Johan Bruyneel: “Mark Cavendish tekent een van de grootste verrijzenissen”
Opinie Wie had er gedacht dat Mark Cavendish na tien Tour-ritten al drie overwinningen achter zijn naam heeft staan? Ik denk dat ‘Cav’ hier heel wat mensen inclusief zichzelf aan het verbazen is. Ik kan genieten hoe zo’n grote kampioen na vier moeizame jaren weer terug op de troon zit.
Het is ook een beloning voor het vertrouwen dat teambaas Patrick Lefevere hem heeft gegeven. Hij heeft hem niet alleen de kans weer gegeven, maar er ook voor gezorgd dat iedereen in zijn ploeg weer in Cavendish is gaan geloven. Voor een minimumcontract rijdt hij in de kleuren bij Deceuninck-Quick-Step. Eerlijk gezegd ben ik erg benieuwd hoe zijn bonusregeling is. Wanneer hij vorig jaar bij Lefevere voorstelde om een miljoen euro te krijgen voor drie ritzeges in de Tour, dan denk ik dat Lefevere die verbintenis meteen met beide handen heeft ondertekend.
Cavendish zei het in Valence na de finish mooi: ‘Eigenlijk hoef ik maar 150 meter per dag echt te fietsen. Voor de rest zit ik gewoon in het wiel van mijn ploegmaten.’ Natuurlijk is het niet zo simpel en is dit een zwaar gechargeerde uitspraak. Maar het aandeel van de ploeg in de successen van Cavendish is wel héél groot. Het was in de Drôme een fascinerend gevecht voor alle andere ploegen om hun sprinter in het wiel van Cavendish te krijgen. Niemand kon tot naast de imponerende, blauwe trein komen. Mattia Cattaneo, een ongekend sterke Kasper Asgreen, Davide Ballerini en de beste lead-out van het peloton Michael Mørkøv. Wat een dreamteam!
Vertrouwen
Al die jongens stralen vanaf de eerste dag in de Tour vertrouwen richting Cavendish uit. Je voelt aan alles dat ze overtuigd zijn dat hun sprinter het gaat afmaken. De emoties en de blijdschap van en richting Cavendish na zijn eerste ritzege vorige week dinsdag in Fougères was oprecht. Die omhelzingen waren geen show. Ze willen hier echt samen en voor elkaar winnen.
Wat Cavendish in deze Tour laat zien is zeker niet eenvoudig. Natuurlijk kun je zeggen dat Caleb Ewan en Tim Merlier al naar huis zijn. Dat Pascal Ackermann, Sam Bennett, Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen er niet zijn. Maar daar kan Cavendish niks aan doen. Hij weet hier wel te winnen tegen alle andere rappe mannen die op het hoofdpodium van de sprinters present zijn.
Afgelopen zondag in de Alpenrit naar Tignes moest hij tot het uiterste gaan om binnen de tijdslimiet te finishen in deze gevaarlijke rit. Na een rustdag blijkt hij genoeg hersteld te zijn om weer voluit te sprinten.
Aerodynamisch
Als je die sprint van Valence met de vaste camera van voren bekijkt, dan zie je hoe klein hij zich weer kan maken. Zeker als je dat vergelijkt met de houding van Wout van Aert en ook enigszins van Jasper Philipsen. Hij kan weer in zijn aerodynamische houding naar voren sprinten zoals in zijn beste jaren. De mindere luchtweerstand tegenover Van Aert is dan zo enorm dat het voor de Belgische kampioen bijna een onmogelijke opgave is om ‘Cav’ te kloppen.
We zijn hier getuige van een grote verrijzenis. En het toont nogmaals dat grote kampioenen als ze eenmaal terug op hun niveau komen, nooit afgeschreven mogen worden. Ik vind het ook een bewijs hoe belangrijk het mentale aspect in de wielersport is. Wat er tussen de oren zit, dat bepaalt alles.
Inmiddels heeft Cavendish in zijn rijke loopbaan al 33 ritten in de Tour gewonnen. Hij is er nog eentje verwijderd van het record van Eddy Merckx. Normaal gesproken gaat hij dit de komende weken evenaren. Er zijn nog drie of vier sprintersritten. En tot dusver heeft de ‘Man Express’ in deze Tour nog geen sprint verloren. In de eerste sprintersrit kwam hij immers door de valpartijen niet aan sprinten toe.
Ben O’Connor
Een renner die ook mijn aandacht heeft gewonnen is Ben O’Connor. Dankzij zijn schitterende ritzege in Tignes staat hij inmiddels tweede in het klassement op 2’01 van Tadej Pogacar. Die overwinning sprak mij aan. Ten eerste zat hij niet in de eerste vluchtersgroep maar heeft zich later vanuit de tweede groep naar voren gereden. En uiteindelijk op de slotklim naar Tignes, nadat hij de hele dag onder erbarmelijke weersomstandigheden van voren heeft gereden, blijkt hij slechts twee minuten te verliezen op Pogacar.
De prestaties van O’Connor zijn dit hele jaar al opmerkelijk. Achtste in de Dauphiné, zesde in Romandië en twaalfde in Parijs-Nice, terwijl hij vorig jaar al een zware bergrit in de Giro d’Italia won. Deze 25-jarige Australiër is in mijn ogen een serieuze kandidaat voor het podium. Zijn prestatie in Tignes bewijst dat hij in een heel goede vorm is. Daarbij heeft hij nog een goede tijdrit in zijn benen, wat een wapen is om zijn plek op de voorlaatste dag van deze Tour te verdedigen. Ik denk dat een paar ploegen nog wel spijt gaan krijgen dat ze hem deze vrijheid hebben gegeven.
Energie sparen
Natuurlijk is hij geen bedreiging voor Pogacar. De Sloveen heeft in de Alpen aangetoond op eenzame hoogte te staan. Als hij niet met zijn krachten gaat woekeren en gekke dingen gaat doen, dan kan hij deze Tour de France niet meer verliezen. Bij INEOS Grenadiers wijzen ze nog naar de Giro d’Italia van 2018 waar Simon Yates in de roze leiderstrui op een dag meer dan dertig minuten verloor. Dat vind ik geen vergelijking, want Yates had in het grote rondewerk veel minder bewezen. En vooral, hij is in die Giro ook heel onstuimig met zijn krachten omgegaan.
Op de klim naar Tignes zag ik bij Pogacar al dat hij met zijn verstand koerst. Dat hij weet dat daar waar het mogelijk is, hij energie moet sparen. We moeten er wel rekening mee houden dat het twee dagen in de Alpen beestachtig slecht weer was. En we weten inmiddels dat Pogacar onder slechtte weersomstandigheden heel goed uit de voeten kan. Dat is een zeer sterk punt van hem.
Hoe hij met de hitte kan omgaan, daar hebben we nog niet zoveel referentiepunten voor. Op de Mont Ventoux wordt verwacht dat de thermometer al naar de dertig graden Celsius oploopt. Dat valt nog mee. Heter kan het in de Pyreneeën worden. Maar ik denk dat niks of niemand deze heerser van de Tour uit evenwicht kan brengen. In deze topvorm kan hij alles aan.

Alsof renners en entourage uit die periode niets over wielrennen kennen en enkel maar over doping kunnen praten?
Bruyneel was nog altijd een top ploegleider die niets aan het toeval overliet en zijn team 100% liet samen rijden voor Armstrong.
Zelfs in het huidige wielrennen is dit niet altijd zo eenvoudig =D
Maar met dit stuk krijgt hij opnieuw mijn handen niet op elkaar. Nikszeggend stuk. Wielrennen zit tussen de oren is zijn conclusie. Terwijl hij als geen ander zou moeten kunnen vertellen hoe je als ploegdokter het gedeelte tussen de oren kunt helpen om harder te fietsen.
Jammer dat hij daar niet zijn opinie over geeft. Of over de dopinggeruchten rond pogscar en zijn ploeg. Dat zou ik pas meerwaarde vinden van zijn aanwezigheid. Want dit stukje is niet veel anders dan het verhaal over marmotten en afgesloten bergweggetjes in tignes van kerckhoffs. En das niet waarom je zo'n dubieuze columnist in huis haalt...
En kleine contractjes, die kan hij ook tekenen.
Om nog iets inhoudelijks te zeggen: ja, de dwerg Cavedish kan zich erg klein maken, maar van Aert en Philipsen rijden een snellere sprint. De bepalende factor is niet de luchtweerstand maar de trein.
Misschien moet WF die Finse twitteraar eens vragen om vanuit de data analyse columns te schrijven.
Ik waardeer zeer bv de op data gebaseerde bijdragen van Sam Plantinga in de Volkskrant over het EK voetbal.
het valt mij op dat er continu flink gemodereerd wordt in de reacties na de opiniestukken van Johan Bruyneel. Zelfs reacties die m.i. voldoen aan alle huisregels, maar scherp zijn op de kwaliteit van de opinie, verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Wat is het beleid rondom het modereren van de reacties onder deze stukken? En waarom is dat hier bij de opinies van Bruyneel heel anders dan onder andere artikelen? De stukken van Raymond Kerckhofs krijgen ook veel scherpe reacties en kritiek, maar daar blijft vaak veel meer van over.
Hoge bomen vangen veel wind. Maar het lijkt er voor mij heel erg op dat de Bruyneel-boom nogal erg windgevoelig is, en dat alles boven windkracht 4 de kop wordt ingedrukt. Enkel onschuldige briesjes en windjes mee komen door de moderatie...
Misschien is het niet leuk voor Bruyneel dat niet alles van hem met applaus wordt ontvangen, maar het is ook niet leuk als je ineens bijdrages en interessante discussies niet meer terug ziet. Dat jullie scheldpartijen richting Bruyneel wegmodereren, daar heb ik alle begrip voor en juich ik toe. Maar dat jullie ook nette reacties weghalen, dat vind ik niet passen bij een mooi platform als WF, en is niet in lijn met alle andere artikelen. En dat sommige reacties een link hebben met het verleden van Johan lijkt me logisch; maar om alles wat daar ook maar enigszins mee te maken kan hebben meteen weg te halen komt heel kinderachtig over. Of heeft Johan zelf ook het recht bedongen om reacties die hem niet aan staan persoonlijk te verwijderen, en maakt hij daar dan ook gebruik van?
Zouden jullie hier nadere toelichting op kunnen geven?
Omdat dit niet het geval is!! "Zelfs reacties die m.i. voldoen aan alle huisregels, maar scherp zijn op de kwaliteit van de opinie, verdwijnen als sneeuw voor de zon."
Omdat je van WF gisteren tot twee keer toe een artikel krijgt waaronder jij naar hartenlust bezig kunt over al jouw zwaar moverende reden waarom volgens jou Pogacar doping gebruikt..
Met het vriendelijke verzoek niet onder elk artikel opnieuw aan te komen zetten met je gedram En elke keer opnieuw als jij maar even je kans ruikt vindt je wel een bochtige manier om er toch opnieuw over te beginnen..
Dus: JOHAN BRUYNEEL: “MARK CAVENDISH TEKENT EEN VAN DE GROOTSTE VERRIJZENISSEN”
En jij denkt dan, ik kan weer.. wacht hé even denken.. oh ja Bruyneel > doping > Pogacar..
stuk uit jouw tekst die er stond: Bruyneel moet het niet hebben over Cavendish maar over het doping gebruik van Pogacar.
Wat heeft dat te zien met de wederopstanding van Cavendish?? wat volgens mij ook tegen de regels is, is wanneer je weer was begonnen dat ze bij DQS doping gebruiken maar dan zat je tenminste nog een klein beetje on topic
Wat jij doet, jij hebt gisteren in de artikelen over Pogacar niet voldoende je gelijk gekregen van de rest en dus gooi je het hier weer op, om de zaak nog eens dunnetjes over te doen..
Dus huisregels:
Regeer on topic = onvoldoende
Geen doping insinuaties = onvoldoende
reden genoeg om je zever eraf te gooien
PS. Het zou mij zwaar verbazen wanneer de reden is dat Bruyneel jouw reacties niet leuk vindt, ik denk zelfs dat hij er hard om moet lachen.
Daar hoef jij niet op te reageren namens de redactie. Ik vraag het aan de hen
[i]edit wf: volgende keer als je een dergelijke opmerking over een ander lid plaatst is het exit[/i]
En bovendien gaat mijn vraag niet enkel over MIJN verwijderde bijdragen, maar over ALLE bijdragen die hier worden weggezipt.
[i]edit wf: niet doen[/i]
Edit: Ik stel er in het verbeteringentopic wel een vraag over.
[quote]– Onderbouw bovendien jouw mening met behulp van argumenten. Laat onzin achterwege. Anti-supporteren is niet toegestaan. Een kritische mening mag, maar doe dit niet met een oneliner.
– Reageer enkel op berichten die jou daadwerkelijk interesseren.[/quote]
Maar nogmaals, we gaan hier in de comments geen uitgebreide discussie houden over wat we wel en niet zouden mogen modereren.
OT : Deze column is niet zo heel erg openbarend maar het hele project 'de visie van Bruyneel' is wel een leuk project. Zie daarvoor alleen al het grote aantal comments onder de geponeerde kwesties. Dat daar alle off topic 'waààh, Bruyneel!!'- troep tussenuit gefilterd wordt kan ik wel begrijpen.
Strekking was: ik zie geen toegevoegde waarde voor 99% van de Wielerflitser, want niets nieuws qua idee of gedachte. Prima motivatie en netjes verwoordt, zonder te schelden.
Erg raar om dat, zoals Martin doet, te rechtvaardigen met huisregel 1 (niet anti-supporteren). Die regel heeft toch echt betrekking op commentaar op de renners zelf (en ploegen, ploegleiders en direct betrokkenen).
Als er niet kritisch gereageerd mag worden op opiniestukken, maak het dan onmogelijk om er op te reageren.
Ik was dan ook oprecht verbaasd dat die reactie was verwijderd.
Zou Cav ook een verzekering hebben afgesloten die hem uitbetaalt bij 34ritwinsten?
Het beste zou zijn als deze figuren allemaal de eer aan zichzelf houden en uit de wielersport vertrekken. Mogelijk heeft de sport ook nog een kansje op imagoverbetering wanneer er alsnog een grote schoonmaak komt. Bijvoorbeeld middels een waarheidscommissie / tweedekans maar wel met permabans uit het hele circus voor degenen die daar niet aan willen meewerken.
Dan kom je uit bij een pak oudere mensen die in de jaren ‘80 reden. Enerzijds hebben die niet allemaal nog de drive om van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat te werken en altijd van huis te zijn als vijftiger/zestiger en anderzijds waren het in die periode ook niet allemaal koorknapen. Voor EPO was er ook veel dopinggebruik in de wielersport, toen werd er gewoon minder drama rond gemaakt.
Schoon schip maken in het wielrennen lijkt mij niet van vandaag op morgen mogelijk en zal toch echt wel een proces van lange adem zijn.
Tip ook op Ben O Connor als podium kandidaat naast de 'slecht weer' specialisten Pogi en Jonas. :)