João Almeida voor rit naar Etna: “Het is nooit te vroeg om de roze trui over te nemen”

dinsdag 10 mei 2022 om 09:40
João Almeida voor rit naar Etna: “Het is nooit te vroeg om de roze trui over te nemen”

Almeida in Parijs-Nice eerder dit jaar - foto: Cor Vos

João Almeida is een van de favorieten voor de eindzege in de Giro d’Italia. De Portugees van UAE Emirates staat momenteel op een elfde plaats in het algemeen klassement, op 29 seconden van leider Mathieu van der Poel. “Het belangrijkste voor mij blijft om geen tijd te verliezen op de Etna”, vertelde Almeida op de rustdag.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De 23-jarige eindigde als veertiende in de openingsrit in Hongarije, in de tijdrit was hij goed voor een elfde plaats. “De eerste etappes waren vrij goed, ik was wel blij met mijn prestatie.” Vandaag staat er met de rit naar de Etna een volgende belangrijke test te wachten op de klassementsmannen.

“We zullen wel zien hoe het loopt, mijn concurrenten zijn zeker goed in vorm. Ik vind het zelf nooit te vroeg om de roze trui over te nemen. Als we daarin slagen, kunnen we met de ploeg onze eigen tactiek toepassen op de koers”, vertelde Almeida aan CyclingNews.

“Ik vind de beklimming van de Etna echt leuk, de eerste keer dat ik daar naar boven moest deed ik het goed (in 2020 werd Almeida elfe op de Etna, weliswaar op 24 seconden van Kelderman, de beste klassementsman die dag, red.). Maar het belangrijkste voor mij blijft om geen tijd te verliezen, maar tijd winnen moet daar ook zeker kunnen. Ik ga het doen!”, aldus de Portugees, die op twee gedachten hinkt.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Quincy Adams 10 mei 2022 om 09:56

Wat gaattie doen, dan?

fietsvriend 10 mei 2022 om 10:11

Dit lijkt me dus een renner die (door zijn leeftijd) wellicht wat moeite zou kunnen krijgen met de verantwoordelijkheid van de roze trui vroeg in de wedstrijd.

Romāns Vainšteins 10 mei 2022 om 10:13

Daar staat zijn ervaring als rozetruidrager en het kundig kunnen verdedigen er van weer tegenover.

Deo 10 mei 2022 om 10:13

Giro 2020 gemist?

Dangeroe 10 mei 2022 om 10:55

Reed 15 dagen in het roze, dus lijkt me niet zo aan de orde dit

fietsvriend 10 mei 2022 om 11:58

En stond ie op het eind op het hoogste treetje?

Lekker nog even van die trui wegblijven, niet te gretig.

hjjanssen1973 10 mei 2022 om 10:23

Denk toch een ontsnapping vandaag. Moet wel Valverde niet meezitten, want die laten ze ook op zijn oude dag nog niet lopen denk ik.

Rondje 25 10 mei 2022 om 10:54

het klassement moet nog gemaakt worden. Dus misschien wel een ontsnapping, maar niet t/m het eind. Die ruimte krijgen ze niet.

Kopinkas 10 mei 2022 om 11:29

Hoe vaak zie jij Valverde dan in de aanval gaan?
Op PCS bij Statistics heb je in de rechterkolom een overzicht van ‘attack kilometres’ voor het lopende seizoen. Bij Valverde is dit – uiteraard – leeg.
Als Valverde al eens aanvalt, dan kiest hij zijn momenten met zorg, zoals in de Vuelta van vorig jaar, met een paar vooruitgestuurde manschappen, waar hij zelf helaas hard tegen de grond ging en de wedstrijd moest verlaten.

Michelangelo 10 mei 2022 om 10:23

Almeida heeft zijn lesje geleerd. Zorg dat je roze draagt, dan ben je zeker van de ondersteuning in je team.

En daarbij. Zelfs het dragen van roze is al een prijs. Je zou hem maar op een paar seconden laten liggen, en vervolgens aan het eind van je Giro tot de conclusie komen dat je nooit wat hebt bereikt (afgezien van een gewonnen tussensprint).

Limal 10 mei 2022 om 10:32

Michelangelo is weer danig aan het vissen :-)

Ik hap: Almeida heeft vooral geleerd dat je best niet al in de eerste heuvel/bergrit meer dan vier minuten verliest op de andere klassementsmannen.

Michelangelo 10 mei 2022 om 12:31

Hmm, ik hoopte op wat grotere vissen Limal ;-)))

Wheely 10 mei 2022 om 10:50

UAE gaat rammelen dus vandaag

Victor S 10 mei 2022 om 10:58

denk dat hij schade gaat beperken want pas in de 3e week raakt hij in vorm en gaat hij knallen

Landeirovic 10 mei 2022 om 11:19

Jip, Almeida is het best in de 3e week. Deze is ook het zwaarst. Hier wil hij naar pieken.

Edwin Jansen 10 mei 2022 om 12:07

UAE gaat dus de hele dag op kop rijden om een kopgroep binnen schootsafstand te houden waarna Almeida eindigt in de groep met favorieten. Toch jammer voor eventuele vluchters. Niemand gaat hier op de Etna zijn kruit verschieten zeker niet met nog vrijdag voor de boeg. De derde week zal waarschijnlijk iedere echte klassementsrenner zoveel angst inboezemen dat we tot die tijd niet veel vuurwerk van hen gaan zien. Maar ik laat me graag verrassen!

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone