João Almeida: “Ik had niet verwacht tijd te pakken op Kelderman”

João Almeida: “Ik had niet verwacht tijd te pakken op Kelderman”

foto: Cor Vos

zaterdag 17 oktober 2020 om 18:43

João Almeida is nog altijd de trotse drager van de roze trui, ook na de tweede individuele tijdrit naar Valdobbiadene. De Portugees wist zijn voorsprong zelfs uit te breiden. “Ik had niet verwacht dat ik tijd kon pakken op Wilco Kelderman”, zo laat Almeida weten in het flashinterview.

De beloftevolle renner van Deceuninck-Quick-Step bleek aan de finish zestien seconden sneller dan Kelderman. Renners als Vincenzo Nibali, Jakob Fuglsang en Domenico Pozzovivo verloren nog meer terrein. “Ik ben echt heel erg blij met dit resultaat. Ik begon sterk en wist nog goed die laatste klim af te werken. Daar ben ik wel diep gegaan.”

Almeida blijft echter kritisch. “Ik verloor misschien wel wat tijd in de bochten. Ik had niet verwacht tijd te pakken op een Kelderman. Dat is toch wel erg verrassend.” De 22-jarige Portugees begint morgen met een mooie voorsprong aan de vijftiende etappe naar Piancavallo, een bergrit over vier serieuze cols.

Kelderman volgt na veertien etappes op 56 seconden, de overige klassementsrenners moeten al minuten goedmaken op Almeida. “Het zal morgen een zware dag worden. Het is zaak om rustig te blijven en ik zal proberen om de klim zo goed mogelijk op te rijden. Ik voel geen druk voor zondag.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Sammysosa 17 oktober 2020 om 19:08

Morgen de trui verliezen aan Kelderman en dan de Giro beëindigen, mooi geweest.

Alle gekheid, denk dat de meesten wel hadden verwacht dat deze jongen wat kon, maar dit is wel verbazingwekkend. Het zwaartepunt van de Giro is nog niet geweest natuurlijk, maar er is ook niet bepaald voorzichtig gekoerst. Fijne verrassing!

Peter Lippens 17 oktober 2020 om 19:14

zal een natte droom zijn vrees ik, Kelderman verloor vandaag net tijdens de twee klimmetjes tijd op Almeida al zijn de klimmen morgen een stuk langer en dus een ander verhaal …

Nils96 18 oktober 2020 om 10:25

Ik blijf me vasthouden aan het feit dat Almeida tot nu toe op elke langere klim flink heeft verloren tov Kelderman.

Peter Lippens 17 oktober 2020 om 19:16

Vind de poll vreemd geformuleerd, pakweg de top 15 dus inclusief Almeida ‘kan’ de vuelta nog winnen maar ‘zal’ is een heel ander verhaal

cland 17 oktober 2020 om 21:07

Vuelta?

Arie den Blanken 17 oktober 2020 om 19:47

Inderdaad morgenavond de Giro beëindigen . Twee weken is lang genoeg voor de Giro (en ook de Vuelta), Dan hebben we na de Tour wederom een jonge gast als mooie winnaar.

Marveloke 17 oktober 2020 om 21:08

Ik denk dat Almeida sterk genoeg is om het de derde week nog vol te gaan houden. Hij is ook goed omringd met sterke knechten als Masnada en Knox die goed bergop mee kunnen. Alhoewel ik het Almeida gun, is het wel heel wrang dat de Bever nu tweede staat. Hem gun ik de eindzege namelijk net iets meer. Ik hoop dus dat Kelderman voldoende tijd kan terugpakken de komende week. Morgen zullen we nogmaals de verhoudingen zien tussen Almeida en Kelderman

harretje 17 oktober 2020 om 23:52

João Almeida kan de Giro d’Italia winnen : ja
João Almeida gaat de Giro d’Italia winnen : nee

VerstandOpNul 18 oktober 2020 om 07:34

Ik vond de winst van Carapaz vorig jaar erg onbevredigend, omdat hij optimaal kon profiteren van het geblunder van de favorieten. Hopelijk wordt Almeida de resterende Giro (bijvoorbeeld vanmiddag) nog serieus onder druk gezet. Mocht hij dat werkelijk allemaal weten te weerstaan, dan zij het roze hem meer dan gegund..

Limal 18 oktober 2020 om 08:01

Almeida heeft de hele Giro al veel meer indruk gemaakt op mij dan Keldermam, Nibali en Fuglsang, maar op de langere cols kan dit natuurlijk snel keren. Vandaag zie ik hem zeker nog overleven en dan is het natuurlijk maar de vraag of we voor de rest nog lange beklimmingen gaan krijgen…

harryjohan71 18 oktober 2020 om 08:46

Want Almeida kon bij de finish op de top van een bergje niet volgen

Limal 18 oktober 2020 om 10:56

Dat klopt, maar toch staat Almeida nog altijd bijna een minuut voor op Kelder en tweeënhalve op Nibali. Voor een 22-jarige renner die meer puncher is dan pure klimmer vind ik dat bepaald indrukwekkend. Die bonus zou mits een goede dag voldoende kunnen zijn om vandaag nog het roze vast te houden.

harryjohan71 18 oktober 2020 om 11:14

Tot op heden was het een Giro meer voor punchers dan klimmers. Nu pas begint de Giro voor de klimmers. Zo indrukwekkend vind ik het niet. Leeftijd maakt niet uit. Dat is dit jaar toch wel gebleken. Ik vind het dan ook onzin om de leeftijd steeds te benadrukken.

Limal 18 oktober 2020 om 11:20

Zie jij werkelijk álles even zwart-wit als het truitje van Kelderman?

harryjohan71 18 oktober 2020 om 11:26

Het klopt gewoon niet wat jij zegt, maar jij kijkt met een Almeida bril. Dat is wel duidelijk.

Limal 18 oktober 2020 om 11:28

Zijn ex-ploegleider lijkt het in elk geval op vele vlakken met me eens – lees anders dat interview eens Harrietje…

harryjohan71 18 oktober 2020 om 11:50

Je hoeft niet denigrerend te doen. Ik zeg niets wat niet klopt. Op welke vele vlakken is de ex ploegleider dan met jou eens? en op welke vlakken niet met mij? Kom met argumenten ipv denigreren. Ex ploegleiders van Almeida zijn ook niet helemaal objectief

Limal 18 oktober 2020 om 12:16

Ik dacht dat je het van een Nederlander met naam misschien eerder zou aannemen dat Almeida tot nu toe fantastisch gereden heeft (argument 1) voor iemand die nog zo jong is (argument 2) en dat we niet weten hoe ver hij kan komen (argument 3). Maar het lijkt er op dat voor jou Almeida simpelweg niet de juiste nationaliteit heeft en/of in het foute team zit om ooit toe te kunnen geven dat hij al indrukwekkend gereden heeft.

harryjohan71 18 oktober 2020 om 12:50

Het is onzin dat hij meer indruk heeft gemaakt dan Kelderman. Ik had Almeida al in al mijn poules. Zo verassend vind ik het niet. Als hij vandaag bij de eerst 3 klassementsmannen eindigt is het pas indrukwekkend.

Limal 18 oktober 2020 om 13:14

Tja, Almeida die onverwacht tweede wordt in de openingstijdrit en zesde in de tijdrit gisteren, die in totaal al 4 keer op het podium eindigde en 12 dagen het roze heeft gedragen (met overleven van de Etna), dat vind ik toch indrukwekkender dan wat Kelderman tot nu toe gepresteerd heeft. Ik zei er ook meteen bij "op de langere cols kan dit natuurlijk snel keren", maar dat negeer je graag merk ik. Dat je vindt dat ik onzin uitkraam vind ik dus onzin, maar ieder zijn eigen realiteit zeker?