João Almeida klimt naar tweede plek in Giro: “Ik heb me er doorheen geslagen”

maandag 16 mei 2022 om 10:58
João Almeida klimt naar tweede plek in Giro: “Ik heb me er doorheen geslagen”

Een elitekopgroep sprint op Blockhaus om de zege - foto: Cor Vos

João Almeida klom in de Giro d’Italia dankzij zijn vijfde plaats in de etappe naar Blockhaus naar de tweede plek in het algemeen klassement. De Portugese kopman van UAE Emirates naderde roze trui Juan Pedro López tot op twaalf seconden.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Toch stond de zware negende etappe met aankomst bergop voor Almeida vooral in het teken van overleven, liet de klassementsrenner na afloop via zijn ploeg weten. “Ik voelde me de hele dag niet zo goed. Ik was erg aan het afzien maar ik heb de situatie kunnen redden. Ik ben blij dat ik bij de kopgroep kon eindigen.”

De 23-jarige Portugees, die al een keer vierde (2020) was in het eindklassement van de Giro en al een keer zesde (2021), merkte echter dat hij niet de enige renner was die aan het afzien was. “Ik zat op de limiet maar ik keek rond en zag dat iedereen het ook moeilijk had. Uiteindelijk was het een geweldige koers. Ik heb me er doorheen geslagen en er het beste van gemaakt.”

Dit artikel delen:

22 Reacties

Cipo 16 mei 2022 om 11:11

… dus toen klampte ik maar bij ‘iedereen’ aan … :D

Ab Normaal 16 mei 2022 om 11:18

Voor Almeida is dit top. Staat er het beste voor, heeft de beste tijdrit en Patsie, Mikel en Bardet weigerden samen te werken om hem tijd aan te smeren.
João kan dus zeer tevreden zijn.

Landeirovic 16 mei 2022 om 11:22

Als dit zijn benen waren op een slechte dag. Hoe gaan ze dan zijn op een goede dag?

Steven_E 16 mei 2022 om 11:34

Almeida moet vooral hopen dat het niet gaat regenen, dat is hem al enkele keren slecht bevallen.

fietsvriend 16 mei 2022 om 11:40

Dat vind ik altijd zo’n heerlijk antwoord – ‘ik voelde me niet goed’ en dan doodleuk vooraan eindigen.

Romāns Vainšteins 16 mei 2022 om 11:59

Vorig jaar was Almeida gewoon goed in uitdagender weer de laatste week.

Ik zie hem als de favoriet nu. Voor wat dat waard is.

hjjanssen1973 16 mei 2022 om 11:44

Met deze verschillen gaat Almeida winnen he.

Jacob Lohof 16 mei 2022 om 11:57

Nee Lopez gaat winnen

tvm 16 mei 2022 om 12:14

Deze "Indurain light" moet echt hopen dat van het trio Bardet-Landa-Carapaz niemand echt verbetert naar de laatste week. Want het is ook niet zo dat hij in de laatste tijdrit even anderhalf minuut gaat terugpakken.

Verder vind ik zijn koersstijl een mooie afwisseling met de springveertjes.

Hij is trouwens de zoveelste renner die beter is gaan klimmen nadat hij is weggegaan bij Quick Step:
Almeida, Mas, De Gendt, Poels en Uran (al reed deze laatste nog wel een goede giro bij QS).

Landeirovic 16 mei 2022 om 12:17

Dan vergeet je nog carlos verona, Kwiatkowski, Schachmann en Narvaez.

Tonydepony 16 mei 2022 om 12:31

Ook wel omdat Almeida natuurlijk nog in volle ontbolstering was en jong waardoor je met de jaren beter wordt… Mas wordt 2e in de vuelta bij quickstep en doet niet beter nu. Beetje naast de kwesti denk ik

ThorHushovd 16 mei 2022 om 12:34

eens met tony

Romāns Vainšteins 16 mei 2022 om 12:36

Ik vind hem bar weinig met Indurain gemeen hebben, tot vrijwel niks zelfs.

Kopinkas 16 mei 2022 om 12:49

Poels en De Gendt zijn allebei na drie jaar Vacansoleil één jaar bij QS onderdak geweest, om dan naar Sky cfr Lotto te trekken. Die twee lijken me nauwelijks een argument voor je stelling. Mas werd zoals gezegd in zijn tweede jaar bij QS tweede in de Vuelta, en had in het jaar nadien wat last van decompressie leek het.
En ‘Indurain light’, dat zie ik al evenmin.

Fenno de Groot 16 mei 2022 om 13:16

Hij werd 4e in de giro toen hij bij qs reed. Dus hij was toen ook al goed hoor.

williams 16 mei 2022 om 14:04

En zonder qs das er van De Gendt en Poels geen sprake meer…

Kopinkas 16 mei 2022 om 14:44

@williams
En de relevantie daarvan in dit draadje?

jappe666 16 mei 2022 om 12:42

Ik vind het toch wel een fenomeen.
In enkel al zijn 3 Giro’s is hij vaker gelost en weer teruggekeerd, dan de gemiddelde renner in zijn hele carrière.
De koersterm ‘aan de rekker hangen’ is gewoon uitgevonden voor Joao ‘O Elástico’ Almeida.

Kopinkas 16 mei 2022 om 12:53

Almeida profiteert bij uitstek van het stilvallen vooraan om nog eens terug te keren.
Het meest hilarische moment dit seizoen vond ik de rit naar de Turini in Paris-Nice waar hij opeens als een duiveltje uit een (schuif)doosje weer aansloot bij de kop. Het was bijna komisch.

Japsie 16 mei 2022 om 14:14

Voor mij absoluut de dark horse voor de eindzege. Hij heeft geen dollemansaanvallen nodig om erna om een Ineosstoomwals te knallen. Aanklampen, onder de radar blijven en in Verona nog tijd goedmaken.

pirazzi 16 mei 2022 om 16:23

Toevallig ook tweede in het jongerenklassement omdat Pedro López ook nog jong is.

Quincy Adams 16 mei 2022 om 16:54

Ik vind hem heel berekenend koersen. Doettie goed… Ben benieuwd of hij dit niveau volhoudt en eventueel nog wat erbij in week 3.

Headlines

Materiaalzone