentschap uitgelegd wat hij als renner en teammanager allemaal gedaan heeft, net zoals ik ook al die verklaringen heb gedaan. Bij hem werd de verjaring van de feiten wel gerespecteerd, bij mij was dat niet het geval. We zijn echter in hetzelfde jaar geboren, hebben elkaar bestreden in dezelfde jaren als renner en als teammanager.”

Bruyneel als teammanager van RadioShack – foto: Cor Vos

Riis is dit jaar weer teammanager in het profpeloton, bij NTT. Bruyneel: “Hij is zelfs door Tour-directeur Christian Prudhomme en UCI-voorzitter David Lappartient persoonlijk welkom geheten. Daar heb ik niets tegen. Ik denk dat Bjarne een uitstekende teammanager is. Ik ben er ook van overtuigd dat hij juist met zijn verleden nu beter dan velen kan waken dat een dopingcultuur zoals in die jaren niet nogmaals voorkomt in zijn team. Maar waarom mag hij verder en ik niet?”

Dit artikel delen:

25 Reacties

VerstandOpNul 27 mei 2020 om 15:53

“Dit bericht wordt aangevuld.”

Hoeft niet hoor..

Vanwaar dat deze marginale figuur ineens zo veelvuldig op wielerflits staat?

Vinyakke 27 mei 2020 om 16:02

Wat staat er nu eigenlijk? Ik moet het 3 keer lezen en dan ben ik nog niet wijzer!?

Turtlehead 27 mei 2020 om 21:22

huiliehuilie, dat haal ik er nog wel uit. Verder is het ook voor mij vage kost.

IlPirata 27 mei 2020 om 16:30

Hij moet niet zo huilen steeds. Die man is met zijn bedrog allang financieel binnen en had Armstrong in die tijd gewoon in toom moeten houden, qua gedrag en manipulatie. Maar LA was groter en rijker dan zijn teammanger.

jan jansen 27 mei 2020 om 16:39

“om Lance Armstrong en mij aan de hoogste boom op te hangen.”
Gezien de recente documentaire van Armstrong is de boom nog niet hoog genoeg geweest.
En Armstrong en Bruyneel waren twee handen op een buik. Als Armstrong zich crimineel naar collega’s gevraagd dan is het de taak van de ploegleider om in te grijpen. Dit heeft hij niet gedaan. Johan is dus ook medeschuldig. Conclusie; zijn boom is ook niet hoog genoeg geweest.

Geurt Harm 27 mei 2020 om 16:44

Ik ben het met hem eens dat er met twee maten wordt gemeten. Wat te denken van een Lefevere, die Mapei leidde dat in het EPO-tijdperk het wielrennen volledig domineerde. Vinokourov, Madiot en noem andere namen maar op. Waarom raakte Armstrong 7 tourzeges kwijt en hebben Anquetil, Merckx, Fignon, Indurain en dergelijke renners ze nog wel? Gewoon accepteren dat het vroeger zo ging. En wie nu nog wordt gepakt als bewuste foutspeler levenslang schorsen.

castroviejo 27 mei 2020 om 19:06

Met dit verschil dat Armstrong mede ploeggenoten dwong ook de dopen en dat is iets anders dan het zelf gebruiken of het als ploegleider toe te staan of voor te leggen. Dus in mijn ogen blijft LA toch echt terecht geschorst. Het was echt anders dan een Rasmussen die zelf op ontdekkingstocht ging.

Panache 27 mei 2020 om 21:46

Als schone renner kwam je niet in de Tourploeg, maar is dat écht dwingen…?

S. Morgenstern 27 mei 2020 om 22:15

Als je denkt dat dat alles was dan heeft bol.com heel wat interessant leesvoer voor je ter beschikking.

john 28 mei 2020 om 06:43

castroviejo En welke twee boeven van het wielrennen (een is nog volop actief) zeiden wij hadden Rasmussen nooit uit de Tour gepakt toen die eerste stond in het klassement en op vage aanwijzingen van een italiaan geschorst werd en de tour moest verlaten om dat ze bij de Rabo een softie als ploegleider hadden

Kevin Lowagie 27 mei 2020 om 16:46

Het verschil tussen Bruyneel en Riis is dat Bruyneel US Postal had als sponsor en daarmee verbonden was aan de Amerikaanse overheid.
You don’t mess with the American Government.

assen 27 mei 2020 om 17:22

Ik wil het dopinggebruik van Armstrong en Bruyneel NIET goedpraten.

Maar het is een feit dat er met twee maten wordt gemeten. Huilie en dopingzondaar Zabel werd een held, Riis werd weer omarmd, Merckx is ik weet niet hoe vaak betrapt op doping en is een superheld, en Armstrong en Bruyneel worden uitgekotst. Het is zum kotzen!

ProfrondeZevenbergen 27 mei 2020 om 19:26

Precies dit. Het blijft allemaal tenenkrommend.

Franco Ballerini 27 mei 2020 om 20:25

Eens. Laten we er nu maar mee kappen. Dat het nu feilloos is: Nee. Is het nu100x beter: Ja.

Lalsacien 27 mei 2020 om 21:44

Inderdaad, je weet niet hoe vaak Merckx betrapt is dus hou er maar over op.

Joop Zoetemelk 27 mei 2020 om 17:25

Alle renners/managers/doctoren met een doping verleden moeten geweerd worden van het wielerpeloton.
Geen podium meer geven, geen Boogerd, T.Dekker, Bruyneel, Armstrong maar ook geen wielergoden van vroeger.
Dus geen Joop en Eddy meer. (wil je hard straffen dan moet je het op deze manier doen)
Ja leuk is anders, als je zuivere sport wil, moet de sport zich ook zuiver gedragen ook als media die het voedt (boeken, interviews, woordje doen op tv of wielercommentator)

Ik ben/was altijd Fan van T.Dekker is nu wekelijks zijn praatje en een leuk babbeltje aan het houden is op tv of wielerpopcast's, het is nog altijd geil op aandacht en geeft graag anderen de schuld.

Eigenlijk zijn dit de grootste griezels.. als je hard bent gevallen als groot renner kan je altijd je verhaaltjes nog kwijt op tv.

Fred Postma 27 mei 2020 om 21:11

Ik denk niet dat Thomas Dekker met zijn palmares een groot renner kan worden genoemd.

Cochise 27 mei 2020 om 17:43

Exact mijn punt in dat andere nieuwsbericht. Hij heeft gewoon 100% gelijk.

S. Morgenstern 27 mei 2020 om 18:19

Volgens mij is de schorsing van Bruyneel een uitspraak geweest op basis van veel meer overtredingen, dan de schorsing van anderen. Veel dikker dossier, met veel meer overtredingen. Beetje huilerig dus, die constante vergelijking met anderen die slechts een deel van je eigen 'daden' op hun naam hebben staan.

Romāns Vainšteins 27 mei 2020 om 20:55

Daarnaast heeft hij nou niet precies het type hoofd dat een boodschap in de stijl ‘maar hullie die …’ optimaal uitdragen kan. Daar doe je weinig aan.

Polleke 27 mei 2020 om 19:37

Maar het allerstrafste is dat Legeay nu een organisatie leidt die staat voor Cleaner en Credible Cycling….faut le faire…

Fred Postma 27 mei 2020 om 20:04

Zo oneindig moe van dit gezeur!!

RiGHT 28 mei 2020 om 00:13

Er wordt helaas overal met 2 maten gemeten. De vergelijking met Riis is helemaal terecht, het is inderdaad raar dat Bjarne wel weer in de sport welkom is geheten, maar een verschil hier is dat het bij Bruyneel (en Lance) veel grootser is uitgemeten in de pers en bij Riis is het minder heftig geweest. Daardoor voelt het voor veel oppervlakkige volgers aan alsof Riis veel minder stout is geweest en Bruyneel veel meer stout en daarom dus ook levenslang moet worden gestraft.
Het onder druk zetten van mensen en het keihard aanpakken van mensen, wat door Lance en Johan hardhandig gedaan is, heb ik in het kader van Riis volgens mij niet gehoord.

Voor mij persoonlijk blijven mannen als Joop, Merckx, en ook Lance nog steeds wielerhelden uit een donker(tot diep zwart) verleden. Lance blijft voor mij een winnaar van 7x de Tour de France – simpelweg omdat de hele top 10 of 20 of misschien wel top 50 met zn vingertjes in de pillenpot of aan de injecties of transfusies zat – of combinatie van alles. En in die tijd was Lance wel de allerallergrootste(bedrieger). Daarmee misschien geen groot(s) sportman, maar wel een wielerheld.

kleomantre 28 mei 2020 om 09:21

Bij Lance is het simpel. Intimidatie van iedereen om hem heen, bij voorkeur kapot maken van tegenstanders. Die heeft meer op zijn kerfstok dan wat wij van andere gekende dopeurs weten.

Wat dat betreft prima dat hij dan het meest ‘gepakt’ omdat hij een hoop anderen destijds ook goed ‘gepakt’ heeft. Bruyneel was een trouwe adjudant c.q. vriend en die speelde het spel mee. Net zo goed vervelende figuur.

Cyclinglife 28 mei 2020 om 08:40

Dat lance en johan onevenredig hard gestraft zijn t.o.v. andere is gewoon zo.
Wel haalt hij een interessant punt aan, hoever mogen de instanties gaan volgens de regels en hoever zijn ze bereid eroverheen te gaan. En waarom worden deze instanties dan niet geschorst of beboet oid voor hun onregelmatig handelen? Uit zijn woorden blijkt dat hij nog in een juridisch proces zit hierover.
Een vraag die bij mij opkomt, als bewezen is dat ze mensen beoordeeld hebben buiten hun gerechtigde macht om of gebruik hebben gemaakt van onrechtmatige (opsporing)middelen, wat gebeurd er met de verkeerde beslissingen? Durft de rechter hun organisatie dan te bestraffen en onder toezicht te stellen?

Headlines

Materiaalzone

Populair